Výukový materiál Bedřich Smetana

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
 Narodil se po deseti dcerách do rodiny sládka v Litomyšli 2. března  Smetana se již od svých 4 let na popud svého otce věnoval hudbě. Učil.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Bedřich Smetana.
Bedřich smetana Život a dílo
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Bedřich Smetana ( zakladatel novodobé české hudby )
O Název Romantismus v Čechách O Šablona CZ.1.07/1.4.00/ O Poř.číslo HV 5 O Autor šablony Mgr. Zuzana Vyhnálková DiS O Datum
BEDŘICH SMETANA Významné osobnosti
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Antonín Dvořák a jeho život
ANTONÍN DVOŘÁK.
Bedřich Smetana ( ).
ANTONÍN DVOŘÁK.
ICT – 2 – 3 – 21 HV - Bedřich Smetana
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Český hudební romantismus
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Bedřich Smetana.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
BEDŘICH SMETANA (hudební skladatel).
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_897_5TR_HV Autor: Mgr. Monika Bittová.
Český hudební romantismus
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
Maturitní předmět: Dějepis
BEDŘICH SMETANA.
BEDŘICH SMETANA úvod. BEDŘICH SMETANA úvod Narodil se 2. března 1824 v Litomyšli.
Antonín Dvořák Základní informace. Antonín Dvořák Základní informace.
SYMFONIE. ERBEN ŠVÉDSKO VLTAVA NELAHOZEVES KÁČA.
Anotace: Určeno žákům 1.stupně ZŠ. Prvotní seznámení s osobností a dílem B. Smetany. Obsahuje odkazy na videa (učitel vybere jen něco podle svého uvážení).
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_66_MOZART TEMA: HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Bedřich Smetana Materiál pro výukovou oporu zpracovaný v rámci projektu Informační a komunikační technologie proti bariérám Výuková opora č. 1 – výukový.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
BEDŘICH SMETANA. Bedřich Smetana (1824–1884) Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_16_Bedřich Smetana.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_28_Bedřich Smetana Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ČESKÁ KULTURA A SPOLEČNOST V 2. POLOVINĚ 19. STOLETÍ Vypracoval: Jakub Kuchta.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_20_ Antonín Dvořák ZŠ Hladké Životice.
Antonín Dvořák Materiál pro výukovou oporu zpracovaný v rámci projektu Informační a komunikační technologie proti bariérám Výuková opora č. 2 – výukový.
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
VY_32_INOVACE_I-A-19. Narozen 2. března 1824 v Litomyšli Zemřel 12. května 1884 v Praze.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorŠárka Matějová Datum NázevVY_52_INOVACE_5_Bedřich Smetana Ročník4. Číslo.
Čeští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_10_ČEŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Strouhalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
PARDUBICKÝ KRAJ POLOHA Pardubický kraj leží na pomezí Čech
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Test ověřující znalosti z HV
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
Opakování Osmisměrka.
Světoví hudební skladatelé
Název školy: Základní škola Netvořice
Bedřich Smetana Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_09
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
VY 32 INOVACE 541.
Transkript prezentace:

Výukový materiál Bedřich Smetana Seminární práce z předmětu Informační technologie 2 Výukový materiál Bedřich Smetana 11.5.2008 Jitka Laudátová 1NŠ, KS, B1 učo:252038

Bedřich Smetana 1824 – 1884 Narodil se v Litomyšli 2. března 1824 (19. stol.) v poměrně zámožné rodině. Jeho otec měl rád hudbu a syna Bedřicha zasvětil do jejích tajů už ve čtyřech letech. Smetana se učil hrát na housle a později na klavír. Své první veřejné vystoupení absolvoval v Litomyšli v šesti letech.

Později Smetana studoval na gymnáziu v různých městech, avšak ne příliš úspěšně. V Praze pak svá studia ukončil hrubým porušením kázně – přestal chodit do školy. Zaujal ho kulturní a společenský život v Praze a věnoval se hudební činnosti. Stal se učitelem hudby, věnoval se skládání hudby a začal systematicky studovat hudbu.

Bedřich Smetana zažil mnoho složitých životních situací Bedřich Smetana zažil mnoho složitých životních situací. Mezi nimi byla i jedna tragická. Zemřela mu velmi milovaná dcera. Jako upomínku na ni napsal Klavírní trio g moll, které bylo vysoce oceněno. Poté se rozhodl opustit Prahu a usadil se ve Švédsku. Zde byl sice v lepší finanční situaci, ale nevládl zde ani zdaleka takový kulturní život jako v Praze. Goteborg ale splnil Smetanovou touhu stát se dirigentem. dirigent

Po návratu do Čech se Smetana stal členem Měšťanské besedy, stal se sbormistrem pěveckého spolku Hlahol, byl zvolen předsedou hudebního sboru Umělecké besedy a v roce 1866 se stal kapelníkem opery Prozatímního divadla.

*Opera je divadelní představení, ve které je veškerý text zpívaný. Byl si vědom velkého významu opery na české scéně a napsal operu Braniboři v Čechách, jeho druhá opera Prodaná nevěsta je dnes považována za vzor národní opery. Mezi jeho další významné opery patří Libuše a Dvě vdovy. opera Prodaná nevěsta pro přehrání klikni *Opera je divadelní představení, ve které je veškerý text zpívaný.

V roce 1874, kdy bylo Bedřichu Smetanovi 50 let, ho postihlo to nejhorší, co se může stát hudebnímu skladateli – ohluchl. Proto byl nucen vzdát se svého místa v divadle. Hluchota však nezmenšila jeho hudební představivost a schopnost komponovat. Vzápětí po ohluchnutí začal pracovat na cyklu symfonických básní Má vlast. Následovala další díla a opery – Hubička, Tajemství a Čertova stěna.

Bedřich Smetana zemřel 12. května 1884 Lze jen obdivovat jeho genialitu, jak se zhostil komponování i při hluchotě. Postupně si získával čestné místo jako významný reprezentant české hudby a dostalo se mu mnoha ocenění. Nesmírné cti se dostalo Smetanovi při příležitosti otevření Národního divadla 11. 6. 1881 jeho operou Libuše. Bedřich Smetana zemřel 12. května 1884 Národní divadlo interiér

Na počest tohoto hudebního skladatele se každoročně pořádá v jeho rodném městě Litomyšli festival klasické hudby – SMETANOVA LITOMYŠL.

Co jsme se dozvěděli: Bedřich Smetana je jeden z nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů. Žil v 19. století ( asi před 200 lety). Narodil se v Litomyšli, studoval na gymnáziu a hrál výborně na klavír. Za svůj život složil mnoho hudebních skladeb. Přesto, že v 50 letech ohluchl, skládal dále ještě 10 let.

Zkus si zapamatovat nejznámější díla Bedřicha Smetany Zkus si zapamatovat nejznámější díla Bedřicha Smetany. ( Pomůckou ti mohou být první slabiky z názvu). opery: Braniboři v Čechách Prodaná nevěsta Dalibor Libuše Dvě vdovy Hubička Tajemství Čertova stěna Symfonická báseň Má vlast Vyšehrad Vltava Šárka Z Českých luhů a hájů Tábor Blaník

pro přehrání klikni Poslechni si! Vltava V skladbě pro symfonický orchestr je patrný 1. i 2. pramínek, jejich spojení, následně tok řeky sílí. Protéká jihočeskou krajinou, míjí slavnosti honů (fanfáry na lesní rohy) i vesnickou svatbu, kde se tančí polka (tanec na 2 doby). Dále protéká kolem lesů, krajinami a lučinami, kde při noční záři luny slyšíme rej rusalek. Na blízkých skalách se vypínají hrady, zámky i zříceniny. Dále Vltava směřuje k Praze, kde ji vítá Vyšehrad se slavnostními fanfárami. Majestátná řeka protéká naším hlavním městem, konečně mizí v dáli a vlévá se do Labe. pro přehrání klikni

A nyní si vyzkoušej, co sis o Bedřichu Smetanovi zapamatoval! 1. Bedřich Smetana žil : a) v 18.stol. b) v 19. stol. c) ve 20. stol. 2. Bedřich Smetana se stal muzikantem: a) již v dětství b) až po neúspěšném studiu na gymnáziu 3. Bedřich Smetana byl vynikající hudebník, ale jako hudební skladatel se výrazně neprosadil. a) ano b) ne

4. Bedřicha Smetanu zasáhla v jeho životě nepříjemná skutečnost: a) oslepl b) ohluchl c) oněměl 5. Poté ještě skládal hudební díla. a) ano b) ne 6. Co je to opera? a) komedie b) koncert c) divadelní představení, ve kterém je veškerý text zpívaný

7. Některé názvy děl Bedřicha Smetany jsou popletené 7. Některé názvy děl Bedřicha Smetany jsou popletené. Poznáš, které jsou správně? a) Svatba b) Vltava c) Naše vlast d) Prodaná nevěsta