toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Využití solární energie A5M13VSO soubor přednášek
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Globální oteplovaní.
Kyselý déšť.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Výzkumný úkol Gymnázium Zábřeh
I VANA K ARÁSKOVÁ MÁ SE EVROPA BÁT ČÍNSKÝCH ENERGETICKÝCH POTŘEB?
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Vliv dopravy na životní prostředí
Hybridní pohon Vojtěch frajt
FAKULTA TECHNOLOGIE OCHRANY PROSTŘEDÍ Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Emisní charakteristiky vodíku se zemním plynem SEMESTRÁLNÍ PROJEKT.
Nezbytná součást moderního života Jan Pokorný 2.L.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Oddělení vodíkových technologií
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Elektromobil automobil na elektrický pohon jako zdroj energie
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
2.Marketingové prostředí
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl VI Prof. Ing. Zdeněk.
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
__________________________________________________________ VŠB - Technická univerzita Ostrava, Výzkumné energetické centrum Emise oxidu uhličitého z energetických.
snížit spotřebu paliva
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Centrum energeticky efektivních budov.  Díky nejnovějším trendům ohledně snižování energetické spotřeby budov, ať již z legislativních důvodů, ekonomických.
Politická ekonomie MV a prostor Politická geografie strategických surovin.
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
ELEKTROMOBILITA. HISTORIE: Holandsko, profesor Stratingh, první návrh elektromobilu, který byl i realizován 1895 – František Křižík – první elektromobil.
Tepelné elektrárny Vypracoval: Jiří Herrgott Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Znečištění vzduchu dopravou
Jaderná zařízení a jejich dopad na okolní prostředí
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
Energetická (ne)bezpečnost
Výkyvy energetických daní s dopady na životní prostředí.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Silnoproudá elektrotechnika
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vývoj CNG v České republice
Silnoproudá elektrotechnika
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Transkript prezentace:

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha MOBILITA VE SPOLEČNOSTI A JEJÍ ENERGETICKÉ DŮSLEDKY Zdeněk Čeřovský FEL ČVUT Praha

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Obsah přednášky. Současná spotřeba energie společnosti. Současný podíl energie potřebné pro mobilitu. Význam automobilů v celkové mobilitě. Perspektivy růstu počtu automobilů. Energetické důsledky vyvolané rostoucí mobilitou. Růst škodlivých vlivů na životní prostředí. Změny klimatu ? Jaké možnosti řešení přináší současná technika ? Závěry.

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Současná spotřeba energie společnosti Podíl energie potřebné pro mobilitu na celkové spotřebě Význam slova mobilita je velmi široký. Není ani do dneška ustálený. V plné šíři slova jde o všechny aktivity spojené s přepravou osob, zboží a surovin. Pro názornost uvádím přehled spotřeby energie ve světě podle účelu použití. Státy ve skupině Růst celkové energie Růst energie pro mobilitu Procento energie pro mobilitu OECD 1,21 1,47 33% Sev. Am. 1,13 1,3 30% Evropa 1,1 1,35 22% 1 toe = 1 tonne of oil equivalent = 11,63 MWh OECD Organisation for Economic Cooperation and Development: 34 významných států světa. Evropa, USA, Japonsko, a další Růst energie ve státech OECD, severní Ameriky a Evropy. Podíl spotřeby energie pro mobilitu Spotřeba energie ve státech OECD, severní Ameriky a Evropy 1 toe = 1 tonne of oil equivalent = 11,63 MWh OECD Organisation for Economic Cooperation and Development: 34 významných států světa. Evropa, USA, Japonsko, a další

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Vývoj spotřeby energie v letech 1999 až 2009 v České republice. PJ = Peta Joule = deset na patnáctou Joule PJ = Peta Joule = deset na patnáctou Joule Spotřeba energie v České republice. V letech 2006 a 2007 dokonce klesá. Vliv krize? Spotřeba energie pro mobilitu však stále roste. Roste i její podíl na celkové spotřebě a blíží se 30%.

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Význam automobilů v celkové mobilitě. Dopravní výkon se počítá každý rok jako 100%. Graf neznázorňuje růst spotřeby, ale sleduje podíl různých druhů dopravy. Dopravní výkon v počtu dopravených osob x km Podíly jednotlivých druhů dopravy na výkonech V České republice

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Okamžitý závěr: Současná mobilita spotřebuje 30% energie spotřebovávané na světě. Největší podíl je tvořen silniční dopravou. Automobily tvoří největší spotřebu. Perspektivy růstu počtu automobilů. miliardy léta Odhad počtu automobilů s respektováním Číny, Indie a rozvojových zemí

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Jak získáváme energii pro dopravu ? Většina energie používaná pro dopravu pozemní, leteckou a lodní pochází ze spalování ropy. Energetické důsledky vyvolané rostoucí mobilitou. Problém spotřeby přírodní ropy. Současné analysy neprokazují nebezpečí bezprostředního vyčerpání přírodních zásob, ale upozorňují na světovou nervozitu a snahy zabezpečit si zdroje pro konkrétní národní ekonomiky. Vyskytnuvší se úvahy o tom, že je možná nová technologie výroby umělé ropy pomocí řas a jiných organizmů nelze v současné době pokládat za konečné řešení. Problém produkce skleníkových plynů. Ohrožuje životní prostředí velkoměst a možná i planety Země. Nový přírodní zdroj energie „ložiska břidlicového zemního plynu“

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Produkce CO2 v Evropě vyvolaná různými lidskými činnostmi Zdroj: European Environment Agency   Energetický sektor 28 % Doprava 21% Průmysl 20% Domácnosti 17% Zemědělství 10% Ostatní 4%

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Různé regiony světa Roční produkce uhlíkových emisí v různých regionech světa Emisní křivky jednotlivých oblastí jsou obdobné. Jsou pouze časově posunuté. Pokud by v budoucnu nedošlo k nějaké změně, mohly by být nebezpečné. Vliv skleníkových plynů na oteplování klimatu planety Země je často velmi vzrušeně diskutován na různých úrovních s různou vědeckou seriózností.

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Může růst emisí způsobit změny klimatu ? Reálný nárůst průměrné teploty Země během posledních 120 let. Tato čísla jsou malá, ale tání ledovců potvrzují, že jsou pravdivá. Ze všech diskuzí je nepochybné, že žijeme v době měnícího se klimatu, ale jaké jsou příčiny?

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Jaké jsou příčiny ? 1. Jde pouze o produkci uhlíkových emisí? Tedy v činnost člověka? 2. Nebo jde o změny přirozené? Zemské klima se přece měnilo, mění a nadále bude měnit. Většina známých klimatických procesů je vyvolána glaciálními a interglaciálními cykly. Avšak vliv lidské činnosti na klimatické změny nelze také zanedbávat a podceňovat. Lidé ve větším a větším měřítku produkují skleníkové plyny. Jde o spalování fosilních paliv. K tomu je nutno přičíst i agresivní zemědělství. To je vypalování a odlesňování nových zemědělských ploch. CO2 negativní vliv na klimatické změny má !. Jednoznačná a bezesporná odpověď dosud neexistuje.

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Možné odpovědi jsou tři. 1. To co se měří a pozoruje je přirozené. Jsou to přirozené avšak dosud ne zcela objasněné změny, probíhající mezi jednotlivými glaciálními cykly. To co se měří a pozoruje je vyvoláno lidskou činností. To co se měří a pozoruje je výslednicí obou vlivů. Nejsem schopen se přiklonit bezvýhradně ani k první ani ke druhé odpovědi. Zbývá odpověď třetí. Jaký je v této situaci úkol techniky?

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Jaké možnosti přináší současná technika ? Oblast strojní: Výzkum a inovace spalovacích motorů. Přechod na jiná paliva. Oblast strojní a elektrotechnická: management motoru s využitím l sondy. Oblast elektrotechnická: Elektrická hybridní vozidla. Čistě elektrická vozidla.

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Oblast strojní Přechod na plynná paliva hlavně zemní plyn plyn Objevila se ložiska v břidlicích v USA, Rusko a jinde LNG liquid natural gas CNG stlačen zemní plyn Snížení emisí (g/km) u osobních vozidel s pohonem na zemní plyn a naftu (100 %)    Prach 10% SO2 10% HC 20% NO 20% CO 50%

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Snížení emisí (g/km) u osobních vozidel s pohonem na zemní plyn a benzín (100 %) HC 20% NO 80% CO 25% CO2 75% Nahradíme-li benzin zemním plynem, klesnou emise oxidů dusíku o 20 % [25], oxidu uhličitého o 25 % [25], oxidu uhelnatého o 75 % [25] a reaktivních uhlovodíků o 80 % [25]. Navíc se prakticky eliminuje vznik tuhých částic.

Právní normy platící pro průměry škodlivin všech ročně Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Právní normy platící pro průměry škodlivin všech ročně vyrobených automobilů příslušné kategorie. Plán jednotného evropského dopravního prostoru EU. Nespecifikuje palivo, ale specifikuje nově vyráběné automobily. Nařízení č. 443/2009/ES: snížit u nových osobních automobilů produkci CO2 na 130 g/km od r. 2015 Nařízení č. 333/2014/ES snížit u nových osobních automobilů produkci CO2 na 95 g/km od r. 2020 Nařízení č. 510/2011/ES snížit u lehkých užitkových vozidel produkci CO2 na 175 g/km od r. 2017 Nařízení č. 253/2014/ES snížit u lehkých užitkových vozidel produkci CO2 na 147 g/km od r. 2020

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Vlastnosti hybridních vozidel spotřeba paliva a produkce CO2 SIMULATION RESULTS First case. Hybrid electric car Second case. Conventional car Vehicle type, manufacturer Model Škoda Fabia 1.2HTP Driving Cycle NEDC Total mass (kg) 1450 1120 Specific Consumption during total NEDC (l/100km) 5.1 5.9 Total emissions CO2 (g) 1333 1540 Specific emissions (g/km) 123 142 Hybridization effect Percentage Specific Consumption during total NEDC (l/100km) decrease 13 % Total emissions CO2 (g) decrease Specific emissions (g/km) decrease

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Vlastnosti hybridních vozidel a elektromobilů Vliv hybridizace na účinnost pohonu Srovnání celkových „účinností“ v evropském jízdním cyklu NEDC FSI benzinový motor se vstřikem paliva TDI turbocharched diesel injection H2ICE spal. Motor na vodík FC palivový článek ELV Elektromobil Pramen: Výzkumné centrum JB. Prof. Macek

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Vlastnosti elektrických vozidel Účinnost a produkce CO2 Účinnost využití elektrické energie je vysoká až 70%, včetně rozvodu elektrické energie. Produkce CO2 v místě pohybu vozidla je nulová. Zůstala však v elektrárně.

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha   Well to Tank CO2 [g/km] v NEDC Tank to Wheels CO2 Celkové emise Konvenční vozidlo: 25-35 90-180 115-215 Elektrické vozidlo: EU-27 mix 2010 27% Nukleární 85-105 20% Obnovitelné 53% Fosilní Francouzský mix 2010 75% Nukleární 20-25 5% Fosilní Větší využití obnovitelných zdrojů 30% Photovoltaické články ve voze 18-22 60% Další obnovitelné zdroje 10% Fosilní

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Typ zdroje primární energie

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze – K 13114 ELEKTROMOBILITA Očekávané trendy v dojezdu automobilu s NiMH a Li-Ion akumulátory Výchozí parametry: Spotřeba vozidla: 12,5 kWh/100 km (bez přídavných spotřebičů při průměrné rychlosti 25 km/h) Hmotnost vozidla (včetně řidiče): 1 100 kg Hmotnost baterie (po celou sledovanou dobu) : 200 kg

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze – K 13114 ELEKTROMOBILITA Úrovně nabíjecích výkonů v závislosti na velikosti vozidla a nabíjecí době 100% SOC procentuální nabití baterie Potřebné nabíjecí výkony pro rychlé nabíjení elektrických vozidel již nejsou běžně dostupné v domovní napájecí síti. Pro tyto výkony je nutné vybudovat speciální nabíjecí stanice s přípojkami na úrovni VN 22 kV. Než bude tato infrastruktura vybudována, najdou uplatnění autarkické hybridní pohony (HEV), které nevyžadují žádnou změnu infrastruktury. Řešitelné jsou pouze PHEV s nabíjecí dobou 6 -8 hodin výkonem cca 2-3 kW. 100% SOC procentuální nabití baterie

Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha Závěry Mobilita je největší spotřebitel energie 30% z celkové spotřeby energie Silniční doprava (automobily) 80% z energie pro mobilitu Energie pro silniční dopravu se získává z ropy Ropa je nevratný nosič energie. Její naleziště jsou předmětem mezinárodních zájmů Spalování produkuje CO2. Ročně vypouštíme do ovzduší 6400 miliónů metrických tun emisí uhlíkatých sloučenin Žijeme v době měnícího se klimatu. Mizení ledovců v Arktidě a Antarktidě Příčiny nejsou známé Produkce CO2 je tak velká, že může být jednou z vážných příčin Vědecký pokrok v technice přináší významné výsledky Inovace spalovacích motorů. Přechod na jiná paliva. Elektronické řízení motorů. l sonda. Hybridní vozidla. Snížení spotřeby paliva a emisí asi o 10% Elektromobily. Energetická účinnost až 70%. Snížení emisí až o 80% Akční rádius je asi 150km.

toe = tonne of Oil Equivalent = 11,63 MWh Katedra elektrických pohonů a trakce K 314 - ČVUT Praha DĚKUJI ZA POZORNOST