Inovace. Výrobkové inovace? Co to je? Jsou zaměřeny na vytváření výrobků zcela nových, založených na nových konstrukčních koncepcích a principech (diferenciace),

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Advertisements

Aplikace vybraných metod použitelných pro stanovení cen dle principu tržního odstupu Vlastimil Roun.
Rozhodovací matice.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Jak v praxi využít analýzu bodu zvratu?
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Kalkulace plných a variabilních nákladů
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Úvod do podnikových financí
Výrobek a jeho životní cyklus
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Ekonomika investic.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Financování podniku Kalkulace – vyčíslení nákladů při výrobě slouží k tvorbě ceny sleduje strukturu a výši nákladů na ni závisí,zda firma prodělá,nebo.
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Produkt.
Kalkulace nákladů.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_15 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Konference „Inovace a technologie v rozvoji regionů“ Inovace a marketingový výzkum Duben 2004 / Příspěvek v diskusi / RNDr. Tomáš Raiter / obchodní ředitel,
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Optimalizace logistického systému a řetězců
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Pružnost – Rabat – Reklama. Úkol 1: Pružnost poptávky a velikost rabatu Při normálním průběhu vztahu ceny a odbytového množství, vede cenový růst ke snížení.
OCEŇOVÁNÍ ZÁSOB – CVIČENÍ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina Palyzová a Ing. Marek Štencel.
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Nauka o podniku Investice.
Technická příprava výroby
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Rozhodování v podmínkách neurčitosti
126FIP Bod zvratu 3. týden.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Cíl přednášky Seznámit se
Úvod do podnikových financí
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Nauka o podniku Bod zvratu.
Nauka o podniku Výroba.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1197 Ročník: 3. Vzdělávací obor:
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Finanční řízení (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 2 a 3)
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
Hospodářský výsledek firmy Stanovení zisku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického portálu.
Kalkulace úplných a neúplných nákladů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
Základy firemních financí
Ing. Veronika Dostálková MBA
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Finanční management Téma č.4 Dnešek Finanční páka Provozní páka.
Dělení zisku ve v.o.s, k.s. a a.s.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: ICT ve výuce
Příklad (investiční projekt)
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
5. přednáška.
Transkript prezentace:

Inovace

Výrobkové inovace? Co to je? Jsou zaměřeny na vytváření výrobků zcela nových, založených na nových konstrukčních koncepcích a principech (diferenciace), uspokojujících zcela nové potřeby (diverzifikace). JINAK O diferenciaci se jedná, když jde o doplnění již existující výrobkové linie o nový výrobek. O diverzifikaci pak, jestliže podnik zavede zcela novou výrobkovou linii.

Výrobkové inovace jsou výsledkem vědecko- technického pokroku nebo posunu v potřebách zákazníků, které vedou k vývoji zcela nových výrobků. Výrobkové varianty nejsou inovacemi. Představují jen technická zlepšení již existujících výrobků(tvar, design, materiál).

diferenciace výrobků – doplnění výrobkové linie o nový typ výrobku (např. zavedení výroby vícestupňového piva v pivovaru) diverzifikace výrobků – zavedení nové výrobkové linie horizontální – zavedení výrobku na stejném výrobním stupni (zavedení výroby limonád v pivovaru) vertikální – výrobek odpovídající následné nebo předcházející etapě výroby (zahájení výroby kvasnic v pivovaru) laterální – výrobky zcela rozdílného typu (pivovar diverzifikuje riziko investicí do masného průmyslu)

Úkol 1: Výrobkové inovace a výrobkové varianty Rozhodněte u následujících příkladů, zda se v jednotlivých případech jedná o výrobkové varianty či výrobkové inovace a jaké. Výrobkové varianty Výrobkové inovace Diverzifikace Horizontální Vertikální Laterální(příčná) Diferenciace

Úkol 1: Řešení (1) Vzhledem k probíhající dlouhodobé protikuřácké kampani se rozhodl podnik produkující cigarety rozšířit své podnikání o produkci žvýkací gumy. laterální diverzifikace (2) Výrobce nákladních automobilů se rozhodl dodávat vznětové motory výrobci zvedacích zařízení. vertikální diverzifikace

Úkol 1: Řešení (3) Výrobce dřevotřískových desek vyvinul lepidlo, které významně zvýšilo nosnost jím vyráběných produktů. výrobková varianta (4) Pivovar doplnil svůj výrobní program o vícestupňové pivo. diferenciace výrobku (5) Pivovar rozšířil svůj výrobní program o výrobkovou linii limonády. horizontální diverzifikace

Úkol 2: Vyřazování produktu Ferometal s.r.o. dodává na trh čtyři produkty s následujícími prodejními cenami za kus (c), náklady na kus (n) a odbytovými množstvími: Produktmcn A1 mil100,-120,- B1 mil.200,-250,- C1 mil.80,-50,- D1 mil.240,-170,-

Úkol 2: Vyřazování produktu Po drastickém cenovém propadu prodejní cena produktu A a B již nepokrývá náklady. Fixní náklady Ferometalu s.r.o. za dané období byly vyčísleny ve výši 120 milionů Kč. Při výpočtu nákladů na kus byly fixní náklady na celkové odbytové množství 4 miliony kusů rovnoměrně rozvrženy.

Úkol 2 - A Jak velký je: příspěvek na úhradu (PÚ) (PÚ = m. pú, kde pú = c - nv) u jednotlivých druhů produktu ziskový příspěvek (Z) /Z = (c - n). m/ u jednotlivých produktů celkový výsledek za dané období?

Magická tabulka 1-A Výrobek(1)(2)(3)(4)(5) PÚ(6) Z mcnnvnv /(2)-(4)/.(1)/(2)-(3)/.(1) A B C

Magická tabulka 1-A - pokračování Výrobek(1)(2)(3)(4)(5) PÚ(6) Z mcnnvnv /(2)-(4)/.(1)/(2)-(3)/.(1) A1 mil mil-20 mil B1 mil mil-50 mil C1 mil mil+30 mil D1 mil mil+70 mil +150 mil +30 mil Fixní náklady: -120 mil Výsledek za období: +30 mil +30 mil

Úkol 2 - B Měly by být ztrátové výrobky A a B ze sortimentu vyřazeny? Při hledání odpovědi na tuto otázku vycházejte z toho, že: mezi uvedenými čtyřmi produkty neexistují žádné sortimentní závislosti i v případě snížení počtu produkovaných výrobků zůstane výše ročních fixních nákladů v částce 120 milionů zachována.

Úkol 2 – B - řešení Povrchní pohled na vypočtené ziskové příspěvky jednotlivých výrobků budí dojem, že vyřazením ztrátových produktů A a B se výsledek za dané období zvýší z 30 mil Kč na 100 mil., protože produkt C vytváří ziskový příspěvek 30 mil Kč a výrobek D 70 mil., Kč. Vyřazování výrobků na základě propočtu úplných nákladů vede k falešným závěrům. Vzdá-li se Ferometal s.r.o. prodeje jednotky produktu A ztratí na jedné straně výnos prodeje 100 Kč, na druhé straně úspora nákladů na kus nebude činit 120 Kč (náklady na kus) nýbrž jen 90 Kč (variabilní náklady na kus nv) Fixní náklad 120 mil., Kč/rok jsou nezávislé na tom, zda produkty A a B budou vyráběny nebo ne. Fixní náklady jsou pro rozhodování irelevantní. Ve výrobě má být v daných podmínkách pokračováno potud, pokud výnos z 1 ks výrobku je vyšší než variabilní náklady na kus nového výrobku. Kritériem pro vyřazování výrobků je tedy příspěvek na úhradu pú = c - nv Vyřadíme-li výrobek B, zvýší se hospodářský výsledek za dané období z 30 miliónů na 50 miliónů Kč. Bude-li vyřazen také produkt A, bude činit hospodářský výsledek za dané období jen 40 miliónů.

Úkol 3: Vyřazování produktu s vazbou na sortiment Při rozhodování o vyřazení výrobku musí Ferometal s.r.o. zohlednit následující sortimentní vazby: Jestliže se zastaví produkce výrobku A, prodá se o ks více substitučního statku C. Jestliže se zastaví produkce výrobku B, prodá se o ks méně komplementárního statku D. Jinak platí zadání úkolu 2. Především je třeba vycházet z toho, že výši fixních nákladů neovlivňuje ani složení ani velikost výrobního programu. Jak bude za těchto podmínek vypadat optimalizovaný výrobní program?

Úkol 3 Pro hodnocení jednotlivých variant výrobního programu využijte následující členění hodnotící tabulky: ProduktmpúPÚ produktA,B.... mprodukční množství pújednotkový příspěvek na úhradu PÚpříspěvek na úhradu daného produkčního množství

Úkol 3 - řešení Při hledání výrobního a odbytového programu minimalizujícího zisk, musí Feromat s.r.o. posoudit následující čtyři alternativy s příslušnými odbytovými množstvími

Úkol 3 - řešení - varianty Produkt/ Alternativa ABCD (1) 1 mil (2) –1 mil1,25 mil1 mil (3) 1 mil– 0,7 mil (4) ––1,25 mil0,7 mil

Úkol 3 – řešení – alternativa 1 ProduktmpúPÚ A 1 mil mil B 1 mil mil C 1 mil mil D 1 mil mil ∑150 mil. – 120 mil. (NF) = 30 mil.

Úkol 3 – řešení – alternativa 2 ProduktmpúPÚ B 1 mil mil C 1,25 mil mil D 1 mil mil ∑155 mil. – 120 mil. (NF) = 35 mil.

Úkol 3 – řešení – alternativa 3 ProduktmpúPÚ A 1 mil+1010 mil C 1 mil+6060 mil D 0,7 mil mil ∑140 mil. – 120 mil. (NF) = 20 mil.

Úkol 3 – řešení – alternativa 4 ProduktmpúPÚ C 1,25 mil+6075 mil D 0,7 mil mil ∑145 mil. – 120 mil. (NF) = 25 mil.

Řešení úkolu č.3… Při zohlednění sortimentních vazeb je nejvhodnější vyřadit pouze výrobek A

Konec cvičení