Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
Obsah přednášky Stav klimatu a předpokládaný vývoj Klimatická gramotnost Vzdělávací systém v ČR Program GLOBE Projekt Heuréka Meteorologie v Keni
Zpáva IPCC 2007
Paleoklima
Kritické hodnoty Globální teplota +2ºC (k počátku 20. stol.) CO 2 : 350 ppm
Červená oblast Bez účinné ochrany klimatu Adaptace má své meze Omezování emisí skleníkových plynů může mít vliv na rychlost oteplování, nikoliv na zvrácení trendu.
Modrá oblast Účinná ochrana klimatu Stabilizace teploty pod +2ºC Adaptace možná pro několik příštích generací Opuštění spalování fosilních paliv Přechod na nízkoenergetické technologie Změna životního stylu
Klimatická gramotnost
1.Vnímání změny klimatu a globálního oteplování 2.Úroveň informací o změně klimatu 3.Boj proti klimatickým změnám 4.Zapojení občanů do boje proti klimatickým změnám Eurobarometer 2009
Klimatická gramotnost
2000 respondentů, zveřejněno: duben 2009
Klimatická gramotnost happening-%E2%80%93-to-everyone-but-them/
Klimatická gramotnost
Třídenní seminář ”Climate and Weather Literacy” Duben 2007
Klimatická gramotnost Vzdělávání by vždy mělo vycházet z aktuálních potřeb společnosti.
Vzdělávací systém v ČR Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha, MŠMT 2001) Rámcové vzdělávací programy (RVP, VÚP 2007) Školní vzdělávací programy (ŠVP) Kurikulární dokumenty
Vzdělávací systém v ČR
1)Jazyk a jazyková komunikace 2)Matematika a její aplikace 3)Informační a komunikační technologie 4)Člověk a jeho svět 5)Člověk a příroda 6)Umění a kultura 7)Člověk a zdraví 8)Člověk a svět práce RVP – Vzdělávací oblasti
Vzdělávací systém v ČR 1)Osobnostní a sociální výchova 2)Výchova demokratického občana 3)Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 4)Multikulturní výchova 5)Environmentální výchova 6)Mediální výchova RVP – Průřezová témata
Program GLOBE Global Learning and Observations to Benefit the Environment Zapojeno 111 zemí světa Garant: NASA
GLOBE Games 2008
Projekt GLOBE
GLOBE Games 2008
HEURÉKA: Poprad-Ganovce, duben 2009
HEURÉKA: Skalnaté pleso, duben 2009
Keňa Global Learning and Observations to Benefit the Environment Zapojeno 111 zemí světa Garant: NASA
KEŇA 2007
Keňa 2007
Keňa 2008, Kakamega
Keňa 2008
Keňa 2008, Kakamega
Keňa 2008, Kisumu Boys High School
Závěr Kroky k účinné ochrana klimatu musí být učiněny nyní. Z průzkumů vyplývá, že klimatická gramotnost Evropanů není dostačující. Nutnost systematické výuky meteorologie a klimatu na základních školách. Připravovat kvalifikované učitele již na pedagogických fakultách.