Výchovně vzdělávací cíle

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Seminář Martina Kekule
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 2 Vzdělávací cíle ve Fy
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Školní didaktika.
Standardy pro základní vzdělávání
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

Výchovně vzdělávací cíle Jiří Tesař

Motto: Jan Amos Komenský: „Cíle si všímej bedlivěji nežli prostředků…“

Struktura cílů výuky fyziky Obecné cíle = profil absolventa, klíčové kompetence, cíle přírodovědného vzdělávání – čl. a příroda, cíle fyziky, jako oboru = předmětu, cíle tématického celku, (*) cíle tématu, (*) cíl vyučovací hodiny (*), (*) = specifické cíle.

Struktura cílů výuky fyziky Obecné cíle : dlouhodobé záměry výuky fyziky, požadavky společnosti (charakter, ekologie, ochrana zdraví, komunikativnost, tolerance, kreativnost, zodpovědnost, práce s PC,… Specifické cíle vzbudit zájem o F a technické discipliny, význam F pro život, bezpečnost při práci s přístroji, konkrétní cíle tématu.

Vymezení vých. vzděl. cílů Výchovně vzdělávací cíle: poznávací (kognitivní) cíle, činnostní (operační), hodnotové (afektivní, emocionální, postojové, výchovné).

Cíle fyziky jako předmětu Cílem jsou výsledné, relativně stálé změny v osobnosti žáka, ke kterým má výuka směřovat. jedná se o změny v vědomí, chování, postojích, které se projevují osvojením nových fyzikálních poznatků a dovedností, rozvojem žákovy osobnosti.

Požadavky na cíle výuky fyziky konzistentní – specifické cíle musí vycházet z obecných cílů, nesmí být s nimi v rozporu (rozvoj logického myšlení x doslovné memorování definic), přiměřené – náročnost cílů, ale vzhledem k věku a předpokladům žáků jejich splnitelnost, jednoznačné – neumožňují různou interpretaci (práce s grafy = různý výklad tohoto cíle), kontrolovatelné – konkrétní požadavky na výstup, kompetenci,… (žák dovede změřit…)

Bloomova taxonomie poznávacích cílů Psycholog B. S. Bloom v ½ 20. stol. 6 hierarchických úrovní: znalost (zapamatování), porozumění (pochopení), aplikace (použití), analýza (rozbor jevu), syntéza (tvořivý přístup + souvislosti), hodnotící posouzení (obhajoba výsledků).

Vyjádření poznávacích cílů výuky fyziky Aktivní slovesa: definovat, doplnit, pojmenovat, znázornit, přiřadit, uvést, vybavit si, poznat, vybrat,… vyjádřit vlastními slovy, odvodit, dokázat, porovnat, vyhledat údaj, vysvětlit, změřit,… použít, diskutovat, interpretovat, uspořádat,… analyzovat, porovnat, načrtnout, předpovědět,… kombinovat, předvést, shrnout, modifikovat, napsat zprávu, navrhnout řešení,… argumentovat, diskutovat, oponovat, obhájit, …

Niemierkova taxonomie poznávacích cílů 4 hierarchické úrovně: (vhodné pro hodnocení žákova výkonu) zapamatování poznatků, porozumění poznatků, používání vědomostí v typových situacích, používání vědomostí v problémových situacích.

Taxonomie operačních cílů Nápodoba, manipulace (práce podle pokynů), zpřesňování (opakováním se dociluje vyšší úrovně), koordinace (provádění více činností současně), Automatizace (sebekontrola, kvalitní rutinní výkon).

Taxonomie hodnotových cílů Vnímání – přijímání vnějších podnětů, reagování – aktivní spolupráce s učitelem a ostatními žáky hodnocení –spojení hodnoty s konkrétní věcí - z toho plynoucí motivace (vztah k práci, přírodě, škole…), organizace - vytváření žebříčku hodnot – stabilizace žákova chování, řešení konfliktu mezi různými hodnotami, uspořádání – má vlastní názor, samostatně řeší problémy, řídí se podle své hodnotové hierarchie, ovlivňuje okolí, vytváří si světový názor, do kterého patří fyzikální obraz světa

Specifické cíle – špatné vymezení Obecnost – „řešení úloh“ (vymezit obsah a úroveň úloh; rozvoj žákovy osobnosti,…), redukce na obsah vyučovací hodiny – „síla“ (vymezit rozsah a úroveň osvojení, …) nejednoznačnost - „osvojení Ohm. zákona“ (upřesnit jaké pojetí: kvalit., kvant., exper., …) popis činnosti učitele – „ukázka diody“ (cíl = kompetence, očekávaný výstup ze strany žáka).

Naplňování cílů Příprava na hodinu: analýza učiva, aktualizace, …. počátek hodiny: (ne)sdělení cíle žákům ß strategie hodiny, průběh hodiny: sledování, jak se daří naplňovat cíl – případná korekce průběhu hodiny závěr hodiny: vyhodnocení splnění cíle – motivace pro žáky

Cíle a učitel fyziky Naplnění cílů zaujetí (nadšení)učitele pro fyziku, spravedlivé hodnocení žáků, důsledný přístup k plnění povinností, soulad mezi slovy a činy, působit na všechny složky žákovy osobnosti (nejen na poznávací), učitel se všeobecným přehledem a všestrannými zájmy – je žáky uznáván, dát prostor dětem k vyjádření vlastního názoru – nezesměšňovat,…

Konkretizace cílů Energie zákon zachování, úspory v domácnosti, ekologie, jaderná energetika, účinnost, tepelné izolanty.

Konkretizace cílů Pohyb bezpečnost provozu, setrvačnost, spotřeba PHM, ekologie, jízdní řády, různé druhy dopravy.

Konkretizace cílů Optika, akustika fyziologie vnímání, psychohygiena, poruchy zraku a sluchu, hudba, vnímání u zvířat, audiovizuální technika….