Slovesa – varianty a dublety

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Druhy přísudku Skladba věty.
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Účelová adjektiva versus participia
Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY.
Morfologie – přednáška 11
32_04_03: Mluvnice – Slovesné třídy
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
OBTÍŽNĚJŠÍ TVARY SLOVES
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
SLOVESNÉ TŘÍDY A VZORY Vytvořila: Hana Hinková Ročník: 8.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Duben 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Slovesa (verba).
Slovesa.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
SLOVESNÉ TŘÍDY A VZORY Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa.
GAK – CJBB84 čt Vyhledávání v korpusu s/bez použití lemmatizace a morfologických značek Základní vyhledávání v korpusu Obsah:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Základy slavistiky – seminář – 2.lekce
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinská slovesa Lingvistický úvod.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ slovesné třídy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_14 _Slovesa II. část - časování
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa IV VY_32_INOVACE_03-14 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Slovesné třídy a vzory. Slovesné třídy a vzory.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesné třídy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Transkript prezentace:

Slovesa – varianty a dublety Podle slovesné třídy

slovesná paradigmata soustavy tvarů - jednoduché indikativ prézentu (futura) aktiva (prézens/futurum/neaktuální přítomnost) imperativ jmenné tvary: příčestí (činné – l-ové, trpné, přechodník přítomný, př. minulý) infinitiv

formy jednotná soustava koncovek zachování tématického/kmenového vokálu (kons.) rozdíly: tematický vokál, koncovky, tvrdost/měkkost,

Varianty Kde ? 1. sg. ind. préz. akt. 3. pl. ind. préz. akt. imperativ l-ové příčestí pas. příčestí přechodníky infinitiv

ind. préz. akt. volba variant je dána třídou, dublety se vyskytují pouze u některých vzorů a liší se většinou na rovině stylistické -u/-i|-m -š -0 -me/(-m) -te -ou|-0/-í

1. sg. Ind. Préz. Akt. -i/-u 3. pl. Ind. Préz. Akt. -í/-ou mazat (píši/u/í/ou, káži/u/í/ou, pláči/u/í/ou) ALE: lížu/ou, ořu/ou, stůňu/ou, pošlu/ou, lžu/ou, kloužu/ou, koušu/ou, hryžu/ou, … krýt (kryji/u/í/ou) kupovat (kupuji/u/í/ou)

Alternace finály a KoV ve tvarech od prézentního kmene k-c-č, h-z-ž péct (peku/peču/pec/peč) ALE pomohu/pomůžu/pomoz/pomož ř-r (tru/třu) ALE pouze dřu, přu r-ř (beru/béřu)

imperativ volba variant je dána zakončením základu (většinou bez KmV) -me/-e-me/-ě-me -te/-e-te/-ě-te

alternace/varianty/dublety I. třída péct : peč/pec ALE pomoz ALE IV. třída prosit (chval!, namiř, nabrus, prohyř, neubliž, ...) +dubl. bluď/bloudi, prohlub/prohloubi, nebuř/nebouři,... (koncová souhláska v základu se obvykle nemění) V současné češtině však i zde měkčené souhlásky pronikají (od trpného příčestí): nejprve se ohlaš, nevraž do Petra. Změkčené varianty však obvykle nebývají plně spisovné. I. třída mazat/brát (važ! lam!) III. třída hraj /hrej II. třída tiskni, miň, začni IV. (sázet) a V. třída sázej, dělej

Imperativ a posuny v kodifikaci pec/peč! ALE pomoz! NE pomož trp! pros! ohlas! NE ohlaš! sázej! (tendence >trpět: nezdivoč/nezdivočej: bolet, duřet, hovět, náležet, souviset, šumět, večeřet, záviset, zmizet, čumět, cepenět) kolísání prosit/sázet: stavěj/stav (významově odlišené dvojice: znehybni (učiň nehybným) X znehybněj (přestaň se hýbat).

participia volba variant je dána třídou, vzorem, zakončením základu, dublety se rozlišují na rovině stylistické -l-|-0-,-l-a,-l-o,-l-i,-l-y -n-0, -n-a,-n-o, -n-i, -n-y / -t-0, -t-a,-t-o,-t-i,-t-y (-a/-e/-ě)-0,(-ou/-í)-c, (-ou/-í)-ce (-0/-v)-0, (-0/-v)-ši, (-0/-v)-še

L-ové příčestí: K-l/-nu-l -a-l/-(m|n)u-l tisknout : tisk-0-l/(tisk-nu-l) (sch-nu-l, tk-nu-l, nadch-nu-l, smls-nu-l, blb-nu-l, čmár-nu-l, ...) začít : zač-a-l, ť-a-l, ž-a-l, napj-a-l, vz-a-l, j-a-l, .*ň-a-l,proj-mu-l, d-mu-l -0- pouze vzory nést (nes), péci (pek), tisknout (řek, zabřed, stisk, ...)

alternace KoV a FC bříst – bředl, klást – kladl, houst – hudl, příst – předl, vést – vedl, hníst – hnětl, kvést – kvetl, mést – metl, růst – rostl, číst/četl /č(e)tla, ... ... ALE mást – mátl, třást – třásl, pást –pásl, zábst – zábl péct – pekl, téct – tekl, stříci(t) – střehl, ... ALE moci – mohl, tlouci – tloukl, *vrci (vrhnout) - vrhl krýt – kryl, bít – bil, dít –děl, plout –plul, ... ALE smát – smál, hrát – hrál, vát –vál, ...

Pasivní příčestí: -nu-t/-0-(e|ě)n , -(n|m)u-t/-0-a-t a -0-n/-0-t tisknout- tištěn/tisknut minout - minut začít : začat /projmut /sňat krýt : kryt / hrán, oděn, přán, vlán ALE rozevlátý, pookřání I pookřátí, setí ALE osení třít : třen ALE mlít : mlet

Alternace KoV a FC II. třída tisknout : tišt-ě-n, nadš-e-n, dotč-en, staž-en, IV. třída prosit : mísen/míšen, probuzen, chycen, zpožděn, promyšlen, časté kolísání III. třída krýt : krýt – kryt, bít – bit, obout – obut, ... ALE hrát – hrán, ...

alternace KmV: inf. |l-part.| n/t-part. brát/mazat/dělat: -a/á- (délka – počet slabik tvaru) -a- –á- dřít/mlít -í- -e/ě- -e/ě- prosit/ctít -i/í- -i- -e/ě- trpět/bdít –e-/ě/í- -e/ě- -e/ě-

přechodníky PRÉZ. : od 3. os. pl. ind. préz. akt. (má dubl.) MIN.: od l-ového příčestí (má dubl.)

Tvoření přechodníků a posuny v kodifikaci nést – nesa, -ouc/ouce péct – peka, -ouc/ouce peče-íc/íce třít – tra, -ouce/ouce i tře, -íc/-íce sázet – sázeje/ - ejíc/-ejíce vtisk-nu-v napj-a-v /nap-nu-v

infinitiv volba variant je dána třídou + vzorem, dublety jsou rozlišeny stylisticky -t/-ti | -i/-t

infinitiv I. třída vzor péci : ci/ct : péci/péct IV. třída itˇ(i)/(e/ě)t(i) : myslit/myslet

ALTERNACE KmV I. třída br-á-t, ps-á-t X nabr-a-t, pops-a-t V. třída tk-á-t, db-á-t X netk-a-t, nedb-a-t

Tendence neměnnost kmene (tvarů od téhož kmene : 5 kmenů podle tématu) NAPŘ.: peču(peku), třu(tru), pomůžu (pomohu) unifikace tvarů (KMP) od kmene minulého (2 tř.) – odstranění souhláskových alternací NAPŘ.: tištěn/tisknut samohláskové alternace KoS a KmS zachovány (podpořeny deverbativy - slovotvorba)

dějová jména na –ní / -tí distribuce –n/-t analogická jako u tvoření tvarů pas. part. alternace KmS u začít se a>e (počat:početí, dojat:dojetí, zajat:zajetí, vzat:vzetí, ...)

nepravidelná slovesa uvádí se různý počet historické hledisko : atematická slovesa synchronní hledisko : vysoká míra nejrůznějších nepravidelností, obtížně zařaditelná do systému vzorů a tříd, supletivní kmeny, hláskové alternace

nepravidelná slovesa vně systému tříd a uvnitř jedn. tříd být, mít jíst, vědět vidět, chtít, jít jet spát, bát se, stát říct, bříst, ... mlít

složené (analytické) tvary opisné futurum (ind. akt.) minulý čas (ind. akt.) pasivum (všechny tři časové formy určité indikativu, imperativ) neurčité tvary pasivní (být chválen, jsa chválen, byv pochválen) kondicionál (přítomný, minulý)