Uspořádání učiva a interpretace textu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Advertisements

Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Obsah dějepisného vyučování, výběr dějepisného učiva, obtížnost dějepisného učiva Přednáška č. 5 AR 2013/2014.
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metodologie historického výzkumu volného času
jako součást maturitní zkoušky z českého jazyka ve společné části
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Role školního koordinátora EVVO
Program PRVOUK Škola a učitelská profese v kontextu rostoucích nároků na vzdělávání oblast Filologie a jejich didaktiky Martina ŠMEJKALOVÁ Katedra českého.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Zdravá škola.
FANTASTICKÁ LITERATURA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
Téma Hypotézy ve výzkumu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Didaktické metody Androdidaktika.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Evaluace v mateřských školách
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy
Didaktické metody Androdidaktika.
Konstruktivismus Zora Syslová.
Konflikt, koření života
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Komunikace učitele se žáky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Transkript prezentace:

Uspořádání učiva a interpretace textu Didaktika literatury KČJL PdF UP

Obecné metodické přístupy k literární výchově 1. Neliterární – literatura = prostředek k poznání mimoliterární skutečnosti. Převyprávění děje. 2. Kulturněhistorický - díla jsou pouhou ilustrací kulturního a literárně-vědeckého kontextu. Široká faktografická báze. 3. Model dezintegrované analýzy – izolovaná analýza formy a obsahu 4. Model textové interpretace – založena na čtenářském zážitku a souvislosti obsahu a formy. V praxi prolínání jednotlivých modelů. (Chrzastowska, 1987). Dále viz Obert (1992, s. 22-26). Severské země = rezignace na systémovost.

Uspořádání učiva v literární výchově Velmi často se mezi metodiky literární výchovy vedou diskuse o tom, zda má být vyučování literatury pojato chronologicky (diachronní přístup), či žánrově (synchronní přístup) Klady chronologického uspořádání: 1. lehkost utřídění, 2. logická umělecká a historická návaznost, 3. nejjednodušší způsob uvedení žáků do národní tradice.

Uspořádání učiva v literární výchově Zápory chronologického uspořádání: 1. narušení principu od jednoduchého ke složitému; neadekvátnost probíraných děl vzhledem k věku a čtenářským potřebám dětí, 2. nedodržování principu názornosti a principu aktivizování žáků, protože mnohé informace je třeba jim předávat jako hotové poznatky (verbalismus), 3. lehkost chronologického uspořádání vyvolává zautomatizování výuky; učitelé se nepokoušejí samostatně seskupovat a třídit materiál.

Uspořádání učiva v literární výchově Současná situace v českých školách: 6. a 7. ročník – žánrové třídění učiva; 8. a 9. ročník – chronologické třídění. Záleží na učiteli, předmětové komisi či ŠVP. Řada učitelů postupuje automaticky podle čítanky: * 6. - 7. r. tematické či žánrové řazení ukázek; * 8. - 9. r. chronologický postup.

Interpretace uměleckého textu Literárněvědná interpretace textu je zaměřena k textu jako neznámé veličině a slouží k poznávání textu v jeho významovosti a smyslu. Didaktická interpretace textu opírající se o výsledky literárněvědné interpretace využívá poznání textu jako relativně platného a relativně uzavřeného. Je zaměřena na osobnost čtenáře, na rozvoj a kultivaci jeho komunikace s textem. Zatímco tedy literárněvědná interpretace za svůj cíl považuje odkrytí uměleckého kódu textu, didaktická interpretace usiluje o rozvoj tvořivých komunikačních schopností a dovedností žáka.

Zásady didaktické interpretace Zásada čtenářského zážitku jako východiska interpretace Zásada výběrovosti interpretace Zásada strukturního přístupu k textu Zásada komplexnosti interpretace Zásada rozvoje komunikace ve všech fázích recepce Zásada provokace hodnotícího postoje žáka Zásada autentičnosti textu a jeho interpretace Zásada otevřenosti interpretace

Chyby interpretace v nedávné minulosti Výběr knižních titulů mnohdy neodpovídal čtenářským potřebám a zájmům žáka, výchovně vzdělávací cíle byly odtrženy od reálných dětských potřeb, schopností a možností (např. Jiráskovy romány na ZŠ) „V teorii literární výchovy se to projevovalo podceňováním věkově přiměřených, a tedy v tomto ohledu omezených aktivit recepce jako aktivit tvůrčích, jimiž dítě nejen text poznává, ale dobírá se i smyslu vlastní komunikační situace.“ (LEDERBUCHOVÁ 1995: 12)

Chyby interpretace v nedávné minulosti Didakticky řízená interpretace věnovala pozornost pouze žádoucím rysům textu a žákům byl učiteli předáván jeho ustálený význam, s nímž počítaly osnovy. Žák byl v pasivní pozici příjemce interpretace. Cílem didaktické interpretace „nebylo rozvíjet žákovy komunikační schopnosti (včetně spontánní čtenářské interpretace), ale racionální cestou zobecňování jen určitých významů textu vytvořit interpretační metatext, který má ve vědomí dítěte v procesu didaktické komunikace (i mimo ni) umělecký text zastupovat“. (LEDERBUCHOVÁ 1995: 14)

Komunikační pojetí literární výchovy Vychází z předpokladů receptivní estetiky. Žák je díky této teorii respektován jako samostatně myslící bytost mající jednoznačné právo pokoušet se v literárním díle hledat své vlastní významy. Učitel se zbavuje své role vševědoucího mentora, je ochoten s žákem nad textem diskutovat, vyslechnout jeho názor (s nímž může, ale nemusí souhlasit) a přidat názor svůj. Tento posun patrný více na ZŠ (nikoli SŠ).