POČÁTKY SVĚTOVÉ LITERATURY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.3.1.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Téma: Středověká literatura
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
Literatura antického Řecka
38.1 Nejstarší literární památky
Stavby Řecké umění Veřejné stavby Z kamene a mramoru Se sloupořadím
Starověké Řecko I. počátky.
Náboženská literatura
DUM - Digitální Učební Materiál
Světová náboženství.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Antická literatura – Řecko
Identifikátor materiálu: EU –
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Syropalestina.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Mgr. Jaroslav Křápek. Tato prezentace si klade za cíl přiblížit na několika příbězích, a to především na skladbě Narkissos a Échó, rozsáhlé a velkolepé.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Homér – prý slepý básník údajný autor eposů Ilias a Odysseia popisuje příčiny a průběh trojské války (Ilion = řecky Trója) popis Odysseovy desetileté cesty.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Nejstarší literární památky Odhadneš podle obrázků, odkud pocházejí nejstarší dochované literární památky? Mezopotámie Egypt Čína, Indie, Persie starověké.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Starověké Řecko I. počátky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Starověká literatura.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STAROVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA (ANTICKÁ)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

POČÁTKY SVĚTOVÉ LITERATURY Vypracoval: Jiří Hůla Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

NEJSTARŠÍ KULTURY před vznikem řecké literatury 4. a 3. tisíciletí před naším letopočtem povodí velkých řek: Eufrat, Tigrid, Indus, Ganga, Brahmaputra a Čína, Afrika Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Staroegyptská literatura Sumerská literatura Epos o Gilgamešovi Staroegyptská literatura Obrázkové písmo – stěny chrámů, sarkofágy Indická literatura Mahábhárata Kamasútra = Umění milovat Čínská literatura Izolace –Velká čínská zeď Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Ilustrace z Kamasútry Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Epos o Gilgamešovi Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Ukázka klínového písma Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Ukázka obrázkového písma Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Arabská literatura Hebrejská literatura Korán – základní text islámu Tisíc a jedna noc – vyprávění princezny Šeherezády Hebrejská literatura Bible = Písmo svaté Nejčtenější kniha na světě, soubor pravidel a náboženské víry.Přeložena do 495 jazyků. a) Starý zákon – 45 knih, základ židovského náboženství Pět knih Mojžíšových, Knihy proroků, Spisy b) Nový zákon – 27 knih, památky křesťanské literatury 4 evangelia – život a umučení Ježiše Krista, Skutky apoštolů – Kristových žáků, Listy, Zjevení Janovo Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Gutenbergova bible Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

ANTICKÁ LITERATURA starý věk – 14.stol. př.n.l. – 4 st. n . l. a) řecká – 9. stol. př. n. l. až 5. stol. n. l. b) římská – 3. stol. př. n. l. až 5. stol. n. l. ŘECKÁ LITERATURA Báje (mýty): nejstarší výklad světa Znaky: existence bohů, jejich zasahování do života lidí, víra v osud,metamorfóza Mytologie: soubor bájí určitého národa Epos – rozsáhlá epická skladba, volná kompozice, množství odboček, zobrazuje války, hrdinské činy, významné události. a) Lidový epos –viz sumerská literatura Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

ILIAS A ODYSSEA – slepý pěvec Homér Illias b) Pololidový epos ILIAS A ODYSSEA – slepý pěvec Homér Illias (Illion = Trója), 16 000 veršů Báje o trojské válce, Hera, Athéna, Afrodita, Paris, Helena Meneláos, Achylles, Agamemnón, Patrokles, Hektor Hl. myšlenky: oslava statečnosti, přátelství, smysl pro čest a povinnost Odyssea Odysseovo putování na rodnou Ithaku, 12 000veršů Poseidon - nástrahy: Polyfémos, Sirény, Kirké... Po 10 letech návrat k Penelopě a Telemachovi. c) umělý epos – viz římská literatura Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

a) Anakreonská poezie – oslava lásky, vína, životních Řecká lyrika a) Anakreonská poezie – oslava lásky, vína, životních radostí básník Anakreon – 6. st. př. n. l. b) Milostné verše básnířka Sapfó – ostrov Lesbos – Dům múz c) Óda – oslavná báseň na příslušníky řecké aristokracie a vítěze olympijských her básník Pindaros – sborový přednes + hudba d) Epigramy – nápisy na pomníku a listy k darům „ Poutníče, zvěstuj Lakidaimonským, že my tu mrtvi ležíme, jak zákony kázaly nám.“ Nápis na pomníku u Thermopyl. e) Bajka – stručný jinotajný příběh, z něhož plyne poučení. Zvířatům, rostlinám a věcem se přisuzují vlastnosti lidí. Ezop – zakladatel bajek (později např. Krylov) Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Divadlo – jeden herec několik rolí,výborná akustika, ŘECKÉ DIVADLO A DRAMA Divadlo – jeden herec několik rolí,výborná akustika, herci v maskách, vysoké podrážky, jen muži. Drama – vzniká z nábož. slavností boha Dionýsa (jaro) znaky – jednota místa, času, děje Žánry: Tragédie – náměty z historie, mytologie, hrdinové urození lidé a bohové, spis. jazyk, filosofické nebo morální problémy. Hrdina bojuje proti přesile, osudu, nitru.Hra končí většinou porážkou nebo smrtí hrdiny. b) Komedie – všední náměty, postavy z lidových vrstev, řešení aktuálních problémů, humorné ladění, nespisovný citově zabarvený jazyk. Zesměšňuje záporné vlastnosti a společ. nešvary, končí smírně. Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Aischylos – zakladatel tragédie, uvedl na scénu druhého herce Oresteia – lidské činy mohou soudit jen lidé Sofokles – uvedl na scénu třetího herce Antigona – člověk se má postavit proti zločinu, bezpráví a moci, silnější je ten, kdo v sobě nosí mravní zákon Euripides – zavedl prolog = předmluvu Medea – štěstí nelze budovat na neštěstí druhých Aristofanes – nejslavnější autor komedií Lysistrata – protiválečná satira Platon – nejvýznamnější filosof, psal formou dialogu Ústava Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Vychází z řecké, napodobuje ji, cílem je originální zpracování. ŘIMSKÁ LITERATURA Vychází z řecké, napodobuje ji, cílem je originální zpracování. a) drama Titus Maccius Plautus Představitel římské komedie – zamilovaní mladíci, nevěstky... b) epika Publius Vergilius Maro Aeneis – epos líčící hrdinu prchajícího z hořící Tróje. c) Lyrika Publius Ovidius Naso Nejnadanější římský básník. Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Umění milovat - básnická sb. Proměny = metamorfózy Přeměny lidí v části přírody, většinou trest bohů Arachné – proměna v pavouka Pyramos a Thisbé – plody moruše ztmavnou Nioba – plačící kámen Filemón a Bausic – propletené Marcus Valerius Martialis Zobrazil Řím v epigramech. Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GilgameshTablet.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kamasutra5.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gutenburg_bible.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Abydos_Koenigsliste_Sethos_Ramses.jpg Polášková, Taťána a kol.: Literatura – přehled středoškolského učiva, Petra Velanová, Třebíč, 2005. Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012