Franz Joseph Haydn Mgr. Jakub Tomala.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_352_Karel Ditters AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Bedřich smetana Život a dílo
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ANTONÍN DVOŘÁK OBČANSKÁ VÝCHOVA 6. ROČNÍK
Medailonky Wolfgang Amadeus Mozart HV-1 Hudební výchova DUM č. 17
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
HV-1 Hudební výchova DUM č. 18 Prima – kvarta osmiletého studia
Joseph Haydn rakouský hudební skladatel často označován jako
Život a dílo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Joseph Haydn 1732 Rohrau – 1809 Vídeň.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO KLASICISMU
Jakub Jan Šimon Ryba Přeštice
Klasicismus v evropské hudbě
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 16 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Beethoven by Andy Ludwig van
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ANTONÍN DVOŘÁK.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Renesance – 2. pol. 15. stol. Mgr. Jakub Tomala.
Wolfgang Amadeus Mozart
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Hudební výrazové prostředky
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_359_Bohuslav Martinů AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Klasicismus.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_20_ Antonín Dvořák ZŠ Hladké Životice.
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3426 NázevGiuseppe Verdi Téma hodinyŽivot a dílo G. Verdiho PředmětHudební.
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
Joseph Haydn.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
CESTA Z PRAVĚKU KLASICISMUS
Test k ověření znalostí z HV
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Světoví hudební skladatelé
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: Základní škola Netvořice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Joseph Haydn AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Transkript prezentace:

Franz Joseph Haydn Mgr. Jakub Tomala

Obsah Začátky Esterházyové Londýn Návrat do Vídně Zajímavosti Dílo

začátky narozen 31. 3. 1732 v Rohrau chlapecký chrámový zpěvák ve Vídni u sv. Štěpána otec nesvolil k chlapcově kastraci – po mutaci si vydělával vyučováním, opisováním not, hraním (skromný život, často bez jídla…) v hudbě se spíše sebevzdělával místo u hraběte Morzina v Dolní Lukavici u Plzně (1759) – 1. symfonie

Esterházyové od. r. 1761 ve službách rodu Esterházyů v Uhrách (Maďarsku), za pět let místo prvního kapelníka příslušníci rodu milovali hudbu, sami hráli získává zde popularitu – rozšířila se po celé Evropě přátelství s Mozartem po r. 1790 (smrt Mikuláše Esterházyho) získal výhodné podmínky – více času, financí

Londýn přestože usazen ve Vídni, přijal nabídku J. P. Salomona na nové symfonie a operu pro Londýn poprvé v Anglii v letech 1790 – 92 druhá cesta v r. 1794 byl zde oslavován, vážen čestný doktorát na Oxfordu (1791) 12 Londýnských symfonií (93. – 104.) – Hodiny, S vířením kotlů… http://www.youtube.com/watch?v=ffBK-EYjs90

návrat do Vídně v r. 1795 se vrací do Vídně přestože v cizině uctívaný, Vídeňští si Haydna po návratu „nevšímají“, osaměl má jen dva žáky, avšak jedním z nich byl mladý muž jménem Ludwig van Beethoven v posledních letech skládal mše a vytvořil dvě skvostná oratoria - Stvoření a Roční doby Stvoření: http://www.youtube.com/watch?v=eRor5Uf6iM4

návrat do Vídně v r. 1798 premiéra Stvoření – jednoznačný úspěch ke stáru žije v ústraní r. 1803 obdržel zlatou Salvátorskou medaili od města Vídeň členem švédské Královské hudební akademie, Pařížské konzervatoře, petrohradské Filharmonické společnosti zemřel 31. května roku 1809 ve Vídni ve svém domě, ve chvíli, kdy napoleonské jednotky vstoupily do města

zajímavosti přezdíván jako Papa Haydn – pro svou dobrosrdečnost, smysl pro humor, optomismus oddaný katolík, po dokončení nějakého svého díla často psal „Laus Deo“ („Chvála Bohu“) na konec svého rukopisu (podobně A. Dvořák) ve tváři nevzhledný (po neštovicích z dětství), přesto se o něj ženy velmi zajímaly (Londýn) v 6ti letech jej rodiče dali k učiteli Johannu Franckovi - trpěl často hladem a měl na sobě stále špinavé oblečení, přesto kvalitní hudební vzdělání

zajímavosti pochován na vídeňském předměstí, teprve jeho žák Sigismund Neukomm mu v r. 1814 zhotovil náhrobní desku stoupenci pseudovědy frenologie ukradli Haydnovu lebku, v r. 1820 chtěl Mikuláš II. přenést jeho ostatky do Eisenstadtu – našli pouze trup; až od r. 1954 na tomto místě leží úplné umělcovy ostatky

dílo 108 symfonií – velký vývoj této formy, od třívěté barokní ouvertury pro 20 hráčů po dramatickou čtyřvětou symfonii pro 60 hráčů smyčcové kvartety – jeho „vynález“ ukázka – Smyčcový kvartet č 63 „Východ slunce“ op. 76 http://www.youtube.com/watch?v=6cQOby47bk8 oratoria – inspirace Händelovou tvorbou (Anglie), Stvoření a Roční doby

Seznam použitých zdrojů AINSLEY, Robert. Klasická hudba. Editor John Burrows, Charles Wiffen. V Praze: Slovart, 2008, 528 s. Velký ilustrovaný průvodce. ISBN 978-80-7391-060-0. ŠIŠKOVÁ, Ingeborg. Dějiny hudby IV.: Klasicismus. Praha: Ikar, 2012. ISBN 978-80-249-1977-5.

Seznam elektronických zdrojů Joseph Haydn. In: [online]. [cit. 2013-06-13]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Joseph_Haydn