Národní inovační strategie Jaroslava Barbara Sporková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Advertisements

 Význam inovací pro rozvoj společnosti  Postavení ČSVTS v inovacích  Dosavadní zkušenosti v této oblasti.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
CzechInvest Koncepce podpory investic
1 Grantové schéma Spolupráce výzkumných a vývojových pracovišť s podnikatelskou sférou, podpora inovací Národní vzdělávací fond.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Jaroslava Barbara Sporková Inovace ve vzdělávání o inovacích.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Technology Transfer Offices can help disseminate IP knowledge Jaroslav Burcik Czech Technical University in Prague Centre for Business cooperation, CTU.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Michal Pazour MPO © 2007 Ministerstvo průmyslu a obchodu Spolupráce vysokých škol & podnikatelského sektoru (VŠB-TU Ostrava, )
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Dvě důležité strategie 24. črvna 2004 Jaroslava Barbara Sporková.
Krajský úřad Libereckého kraje SEMINÁŘ Možnosti spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím operačních programů.
CZ / /0048 Centrum pro transfer technologií Technologické centrum AV ČR SSŠ AV ČR, VŠE, VŠCHT, ÚPV, ZeNTIVA, a.s., ČKD Nové Energo, a.s.
1 3. role vysokých škol Vladimír Kebo PRVŠ, Praha, 22. března 2007 Předsednictvo rady vysokých škol.
PROJEKT INNONET Seminář Inovační potenciál ČR Praha,
Inovace 2003 Národní inovační strategie Jaroslava Barbara Sporková.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu Podpora inovací ve firmách.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
AutoSAP v období AutoSAP v období Co se nám podařilo 2.Kde je nutné pokračovat, zintenzivnit aktivity 3.Priority AutoSAP předpokládané.
SEMINÁŘ SVAZU CHEMICKÉHO PRŮMYSLU OPERAČNÍ PROGRAM PRŮMYSL A PODNIKÁNÍ aktuální stav a výhled pro období let Praha 23. května.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Inovační potenciál ČR, 5. září 2007 Středisko společných činností AVČR, v.v.i. Centrum inovačního vzdělávání Liblice Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Projekt.
Regionální inovační struktura Karlovarského kraje Brno URBIS 2010.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Technologické Inovační Centrum Akční plán RIS ZK – aktivity TIC Lenka Kostelníková Seminář „Inovace a technologie v rozvoji regionů“, Brno
Vysoká škola Karlovy Vary, o.p.s. Výzkum, vývoj a inovace na VŠ v ČR Pavel Švejda INOVACE 2009, Týden výzkumu, vývoje a inovací v ČR, 1. –
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Podpora inovací v českém a slovenském průmyslu, role AIP ČR K. Šperlink Brno, září 2008.
PRIORITNÍ OSA 1 Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
Soukromý sektor v rozvojovém rámci po roce 2015 Ivan Voleš, poradce prezidenta HK ČR pro mezinárodní vztahy a člen Evropského hospodářského a sociálního.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
2. Seminář krajských S3 manažerů Praha, 26. června 2013.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Prioritní osa 2 Výzva 2.3 Lidské zdroje ve Výzkumu a vývoji Mgr. Filip Týc Odbor programů výzkumu.
Marketingový plán podniku
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Regionální inovační systémy a podpora inovací v regionech ČR
Pomáháme vaší firmě inovovat a růst
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Enterprise Europe Network: Výsledky a příprava období 2022+
Transkript prezentace:

Národní inovační strategie Jaroslava Barbara Sporková

Česká republika Usnesení vlády ze dne 17. února 2003 k Návrhům zdokonalení podnikatelského a investičního prostředí č. 172 Usnesení vlády ze dne 17. února 2003 k Návrhům zdokonalení podnikatelského a investičního prostředí č. 172 Úkol: příprava „Národní inovační strategie ČR“.

LISABONSKÝ PROCES Summit Evropské rady „Státy EU se stanou do roku 2010 nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomikou, schopnou udržitelného růstu s více a s lepšími pracovními místy a s více posílenou sociální soudržností.“ „Státy EU se stanou do roku 2010 nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomikou, schopnou udržitelného růstu s více a s lepšími pracovními místy a s více posílenou sociální soudržností.“

Usnesení vlády č. 270 Schválení NIS Schválení NIS Zařazení oblasti inovací mezi nejvyšší státní priority Zařazení oblasti inovací mezi nejvyšší státní priorityÚkoly: Zpracovat Národní politiku inovací Zpracovat Národní politiku inovací a návrh věcného záměru zákona a návrh věcného záměru zákona

Podpora  Návrh NIS projednáván se širokou odbornou veřejností  Projednán v Radě hospodářské a sociální dohody ČR  Evropská unie – snaha o vytvoření evropského prostoru výzkumu, vývoje a inovací  Orientace ČR a EU na znalostní ekonomiku

Národní inovační strategie (definice Evropské komise) „ Inovace je obnova a rozšíření škály výrobků a služeb a s nimi spojených trhů, vytvoření nových metod výroby, dodávek a distribuce zavedení změn řízení, organizace práce, pracovních podmínek a kvalifikace pracovní síly.“

Joseph Alois Schumpeter ( ) Zakladatel teorie inovací

Sjednocení odborných pojmů  Inovační firma  Inovační podnikání  Offsetové programy  Průmyslový svazek (cluster)  Předstartovní financování  Spin-off firma  Transfer technologií  Vědeckotechnický park

Inovace a EU A.Lisabonský proces – vytváření: Evropského prostoru výzkumu a inovací Evropského prostoru výzkumu a inovací Příznivého prostředí pro zakládání inovativních podniků, zejména malých a středních Příznivého prostředí pro zakládání inovativních podniků, zejména malých a středních

Inovace a EU B.Doporučení EK (příklady) Význam politické intervence Význam politické intervence Spolupráce VŠ a výzkumných institucí s průmyslem Spolupráce VŠ a výzkumných institucí s průmyslem Zakládání nových technologicky orientovaných podniků Zakládání nových technologicky orientovaných podniků Zakládání vývojových (spin-off) společností Zakládání vývojových (spin-off) společností

Inovace a EU Financování inovací – výcvik investičních analytiků, přátelská průmyslová politika Financování inovací – výcvik investičních analytiků, přátelská průmyslová politika Rozvoj všech přímých i nepřímých forem konzultací se zaměstnanci Rozvoj všech přímých i nepřímých forem konzultací se zaměstnanci Vytváření daňových pobídek, které podpoří dodatečné podnikové investice do inovací Vytváření daňových pobídek, které podpoří dodatečné podnikové investice do inovací

Inovační systém Řídící složky Vzdělávací Finance systém systémInovačnípodnikání

Subjekty inovačního podnikání Orgány státní správy a samosprávy Orgány státní správy a samosprávy Profesní komory Profesní komory Banky Banky Svazy, agentury, sdružení a nadace Svazy, agentury, sdružení a nadace Pracoviště V+V Pracoviště V+V Zahraniční agentury a organizace Zahraniční agentury a organizace Podnikatelské subjekty Podnikatelské subjekty Zákazníci, klienti, spotřebitelská veřejnost Zákazníci, klienti, spotřebitelská veřejnost

Hodnocení inovačního prostředí v České republice Cíl: Střízlivé vyhodnocení Silné stránky Silné stránky Slabé stránky Slabé stránky

Silné stránky ČR Tradice průmyslové výroby a tradiční inovační potenciál pracovníků Tradice průmyslové výroby a tradiční inovační potenciál pracovníků Zvyšující se podíl MSP majících zájem o inovační procesy Zvyšující se podíl MSP majících zájem o inovační procesy Chuť používat progresivní technologie a zavádět inovativní výrobky do výrobního sortimentu Chuť používat progresivní technologie a zavádět inovativní výrobky do výrobního sortimentu Probouzející se zájem vysokých škol o spolupráci s domácím průmyslem Probouzející se zájem vysokých škol o spolupráci s domácím průmyslem

Silné stránky ČR Rozvoj fungující sítě vědeckotechnických parků Rozvoj fungující sítě vědeckotechnických parků Zákon č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání Zákon č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání Vládou podporované programy (Záruka, Kredit, Start, Trh, Kooperace, Speciál, Marketing, Design, Poradenství, Regenerace) Vládou podporované programy (Záruka, Kredit, Start, Trh, Kooperace, Speciál, Marketing, Design, Poradenství, Regenerace)

Silné stránky ČR Program MPO: Konsorcia Program MPO: Konsorcia Program MŠMT: Výzkumná centra typu B Program MŠMT: Výzkumná centra typu B Zájem odborné veřejnosti o problematiku inovací (např. X. ročník Inovace 2003, The First Tuesday – Brno) Zájem odborné veřejnosti o problematiku inovací (např. X. ročník Inovace 2003, The First Tuesday – Brno) Deklarovaný zájem vlády ČR Deklarovaný zájem vlády ČRooo

Slabé stránky  Přetrvávající nedostatek finančních zdrojů Přetrvávající nedostatek finančních zdrojů Malá podpora inovativního podnikání státními institucemi Malá podpora inovativního podnikání státními institucemi Malý počet inovativních firem Malý počet inovativních firem Malá podpora vzniku spin-off firem Malá podpora vzniku spin-off firem Nízký počet studentů na technických a přírodovědných školách Nízký počet studentů na technických a přírodovědných školách

Slabé stránky  Malý důraz na patenty Malý důraz na patenty Stále nedostatečná podpora aplikovaného výzkumu (Poměr 1:2) Stále nedostatečná podpora aplikovaného výzkumu (Poměr 1:2) Neuspokojivá praxe v oblasti převodu výsledků výzkumu do praxe Neuspokojivá praxe v oblasti převodu výsledků výzkumu do praxe Malý objem rizikového kapitálu Malý objem rizikového kapitálu

Slabé stránky  Neexistence zákona o inovacích Neexistence zákona o inovacích Neexistence fungující institucionální základny inovací Neexistence fungující institucionální základny inovací slabá inovační infrastruktura slabá inovační infrastruktura Nepřítulné inovační klima Nepřítulné inovační klimaooo

Hlavní strategický záměr Inovace, jako nedílná součást ekonomiky založené na znalostech, musí dovést zemi k prosperitě a zajištění udržitelného hospodářského růstu ooo Nástroje k dosažení záměru: Přímé a nepřímé

Nástroje přímé Legislativní Legislativní Finanční Finanční Organizační Organizační Politické Politické Metody a postupy Metody a postupy Rozvíjení inovační kulturyRozvíjení inovační kultury Komunikace s veřejností a s médiiKomunikace s veřejností a s médii Organizační aspekty, spolupráce výzkumu a podnikové sféryOrganizační aspekty, spolupráce výzkumu a podnikové sféry Efektivní využívání V+V k inovacímEfektivní využívání V+V k inovacím Podpora inovacíPodpora inovací

Nástroje nepřímé Vnitřní vlivy Vnitřní vlivy Inovační infrastrukturaInovační infrastruktura Personální a technické aspektyPersonální a technické aspekty Vnější vlivy Vnější vlivy Mezinárodní spolupráceMezinárodní spolupráce

Návrh opatření Zpracovat Národní politiku inovací Zpracovat Národní politiku inovací Provést legislativní inventuru v oblasti inovací- zákon o inovacích Provést legislativní inventuru v oblasti inovací- zákon o inovacích Snižovat byrokratickou zátěž a náklady nutné k zakládání podniku i k podnikání obecně, zejména v oblasti V+V a inovací Snižovat byrokratickou zátěž a náklady nutné k zakládání podniku i k podnikání obecně, zejména v oblasti V+V a inovací

Závěr ČR potřebuje především odvahu k přijetí vize. Tou vizí je vůle k překonání starých svazujících stereotypů. Tou vizí je vytvoření takových podmínek, aby generace, které přijdou po nás, chtěly v této zemi žít, pracovat a tvořit. Tou vizí je konec konců trvale udržitelný rozvoj naší společnosti.

2. část … realizace

Oblasti NPI /1 Přijmout zákona o inovacích. Přijmout zákona o inovacích. Ustanovit koordinační orgán státní správy pro inovace – Národní radu pro inovace. Ustanovit koordinační orgán státní správy pro inovace – Národní radu pro inovace.

Oblasti NPI /2 Snížit byrokratickou zátěž i náklady nutné k podnikání obecně, zejména však v oblasti výzkumu, vývoje a inovací. Snížit byrokratickou zátěž i náklady nutné k podnikání obecně, zejména však v oblasti výzkumu, vývoje a inovací. Vytvořit institucionální základnu pro oblast inovací Vytvořit institucionální základnu pro oblast inovací

Oblasti NPI /3 Realizovat legislativní a organizační změny v činnosti vysokých škol a ústavů AV ČR: vzdělávání a vědeckou práci musí doplňovat i praktická spolupráce s výrobním a podnikatelským sektorem, vedoucí ke vzniku spin-off firem a k transferu inovací. Realizovat legislativní a organizační změny v činnosti vysokých škol a ústavů AV ČR: vzdělávání a vědeckou práci musí doplňovat i praktická spolupráce s výrobním a podnikatelským sektorem, vedoucí ke vzniku spin-off firem a k transferu inovací. Vytvořit nástroje umožňující podporu investic do „rizikových“ projektů. Vytvořit nástroje umožňující podporu investic do „rizikových“ projektů.

Oblasti NPI /4 Stanovit jasné výkaznictví nákladů na výzkum, vývoj a inovace. Zavést systému kontroly, který bude plně kompatibilní s EU. Stanovit jasné výkaznictví nákladů na výzkum, vývoj a inovace. Zavést systému kontroly, který bude plně kompatibilní s EU. Do hodnocení aplikovaného výzkumu a vývoje zařadit jako jedno z nejdůležitějších kritérií úspěšnosti vývoj nových technologií. Pouhé“ publikování“ nesmí být prioritou. Do hodnocení aplikovaného výzkumu a vývoje zařadit jako jedno z nejdůležitějších kritérií úspěšnosti vývoj nových technologií. Pouhé“ publikování“ nesmí být prioritou.

Oblasti NPI /5 Zavedení ekonomické a legislativní podpory aplikovaného a inovačního výzkumu, vytváření inovačních sítí zahrnujících výzkumná pracoviště AV ČR i vysokých škol napojených na technologické inkubátory a malé firmy zabývající se VaV. Podpora vzniku této infrastruktury zejména mimo hlavní město (s preferencí regionů s vysokou nezaměstnaností). Zavedení ekonomické a legislativní podpory aplikovaného a inovačního výzkumu, vytváření inovačních sítí zahrnujících výzkumná pracoviště AV ČR i vysokých škol napojených na technologické inkubátory a malé firmy zabývající se VaV. Podpora vzniku této infrastruktury zejména mimo hlavní město (s preferencí regionů s vysokou nezaměstnaností).

Oblasti NPI /6 Rozvoj a podpora nových forem učení, doktorandského studia, studia v podnikovém sektoru, ve vývojových laboratořích, technologických parcích a inkubátorech i v malých firmách orientujících se na inovace. Rozvoj a podpora nových forem učení, doktorandského studia, studia v podnikovém sektoru, ve vývojových laboratořích, technologických parcích a inkubátorech i v malých firmách orientujících se na inovace.

Oblasti NPI /7 Legislativní, ekonomická a politicko- koordinační podpora pro široké zapojení českého výzkumu do mezinárodního výzkumu, zejména Evropského výzkum- ného a inovačního prostoru (účast na Rámcových programech, spolufinanco- vání projektů, využívání infrastruktur evropských vědeckých center a jejich výzkumných sítí a středisek excelence, příležitosti i pro špičkové výzkumníky ze zahraničí). Legislativní, ekonomická a politicko- koordinační podpora pro široké zapojení českého výzkumu do mezinárodního výzkumu, zejména Evropského výzkum- ného a inovačního prostoru (účast na Rámcových programech, spolufinanco- vání projektů, využívání infrastruktur evropských vědeckých center a jejich výzkumných sítí a středisek excelence, příležitosti i pro špičkové výzkumníky ze zahraničí).

Oblasti NPI /8 Legislativní podpora mobility (tuzemské i zahraniční) výzkumníků a zavedení „evropské“ dimenze do kariér, oceňování práce a role žen ve výzkumu, lepší stimulace mladých lidí k práci ve VaV, k inovacím a ke vědecké kariéře. Legislativní podpora mobility (tuzemské i zahraniční) výzkumníků a zavedení „evropské“ dimenze do kariér, oceňování práce a role žen ve výzkumu, lepší stimulace mladých lidí k práci ve VaV, k inovacím a ke vědecké kariéře.

Oblasti NPI /9 Zajištění příznivého právního prostředí pro rozvoj inovací - zejména v oblasti kompetenčního a obchodní zákona, rizikového kapitálu, ochrany a využívání duševního a průmyslového vlastnictví atd. – tak, aby bylo plně v souladu s právem EU. Zajištění příznivého právního prostředí pro rozvoj inovací - zejména v oblasti kompetenčního a obchodní zákona, rizikového kapitálu, ochrany a využívání duševního a průmyslového vlastnictví atd. – tak, aby bylo plně v souladu s právem EU.ooo

Děkuji za pozornost