PROCESNÍ ŘÍZENÍ V ČESKÉ A SLOVENSKÉ REPUBLICE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

CRM a konkurenceschopnost vybraných firem Jan Němeček Univerzita Hradec Králové.
Projektové řízení Modul č.1.
Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
Management Ing. Jan Pivoňka.
managementu znalostí podle
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Vize, Strategie, Cíle.
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Systémové pojetí manažerské práce
Nabídka personálních služeb
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Audit IT procesů ve FNOL
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
POZNATKY Z LOGISTICKÝCH AUDITŮ
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Business partnering a role (v) HR Iva Pechová Leden 2008.
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Jako součást informačního systému podniku
Prosperita organizace
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Komplexní produktivní údržba (TPM)
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/7 6. Výběr procesů pro jejich zlepšení  Výběr procesů pro jejich zlepšení  ad hoc  procesní.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
STRATEGIE ZMĚNY 1. Model diagnózy podniku 2. Strategie změny 3. Procesně orientovaný přístup.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Několik námětů a otázek k zamyšlení a výběru
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
8. Zavádění procesního řízení
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Principy inovace.
Ekonomika malých a středních podniků
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Transkript prezentace:

PROCESNÍ ŘÍZENÍ V ČESKÉ A SLOVENSKÉ REPUBLICE Řízení změn Hejnová Adéla Lichý týden 15:45

PROCESNÍ ŘÍZENÍ ORGANIZACÍ „Zlepšování podnikových procesů je dnes nezbytností pro každou firmu, která se chce udržet na trhu. V dnešní době zákazníci neustále tlačí na podniky a žádají po nich stále lepší produkty a služby, firmy tak soustavně uvažují o zlepšování svých procesů. V případě toho, že firma nesplňuje to co zákazník žádá, obrátí se zákazník většinou na konkurenční firmy.

„PŘIROZENÝ PROCESNÍ PŘÍSTUP“ Tento přístup je založen na porozumění a měření stávajícího procesu a z toho vyplývajících podnětů k jeho zlepšování. Tento přístup zlepšování podnikových procesů je vhodný k dosahování evolučního – přírůstkového zlepšení. Na podnik útočí několik faktorů, nejvíce zřetelný z těchto faktorů jsou technologické inovace rychle přinášejí nové možnosti, působící na zesílení celkové úrovně konkurence.

Výsledky těchto procesů znamenaly pro podniky dramatické a průkopnické změny, které se děly velmi rychle. Jedním z přístupů k dramatickým změnám, který může vést k výraznému zlepšení, je tzv. Reengineering podnikových procesů.

POROVNÁNÍ OBOU PŘÍSTUPŮ Podstata neslučitelnosti obou přístupů – průběžného zlepšování a radikálního reengineeringu podnikových procesů – leží na samém jejich počátku: vycházejí-li z respektování existujících procesů, nebo staví –li „na zelené louce“. Značný rozdíl mezi nimi je též v závažnosti rozsahu a výsledných změn.

Zlepšení Inovace Úroveň změny Postupná Radikální Počáteční bod Existující proces Zelená louka Frekvence změn Jednorázová/ průběžná Jednorázová Potřebný čas Krátký Dlouhý Participace Zespoda-nahoru Shora-dolu Typický rozsah Omezený Široký Rizikovost Střední Vysoká Primární nástroj Klasické – zaměřené především na technologické aspekty Informační technologie Typ změny Kulturní Kulturní/ strukturní

PRŮZKUM PROCESNÍHO ŘÍZENÍ (ORGANIZACÍ V ČESKÉ A SLOVENSKÉ REPUBLICE) Kolik z organizací, realizujících projekt reengineeringu procesů, směřuje ke skutečné inovaci a kolik jich pojímá celou akci jen jako vylepšení pracovních postupů bez změny stávajících principů? Je reálné uvažovat v současné situaci na tuzemských trzích tak radikální změny jaké přináší inovace procesů? A je to vůbec nutné? Nakolik jsou naše podniky schopny využít potenciální moderní technologie, postavené na procesních modelech?

PŘEKÁŽKY PŘI ZAVÁDĚNÍ PROCESNÍHO ŘÍZENÍ Podle Gartnera: Vnímání BPM*) jako čistě technologické záležitosti Vnitropodnikové rozporné přístupy k BPM Zavádění BPM bez vhodné metodiky Nedostatek kvalifikovaných pracovníků Příliš obecný přístup k procesním analýzám Neinformovanost a z toho plynoucí nezainteresovanost vedení i pracovníků *) Business Process Management

PŘEKÁŽKY PŘI ZAVÁDĚNÍ PROCESNÍHO ŘÍZENÍ Odpovědi respondentů průzkumu v ČR. Obavy a nechuť ke změnám Příliš rozsáhle definovaný projekt a špatně popsané cíle Malá podpora vedením firmy Nezainteresovanost pracovníků - z výsledků vyplývá, že kritickým faktorem úspěchu je přístup samotných zaměstnanců… málo vyspělá podniková kultura

„Kdo je odpovědný za procesní řízení ve firmě“ Ve většině firem stále ještě převažuje „informační pojetí“procesního řízení. Jen (nebo dokonce již?) 20% firem má zavedenou pozici manažera procesů. z uvedeného je patrný viditelný trend posunu chápání procesního řízení nikoliv jako technologické záležitosti, který se bude v budoucnu dále prohlubovat

„Zdroj informací o reengineeringu“ Drtivá většina firem čerpá informace o procesním řízení a reengineerignu procesů z odborných zdrojů, kterými jsou např. - Konference - Časopisy Jen pětina firem uvedla zdroje obecně veřejné – internet. Pouze 3% firem mají pro procesní řízení zavedenou vnitropodnikovou metodiku.

„Stav procesního řízení ve firmách“ Nadpoloviční většina firem považuje své řízení za procesní. Organizace se rozhodly pro procesní řízení, neboť vnímají BPM především jako nástroj pro zvyšování kvality služeb. Více než třetina jich plánuje přechod na procesní řízení do tří let. Jen 6% uvádí jako dobu přechodu delší horizont.

„Používaná metodika řízení procesů“ Tato otázka poskytla opravdu velmi zajímavé informace. Převažující podíl „ISO“ dobře koresponduje s rozšířeným pojetím procesního řízení jako součástí řízení jakosti. Na ostatních uváděných metodikách (Britské standardy, Six Sigma, COBIT) je též dobře patrný stále ještě rozšířený technologický akcent. 16% firem přitom přiznalo, že k procesnímu řízení žádnou metodiku nepoužívá.

„Důvody k přechodu na procesní řízení“ Nejčastěji udávanými důvody k přechodu na procesní řízení je zvyšování kvality (19%) a snižování nákladů (18%). Za nimi následují důvody technologické a řídící (zavedení řízení jakosti). Nejméně rozšířené jsou potom důvody pragmatické a situační, tedy konkurenční tlak a s ním související potřeba odhalit prostřednictvím procesní analýzy své slabé stránky a snížit časovou náročnost výkonu. celkově můžeme říci, že o procesním řízení u nás stále rozhodují spíše motivy strategické a formální, než ty pragmaticky skutečné

VÝZNAM REENGINEERINGU Zvýšení produktivity 29% Zeštíhlení organizační struktury 17% Změna firemní strategie 15% Konkurenční výhoda 13% Změna starých návyků 10% Technologická změna 8% Snižování počtu zaměstnanců 8% - z uvedených odpovědí je patrná korespondence především v převažujícím strategickém a formálním (i technologickém) pojetí procesního řízení

PŘÍNOSY PROCESNÍ ZMĚNY Jasně definované pravomoci 16,3% Změna pracovních postupů 11,6% Nově definované role 9,3% Zeštíhlení organizační struktury 9,3% Podnět k outsourcingu podpůrných procesů 7% Zaměření se na klíčové procesy 7% Zprůhlednění financování 7% Nově definovaný vlastník procesů 7% Zjednodušení rozhodovacích procesů 7% Zvýšení produktivity práce 4,7% Krok k přechodu na řízení jakosti 4,7%

POZNATKY PRŮZKUMU Délka zavádění… realizace projektu reengineeringu a doba přizpůsobení se novým změnám záleží částečně na velikosti firmy. V projektovém týmu lidí pracují nezávislí konzultanti a vlastní zaměstnanci. Metodika reengineeringu bývá zvolena firmou v přípravné fázi projektu nebo je doporučena konzultační společností. Polovina respondentů už využívá určitou formu outsourcingu (IT i neIT služby). Organizace se také nezapomínají věnovat změně podnikové kultury. Na lidech totiž záleží, zda bude reengineering přijat.