Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Kariérové poradenství
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Farní charita Litomyšl
Různé role zástupce ředitele školy
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Vznik  jeden z výstupů projektu „Vytvoření střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Prostějově“  realizace byla zahájena  v pěti.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
ohroženým domácím násilím
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Školní poradenské pracoviště
Středisko integrace menšin Opava Husova
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Město Velké Hamry – inkluzivní opatření v oblasti vzdělávání Mgr. Štěpán Bolf, lokální konzultant.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
MUDr. František Schneiberg
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
9. Tvorba individuálního plánu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Výzva k předkládání žádostí
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Sociální šetření a legislativa
Tisková konference
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Pedie Co mají společné?.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Včasná péče v České republice Zora Syslová

OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí 4.Pomáhající instituce

1. Vymezení pojmů Raná péče Včasná péče Včasná intervence Sociokulturně znevýhodněné prostředí

Raná péče (MPSV) = terénní služba, může být případně doplněná ambulantní formou služby, je poskytovaná zdravotně postiženému dítěti a rodičům dítěte do věku 7 let nebo v případě, že je vývoj dítěte ohrožen v důsledku jeho nepříznivého zdravotního stavu. Služba je zaměřena na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů

Včasná péče (MŠMT) – zaměřuje se na podporu a rozvoj dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve věkovém rozmezí od 3 let do zahájení povinné školní docházky (viz Návrh Koncepce (projektu) včasné péče o děti ze socio-kulturně znevýhodňujícího prostředí v oblasti vzdělávání).

Včasná intervence (MV) – je pojem, který se v českém prostředí užívá v oblasti prevence delikvence a kriminality (zejména v rezortu ministerstva vnitra). Včasná intervence není přesně věkově ohraničena, ale jejím cílem je předcházet rizikovému a delikventnímu chování u dětí a dospívajících. Včasná intervence usiluje nejen o prevenci rizikového chování, ale také o odstraňování rizik ze života ohroženého dítěte i prevenci relapsu (opakování) rizikového chování.

Sociokulurně znevýhodněné prostředí „Sociokulturně znevýhodňujícím prostředím rozumíme pro účely tohoto dokumentu takové sociální a kulturní prostředí, které dítěti znesnadňuje zapojení do hlavního vzdělávacího proudu.“ Usnesení vlády č. 564/2005 Sb.

Za dítě se sociálním znevýhodněním se pro účely poskytování vyrovnávacích opatření podle odstavce 2 považuje zejména dítě z prostředí, kde se mu nedostává potřebné podpory k řádnému průběhu vzdělávání včetně spolupráce zákonných zástupců se školou, a dítě znevýhodněné nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka.“ vyhláška č. 73/2005 Sb.

Sociální znevýhodnění = nedostatečná podpora, malá podnětnost Kulturní znevýhodněné = nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka

Přesná definice znevýhodněného sociálního prostředí však dosud není v české legislativě dostatečně specifikována. Pro učitelku mateřské školy je pak problematické tyto děti identifikovat a často se musí spoléhat na svoje osobní zkušenosti (dobrá znalost rodinného prostředí).

2. Co znamená včasná péče, její význam Včasná péče je v České republice chápána jako nástroj vyrovnávání příležitostí ve vzdělávání, tj. inkluzivního pojetí vzdělávání.

Inkluzivní přístup = každé dítě má právo na vzdělávání, na adekvátní podporu v naplňování svého vzdělávacího potenciálu a pozitivní perspektivu budoucího života Školský zákon = rovné příležitosti

Výzkumy - potvrzují, že pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, může mateřská škola představovat bezpečné místo, kde se mohou vyrovnávat se sociální a emoční deprivací z rodiny. Mateřská škola je po rodině dalším nejdůležitějším prostředím, ve kterém dítě zažívá sociální interakce.

Nesčetné výzkumy zaměřené na hledání příčin delikventního chování se shodují v tom, že včasná intervence snižuje agresivitu a násilnické tendence v pozdějším věku. Studie hodnotící rodinné i školní intervenční programy ukazují, že čím je intervence časnější, tím přesvědčivější jsou kladné výsledky. Je také prokázáno, že čím je dítě během intervence mladší, tím snazší je změnit jeho chování doma i ve škole

Prioritním cílem je předcházet školní neúspěšnosti dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí a poskytovat dítěti i jeho rodině předpoklady k sociální integraci (sociální aktivizace rodin a zvyšování motivace rodičů pro vzdělávání svých dětí). Zároveň je cílem prevence rizikového chování, jehož vznikem jsou děti ze sociálně znevýhodněného prostředí zvýšeně ohroženy.

Zákonné dokumenty Koncepce (projekt) včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí v oblasti vzdělávání (usnesení vlády č. 564/2005 Sb.) Návrh akčního plánu realizace Koncepce včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí (usnesení vlády č. 454/2009 Sb.).

3. Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí se vyznačující různými projevy a problémy, které jsou velmi individuální a vždy závisí na rodině a prostředí, z něhož dítě přichází.

Nevhodná výživa Nedostatečné hygienické návyky Malé zkušenosti (nedostatek podnětů ke hře) Pomalejší vývoj (působí jako mladší děti) Sociální nezralost (špatné vzory chování) Chudá slovní zásoba, nízké komunikační dovednosti

4. Pomáhající instituce „Zvýšení míry koordinace činností jednotlivých institucí, které o děti pečují (sociálně-právní ochrana dítěte, poskytovatelé sociálních služeb zdravotnická zařízení, pedagogicko-psychologické poradenství, terénní sociální pracovníci, zdravotně sociální pracovníci, vzdělávací instituce působící v předškolním vzdělávaní, apod.) s cílem zabezpečit jejich komplexní a synergické působení“. Návrh akčního plánu realizace Koncepce včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí (usnesení vlády č. 454/2009 Sb.)

Školská poradenská zařízení Pedagogicko-psychologická poradna Speciálně pedagogické centrum

Neziskový sektor Oblastní charity Diakonie Společnost Člověk v tísni atd.