Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi Společenstva zvířat Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve2
Etologie Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace viz. učebnice Klíčová slova:hmyzí stát,tlupa Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.
Společenstva zvířat Je to snaha sdružování jedinců, stejného druhu do společensev. Typy společenstev: A) otevřený anonymní svazek, který udržují v rámci hejna špačci, čápi, divoké husy, u savců to může být stádo – tlupa. Charakteristika svazku: jedinec se může kdykoliv připojit a nebo jej opustit. Význam spočívá ve větší bezpečnosti k rozmnožování a k získání potravy.
Uzavřený anonymní svazek Možnosti: 1. velké rodiny krys a potkanů – pářením členů jedné rodiny mezi s sebou se nemohou poznat. 2. hmyzí stát – (všekazi, blanokřídlí) – tvoří jej velké množství specializovaných jedinců. Je charakteristický pro včelstva, mraveniště, termitiště. 3. kolonie – projevuje se hlavně u ptáků (volavky, kormoráni, tučňáci) 4. rodina a tlupa - svazek individuální
Vzdálenost a dotyk Někteří jedinci mezi sebou udržují určitou vzdálenost, jedná se o zvířata tzv, distančního typu. Jiným tělesný dotyk nevadí jde o zvířata tzv. kontaktního typu. Projevy agrese ve svazcích jsou tlumeny vrozenými projevy, tzv. sociální hiearchii – každý zná své místo, postavení.
Termiti Mravenci
Kontrolní otázky 1.Kteří živočichové tvoří otevřený anonymní svazek? Špačci, čápi. 2. Co je charakteristické pro otevřený anonymní svazek? Jedinec může kdykoliv přijít a edejít. 3. Kdo tvoří hmyzí stát? Velké množství specializovaných jedinců u mravenců a včel. 4. Co je to sociální hiearchie? Každý zná své místo, postavení.
Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.