Fáze vyučovací hodiny a metody práce s textem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Řeč, jazyk, mluva.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Osnova rozboru uměleckého textu
Metody sociální pedagogiky
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Struktura výuky.
Zdravá škola.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Uspořádání učiva a interpretace textu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
DIDAKTIKA LITERÁRNÍ VÝCHOVY (TEORIE LITERÁRNÍ VÝCHOVY APLIKOVANÁ NA PODMÍNKY VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE) Jitka Zítková PODZIM 2013.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Didaktika geografie.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Příprava schůzky zájmového útvaru Seminární práce z předmětu Metodiky zájmových činností I.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy
Kurikulum: obsah školní edukace
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Práva dítěte Výchova k občanství
Sociální čtení.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Transkript prezentace:

Fáze vyučovací hodiny a metody práce s textem Didaktika literatury

Východiska pro výuku mateřštiny (literární výchovy) Výuka mateřštiny má být pro žáky pokud možno vždy smysluplná, a to tak, že smysl práce dokáže žák ve svém věku uznat. To ovšem neznamená, že by na žáky nebyly kladeny nároky nebo že by se zabývali jenom hrami a zábavami. Znamená to, že učitel a celá škola musí pečovat o to, aby cíle, látka i postupy, kterými se se žáky pracuje, byly žákovi překládány tak, že je může pochopit a přijmout jako důležité a pro sebe žádoucí.

Východiska pro výuku mateřštiny (literární výchovy) Složky recepční a produkční mají být ve výuce vyvážené. Recepce cizích textů dodává žákovi vzory i varování pro jeho vlastní vyjadřování. Vlastní produkcí vážných textů psaných a mluvených se pak poznané modely uplatní, dovednosti rozvíjejí a upevňují. Ale také naopak: osobní zkušenost s produkcí textu (v spisování i řečnění), zkušenost s tím, co to je nalézt, zformulovat a prezentovat vlastní myšlenky (příprava, výstavba a prezentace vlastního textu), pomáhá žákovi i dospělému přesněji vnímat a hlouběji porozumět tomu, co a jak mu druzí chtěli sdělit ústně i písemně.

Východiska pro výuku mateřštiny (literární výchovy) Spisování a řečnění musí přesahovat ze třídy ven, neboť teprve na cestě k cílům komunikačním se dá směřovat i k cílům poznávacím a mravně výchovným. Produkce má přesahovat do rodiny, školy a komunity, aby komunikační záměry, prostředí i obsahy byly pro žáky důvěryhodné až autentické. Prvotním zdrojem i publikem pro tvorbu vlastních komunikátů žáka má být osobní život žáka a společenství třídy, má se však dotýkat také společenských témat, která jsou významná pro žákův život mezi ostatními

Východiska pro výuku mateřštiny (literární výchovy) Výuka mateřštině nemusí být transmisivní ani nudná. Hledejme nástroje, jak toho dosáhnout. Mějme vždy na mysli cíle vzdělání (především klíčové kompetence) a propojujme je s praxí. Modelem komunikace pro žáky je učitel.

Časově tematické plány Představují rozvržení učiva na příslušný školní rok pro jednotlivé ročníky. Konkretizace představ učitele o vyučovacím předmětu, o žákovi, jeho možnostech a schopnostech, o výsledcích výuky. Je jedním ze základních nástrojů evaluace výuky z hlediska zvládnutí učiva za určité časové období. Mezi učiteli v rámci školy se jedná o dokument, který je často sdílen. Například v době nepřítomnosti učitele napomáhá při realizaci suplování. Forma a struktura tematických plánů se liší napříč školami a vyučovacími předměty, pro které jsou tvořeny

Ukázka plánu

I. Úvodní fáze vyučovací hodiny 1. Motivace psychologická příprava: uvést žáky do celkové atmosféry textu, vyvolat vhodnou náladu, vzbudit zájem (o práci s textem a navazující úkoly) a koncentraci věcná příprava: objasnit význam nesrozumitelných slov nebo spojení, obrazných pojmenování, neznámých reálií – přitom nesmí být vyzrazen obsah ukázky Výběr motivace závisí na textu, cílech, vybavení apod.: monologická x dialogická motivace, estetické činnosti žáků, mezipředmětové vztahy, auditivní či audiovizuální prostředek, hádanky, kvízy. V rozhovoru možno oživit životní prožitky či čtenářské zážitky žáků spojené s tématikou textu – zvláště při próze s dětským hrdinou. Sepjetí čtenářského prožitku s vlastní zkušeností je silným motivačním prvkem.

I. Úvodní fáze vyučovací hodiny 2. První seznámení s textem cílem vyvolat bezprostřední emocionální zážitek a podnítit žáky k další práci; auditivní a vizuální setkávání s dílem; u delších textů navazuje na hlasité čtení tiché čtení žáků (popř. kombinace). 3. Orientační rozhovor ověřuje prvotní účinek textu a stupeň porozumění; sledovat mimiku žáků při četbě.

II. Interpretace textu základ LV; má výběrový charakter, je nutno respektovat individuální odlišnosti žáků; cílem je prohloubení prvotních estetických zážitků žáků – s žáky pracuje učitel, avšak nesmí zaujímat dominantní prostor, naopak jej má poskytovat žákům; Mají být naplňovány tyto cíle: 1. orientace v textu, 2. pochopení významu, 3. zformulování vlastního estetického soudu, 4. rozvoj četby a kultury mluvení, 5. prohlubování lit. poznatků, 6. estetické činnosti a rozvoj mezipředmětových vztahů

II. Interpretace textu 1. Tématická výstavba - její dominantní složkou je literární postava (dále např. prostředí): postavy hlavní x vedlejší; kladné x záporné; lyrický subjekt neztotožňovat s autorem charakteristika přímá a nepřímá; popis, motivace jednání, myšlení, cítění, vztahy – nejjednodušší u pohádkových postav (povahové vlastnosti jasně vymezeny, pohnutky činů průhledné apod.); srovnávání postav s vlastními zkušenostmi; sledovat vývoj charakteru postav (např. v konfliktu); podívat se na zápletku z hlediska jiné postavy; vztah autora k postavám (vyjádřený v pásmu vypravěče)

II. Interpretace textu 2. Kompoziční výstavba uspořádání jednotlivých složek díla (tj. děje, postav, prostředí…); vhodné vést žáky k pochopení vztahů mezi částmi díla a k hlubšímu pochopení celku; žáci člení děj, všímají si hlavní dějové linie, uvědomují si časovou následnost a příčinnou souvislost apod.; principy budování napětí či humorných zápletek; analýza kompozičních postupů klas. pohádek (ustálený začátek i konec); s poezii sledovat metaforické obměňování či opakování hlavního motivu, opakovací figury, rytmické schéma, rým apod.

II. Interpretace textu 3. Jazyková výstavba žáky vést k rozšiřování slovní zásoby a k pochopení funkce jazykových prostředků (práce se synonymy); způsoby ozvláštnění spisovného jazyka: archaismy, expresivní slova, poetismy, dialektismy, neologismy, slang); tropy - obrazná pojmenování (přirovnání, personifikace, metafora, ironie, oxymorón, hyperbola…); vnímání zvukové stránky (zvukomalba, eufonie…); stylistické a syntaktické zvláštnosti díla; analýza postupů nonsensové literatury – spojování významově neslučitelných představ.

II. Interpretace textu 4. Samostatná práce žáků s textem zčásti se překrývá s interpretační fází; úkoly a otázky za textem; hádanky a kvízy. žáci si osvojují určité vědomosti a dovednosti převážně vlastním úsilím – učitel jejich činnost pouze usměrňuje. a) Reprodukční postup: mechanická nápodoba; b) Analogický postup: daný model se obměňuje podle stanoveného kritéria či algoritmu; c) Tvořivý postup: poznatky využité v nových situacích.

III. Literárně estetické činnosti Dovršením práce s textem jsou takové činnosti žáků, v nichž se rozvíjejí jejich dovednosti vyjadřovací, přednesové (reprodukční) a tvořivé 1. Práce s osnovou (slovní, obrázková) a reprodukcí (věrná , podrobná, volná, stručná, výběrová) – vytváření osnovy z textu a naopak; domýšlení příběhu k jedné ilustraci; sestavení zpřeházené osnovy apod. 2. Předčítání a přednes – kultivovaná věrná reprodukce. 3. Dialogizace a dramatizace textu 4. Další kreativní činnosti (kresba, modelování…)

IV. Závěrečná fáze Cílem může být : Shrnutí či doplnění dosavadních čtenářských zážitků a informací o autorovi. Zobecnění vyplývající z hlavních významů díla. Společná kontrola a hodnocení výsledků samostatné práce žáků a celkové hodnocení jejich kázně a pracovní aktivity. Domácí úkol (přiměřenost, návaznost) – nezadávat formálně, nezahltit.