Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Management Ing. Jan Pivoňka.
managementu znalostí podle
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Řízení lidských zdrojů -2
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová
PODPURNÉ PROCESY V ORGANIZACI
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Analýza vnitropodnikového trhu práce
Analýza a popis pracovního místa
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Moravská vysoká škola Olomouc
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Personální management
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Personální procesy.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Personální plánování.
Management - Organizování
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Metodika řízení projektů
Výrobní faktory v podniku
Assessment centrum.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 AnotaceTrh.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií katedra řízení podniku Předmět: PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ (B-PeR) Téma 3: TVORBA A SPECIFIKACE.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Přijímání zaměstnanců
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Assessment centrum.
Plánování.
Ukazatele kvality Program školení.
Assessment centrum.
Transkript prezentace:

Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis

Důležitost tématu pracovní místo/role Proč je důležité/užitečné zabývat se tématem pracovních míst/rolí a jejich vymezení?

Pracovní místo Definice: Příklad soubor přiznaných úkolů strukturní jednotka organizace Příklad výrobní (obchodní, personální) ředitel řidič, výrobní (montážní) dělník klinický psycholog

Pracovní role Vymezení: Příklad: vedoucí projektového týmu Úloha, očekávané chování Souhrn požadovaných a kontrolovaných činností Očekávání určitých výstupů a výsledků Příklad: vedoucí projektového týmu

Rozdíly pracovní místa a role Jaká je typická situace? 1pracovník = 1 pracovní místo 1pracovník = více pracovních míst 1pracovník = 1 pracovní role 1pracovník = více rolí Uveďte nějaké příklady těchto situací.

Faktory určujících podobu pracovních míst Požadavky organizace Cíl (poslání, vize) organizace Struktura, procesy a činnosti organizace Charakteristiky konkrétních pracovních úkolů Zabezpečování vnitřní motivace pracovníků Požadavky vnějšího prostřední zákazníci, dodavatelé… legislativní normy a požadavky

Hackman-Oldhamův model (1974) Vysoká vnitřní motivace pestrost Pocit smysluplnosti práce ucelenost Vysoká kvalita práce významnost Vysoká spokojenost s prací Zodpovědnost za výsledky práce autonomie zpětná vazba Znalost aktuálních výsledků práce Málo absencí a odchodů

Techniky redesignu pracovních míst Rotace práce Rozšiřování práce Obohacení práce Autonomní pracovní skupiny Systém vysoce výkonné práce

Rotace práce - příklad

Využití rotace práce Otázka 1: Kdy a za jakým účelem je smysluplné využít rotace práce? Otázka 2: Může to mít uvedený postup také problematické (negativní) dopady?

Využití rotace Oblast Účel Vhodnost Zapracování Poznání činností, souvisejících pracovních míst Obvykle vhodné Změna podoby pracovní místa Snížení míry rutiny práce Min. jednostranné zátěže U „rutinních“ pracovišť – typicky práce na výrobní lince Krátkodobá výměna míst Manažeři vykonávají výkonnou práci Nepříliš vhodné

Rozšiřování & obohacování Rozšiřování (horizontální) Obohacování (vertikální) původně změna 1 pracovník 1 úkon 1 pracovník 3 podobné úkony původně změna výkonné činnosti výkonné + kontrolní činnosti

Rozšiřování & obohacování v praxi Úkol: Vymyslete, jak byste tato místa a. obohatili b. rozšířili dělník – skládá lahve na paletu sekretářka – třídí poštu a vaří kávu pro návštěvy obchodní zástupce – pravidelně navštěvuje zákazníky a objednává jim zboží

Příklady rozšiřování a obohacování Dělník také balí lahve do fólie. Sekretářka také zpracovává odeslanou poštu (FA, apod.) OZ – má na starosti i vystavení a doplňování zboží do regálu zákazníka. Obohacování Dělník kromě výroby provádí kontrolu kvality výrobků. Sekretářka také domlouvá schůzky manažerům. OZ – navíc povinnosti spojené s vymáháním pohledávek od svých zákazníků.

Analýza a popis pracovních míst

Popis pracovního místa Název místa Přímé nadřízení pracoviště Počet podřízených Krátký popis: úkoly a povinností (výsledky a výstupy, zdroje, apod.) Množství dozoru Typické problémy Relativní obtížnost Odborná příprava

Co se dozvíme z analýzy pracovního místa Účel: Proč Obsah Zodpovědnost za výsledky, výstupy Kritéria výkonu (měřítka, ukazatele) Odpovědnost Motivující faktory Faktory osobnostního rozvoje Faktory prostředí

Popis pracovních míst a jejich využití Využití pro získávání pracovníků jakého člověka (požadavky) na jakou práci za jakou cenu (nabídka) Využití pro hodnocení práce ukazatele výkonnosti Využití pro vzdělávání

Popis procesní role Vykonávané činnosti Příslušnost do procesního týmu Potřebné dovednosti Užívané pracovní prostředky Případně ještě další specifikace

Analýza pracovního místa sběr, analýza a uspořádání informací metody: dokumenty rozhovory pozorování při výkonu pracovní činnosti

Metody analýzy a jejich zhodnocení Metoda + - Rozhovory Pružnost Hloubka Čas Školení Dotazníky, kontrolní seznamy a soupisy Čas, peníze Velký počet lidí Pilot, Návratnost Obtížné vyjádření Pozorování Nejpřesnější Použitelné jen někde Popis prováděný pracovníkem Přesnost Obtížné, potřeba vést Zaškolení Deníky a záznamníky Detailnost Pro vedoucí místa Potřeba návodu Potřeba anal. myšlení Hierarchická analýza úkolu Využití při analýze údajů