‘The Chancellor, Masters and Scholars of the University of Cambridge’ čili Cambridžská universita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací řízení.
Advertisements

SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
Dozorčí rady pracovišť AV ČR z pohledu právního setkání předsedů a místopředsedů DR 25. dubna 2007.
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Akademické orgány vysokých škol
Změny Statutu RVŠ. Pozice studentského náhradníka - současný stav členství – náhradník není členem Rady Čl. I. Členové Rady a) Do Rady může každá vysoká.
Struktura strany + stanovy Jiří Lameš Předseda klubu Praha 21.
1.1. Úvaha MŠMT o předpokladech udržitelnosti soukromé vysoké školy
Novela zákona o vysokých školách RVŠ 2014 Praha,
VYJEDNÁNÍ NSRR A OPERAČNÍCH PROGRAMŮ Ing. Ivo MINAŘÍK Odbor regionálního rozvoje KrÚ JMK Hodonín,
Připravil : Martin Pelikán
Česká republika – demokratický stát
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
Zapojení pacientů a veřejnosti MUDr. Tomáš Kuhn Centrum pro klinické doporučené postupy Ústav sociálního lékařství a zdravotní politiky LF UP v Olomouci.
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Správní právo MOST FBI Správní právo Orgány obcí a krajů
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Obec II. obecní zřízení Petr Machala.
Moc výkonná Pavel Šuranský.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Nejvyšší kontrolní úřad
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
Exekutiva a justice VkO 9.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Zájmová samospráva Lucia Madleňáková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Terciární vzdělávání Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Právní postavení zaměstnanců v institucích EU Referát na konferenci „ČR po rozšíření EU – personálně informatické souvislosti a dopady“ 13. – 14. září.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Prof. Ing. R. Haňka University of Cambridge. Where and What is Cambridge? Cambridge je malé město 75km severně od Londýna © Prof R. Hanka
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Územně-správní.
KATEDRA PRÁVNÍCH OBORŮ, ŘÍZENÍ A EKONOMIKY MARTIN ŠIMÁK KOLEGIUM DĚKANKY 8. ČERVNA 2012 Jihočeská univerzita V Českých Budějovicích Zdravotně sociální.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Hodnocení kvality vysokých škol, Telč Cesta MU k institucionální akreditaci.
Systém zajišťování kvality na UK
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Návrh zákona o univerzitních nemocnicích a jeho dopady na MU
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Sociální práce TEĎ a TADY II
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Institucionální akreditace
Doktorské studijní programy v biomedicíně
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Veřejný ochránce práv.
již 50 let vzděláváme úředníky veřejné správy
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

‘The Chancellor, Masters and Scholars of the University of Cambridge’ čili Cambridžská universita

We are building a Brain Repair Centre for The Chancellor, Masters & Scholars of the University of Cambridge © Prof R. Hanka 2012

Velká Británie nemá vysokoškolský zákon jako Česká republika Výjimku tvoří Oxford a Cambridge – (Universities of Oxford and Cambridge Act 1923, původní 1856) – Zákon nicméně stanoví pouze základní strukturu a práva Všechny university se řídí svými Statuty, které musí být centrálně schváleny. © Prof R. Hanka 2012

Stručná historie university 1209 několik akademiků opustilo Oxford a přišlo do Cambridge 1231 Král Henry III zajistil monopol učení 1284 první kolej (Peterhouse) 14. a 15. století rozmach kolejí 19. a 20. století rovněž 1923 první pravidelný příspěvek od státu 1991 zásadní změna vnitřního systému řízení 2010 Professor Sir Leszek Borysiewicz, Vice- Chancellor © Prof R. Hanka 2012

Stručné vysvětlení vztahu University a kolejí © Prof R. Hanka 2012

33 kolejí. Studenti. © Prof R. Hanka 2012

Každá kolej je vlastně malá nezávislá vysoká škola. Má svůj akademický sbor (cca ) Svého vůdce (Master, President, Provost) Svůj Senát (College Council) Děkana (Senior Tutor) Vedoucí studijních oborů (Directors of Studies) Své učitele (College Lecturers, Supervisors) Cca studentů a akademiků Kolej XY. © Prof R. Hanka 2012

Universita zodpovídá za: Přednášky Praktika a laboratoře Zkoušky Koleje jsou zodpovědné za: Výběr studentů včetně příjímacích zkoušek Jejich individuální výuku Jejich morálku a zdraví © Prof R. Hanka 2012

Universitní akademické pozice Assistant Lecturer (max 4 roky) Lecturer/Senior Lecturer Reader Professor Clinical Lecturer, Asociate Lecturer, apod. Definitiva do 67 let © Prof R. Hanka 2012

Universitní akademické pozice Assistant Lecturer Lecturer/Senior Lecturer Reader Professor Funkční místa (stanovená pro fakultu, obsazovaná veřejným výběrovým řízením) Vnitřní kariérní postup Dočasná změna tabulky funkčních míst © Prof R. Hanka 2012

Struktura universitního řízení © Prof R. Hanka 2012

Regent House Sbor regentů - řídící orgán univerzity (Governing Body). Zahrnuje tzv. „University Officers“ – Všichni Lecturers, Readers, Professors (1600) – Vyšší administrativní zaměstnanci (200) – Fellows kolejí (kteří nejsou zaměstnáni Universitou) (200) – Chancellor, Vice-Chancellor, High Steward etc. Regent House (cca 2000 členů) Akademický senát (Council) © Prof R. Hanka 2012

Akademický senát (The Council) (Hlavní exekutivní a plánovací orgán). Studenti se nesmí zúčastnit té části jednání, která se týká osobního hodnocení, zaměstnaneckých vztahů a čehokoliv o čem předseda AS tak rozhodne. Rektor (Vice-Chancellor) = CEO university 4 hlavy kolejí 4 profesoři či docenti 8 regentů 3 (2+1) studenti 4 externí členové Registrary ( nejvyšší admin. zaměstnanec) je tajemník AS. © Prof R. Hanka 2012

Akademický senát (The Council) Hlavní exekutivní a plánovací orgán university Všechna rozhodnutí AS jsou vlastně pouze doporučení, jsou veřejně oznámena a musí je schválit Regent House. – Drtivou většinou bezproblémové (automaticky) – 25 regentů má právo žádat o hlasování – O některých návrzích se nejdříve vede Diskuse. 50 regentů má právo předložit k hlasování svůj návrh (týkající se čehokoliv), pokud bude schválen musí se realizovat. © Prof R. Hanka 2012

Hlavní orgány university Akademický senát (Council). Finanční rada. Akademická rada (General Board ). Rektor 3 zástupci kolejí 4 jmenovaní AS 1 jmenovaný Akademickou radou 3 regenti 2 externí členové Finanční ředitel je tajemník FR. Rektor 8 jmenovaných školami (skupiny fakult) 4 jmenovaní AS 2 (1+1) studenti Akademický sekretář je tajemník AR. Delegované akademické pravomoci Delegované finanční pravomociRektor © Prof R. Hanka 2012

Další orgány university Akademický senát (Council) Různé Rady a Syndikáty. BGS. © Prof R. Hanka 2012

Rada pro postgraduální studia Akademický senát (Council) Různé Rady a Syndikáty BGS (BGS) Rektor (nebo zástupce) 4 jmenovaní AS 4 jmenovaní Akademickou radou 1 jmenovaný kolejemi 1 p/g student. Řídí práci akademických rad každé fakulty. © Prof R. Hanka 2012

Akademický senát (Council). Akademická samospráva Akademická rada university. Akademická rada university Školy Fakulty Delegované akademické pravomoci © Prof R. Hanka 2012

Školy (Schools) Umění a humanity (8 fakult + 2 centra)2 Humanity a sociální vědy (6 fakult + 2 instituty)2 Biologické vědy (2 fakulty + 4 instituty)1 Fyzikální vědy (3 fakulty + 1 institut)1 Klinická medicína (1 fakulta)1 Technologie (3 fakulty + 1 institute).1 © Prof R. Hanka 2012

Složení fakultního senátu (záleží na velikosti fakulty) Vedoucí ústavů a kateder či zvolení z řad profesorů 2 Jmenovaní AS university 4 – 12 Volení zástupci akademického sboru fakulty 3 – 10 Kooptovaní členové 3 Studenti. © Prof R. Hanka 2012

Fakultní senát, vrcholný orgán fakulty Každoročně volí ze svých řad předsedu, který vede fakultu (neexistuje pozice děkana !). Sekretář fakulty, který řídí administrativní správu fakulty, je buď zvolen z členů AS a nebo je jmenován Akademickou radou univerzity (záleží na velikosti fakulty). Není omezená délka funkce předsedy či sekretáře. © Prof R. Hanka 2012

Fakultní senát, vrcholný orgán fakulty Je zodpovědný za – Standard výuky a adekvátní vybavení fakulty. – Přípravu nových studijních programů. Neexistuje pojem akreditace, Universita a fakulta mohou učit co uznají za vhodné, pokud to FS a AR schválí. Každý regent může připravit vlastní obor/předmět/přednášku (neexistují garanti) Pravidelné hodnocení výuky. – Správné použití alokovaných finančních prostředků Připravuje návrh rozpočtu, který schvaluje příslušná Škola a poté Akademická rada university. © Prof R. Hanka 2012

Akademická rada fakulty Rozhoduje o p/g záležitostech fakulty – Rozhoduje o přijímání p/g studentů – Schvaluje předmět výzkumu doktorandů – Hodnotí pokrok doktorandů – Doktorandům určuje jejich odborné poradce – Jmenuje hodnotitele disertací – Rozhoduje o udělení p/g akademických hodností (rozhodnutí podléhá schválení Radou pro postgraduální studia = BGS). © Prof R. Hanka 2012

Počet studentů © Prof R. Hanka 2012

Jak je to s penězi CU je vlastně vzdělávací charita založená – spolu s Oxfordskou univerzitou - zákonem, která od roku 1923 dostává podporu od státu. Státní podpora původně zanedbatelná (podpora lékařské fakulty), ale postupně narůstající. Maximum cca v roce 1990 (85%). Od té doby podíl klesá. Dnes méně než 30% z veřejných zdrojů. Podstatná změna nastane v roce 2012/2013. © Prof R. Hanka 2012

Universitní příjmy 2009/2010 © Prof R. Hanka 2012

Nové budovy financované průmyslem, jednotlivci, charitami © Prof R. Hanka

Finance pro Judge Institute Sir Paul and Lady Judge The Monument Trust Peter and Paula Beckwith The Sinyi Foundation Dr and Mrs Dennis Gillings The Margaret Thatcher Foundation KPMG/Peat Marwick Diageo/Guinness £8 M£5 M £5 M Professor of Management Studies £1.5 M Professor of Chinese Management £2 M Professor of Health Management £2 M Professor of Enterprise Studies Professor of Management Studies Výstavba budovy © Prof R. Hanka 2012

Co dodat na závěr Celá universita je silně centralizovaná, ale konečné slovo má Regent House, který se může – a občas to udělá – vzepřít či prosadit vlastní, nový názor. Navzdory tomu, že předseda AS fakulty se volí každý rok, k výměně nedochází příliš často. Akademické samosprávné orgány mají silnou – občas až příliš – podporu od administrativních pracovníků, kteří jsou do jisté míry centrálně řízeni. Tradice Sir Humphry Appleby (Jistě, pane ministře) je v Anglii silná, ale celkem prospěšná/stabilizující. AS Různé rady, syndikáty apod. Regent House © Prof R. Hanka 2012

Co dodat na závěr Celá universita je silně centralizovaná, ale konečné slovo má Regent House, který se může – a občas to udělá – vzepřít či prosadit vlastní, nový názor. Navzdory tomu, že předseda AS fakulty se volí každý rok, k výměně nedochází příliš často. Akademické samosprávné orgány mají silnou – občas až příliš – podporu od administrativních pracovníků, kteří jsou do jisté míry centrálně řízeni. Tradice Sir Humphry Appleby (Jistě, pane ministře) je v Anglii silná, ale celkem prospěšná a stabilizující. © Prof R. Hanka 2012

Děkuji za pozornost