Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Požadavky k získání známky
Dlouhodobý rozvoj sportovce
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu.
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Trénink atletických skoků
Komplexní testové systémy a Systémy pro Evidenci pohybové aktivity
Přednáška č. 2 Teoretický základ tělesného pohybu
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
Metodický list  Výuka probíhá diskusní formou. Vhodnými otázkami se pokoušíme přivést studenty k odhalování struktury sportovní výkonnosti sportovců.
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Hodnocení činností v Tv a sportu 1.Testováním a měřením. 2.Posuzováním. Motorický test je standardizovaný postup (zkouška), jehož obsahem je pohybová činnost.
© Tom Vespa Témata otázek ke zkoušce Antropomotorika - vývoj, metody (pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, testování) Motorické předpoklady pohybu.
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Diagnostika a reedukace
Psychologie pro sportovní praxi
Vybrané testové baterie
Vybrané testové baterie
DIAGNOSTIKA TRÉNOVANOSTI
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 7. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit - programů Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Pedagogická diagnostika
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Komplexní testové systémy
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Pohybové schopnosti a dovednosti
PERIODIZACE Stanovení po sobě následujících tréninkových cyklů, jejichž obsah, velikost zatížení a opakování se podílejí v určitém časovém úseku na zvyšování.
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Vymezení normality.
Kondiční příprava ve sportu
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Vymezení normality.
Transkript prezentace:

Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované) 2.procesuální- osvojení tělesných cvičení- senzomotorické učení 3.finální- výkon

Vymezení pojmu výkon. Výkon =práce vykonaná za jednotku času Motorický výkon Čelikovský(1989) Motorický výkon =míra realizace pohybového úkolu Dobrý(1994) Motorický výkon je výsledek určité pohybové činnosti dosažené v určitém čase a v daných podmínkách. Měkota(2007) Motorický výkon je jednotou provedení a výsledku(zadání) pohybové činnosti. Sportovní výkon je specifickým typem motorického výkonu(činnost brankáře)‏ Gajda(2006) Sportovní výkon je projevem specializovaných schopností jedince v uvědomělé pohybové činnosti,zaměřené na řešení pohybového úkolu,vymezeného pravidly sportovní disciplíny.

Činitelé výkonu. Výkon můžeme objasnit jako funkci(f) pohybových předpokladů(P),motivace(M) a intervenující proměnné(I). V = f(P,M,I)‏ Pohybové předpoklady(P) – motorické schopnosti,dovednosti,somatické a psychické předpoklady. Motivace(M) – soubor a integrace pohnutek k činnosti Intervenující proměnné(I) – momentální zdravotní stav,psychická pohoda,přírodní podmínky, diváci,rozhodčí.

Klasifikace výkonu. 1. individuální x kolektivní 2. relativně maximální výkon x absolutně maximální výkon

Hodnocení pohybových výkonů statisticky podle bodovacích tabulek pomocí standardizovaných stupnic 1. měřením 2. testováním 3. posuzováním

Pohybová výkonnost Výkonnost je schopnost podávat opakovaně výkony v určité pohybové činnosti.V ní se integruje úroveň pohybových schopností,dovedností,návyků,úroveň zvládnutí pohybové činnosti a psychické připravenosti člověka. Sportovní výkonnost je výsledkem adaptace člověka na pohybovou zátěž a jeho motivaci. Měkota(2007) Výkonnost = způsobilost (připravenost) podávat výkony v určité konkrétní činnosti,zpravidla na poměrně stabilní úrovni.

Druhy motorické výkonnosti. 1. Základní motorická výkonnost je připravenost podávat výkony ne v jedné,ale ve všech základních pohybových činnostech.Ty bývají součástí výkonnostních testů(baterií) a zároveň slouží jako indikátory motorických schopností. a) výkonnost jednotlivce b) výkonnost určité populace

Čtyři úrovně motorické výkonnosti Gymnasta20Podmiňuje úspěšnost v dílčí, fyzicky náročné činnosti Speciální Student TV10Zpravidla nejvýhodnější úroveň Svědčí o rezervách Optimální Zdravý muž 6Odpovídá centrální tendenci modální interval v běžné populaci Většinová Oslabený1Hranice motorické nedostatečnosti úroveň hraničí s patologií Minimální Typ jedince Příklad: Počet shybů CharakteristikaÚroveň výkonnosti Číselné údaje kvantifikují počet shybů na hrazdě mužů ve věku 20 – 30 let Pramen: Unifittest (6 – 60)‏

2. Sportovní výkonnost je způsobilost (schopnost,předpoklad) opakovaně podávat výkony v určité sportovní činnosti(zpravidla na poměrně stabilní úrovni). Sportovní výkonnost můžeme také pojímat jako předpoklad pro zdolávání nároků na sportovní výkon v tréninku a v soutěži.Je to předpoklad strukturovaný a zahrnuje tyto základní komplexní činitelé: konstituci kondici (všestranná – tělesná a psychická připravenost ke sportovnímu výkonu)‏ koordinaci a techniku kompetenci k jednání (Měkota,2007)‏

Klíčové faktory dlouhodobé sportovní výkonnosti 1. Pravidlo 10. let ( hod. tréninku, tj. 3 hod denně po 10 let)‏ 2. Elementární pohybové dovednosti a základní sportovní dovednosti: osvojit před zahájením růstového spurtu (akcelerace): dívky 11-13let, končí obvykle v 15letech (2 roky po menarché), chlapci – od 12let, nejvíce kolem 14roku, končí obvykle v 18letech 3. Specializovaný trénink až po 10 roce 4. Základem je vývojový věk (ne chronologický).

Stádia sportovního tréninku 1. Fundamentální stadium (dívky 6–8 let, chlapci 6–9 let) - vše co děti dělají musí být zábavné 2. Stadium zahájení soustavného tréninku (dívky 8-11 let, chlapci 9–12 let)‏ 3. Stadium tréninku se zvýšeným úsilím (dívky let, chlapci 12–16 let)‏ 4. Stadium tréninku s důrazem na účast v soutěžích (ženy muži ) 5. Trénink s důrazem na vítězství 6. Udržení celoživotní pohybové aktivity

Variabilita hledisek pohybové výkonnosti genetické(fylogeneze a ontogeneze)‏ bisexuální(rozdíly pohlaví)‏ geografické(populace,rasy,kontinenty)‏ socioprofesní(rodina,zaměstnání,škola)‏

Výkonnostní rozdíly podle pohlaví Obecně platí, že motorická výkonnost dospělých žen je o čtvrtinu nižší než výkonnost mužů. Znevýhodnění žen je největší v silových disciplínách,výkonnost podmíněná koordinačně je u obou pohlaví přibližně stejná. Výkonnostní intersexuální rozdíly ovšem souvisí s typem činnosti: Krátké běhy(30 – 60m) 80 – 85 % Skoky z místa i rozeběhu % Hod obouruč 55 – 65 % Hod jednoruč 45 – 55 %

Sekulární trend Termínem sekulární trend se označuje základní směr vývoje určitého jevu v populaci,pozorovaný během dlouhodobé periody(seculum=století)‏ Příklady - V období 1895 – 2001 se výška postavy u nás zvýšila o 12 cm u mužů a 10 cm u žen.Současné hodnoty jsou 180,1 cm u mužů a 167,3 u žen. Na olympijských hrách byl medián 6 nejlepších závodníků v roce ,20 sec, v roce ,88 sec. Sekulární trend je u obou pohlaví sportovců jednoznačně pozitivní a výrazný.

Měkota 2007