Metody kvalitativního výzkumu 8. Triangulace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Advertisements

Action academy  Problém 1  Nezvládání časových nároků se často projeví nestíháním termínů, jindy pak kvalitou práce. Většinou.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Výzkum trhu (VT) Aneb úvod do problematiky. Úvod Začněme od konce aneb požadavky ke zkoušce Sylabus, literatura Výuka, počet kreditů
Vlastní hodnocení školy
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Určeno pro ty z vás, kteří …….no, řekněme …….. mají něco okolo 30 let!!!!!
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
Závěrečná zpráva projektu Průzkum sociální situace cizinců na území Hl. m. Prahy.
Prezentace Neoficiálních Klientských Internetových Stránek Společnosti DUHA.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Rozšíření metod krátké intervence (nejen) pro zdravotníky v České republice Michal Miovský Tisková konference (13. září 2013) Projekt NETAD, reg. č. CZ.1.07/2.4.00/
Soutěž v ZOO Autor: Vojta Rod. Pár slov na začátek… Jako už poněkolikáté já a parta dalších lidí z naší školy jsme jeli na soutěž do ZOO Ostrava. Po tom.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Didaktické prostředky
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Sociologický výzkum.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Určeno pro ty z vás, kteří …….no, řekněme …….. mají něco okolo 30 let!!!!!
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_246 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Skupinové interview (Focus group)
Pozitivní lobbying pro růst průmyslu Bc. Vladimír Šiška tajemník Hospodářské komory ČR.
Komunitní sociální práce
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
STŘELNÁ zdroj: strelna.cz zdroj: strelna.cz
Základy pedagogické metodologie
Chyby při vnímání druhých lidí
Mediální monitoring, screening a audit
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Kvalita služeb Ročník.
P. uč. Zelinková a P. uč. Solnařová MATEMATIKA X MATEMATIKA.
25 / 1 / 2011.
Deficitní poruchy paměti vyvolané věkem!.
ZODPOVĚDNÝ EVROPAN Markéta Válková 9.B 2015/2016.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Workshop k akčnímu výzkumu
Homeopatické lékařské asociace
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Volnočasová pedagogika
Metody pedagogiky.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Metody kvalitativního výzkumu 8. Triangulace Triangulace jako alternativa validity / měřítko kvality ? Výklad pojmu triangulace Pět postupů triangulace Kombinace kvalitativních a kvantitativních metod

Triangulace Validita a reliabilita „Zkoumám to, co myslím, že zkoumám“ Reliabilita: dvě nezávislá užití téže metody dva nezávislí výzkumníci stejné výsledky (měření)

TRIANGULACE - zeměměřičství KVALITATIVNÍ VÝZKUM metafora „komunikativního výzkumu“ CÍL: zajistit „otevřenost“, symetrii, reflexivitu, „zpětnou vazbu“ NÁSTROJ: metodickým nástrojem je triangulace TRIANGULACE - zeměměřičství Svoji pozici v terénu zjistím, mám-li k dispozici ještě aspoň dva pevné body a tato relace (triangl, trojúhelník) mi jak body, tak mé stanoviště pomůže zaměřit, určit přesněji. Pozice v časoprostoru je prostě relační

Triangulace je „prodlouženou“ výzkumnou interakcí, dialogem se zkoumanými s kolegy s jinými daty (dokumenty) z výzkumu i mimo něj s veřejností S jinými výzkumy (i kvantitativními)

Triangulace s „členy“ - zkoumanými aktéry (member checks) Šmídová, O. (2005) Kdo je pánem situace: O vztahu zkoumané instituce a přizvaných výzkumníků. Biograf 36 Psala jsem zprávu o evaluaci kursu romských asistentů vedena pedagogickou snahou (a v situaci hosta) pochválit hostitelské instituci vše, co je možné, kritizovat jen nezbytně nutné a to, co je možné napravit či zlepšit. Zpráva, sepsaná zdarma výhradně pro vedení kurzu, však vzbudila velkou nevoli a snad i obavy. Doktor Valach mi stále chtěl něco vysvětlovat a velmi důrazně se ohradil hlavně proti tomu, že asistenti nemají zajištěno umístění. Divila jsem se, že to je pro ně hlavním, ne-li jediným kriteriem (vždyť oni je mají školit, učit a ne jim hledat místa, to je když tak starost úřadu práce, který na akci participoval Proč tedy evaluaci ode mne chtěli? (Field notes Olina 2000)

Triangulace s kolegy (peer audit) „I když aby nic nebylo tak jednoduchý, tato dáma byrokracie v našich očích trochu ztrácí, když si druhý den vyzvedneme jí tolik vychvalovanou zprávu, kterou sepsala Drahuška. Podle ní si překvapivě dobře vedla v rozhovoru s nějakým neřešitelným případem, pomateným, nesvéprávným Romem, ze kterého potřebovali dostat nějaké smysluplné informace. Prokázala empatii, imaginaci a navíc sepsala bezvadnou a bezchybnou zprávu, ve které navrhla další řešení. Zpráva jsou asi tři věty, ve kterých není zdaleka všechno, co nám líčila Drahuška i vedoucí, že vydedukovala. Zřejmě část sdělení šla jen ústně a vedoucí si ho vprojektovala do zprávy. Jako další postup navrhuje konzultace s psychiatrem. Nevím jaké zprávy píšou ostatní úřednice, že vedoucí nasadila na Drahušku tak nízkou laťku.“ (Field notes Marie Šedová 1999)

Triangulace s kolegy (peer audit) Až tehdy jsem si to teprv naplno uvědomila: I moje počáteční polní poznámky byly jaksi také více než shovívavé k výkonům Romů-asistentů a vše, co bylo jen trochu únosné, jsem sama pro sebe přehnaně chválila a to, co bylo nedostatečné až neúnosné, jsem prakticky přehlížela. Mé nároky na ně v mých očekáváních byly jaksi „automaticky“ sníženy „odmocněny indexem romství“. Od svého syna v sedmičce bych čekala nesrovnatelně větší výkon. Přesně to, co já zpočátku, dělali snad všichni vyučující, ba i budoucí nadřízení Romů - automaticky od nich čekali méně než by čekali. Automaticky jim nevědomky nasadili jinou, "romskou" laťku, a to i tam, kde to bylo naprosto nerelevantní situaci. (Field notes - Memos Olgy Šmídové 1999

Triangulace mezi různými typy dat „Nó vidíte je, cigány, jen dělaj bordel, jen si to natočte“, říká ostentativně jeden z nich, když vidí podivnou skupinku bělochů vystupovat z auta v ghettu. (Field notes Olgy Š. 1998) Já jsem v recepci při odjezdu z konference „Hnutí R“ odevzdat ovladače od televize nemusela, ty dvě mladé Romky ano (Field notes Olgy Š. 1999).

Triangulace mezi různými typy dat Vojtěch Láska zkoumal squaterskou komunitu Ladronka. Ideologii skupiny popsal jako alternativní a radikálně antiautoritářskou. Pátral po tom, zda ve skupině funguje aktivní neformální jádro, které by jí udávalo směr. Existence vůdčího jádra, soustřeďující členy s autoritou by odporovala ideologii celé skupiny. Pro tuto úlohu se ukázalo jako nutné skloubit metody pozorování s rozhovory. Ukázalo se však, že jen lidé nepatřící do aktivního jádra existenci jádra a autorit popírají. Mají za to, že všichni dělají stejně, každý má jen jinou úlohu. „Právěže tady v tom baráku je každej strašně silná osobnost ... nikdo tady nevelí“. (Tereza)“ (Láska, V.: Ladronka. In Sociologie z masa a krve II.)

Triangulace s dokumenty (daty) vzniklými mimo výzkum Šmídová, O.: Restituce: Znovuzrození podnikatele? Případová studie. Praha 1997 (2 díly, 3 videokazety) V kronice Chmelů u genealogramu stálo „umřel na nervovou chorobu“, jeden z potomků mi však v rodové historii otevřeně řekl, že byl morfinista a předávkoval se. (Field notes Olga Šmídová 1996)

Triangulace s jinými výzkumy Elizabet Kubler-Rossová zkoumala terminálně nemocné a popsala stadia, kterými procházejí: Stadium zavírání očí „mně se to přece nemůže stát“ Stadium zloby „proč zrovna já“ Vyjednávání s osudem Naděje Deprese, pocit velké ztráty Smíření s chorobou, akceptace smrti

Triangulace s jinými výzkumy Chytil, D.: Válečné ztráty a nálezy. In: Sociologie z masa a krve V. FSV UK a Biograf: Praha 2003 „Ve stádiích zvládání ztráty podle Kübler – Rossové hlavní a bytostná ztráta v podobě smrti na jedince teprve čeká a on se vyrovnává s jejím blížícím se příchodem. Naproti tomu autoři esejů již nějakou ztrátu zažili a napáchané škody se snaží odstranit nebo alespoň zmírnit a něčím je nahradit. Schéma Kübler – Rossové je však v esejích aplikovatelné na prvotní zvládání ztráty, než postižený udělá aktivní krok v obraně proti válce, tedy na jakousi pasivní defenzívu. Do ní zařazuji obranné strategie, jejichž cílem je co nejvíce zmírnit dopady ztráty. Patří sem např. popírání reality, únikové strategie, snaha zapomenout. Většinou se jedná o obranu dočasnou, jež má kamuflážní a pouze dočasně očistný charakter nebo naopak dlouhodobý život s neustálým odmítáním každodenní válečné reality nebo reality války v rodné zemi

Triangulace s jinými výzkumy s kvantitativními Podle bází: model "Popelka" (kvalitativní předvýzkum) participační   "Mixed výzkumy" kvalakvant - v jednom výzkumném projektu            ex post následuje za kvantitativním (Žmolíková)           paralelně.

"Mix" kvalitativní a kvantitativní metody vyúsťuje v čtyři typy konfigurace nálezů Komplementarita - oba pohledy se doplní, "sestaví" relativně koherentní obraz fenoménu (například subjektivní a objektivní stránky prestiže povolání lékařky-lékaře) Konvergence - nálezy "směřují k sobě Kontradikce - nálezy si odporují Indiference - nálezy "vegetují vedle sebe"

Triangulace s jinými výzkumy: Účinnost reklamní kampaně (kuponová privatizace) AISA: Omnibusový dotazník - kredibilita reklamní kampaně SOFO: FG: pretest-posttest Šmídová, O. Šmíd: „Pábení diků“ AISA: „Každý třetí dotázaný, který sledoval reklamní kampaň, hodnotil reklamy PPF jako důvěryhodné a seriózní“ SOFO: „Opět velmi specifický způsob vyvolání důvěry ve fond. Symboly, apely, slogany nenavozují a snad ani nemají navodit image důvěryhodnosti. Důvěra a důvěryhodnost je pro strategii PPF irelevantní. Nejde primárně o důvěru, ale o společnou hru, výhru. Apelem je risk, hra, zbohatnutí, symbolem peníze. Trochu důvěry může vzbudit jen Pepa Dvořák se svým familiérním přístupem.“

Triangulace dat-metod Typ dat - Typ interkace (a metody) 1. co a jak lidé dělají („síť akcí“) observace mikrointerakcí 2. jak mluví o tom co dělají („dělání reprezentací“) rozhovory s informátory