Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_UHEL Název materiálu: Úhel Předmět:
Advertisements

„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VÝZNAM SLOV Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-22
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_760_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.01 Název pro školu:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Hlava - obličej VY_32_INOVACE_Čp z 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová Názvy částí těla – procvičování správných tvarů Český jazyk VY_32_INOVACE_478_24.
VY_32_INOVACE_Čp z 1 Hlava - pusa Mgr. Pavlína Šantrochová Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická 920/7, příspěvková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_Čp z 1 Hlava - oči Mgr. Pavlína Šantrochová Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická 920/7, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_01_PRVNI_SVETOVA_VALKA Název materiálu:První světová válka Předmět:Člověk a jeho světRočník: 5. Časová dotace:45 minutDatum.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_10_ZDENEK_SMETANA Název materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Pořadové číslo projektu Šablona č.: III/2
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_DREVENE_DECHOVE_NASTROJE
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_54
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_ZESTOVE_HUDEBNI_NASTROJE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_ONDREJ_SEKORA Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_CTVEREC Název materiálu: Čtverec
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_VZORY_PODSTATNYCH_JMEN_RODU_STREDNIHO
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_ORIENTACE_V_KRAJINE Název materiálu:
Předložky.
Název školy: ZŠ A MŠ Březno
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_ADOLF_BORN Název materiálu: Adolf Born
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_TRIDENI_ZELENINY Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_SLOVA_NADRAZENA_PODRAZENA_SOURADNA
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_06_NPZ_ZAKON_AKCE_A_REAKCE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_CISLOVKY Název materiálu: Číslovky
Lidské oko Optické čočky Název školy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_10_SLABIKOTVORNE_R_A_L Název materiálu:
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_HELENA_ZMATLIKOVA Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_LIDSKY_ORGANISMUS_KOSTRA
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_JOSEF_LADA Název materiálu: Josef Lada
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektrické napětí Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_KOLMICE Název materiálu: Kolmice
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu: Metafora a metonymie Předmět: Český jazyk Ročník: 9. Časová dotace: 45 minut Datum ověření: 7. 11. 2012 Jméno autora: Mgr. Magdalena Obšivačová Klíčová slova: Význam slova, definice významu, přenesení významu, metafora a metonymie Výchovné a vzdělávací cíle: Cílem je rozvoj představivosti a jazykového citu žáka na základě interpretace přenosu významu u metafory a metonymie. Rozvíjené klíčové kompetence: Komunikační, sociálně personální Anotace, metodický list: Žák si prostřednictvím prezentace osvojuje pojmy metafora a metonymie, učit se je prakticky rozlišovat v konkrétních jazykových situacích a tím rozvíjí svůj jazykový cit a představivost. Použité zdroje: vlastní Popis hodiny Práce s prezentací - slidy 1-4 jsou informativního a vysvětlujícího charakteru, následující slady jsou pojaty jako úkoly pro žáka Dle časových možností je možno zadat následně slova, k nimž žáci doplňují přenesené významy (past, klec, bouda, koza, stará, jednička, světlo,…) Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace

METAFORA Znamená použití slova či jeho spojení v novém, přeneseném významu Přenos probíhá na základě podobnosti Podobnost je zjevná a dokážu si ji smysly představit

Příklad metafory – tvarová podobnost OKO První řadu pleteme na 30 ok. Udělalo se mi oko na punčoše. Na polévce plavala mastná oka. Pytlačil pomocí kladení ok. Prostrčil ruku okem plotu. K obědu si udělal dvě volská oka.

METONYMIE Znamená použití slova či jeho spojení v novém, přeneseném významu Přenos probíhá na základě nějaké vnitřní souvislosti významu Podobnost není zjevná a nedokážu si ji představit smysly, odhaluji, co mají slova společného

Příklad metonymie – vnitřní souvislost OKO Jako první mi padl do oka modrý svetr. Udělal si u učitelky oko. Tvé míry mám v oku. Babička říká, že má čtyři oči.

ÚKOLY K PŘEMÝŠLENÍ POSUĎTE, ZDA SE V NÁSLEDUJÍCÍCH PŘÍPADECH JEDNÁ O PŘENOS VÝZNAMU PROSTŘEDNICTVÍM METAFORY NEBO METONYMIE

slovo TVRDÝ Jó řidič, ten tvrdej chleba má. „Je tvrdej?“ ptal se a na něj stále mířil. Jeho otec byl sedlák, velmi tvrdý člověk. tvrdá měna tvrdá droga Usnul tvrdým spánkem.

slova KÁMEN - KAMENNÝ Díval se na mě s kamenným výrazem v obličeji. Má kamenné srdce. Maso jsem dlouho pekla, a přesto je na kámen. O své ženě nehezky říkal, že je jeho kámen na krku.

slovo SILNÝ Tvé chování – to je silná káva / silný kafe. Byl to pro všechny silný zážitek. Vaří si silný, černý čaj. Vede silné řeči.

slovo ÚL Babička dělá na Vánoce včelí úly. Ve třídě to hučelo jako v úle. Dílna byl takový lidský úl. slovo LES Na jeho návrh se zvedl les rukou. Ohol si ten prales na bradě. Prodíral se lesem svých myšlenek

ŘEŠENÍ: Jó řidič, ten tvrdej chleba má. - METONYMIE „Je tvrdej?“ ptal se a na něj stále mířil. - METAFORA Jeho otec byl sedlák, velmi tvrdý člověk. - METONYMIE tvrdá měna - METONYMIE tvrdá droga - METONYMIE Usnul tvrdým spánkem. - METONYMIE Díval se na mě s kamenným výrazem v obličeji. - METAFORA Má kamenné srdce. - METONYMIE Maso jsem dlouho pekla, a přesto je na kámen. - METAFORA O své ženě nehezky říkal, že je jeho kámen na krku. - METONYMIE Tvé chování – to je silná káva / silný kafe. - METONYMIE Byl to pro všechny silný zážitek. - METONYMIE Vaří si silný, černý čaj. - METONYMIE Vede silné řeči. - METONYMIE Babička dělá na Vánoce včelí úly. - METAFORA Ve třídě to hučelo jako v úle. - METAFORA Dílna byl takový lidský úl. - METAFORA Na jeho návrh se zvedl les rukou. - METAFORA Ohol si ten prales na bradě. - METAFORA Prodíral se lesem svých myšlenek. - METONYMIE