AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková VYUČOVACÍ METODY VY-32-INOVACE-PED- 211 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Informativní metody, aplikační metody, aktivizující metody, tvořivé metody, diskuse, situační metoda, inscenační metoda, didaktická hra, problémová metoda, projektová metoda
způsob záměrného uspořádání činností učitele i žáka, které směřují ke stanoveným cílům pomáhají zprostředkovat učivo žákovi členíme je dle mnoha kritérií: 1) z hlediska učební činnosti žáka a) metody informativního a reproduktivního charakteru založeny na předkládání hotových poznatků, které si žáci osvojují na základě paměťových procesů učebními činnostmi jsou naslouchání, zapisování, reprodukování, popisování
Druhy metod: výklad vyprávění demonstrace Ilustrace b) metody aplikačního charakteru směřují k upevňování vědomostí a utváření některých dovedností učebními činnostmi jsou reprodukce porozumění, vysvětlení postupů při řešení úloh laboratorní úkoly řešení typových úloh
c) metody aktivizující žák je aktivní v poznávacím procesu, zapojuje se do řešení problémů, odhaluje vztahy, vyvozuje závěry, srovnává jevy, posuzuje, hodnotí, argumentuje učební činností je práce samostatně, kooperace Druhy metod: problémový výklad skupinové řešení problému didaktická hra
d) metody tvořivého charakteru žáci tvoří něco nového, objevují hodnoty zaměřeny na kognitivní učení, nebo jsou sociálně – afektivní, psychosomatické činnosti učební činností je samostatná práce, kooperace Druhy metod: badatelské heruistické umělecko – tvůrčí
2) Z hlediska fází vyučovacího procesu motivační – získáváme o učivo zájem expoziční – k představení učiva fixační – procvičení diagnostické – podklady pro hodnocení aplikační – využití v jiných souvislostech
Aktivizační metody navozují u žáka myšlenkové procesy vyššího řádu a navozují jeho tvořivost a zájem 1) diskusní metoda diskuse – vzájemný rozhovor mezi všemi členy skupiny, v němž jde o vyjasnění stanovené problematiky
2) situační metoda umožňuje získávání dovedností, řešení problémů s předchozí analýzou, problém představuje životní situace učím se chovat asertivně apod.
3) inscenační metoda řešení životní sociální situace přidělí se role = oboustranný pohled poznají se i vlastní životní situace
4) dramatizační metoda ( didaktická hra) podobá se inscenační více se používá principu dramatu (divadla) posláním hry je činnost sama lze řešit i značně složité problémy hra působí velmi silnou motivací
5) problémová metoda problém – teoretická, nebo praktická obtíž, kterou musí žáci řešit za použití svých dosavadních znalostí, dovedností a zkušeností = učí se něčemu novému
6) projektová metoda systém činností učitele a žáka, při níž řeší problém nebo téma na základě vlastní volby (ale vždy z didaktickým záměrem) nezapomenout na vyhodnocení projektu i hodnocení dětí (jak se jim to líbilo) brainstorming = bouření mozků
POUŽITÉ ZDROJE: KALHOUS, Z. a OBST, O.: Školní didaktika. 1.vyd. Praha: Portál, 2002. 448s. ISBN 80-7178-253-X ČÁBALOVÁ, D.: Pedagogika. 1.vyd. Praha: Grada, 2011. 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0 PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. 1.vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. 2.vyd. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80-7178-252-1 Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003 www.glassschool.cz