AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Příprava katechety a učitele náboženství
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Didaktika přírodopisu 2
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Pedagogická komunikace
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Mgr. Kateřina Lojdová  odlišná organizační forma od hromadného vyučování  záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogické minimum pro knihovníky – kritické myšlení a jeho metody Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU 4. listopad 2015 Seminář – Vědecká knihovna.
Metody vzdělávání. Metoda Metoda - methodos – cesta, postup - methodos – cesta, postup – způsob jakým dosáhneme – způsob jakým dosáhneme výchovně vzdělávacích.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Pedagogická diagnostika
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
Konstruktivismus Zora Syslová.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Pedagogika a psychologie
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
KMT/DIZ1 Aktivizační metody
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková VYUČOVACÍ METODY VY-32-INOVACE-PED- 211 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Informativní metody, aplikační metody, aktivizující metody, tvořivé metody, diskuse, situační metoda, inscenační metoda, didaktická hra, problémová metoda, projektová metoda

způsob záměrného uspořádání činností učitele i žáka, které směřují ke stanoveným cílům pomáhají zprostředkovat učivo žákovi členíme je dle mnoha kritérií: 1) z hlediska učební činnosti žáka a) metody informativního a reproduktivního charakteru založeny na předkládání hotových poznatků, které si žáci osvojují na základě paměťových procesů učebními činnostmi jsou naslouchání, zapisování, reprodukování, popisování

Druhy metod: výklad vyprávění demonstrace Ilustrace b) metody aplikačního charakteru směřují k upevňování vědomostí a utváření některých dovedností učebními činnostmi jsou reprodukce porozumění, vysvětlení postupů při řešení úloh laboratorní úkoly řešení typových úloh

c) metody aktivizující žák je aktivní v poznávacím procesu, zapojuje se do řešení problémů, odhaluje vztahy, vyvozuje závěry, srovnává jevy, posuzuje, hodnotí, argumentuje učební činností je práce samostatně, kooperace Druhy metod: problémový výklad skupinové řešení problému didaktická hra

d) metody tvořivého charakteru žáci tvoří něco nového, objevují hodnoty zaměřeny na kognitivní učení, nebo jsou sociálně – afektivní, psychosomatické činnosti učební činností je samostatná práce, kooperace Druhy metod: badatelské heruistické umělecko – tvůrčí

2) Z hlediska fází vyučovacího procesu motivační – získáváme o učivo zájem expoziční – k představení učiva fixační – procvičení diagnostické – podklady pro hodnocení aplikační – využití v jiných souvislostech

Aktivizační metody navozují u žáka myšlenkové procesy vyššího řádu a navozují jeho tvořivost a zájem 1) diskusní metoda diskuse – vzájemný rozhovor mezi všemi členy skupiny, v němž jde o vyjasnění stanovené problematiky

2) situační metoda umožňuje získávání dovedností, řešení problémů s předchozí analýzou, problém představuje životní situace učím se chovat asertivně apod.

3) inscenační metoda řešení životní sociální situace přidělí se role = oboustranný pohled poznají se i vlastní životní situace

4) dramatizační metoda ( didaktická hra) podobá se inscenační více se používá principu dramatu (divadla) posláním hry je činnost sama lze řešit i značně složité problémy hra působí velmi silnou motivací

5) problémová metoda problém – teoretická, nebo praktická obtíž, kterou musí žáci řešit za použití svých dosavadních znalostí, dovedností a zkušeností = učí se něčemu novému

6) projektová metoda systém činností učitele a žáka, při níž řeší problém nebo téma na základě vlastní volby (ale vždy z didaktickým záměrem) nezapomenout na vyhodnocení projektu i hodnocení dětí (jak se jim to líbilo) brainstorming = bouření mozků

POUŽITÉ ZDROJE: KALHOUS, Z. a OBST, O.: Školní didaktika. 1.vyd. Praha: Portál, 2002. 448s. ISBN 80-7178-253-X ČÁBALOVÁ, D.: Pedagogika. 1.vyd. Praha: Grada, 2011. 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0 PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. 1.vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. 2.vyd. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80-7178-252-1 Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003 www.glassschool.cz