Trh a jeho fungování Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Trh – definice místo, kde se střetává prodávající s kupujícím, kde vzniká nabídka a poptávka a kde se tvoří cena zboží
Předpoklady fungování trhu soukromé vlastnictví volná tvorba cen konkurence
Fungování trhu cena výrobce trh spotřebitel nabídka poptávka
Úkol Pomocí uvedeného schématu objasni: jak na trhu vzniká cena zboží jak cena zpětně ovlivňuje chování výrobce a spotřebitele Použij konkrétní příklady z praxe.
Trh - charakteristika nabídka S (supply) poptávka D (demand) cena P (price) množství požadovaného – nabízeného zboží Q (quantity)
Poptávka množství zboží, které jsou kupující ochotni při určité ceně nakoupit vztah mezi cenou a množstvím požadovaného zboží
Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni při určité ceně prodat vztah mezi cenou a množstvím nabízeného zboží
Cena Peněžní částka na níž se dohodne kupující s prodávajícím za kterou je ochoten prodávající zboží prodat a kupující koupit
Funkce ceny informační motivační alokační
Úkol Na konkrétních příkladech objasni podstatu základních funkcí ceny.
Vysvětlivky ke grafům P – cena zboží – svislá osa Q – množství (nabízené/ požadované produkce) – vodorovná osa S – nabídka – křivka nabídky D – poptávka – křivka poptávky E – bod tržní rovnováhy
Graf – křivka poptávky D Autor ©Milena Tichá
Graf – křivka nabídky S Autor ©Milena Tichá
Úkol Vysvětli pomocí uvedených grafů na konkrétních příkladech: proč má křivka poptávky klesající tendenci proč má křivka nabídky rostoucí tendenci
Trh je v rovnováze množství nabízeného zboží = množství zboží požadovaného nakupuje se a prodává za rovnovážnou cenu
Graf tržní rovnováhy Autor ©Milena Tichá
Úkol Vysvětli pomocí grafu, proč se výrobci a spotřebitelé dohodnou na ceně PE, a to i přesto, že je pro: výrobce příliš nízká spotřebitele příliš vysoká
Vznik tržní rovnováhy – graf Autor ©Milena Tichá
Úkol Pomocí grafu vysvětli vznik tržní rovnováhy. Použij konkrétní příklady z praxe.
Úkol Uveď: proč není tržní rovnováha jevem trvalým proč se situace na trhu neustále mění
Konkurence Konkurence = soutěž mezi: výrobci a spotřebiteli cenová necenová
Úkol Uveď konkrétní projevy konkurence: cenové necenové
Trh a jeho úloha v ekonomice Trh je nejdokonalejším z poznaných regulátorů ekonomiky. Trh rozhoduje o tom: co vyrábět jak vyrábět pro koho vyrábět
Úkol Na konkrétních příkladech objasni, jak trh reguluje ekonomiku: Co se stane, projeví-li se na trhu převis poptávky nad nabídkou? Co se stane, projeví-li se na trhu převis nabídky nad poptávkou?
Úkol Vyjmenuj některé konkrétní: kladné stránky trhu záporné stránky trhu
Úkol Uveď konkrétní situace, ve kterých trh selhává. Zvaž, jak je možné tržnímu selhání čelit.
LITERATURA KONEČNÝ, Bronislav; SOJKA, Milan. Malá encyklopedie moderní ekonomie. Praha : Libri, 1996. ISBN 80-85983-05-2. VLČEK, Josef a kol. Ekonomie a ekonomika. Praha : ASPI, 2003. ISBN 80-86395-46-4. VLČEK, Josef a kol. Ekonomie pro neekonomy. Praha : Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-66-3.