O činnosti Talentcentra NIDM MŠMT Úspěchy našich nadaných studentů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dominika Kalasová, Karel Kolář Talnet, Praha Veletrh nápadů učitelů fyziky , Hradec Králové.
Advertisements

Rozvojový program Excelence středních škol 2012
ECVET v Programu celoživotního učení
Dům dětí a mládeže Valašské Klobouky, okres Zlín.
Evropský rok dobrovolnictví • Evropský rok dobrovolných činností na podporu aktivního občanství (ERD) je tematickým rokem vyhlášeným pro všechny členské.
Soutěž Obec přátelská rodině P etr Nečas ministr práce a sociálních věcí 15. května 2008.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
SVOČ na Přírodovědecké fakultě OU Studentská vědecká a odborná činnost (SVOČ) je soutěž pro vysokoškolské studenty, kteří mají v jejím rámci.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Neratovice 24. ledna 2014 Cestou přírodovědných a technických oborů napříč Středočeským krajem Stáž pedagogických.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
Střední průmyslová škola chemická akademika Heyrovského a
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
PERUN Péče Rozvoj a Uplatnění Nadání Návrh systémových opatření a verifikace základních prvků národního systému provyhledávání, rozvoj a uplatnění nadaných.
Proměna škol v Centra celoživotního učení KRAJSKÁ KONFERENCE UNIV 2 KRAJE – LIBERECKÝ KRAJ 11. listopadu 2011.
Zdarma pro Vás aneb nabídka MFF UK, ČEZu a Eduforu školám
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Organizační struktura
Junior Achievement je mezinárodní vzdělávací nezisková organizace. Česká kancelář Junior Achievement byla založena panem Tomášem Baťou v roce Jejím.
ZKUŠENOSTI S CHEMICKOU OLYMPIÁDOU VE STŘEDOČEESKÉM KRAJI 1979 – 2013
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
9. KRAJSKÉ SETKÁNÍ METODIKŮ R O B O T I K A DUBEN 2015 PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Věda na scéně Science on Stage
Vilniuská univerzita Vilniaus universitetas 26. května – 15. června 2015 stáž v projektu Okna vědy dokořán Michaela Uchočová Hinc itur ad astra.
PaedDr. Eva Schneiderová NIDV. * Články * Aktuality aktuálních zpráv Aktuality * O nadání a nadaných – 12 článků O nadání a nadaných * Představujeme.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Podpora talentovaných žáků v Plzeňském kraji REALIZÁTOR: Středisko služeb školám, Plzeň, Částkova 78 ÚVODNÍ SEMINÁŘ K PROJEKTU
Síť podpory nadání. Poslání Sítě Vytvářet prostředí pro systematickou péči o nadané žáky a studenty prostřednictvím sdílení informací a příkladů dobré.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Programy podpory technického vzdělávání v Jihomoravském kraji.
GJVJ Nižší gymnázium Prima - kvarta Hodinová dotace 2 hodiny týdně Seznámení s fyzikou, její uplatnění a význam Úvod do měření veličin, zpracování.
Podpora talentovaných žáků v Plzeňském kraji REALIZÁTOR Středisko služeb školám, Plzeň, Částkova 78 PODPOŘENO z Evropského sociálního.
Podpora talentovaných žáků v Plzeňském kraji REALIZÁTOR Středisko služeb školám, Plzeň, Částkova 78 PODPOŘENO 2010 a z Evropského.
Soutěže talentované mládeže KURZ - FINANČNÍ ŘÍZENÍ ŠKOLY v rámci projektu ZVYŠOVÁNÍ KOMPETENCÍ VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO.
Podpora talentovaných žáků v Plzeňském kraji REALIZÁTOR Středisko služeb školám, Plzeň, Částkova 78 PODPOŘENO 2015, 2014, 2013 a.
Vytvoření společné platformy podpory technického vzdělávání se zapojením všech stupňů vzdělávání, zaměstnavatelů a dalších subjektů.
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Šablony OP VVV a podpora nadání
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Setkání KAP a MAP JMK 7. prosince 2016
BSE České Budějovice o. s.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zhodnocení období 2005 – 2008 v oblasti školství a sportu
Polytechnické vzdělávání v praxi
EURATOM: základ evropské spolupráce
Finanční motivace učitelů při práci s nadanými žáky
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Statutární město Ostrava
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Organizační struktura
Při technické univerzitě v Liberci
XIV. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Informace o projektu IKAP
Vzorový projekt pro gymnázia
Systém podpory nadání Chceme-li inovovat, začněme tvořit!
Transkript prezentace:

Vědomostní soutěže a jejich význam v identifikaci, podpoře a rozvoji rozumově nadaných žáků O činnosti Talentcentra NIDM MŠMT Úspěchy našich nadaných studentů na mezinárodních předmětových soutěžích v roce 2013 PaedDr. Eva Schneiderová

Přínos soutěží dávají prostor vyniknout těm nejnadanějším v dané oblasti jsou jedním ze způsobů identifikace skutečného nadání poskytují nadaným příležitost setkat se s dalšími vrstevníky se stejnými zájmy a schopnostmi a poměřit si s nimi získané znalosti či dovednosti jsou skvělým nástrojem jak poskytovat vysokou náročnost talentům v mnoha různých oblastech dokáží aktivovat a posilovat zájem o vybranou oblast a zlepšovat tak vědomosti a schopnosti vypořádat se s úkoly v soutěžích vyžaduje schopnost samostatné práce prostřednictvím zkoumání, experimentování, řešení problémů, učení se a praktikování, ale též vytrvalost soutěže v týmech rovněž podporují schopnost spolupráce

Tradice soutěží v České republice V ČR mají soutěže dlouhou tradici, mnohdy sahající hluboko ještě do období společného Československa, např. ve školním roce 2013/14 proběhne již 63. ročník Matematické olympiády, jedná se tak o nejdéle trvající předmětovou soutěž u nás; proběhne též 55. ročník Fyzikální olympiády, 50. ročník Chemické olympiády, ale např. též 40. ročník Olympiády v českém jazyce. tyto tzv. akademické soutěže (předmětové olympiády) mají mnohé přednosti: jedná se o soutěže celostátního charakteru, které se poměrně jednoduše administrují a organizují jsou přístupné vysokému počtu účastníků (každoročně se jich účastní více než 100 tisíc žáků ve školních, okresních, krajských či celostátních kolech) jsou diferencovány tak, aby byly šité na míru různým úrovním schopností (kategorie dle věku či úrovně znalostí)

MŠMT, NIDM a NIDV nejvíce akademických soutěží je určeno pro studenty středních škol (od 15 let výše), některé jsou určeny i žákům na 2. stupni základních škol či ještě mladším převážná většina těchto soutěží je dotována státem, prostřednictvím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) – každoročně vyhlašován rozvojový program na podporu soutěží (dotace soutěží dle typu typu A, B, C) v rámci ministerských organizací je sektorem volného času včetně péče o nadané a talentované studenty a žáky v současné době pověřen Národní institut dětí a mládeže (NIDM) – od 1.1.2014 Národní institut dalšího vzdělávání (NIDV) oblasti podpory nadaných žáků se věnuje oddělení Talentcentrum

Talentcentrum – jedno z odborných oddělení NIDM/NIDV Aktivity v oblasti péče o nadané lze shrnout do hlavních okruhů: koordinace soutěží, přímá realizace soutěží (především předmětových olympiád) vyhlašovaných MŠMT, přípravná soustředění před mezinárodními soutěžemi činnost koncepční, zaměřená především na systém soutěží, ale i obecně péči o talentované děti příprava konferencí či odborných seminářů, tisk publikací on-line vzdělávání studentů s mimořádným nadáním či zájmem o přírodní vědy TALNET (s MFF UK) podíl na realizaci projektu PERUN (Péče, rozvoj a identifikace nadání)

Ad 1) koordinace a přímá realizace soutěží TC zabezpečuje realizaci 14 soutěží typu „A“ : zajišťuje 10 ústředních kol (např. SOČ, DěO, OČJ, 6 jazykových soutěží, Soutěž v programování a další) realizuje 3 korespondenční soutěže – Náš svět, Evropa ve škole a Daniel; od šk.r. 2009/10 nově též Pythagoriádu; on-line soutěž Evropské srdce v přírodních vědách zajišťuje výběr a přípravu (teoretická a praktická soustředění) našich reprezentantů na mezinárodní soutěže, např. Intel ISEF, EUContest, EUSO aj. pomáhá zpracovávat legislativu k soutěžím (např. org. řády) administrativně zajišťuje další soutěže vyhlašované MŠMT

Zajímavosti k soutěžím: od r. 1993 do r. 2012 – získala ČR na mezinárodních soutěžích celkem 509 medailí 57 zlatých + 141 stříbrných + 311 bronzových Intel ISEF (cca 1500 projektů z celého světa ročně) – ČR se jej účastní od r. 1999 – 8 hlavních a 6 zvláštních cen (letos 2 hlavní ceny v americkém Phoenixu ) EUContest (EUCYS) – od r. 2000 – 7 hlavních cen a 4 zvláštní EUSO – od r. 2007 – 3 zlaté, 7 stříbrných a 3 bronzové medaile

Intel ISEF čeští studenti uspěli v konkurenci nejlepších středoškolských vědeckých projektů z celého světa na  64. Mezinárodním veletrhu vědy a techniky Intel ISEF (International Science and Enginnering Fair) ve Phoenixu,v Arizoně ve Spojených státech amerických jedná se o nejvýznamnější a největší mezinárodní středoškolskou vědeckou soutěž dva ze tří projektů SOČ zde letos získaly hlavní cenu do amerického Phoenixu se od 12. - 17. 5. 2013 sjelo více něž 1500 studentů ze 70 zemí světa, byli vybráni z 500 národních a regionálních soutěží, kterých se každoročně účastní více než sedm milionů studentů

druhou hlavní cenu v soutěži získal Marek Novák z Gymnázia Jírovcová v Českých Budějovicích s projektem univerzálního měřícího přístroje třetí hlavní cenu získal projekt Michaely Krákorové z Gymnázia v Brně-Řečkovicích s názvem Koordinační sloučeniny lanthanoidů a jejich luminiscenční vlastnosti

EU Contest – EUCYS v r. 2013 se 25. ročník mezinárodní soutěže European Union Contest of Young Scientists (EUCYS) = Mezinárodní soutěž Evropské unie pro mladé vědce - konal v ČR soutěžící z ČR se účastní od r. 2000 doposud získali 7 hlavních cen a 4 zvláštní (např. v r. 2010 získali 1. hlavní cenu + zvláštní cenu Švédské akademie)

Soutěž EUSO letos se konal 11. ročník soutěže European Union Science Olympiad v Lucemburku je to přírodovědná olympiáda zemí EU pro žáky do 17 let jedná se o týmovou soutěž tříčlenných družstev (fyzik, chemik a biolog) soutěžící z ČR se jí velmi úspěšně účastní od r. 2007 v r. 2010 mladí vědci a vědkyně z ČR obhájili absolutní vítězství z r. 2009, což se v historii soutěže dosud žádné zemi nepodařilo letos česká mužstva získala stříbro a bronz většina zúčastněných zemí vysílá na EUSO studenty nejvyššího možného věku v České republice probíhá výběr účastníků na základě úspěšnosti v předmětových olympiádách (fyzikální, chemické a biologické)

Další mezinárodní úspěchy českých studentů v roce 2013 z Mezinárodní chemické olympiády v Moskvě přivezli letos soutěžící 3 stříbrné a 1 bronz na Mezinárodní biologické olympiádě v Bernu získali 2 stříbrné a 2 bronzové medaile 1 stříbrnou a 2 bronzové medaile vybojovali na Mezinárodní fyzikální olympiádě v Dánsku 1 zlatou a 3 bronzové medaile přivezli soutěžící z Kolumbie, kde se konala Mezinárodní matematická olympiáda ze 7. Mezinárodní olympiády v astronomii a astrofyzice v řeckém Volosu přivezl český tým 2 medaile stříbrnou a bronzovou

Nejde jen o soutěže aneb co je to LOS? na předmětové olympiády a soutěže navazují také další činnosti, např. odborná soustředění cílem je nejen rozšířit znalosti účastníků a poskytnout nové podněty, ale také nabídnout možnost společného trávení volného času mezi vrstevníky se společnými zájmy dlouholetou tradici má např. Letní odborné soustředění chemiků a biologů v Běstvině (LOS) - podporované přírodovědecky orientovanými fakultami předních českých univerzit účastníci LOS pravidelně reprezentují ČR na mezinárodních olympiádách v biologii i chemii, získávají studijní a vědecká ocenění a ve svých oborech se často zařazují mezi českou vědeckou špičku LOS je určeno pro nejúspěšnější účastníky krajských kol ChO a BiO

Letní soustředění mladých fyziků a matematiků dlouhá léta se pravidelně koná též Letní soustředění mladých fyziků a matematiků - pořádá MFF UK v Praze jako jednu ze svých propagačních aktivit cílem je jednak propagace studia na fakultě ale i propagace matematiky a fyziky jako takové, hlavně mezi středoškolskými studenty soustředění má však také umožnit podchycení a další rozvoj nadaných studentů a studentů se zájmem o dané obory mnohá soustředění jsou pořádána též s cílem důkladné přípravy na mezinárodní soutěže a mají rovněž za úkol vybrat vhodné studenty pro reprezentaci České republiky

k předmětu, zlepšují znalosti a dovednosti. „Soutěže samy poskytují jedinečný vynikající typ univerzálních mimoškolních aktivit pro nadané, přestože tak nejsou vždy vnímány. Jsou přístupné velkému počtu dětí, ale současně diferencované tak, aby vyhovovaly jakékoliv úrovni schopností. Mohou aktivovat a posílit vztah k předmětu, zlepšují znalosti a dovednosti. Boj s úkoly soutěže zlepšuje schopnosti pracovat autonomně při zkoumání, experimentování, řešení problémů a vytrvalosti.“ (Joan Freemanová – Volnočasové aktivity pro nadané a talentované u nás a ve světě)

Program Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích – Excelence středních škol Program Excelence umožňuje finančně podpořit pedagogické pracovníky středních škol na základě výsledků, kterých dosáhli jejich žáci v krajských, ústředních a mezinárodních soutěžích poprvé vyhlášen ve šk. roce 2011-12; vloni vyhlášen 1.4.2013 MŠMT každý rok vyhlašuje nový ročník programu a v jeho příloze je seznam soutěží, které jsou pro daný rok zařazeny do programu prioritou programu je podpořit pedagogy přírodovědných, technických a dalších vybraných předmětů dotaci lze použít pouze na odměny pedagogů podílejících se na přípravě žáka, který byl v programu ohodnocen body za výsledky v soutěži.

Projekt PERUN cílem projektu PERUN je založit v ČR systém pro vyhledávání a podporu zájemců o přírodovědné a technické obory základem je zejména informační, výukový a vyhodnocovací systém a založení Středisek podpory nadání (SPONa) projekt vytváří vzdělávací aktivity pro pracovníky pracující s danou cílovou skupinou a také se snaží o vytvoření expertní skupiny, která by měla připravit možná řešení v oblasti legislativy, financí apod. projekt přispívá ke zvýšení informovanosti o možnostech péče o mimořádně nadané žáky, kooperaci a výměnu zkušeností rozšiřuje nabídku aktivit o systematické nesoutěžní aktivity www.talentovani.cz

Setkání účastníků mezinárodních olympiád s ministrem 12.12.2013 Nadace Heyrovského – ocenění vítězům ústředních kol a jejich učitelům 16.12.2013

Děkuji za pozornost!