Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: Podstata trhu 3. Člověk a společnost ZSV Mgr. Hana Šebková Tematická oblast: ZSV – V.-VIII. ročník osmiletého a ročník čtyřletého gymnázia Číslo šablony: Číslo materiálu: III/2 Zsv VY_32_INOVACE_ZSV.S8.03
Anotace: Studenti se prostřednictvím DUM seznámí s interakcí nabídky a poptávky na trhu. Z grafů pochopí možné situace na trhu. Seznámí se také s tvorbou cen na trhu. V závěru jsou otázky, které slouží k upevnění učiva. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby mé dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§ 30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Zsv
Podstata trhu: =vzájemná interakce nabídky a poptávky P (CENA) Q (MNOŽSTVÍ) NP
Zsv Tři situace na trhu: 1.Výrobci měli dobrý odhad a štěstí, trefili se do rovnovážné ceny- mají očekávaný zisk - poptávka je spokojena, má, co chtěla za cenu, která pro ni byla přijatelná = ideální stav N = P P (CENA) Q (MNOŽSTVÍ) NP. Rovnovážné množství Rovnovážná cena
Zsv P (CENA) Q (MNOŽSTVÍ) NP 2.Výrobci dali vyšší cenu, než je rovnovážná cena - zákazníci kupují méně - zboží je na skladech = převis nabídky N > P..
Zsv P (CENA) Q (MNOŽSTVÍ) NP 3.Výrobci dali nižší cenu, než je rovnovážná cena - zákazníci by koupili víc - výrobci zvyšují ceny = převis poptávky P > N..
Zsv Cena plní dvě funkce: 1.eliminuje neefektivní výrobu 2.reguluje množství výrobků na trhu Cena = peněžní částka, za kterou je prodávající ochoten prodat a kupující koupit Tvorba ceny: - cena musí respektovat poptávku a musí přinést zisk
Zsv Cena se stanoví 2 způsoby 1.marketingový přístup - cena se stanovuje podle výše poptávky na trhu a podle cen konkurence 2.nákladový přístup: cena = náklady + zisk Př. veka1 Kč šunka4 Kč salát2 Kč okurka1 Kč zisk3 Kč => 11 Kč + 1,54 Kč (DPH 14%) = 13 Kč
Zjištění získaných znalostí 1.Popište, k jakým situacím může dojít na trhu. 2.Zamyslete se, jak zareagují výrobci na převis nabídky – jaké mají možnosti – zvažte, jaké to pro ně bude mít důsledky. 3.Jak reagují na převis poptávky výrobci? 4.Definujte cenu a její funkce na trhu. 5.Vysvětlete nákladový a marketingový přístup k výpočtu ceny.
Zdroje použitých materiálů Text je dílem autora.