1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Stipendia. 2 Legislativní rámec Zákon o vysokých školách (§ 91) Stipendijní řád Směrnice Upa č. 6/2013 Pravidla pro přiznávání a výplatu stipendií.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Akademické orgány vysokých škol
1.1. Úvaha MŠMT o předpokladech udržitelnosti soukromé vysoké školy
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Úvod do doktorského studia Agronomické fakulty MENDELU Studijní a zkušební řád doktorského studia, doporučený postup studia Doc. Dr. Ing. Zdeněk Havlíček.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Terciární vzdělávání.
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Rada VŠ - poznámky Josef Stráský
1 Valná hromada Asociace vyšších odborných škol, AVOŠ Praha, 14. duben 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
KONZULTACE ČÍSLO 2 NĚKOLIK POZNÁMEK KE SPOTŘEBITELSKÉMU ROZHODČÍMU ŘÍZENÍ 1.
1 Visegrad, Norské fondy, veřejná výběrová řízení Mgr. Iva Minaříková.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Terciární vzdělávání v ČR VŠ (úr. 6-8 v ISCED 2011) a VOŠ (úr. 5) k celkem 72 VŠ (zdroj ČSÚ)VŠ 26 veřejných vysokých škol (téměř 334 tis.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon) vyjmenovává pravomoci zřizovatele, ředitele a školské rady Zřizovatel vydává zřizovací listinu školy; rozhoduje o.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Systém zajišťování kvality na UK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Činnost Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a akreditace
Zajištění kvality studijních programů
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků Praha, 20. července 2017.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků – MSCA -IF Praha, 25. července 2017.
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
PEDAGOGICKÉ VEDENÍ STUDENTŮ Garant: Mgr. Anna Krátká, Ph.D
Příprava studijního programu
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Institucionální akreditace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol

2 V jakých případech se rozhoduje o VŠ?

3 Státní souhlas Akreditace

4 Státní souhlas (působit jako soukromá VŠ) Je oprávněním institucionální povahy – Uskutečňovat studijní program (povinnost); CŽV – Používat označení „vysoká škola či univerzita“ (OR...) – Za určitých podmínek usilovat o příspěvek na vzdělávací činnost či jinou finanční podporu – Usilovat o získání grantu z veřejných prostředků (dle IS VaV např. VŠFS získala zatím 14 projektů za cca 35,5M) Udělován dobu neurčitou, je možné odejmutí Od roku 1999 neudělen ve 2/3 z přibližně 150 případů, v jednom případě je veden soudní spor (od ledna 2009)

Státní souhlas vzdělávat (akreditace) Je oprávněním realizační povahy (i v zahraničí?) – Přijímat ke studiu – Uskutečňovat výuku (vyučovat, ověřovat znalosti...) – Konat závěrečné zkoušky (a udělovat tituly) – Konat rigorózní řízení – Konat habilitační a profesorská řízení De lege udělován nejvýše na 10 let, de facto nejvýše na 8 let (na 10 jen u LF) V případě pochybností udělován na dobu kratší, typicky na 4 roky/dostudování; v jediném případě byl podán rozklad Je možné jej odejmout, omezit či pozastavit 5

6 Restrikce akreditace Odejmutí Omezení Pozastavení

7 Působnost MŠMT Akreditační komise – Jaké je její postavení? Vzájemný vztah s MŠMT?

8 Akreditační komise Odborný, politicky neutrální orgán, který v souladu se ZVŠ pečuje o kvalitu VŠ vzdělávání a všestranně posuzuje vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost VŠ 21 všeobecně uznávaných odborných autorit jmenovaných vládou na návrh ministra školství (na 6 let, max 2x), ten si před předložením návrhu vyžádá doporučení repr. VŠ, Rady pro výzkum a vývoj a AV ČR a návrh s nimi projedná Odvolat lze jen pro dlouhodobou neúčast na práci Akreditační komise nebo na vlastní žádost Podřízená MŠMT? Jakými pravidly se řídí při své činnosti?

Pravomoci AK Vydává závazné stanovisko – ? Vydává stanovisko – ? Iniciuje řízení – ? 9

Působnost (pravomoci AK) V řízení o udělení, prodloužení či rozšíření akreditace – vydává závazné stanovisko (dopadá i na státní souhlas) Při určení typu vysoké školy – vydává závazné stanovisko Ke zřízení, sloučení, splynutí (a naopak) VŠ či fakulty – vydává stanovisko V řízení o restrikci akreditace – iniciuje jej (v určitých případech závazně) Hodnotí činnost VŠ a kvalitu akreditovaných činností - zveřejňuje výsledky hodnocení, případně iniciuje restrikci Posuzuje další záležitosti týkající se vysokého školství, které jí předloží ministr - vydává k nim stanovisko 10

11 Procesní postupy O udělení rozhoduje MŠMT postupem podle SprŘ, spr. uvážení? Žádosti nevyhoví, pokud … ?

12 Procesní postupy Důvody nevyhovění žádosti – nastane-li některá z předpokládaných podmínek, typicky „nevydání souhlasného stanoviska AK k uskutečňování (alespoň jednoho/daného) studijního programu“ (§ 79/5 a,b) ZVŠ) (studijní program neodpovídá zákonným požadavkům, nedostatečné personální, přístrojové a informační zázemí) -> AK v daném případě vydává závazné stanovisko X – Stanovisko vyjadřující pochybnosti o ostatních důvodech pro neudělení akreditace (c) až g) a contrario závazné není Proti rozhodnutí lze podat rozklad, problém je, směřuje-li jen proti obsahu závazného stanoviska

13 Případová studie „Plzeň“

14 Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.