Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Symbióza některých hřibovitých hub s kořeny vyšších rostlin
Smíšené a listnaté lesy
Přírodní společenstva
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Stromy.
Listnaté stromy a keře 4. ročník
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Biotopy ČR.
Les.
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
PODNEBNÉ PÁSY.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rostliny semenné Semenné rostliny se rozmnožují semeny.
Lesy mírného pásu.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s významem, strukturou, využitím a druhy lesa Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání.
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
PŘÍRODOVĚDA.
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
LESNÍ PATRA.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
LISTNATÉ STROMY A KEŘE V OKOLÍ ŠKOLY
Evropa – vegetace 5. ročník
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
AZ KVÍZ Les Hra Návod Zdroje obrázků.
Mgr. Lubomír Šára: Kulturní rostliny a traviny
Les-Lesní patra.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Na výb ě r máte ze t ř í mo ž ností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, naje ď te na ni šipkou myši a klikn ě te. Bude-li Vaše odpov ěď chybná, z ů.
Zpracoval : Petr Kuryviál. Děvín Největší vrchol pavlovských vrchů s nadmořskou výškou 549 metrů. Jedná se o podlouhlý hřeben s dvěma vrcholy. Na větším.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Důležitou část přírody tvoří stromy a keře. Strom má tyto části:
ŠABLONY 32 VY_32_INOVACE_18_22_ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ EVROPY.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
VY_32_INOVACE_Sib_III_16 Dřeviny
VEGETAČNÍ PÁSY.
Přírodní společenstva v České republice
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Krajina České republiky
Strážnické pomoraví.
VY_52_INOVACE_52_Výšková členitost bioty ČR
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Biota ČR - Prezentace s výkladem
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Přírodní společenstva v České republice: LES
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Prvouka pro 2. tř. Stromy v lese III/2 18.
Rostliny a živočichové Evropy Česká republika jako součást Evropy
VY_32_INOVACE_04_Rozmanitost přírody-lesy v ČR
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
TÉMA: Listnaté stromy (bez ovocných)
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
Geobiocenologický klasifikační systém
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství Les

Lesní porost Převážnou většinu lesních porostů u nás nyní tvoří kulturní lesy s různými druhy dřevin, zejména smrkem. Vedle hospodářské produkce dřeva napomáhají ochraně půdy před erozí, ovlivňují koloběh vody, jsou útočištěm pro řadu zvířat i jako rekreační zázemí pro člověka. Lesy pokrývají asi třetinu našeho území, z toho nejvíce je smrčin.

Lesní porost Les se zakládá výsadbou sazenic vypěstovaných ze semen ve školkách. Zpočátku se udržuje prořezávkou, pak probírkou. Mýcení vzrostlého lesa se provádí výběrově (těží se jednotlivé stromy) nebo holosečí (vznikají paseky). Vedle smrku a borovice se často vysazují jedle, modříny, buky, duby, břízy, olše a habry.

Paseky Paseky svou různou rozlohou narušují souvislé porosty lesů. Vznikají vykácením stromů, v důsledku pohromy (oheň, vichřice). Na vzniklé pasece nahradí přítmí sluneční paprsky, přijde sem vítr, přímý déšť i výkyvy teplot. Paseky osídlí nové druhy, jimž náhlá proměna lesa vyhovuje (břízy, jívy, osiky a jeřáby).

Lužní lesy Rostou v povodí řek v nížinách na pravidelně zaplavovaných místech. Velkou vodu lužní lesy existenčně potřebují, protože jim přináší živiny. Tato území patří u nás k nejteplejším. Za nejcennější lužní lesy se považují porosty na soutoku Moravy a Dyje.

Lužní lesy Začátkem léta nás po vydatném dešti přivítá zelené přítmí, tůňky plné kalné vody, vysoký podrost kopřiv, zpěv ptactva a hejna bzučících komárů. Na náplavech a trvale zamokřených plochách podél vodních toků tu rostou vrby a olše, dále se přidávají topoly, duby, habry, jilmy či jasany. Lesy jsou doménou hmyzu.

Doubravy Tyto teplomilné háje rostly na nejúrodnějších půdách, takže jako první z lesů ustoupily polím. Dochovaly se většinou jen v malých ukázkách nebo jako součást větších lesních komplexů v nížinách a pahorkatinách. Převládají duby doplněné jeřáby, jasany, jilmy, habry, javory. Na okrajích roste řada keřů.

Bučiny Zbytky bukových lesů jsou rozesety na různých územích od 400 do 1000 metrů nad mořem s dostatkem srážek. Vůdčí rostlinou je zde buk. Spolu s ním se objevuje jedle, javor, jeřáb, jasan, lípa a jilm, řídce i smrk. Bukvice jsou vyhledávanou potravou mnoha obyvatel lesa.

Bory Borové lesy rostou většinou na strmých svazích, skalách a skalních městech plných balvanů. Najdeme je na malé ploše na chudých půdách. Borovice je přizpůsobivá, nenáročná na půdu i podnebí. V teplejších oblastech tvoří velké koruny, v horách bývá úzká a špičatá. Podrost bývá velmi chudý.

Smrčiny V horách najdeme přirozené horské smrčiny. Spadne zde velké množství srážek (mlha, mrholení, sníh), vanou zde silné větry. Husté koruny smrků, mezi nimiž se zřídka uchytí jedle, propouštějí po celý rok na půdu jen velmi málo světla. Přízemní vegetace je zde chudá.

Vrcholky hor Na hřebenech hor už drsné podnebí nedovolí růst stromů. Nahrazuje je keřovitá kleč a tráva. Kleč je vysoce odolná dřevina - chrání půdu před erozí a skýtá úkryt mnoha živočichů. Sněhová pokrývka v horách leží i přes půl roku a vegetační období bývá krátké.

Zopakujeme si 1) Které tři stromy nejčastěji rostou v lužních lesích? Vrby, olše, topoly. 2) Po kterém ze stromů jsou pojmenovány doubravy? Dub. 3) Která z rostlin je nejčastěji zastoupená v bučinách? Buk. 4) Kterou dřevinu najdeme na vrcholcích hor? Kleč.

Zdroje V prezentaci byly použity s laskavým svolením autora obrázky a fotografie z výukového programu Přírodní společenství (vydala firma Pachner Praha, 2002).