Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6"— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_15_ Český hudební klasicismus TÉMA SADY: Hudební nauka ROČNÍK: kvarta DATUM VZNIKU: březen 2014 AUTOR: Mgr. Jarmila Brejchová

2 anotace Materiál seznamuje žáky s vývojem české hudby v období klasicismu Přibližuje jim nejvýznamnější skladatele, mají možnost poslechnout si ukázky z jejich tvorby dostupné na YouTube Je určen pro interaktivní tabuli (hypertextové odkazy a tlačítka akcí) Lze jej využít pro výklad i opakování, poslouží i pro zápisky žáků Primárně je určen pro kvartu víceletého studia, ale dá se využít i v nižších ročnících a v sextě či ve 2. ročníku čtyřletého studia Součástí jsou také úkoly pro žáky (červeně zbarvené, po klepnutí se objeví správná odpověď)a test (po klepnutí zůstane na snímku pouze správná odpověď)

3 Český hudební klasicismus
Poznáš divadlo? Stavovské v Praze 1

4 Klasicismus Asi Styl založený na uměřenosti, vyrovnanosti a harmoničnosti Vůdčí roli měla hlavní melodie Hudební formy: symfonie, sonáta, smyčcové kvarteto Česká hudba získala významné mezinárodní postavení (řada skladatelů odešla z především existenčních důvodů do ciziny, kde se velmi dobře uplatnili)

5 Úkol Vyjmenuj nejznámější zahraniční představitele hudebního klasicismu Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven

6 Představitelé českého hudebního klasicismu:
Jan Václav Stamic Jiří Antonín Benda Josef Mysliveček Jan Ladislav Dusík Antonín Josef Rejcha Jan Václav Hugo Voříšek Jakub Jan Ryba Pavel Vranický Poslech: P. Wranitzky: Oberon – Overture - YouTube

7 Jan Václav Stamic ( ) Působil v německém Mannheimu, kde vedl dvorní kapelu Dotvořil formu symfonie na čtyřvětý celek Prosadil nový typ dynamiky hry v orchestru (zesilování a zeslabování – „mannheimské vzdechy“) Jan Václav Stamic (Johann Stamitz) Mannheim Sinfonia in A major - YouTube

8 Jiří Antonín Benda ( ) Rodák z Benátek nad Jizerou byl dvorním kapelníkem v německém městě Gotha Tvůrce melodramu, kde střídal hudbu a mluvené slovo Nejznámější melodram Ariadna na Naxu Jiří Antonín Benda - Concerto for harpsichord and orchestra g minor - YouTube

9 Josef Mysliveček (1737-1781) Syn pražského mlynáře
Věhlas získal v Itálii jako tvůrce oper a oratorií O jeho životě poutavě vypráví kniha Il divino Boemo od Sonji Špálové Josef Mysliveček,Concerto for violin and orchestra in C major,1. movement - YouTube

10 Jan Ladislav Dusík ( ) Procestoval jako klavírní virtuóz celou Evropu Skládal především sonáty, některé dokonce programní Vysvětli pojem programní hudba Usměrňuje fantazii posluchače např. prostřednictvím názvu skladby Jan Ladislav Dusík (Dussek) Harp Sonatas, Susann McDonald Harp - YouTube

11 Antonín Josef Rejcha (1767-1836)
Učil na pařížské konzervatoři (např. H. Berlioze, Ch. Gounoda, F. Liszta) Jan Václav Hugo Voříšek ( ) Právník a skladatel, dvorní varhaník ve Vídni Jan Václav Hugo Voříšek Symphony in D major Op.24, - YouTube

12 Jakub Jan Ryba ( ) Působil jako kantor v Rožmitále pod Třemšínem Jako moderní učitel byl šikanován, což ho asi dohnalo k sebevraždě Nejznámějším dílem je Česká mše vánoční

13 V cizině i doma působilo ještě mnoho výborných skladatelů
Ve školách byla hudbě věnována veliká pozornost Někteří cizinci nazývali Čechy „konzervatoří Evropy“

14 Test Josef Mysliveček působil a) v Německu b) v Itálii c) ve Vídni

15 Jakub Jan Ryba a) byl synem pražského mlynáře b) pocházel z Benátek nad Jizerou c) působil v Rožmitále pod Třemšínem

16 Antonín Josef Rejcha a) učil na pařížské konzervatoři b) byl varhaníkem a právníkem c) skládal opery a oratoria

17 Jiří Antonín Benda a) byl tvůrcem melodramu b) působil v Manheimu c) tvořil především sonáty

18 Jan Ladislav Dusík a) působil jako kantor b) působil v německém městě Gotha c) byl tvůrcem sonát (i programních)

19 Jan Václav Stamic a) působil jako varhaník ve Vídni b) dotvořil formu symfonie na čtyřvětý celek c) byl učitelem H. Berlioze a F. Liszta

20 Použitá literatura a zdroje:
CHARALAMBIDIS, Alexandros; PILKA, Jiří; CÍSAŘ, Zbyněk. Hudební výchova pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN, 2002, ISBN Citace obrázků: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: OD ZP AT CS.WIKIPEDIA [PUBLIC DOMAIN], Z WIKIMEDIA COMMONS. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: OD UPLOADED TO THE ENGLISH LANGUAGE WIKIPEDIA BY ANTIDOTE (LOG) [PUBLIC DOMAIN], PROSTŘEDNICTVÍM WIKIMEDIA COMMONS. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření této prezentace: Klipart obrázky jsou součástí galerie Microsoft Office volně dostupné na adrese


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6"

Podobné prezentace


Reklamy Google