Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Pedagogika volného času (VČ)
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ohroženým domácím násilím
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výstupy z Úvodního semináře
Struktura výuky.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Digitální učební materiál Halliwickův koncept SPECIFIKA PRÁCE S POSTIŽENÝM PLAVCEM Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. Září 2013.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Alternativní a augmentativní komunikace
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
IKT SOCIÁLNÍ SÍTĚ Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Organizační formy práce v tělesné výchově
TECHNIKA PRSA – ČINNOST HORNÍCH KONČETIN DÝCHÁNÍ
STARTOVNÍ SKOK Z BLOKU Lekce č. 21
TECHNIKA MOTÝLEK – modifikace delfínového vlnění Lekce č. 20
TECHNIKA ZNAK – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 15
TECHNIKA KRAUL – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 5
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Halliwickův koncept ZÁKLADNÍ PRINCIPY HALLIWICKOVA KONCEPTU Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. Září 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-34-SPE -19 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Viktor Pacholík Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Základní principy Halliwickova konceptu Ročník 3 Datum tvorby Září 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s plaveckou metodou pro handicapované. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

ZÁKLADNÍ PRINCIPY HALLIWICKOVA KONCEPTU Speciální pedagogika ZÁKLADNÍ PRINCIPY HALLIWICKOVA KONCEPTU

Plavání osob s postižením APA – dynamicky se rozvíjející oblast přesto stále nedostatečná nabídka aktivit nedostatek bezbariérových sportovišť Plavání – vhodná pohybová aktivita Svalová práce – síla a flexibilita Rozvoj dechových funkcí Rozvoj oběhových funkcí + horizont. poloha – snadnější žilní odtok Rozvoj imunitního systému Sociální oblast – skupinové aktivity, hry Psychika – svobodný pohyb, soběstačnost

Halliwickův koncept Z historie konceptu Původně pro osoby s postižením Vznik v Anglii, 1949 James McMillan (lékař a fyzioterapeut) Původně pro osoby s postižením Dnešní využití – osoby se specifickými potřebami Metoda plavecké výuky i aktivní hydroterapie Živý koncept Vývoj na základě zkušeností instruktorů a nových vědeckých poznatků

Oblasti působení Prostřednictvím her a aktivit ve vodě odpovídajícím věku a schopnostem konkrétního plavce získává plavec informace o vlastnostech a chování vody a učí se kontrolovat pohyby vlastního těla. (HAST, 2011) voda (znalosti o hydrostatice a hydrodynamice s důrazem na rotace) lidské tělo (rovnováha ve vodě a způsoby jak jí dosáhnout) postižení (držení těla postižených) motivace (umění motivovat) výzvy (cesty k začlenění) vyučování a učení (techniky pro instruktory a plavce, komunikační dovednosti, odhad schopností ve vodě) aktivity a hry (individuální a skupinová práce) skupina (soc. interakce, spolupráce, komunikace) plavecké záběry (samotná výuka plavání) (Pacholík & Blahutková, 2008)

Filozofie konceptu Radost z vody Křestní jména Individuální tempo Cílem není vychovat závodního plavce s dokonalou technikou. Cílem je radost z vody a maximální samostatnost plavce. Radost z vody Křestní jména Individuální tempo Důraz na schopnost, ne na handicap Hry Práce ve skupinách Dobrovolná báze (zdroj: Fotoarchiv Bez vozíku nad vodou)

Desetibodový program Psychická adaptace Kombinované rotace „Ten point programme“ představuje základní vodítko pro instruktory. Říká, jaké oblasti by měla obsahovat každá lekce. Psychická adaptace Osamostatnění Transverzální rotace Sagitální rotace Longitudinální rotace Kombinované rotace Vztlak Rovnováha Turbulence Základní plavecké pohyby

1. Psychická adaptace Nezbytný předpoklad úspěchu Specifika vodního prostředí i celého prostoru bazénu Nátlak je kontraproduktivní! Projevy nedostatečné psychické adaptace: Tenze, lpění na asistentovi Zavírání očí Ramena nad vodou Zadržování dechu Natahování krku (hlava co nejvýše nad vodou) Neochota ponořit uši (i v poloze znak)

(zdroj: Fotoarchiv autora) Osamostatnění Klíčový proces  hlavní cíl konceptu Fyzická a mentální nezávislost Projevy samostatnosti nepotřebuje fyzickou podporu a dopomoc nepotřebuje dohled a psychickou podporu (zdroj: Fotoarchiv autora)

Transverzální rotace Schopnost ovládat rotace kolem příčné osy těla zvládání chtěných i nechtěných rotací (zdroj: Maes & Gresswell, 2010)

Sagitální rotace Vychylování těla vlevo a vpravo především při vzpřímené – vertikální pozici těla (sed, stoj) (zdroj: Maes & Gresswell, 2010)

Longitudinální rotace Rotace kolem podélné osy těla (zdroj: Maes & Gresswell, 2010)

Kombinované rotace Nejčastější velmi zřídka čistá rotace kolem jediné osy Nezbytné zvládnutí chtěných a nechtěných kombinovaných rotací pro úspěch plavecké výuky

Vztlak Pochopit, že lidské tělo je vodou nadnášeno a naučit se s tím pracovat Práce s dechem „Mentální inverze“ Při ponoření pod hladinu pocit ohrožení  tendence rychle se dostat nad hladinu Pocit nedostatku vzduchu  tendence nadechnout se Plavec „invertuje“ své myšlení: zachování klidu pomůže dostat se zpět na hladinu (zdroj: AST, 1994)

Rovnováha Metacentrum Geometrický střed těla Těžiště těla K zamyšlení: Co se s Vaším tělem děje ve vodě v lehu na zádech s pažemi podél těla? V jaké poloze dokážete ležet na hladině bez jediného pohybu? Co se bude dít s tělem v lehu na zádech, jestliže plavec bude mít amputovanou paži? Jak eliminovat tento pohyb? Čím jsou všechny tyto pohyby a polohy těla ovlivňovány? Metacentrum Geometrický střed těla vztlaková síla Těžiště těla gravitační síla (zdroj: Pacholík, Vlčková, Blahutková, 2009)

Turbulence Narušení rovnovážné polohy Zvládání turbulencí – udržení těla v požadované poloze Záměrné využití turbulencí  nácvik zvládání vlivů turbulencí  samostatný pohyb plavce

Základní plavecké pohyby Od jednoduchých pohybů ke skutečným plaveckým záběrům „Medúza“ – plácání dlaněmi do stehen v lehu na zádech Individuální pohyby podle možností plavce Vlastí plavecký styl

Principy konceptu Princip „one to one“ Princip „face to face“ K zamyšlení: Co podle Vás pomůže začínajícímu plavci překonat strach z vody? Jaké konkrétní kroky byste uvítali od svého instruktora/asistenta? Jaké postupy instruktora/asistenta by naopak podporovaly Váš strach a nejistotu? Princip „one to one“ Princip „face to face“ Práce bez nadnášecích pomůcek (zdroj: Fotoarchiv Bez vozíku nad vodou)

Princip „one to one“ 1 plavec = 1 asistent Především v počátku výuky možnost maximální fyzické i psychické podpory, dopomoci a záchrany vztah vzájemné důvěry Možnost poskytnout nezbytně nutnou pomoc a podporu Postupně směřovat k osamostatnění plavce po stránce fyzické i psychické

vizuální kontakt pro větší jistotu Princip „face to face“ vizuální kontakt pro větší jistotu Navázání a prohloubení vztahu Projev asistentova zájmu o plavce Nepřetržitá kontrola plavce Odpoutání plavcova pohledu od stresoru vodní plochy, přítomnosti dalších osob atd.

NE nadnášecím pomůckám školený personál místo pasivní opory Poskytnutí nezbytně nutné podpory Modifikace prováděných činností Větší bezpečnost Smíšené skupiny plavců různé úrovně bez poukázání na slabší (nadnášecí pomůcka ukazuje na slabšího plavce)

KONTROLNÍ OTÁZKY V čem spatřujeme přínos plavání? Rozvoj svalové síly a flexibility Rozvoj dechových funkcí Rozvoj oběhových funkcí + horizont. poloha – snadnější žilní odtok Rozvoj imunitního systému Sociální oblast – skupinové aktivity, hry Psychika – svobodný pohyb, soběstačnost Snímek 4 - Rozvoj svalové síly a flexibility - Rozvoj dechových funkcí - Rozvoj oběhových funkcí + horizont. poloha – snadnější žilní odtok - Rozvoj imunitního systému - Sociální oblast – skupinové aktivity, hry - Psychika– svobodný pohyb, soběstačnost Přejít

KONTROLNÍ OTÁZKY U jakých skupin osob lze Halliwickův koncept využít? Obecně všude tam, kde není možné aplikovat běžnou plaveckou výuku (osoby se specifickými potřebami) osoby s postižením (různé typy včetně kombinovaného postižení) prvotní seznámení s vodou (děti i dospělí) senioři odkázaní na fyzickou podporu překonávání strachu z vodního prostředí atd. Snímek 5 - obecně všude tam, kde není možné aplikovat běžnou plaveckou výuku (osoby se specifickými potřebami) - osoby s postižením (různé typy včetně kombinovaného postižení) - prvotní seznámení s vodou (děti i dospělí) - senioři odkázaní na fyzickou podporu - překonávání strachu z vodního prostředí atd.

KONTROLNÍ OTÁZKY Co je primárním cílem Halliwickova konceptu? Pěstovat a podporovat radost z vody a vodních aktivit a maximální samostatnost plavce při pobytu a pohybu ve vodě Snímek 7 - pěstovat a podporovat radost z vody a vodních aktivit a maximální samostatnost plavce při pobytu a pohybu ve vodě Přejít

KONTROLNÍ OTÁZKY V čem spatřujete výhody orientace na schopnost oproti orientaci na handicap (omezení)? Orientace na handicap (omezení) Hledá rizika a překážky a snaží se jim vyhnout Funkce prevence Orientace na schopnost (možnosti) Hledá možnosti rozvoje Směřuje k naplnění primárního cíle konceptu Snímek 7 - Orientace na omezení (vycházející ze specifik daného jedince a jeho případného postižení) hledá rizika a překážky a snaží se jim vyhnout. Má funkci především preventivní, avšak neumožňuje plný rozvoj možností jedince. Naproti tomu orientace na schopnosti (opět s ohledem na daného jedince) umožňuje odkrýt i nepříliš zjevné možnosti rozvoje, což přispívá k naplnění hlavního cíle konceptu. Přejít

KONTROLNÍ OTÁZKY K čemu slouží tzv. desetibodový program? Uvádí oblasti rozvoje, které by měly být zastoupeny v každé plavecké lekci. Snímek 8 - Uvádí oblasti rozvoje, které by měly být zastoupeny v každé plavecké lekci. Přejít

KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké jsou základní principy konceptu a co znamenají? One to one (s každým plavcem pracuje jeden asistent) Face to face (Snaha o navazování a udržování vizuálního kontaktu) Práce bez nadnášecích pomůcek (místo pomůcek využíváme školeného asistenta) Snímky 19 – 22 - One to one (s každým plavcem pracuje jeden asistent) - Face to face (Snaha o navazování a udržování vizuálního kontaktu) - Práce bez nadnášecích pomůcek (místo pomůcek využíváme školeného asistenta) Přejít

LITERATURA AST. Swimming for people with disabilities. London: A & C Black, 1994. 128 s. ISBN 0-7136-3441-3 PACHOLÍK, V., BLAHUTKOVÁ, M. Halliwickova metoda plavání v práci s handicapovanými osobami. In Prostriedky edukácie v škole 21. storočia (s. 189-192). Banská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela a Centrum vzdelávania doktorandov pri PF UMB., 2008. ISBN 978-80- 8083-565-1 HST. Assessment for Competence Certificates. 3rd Edition. Halliwick AST, London, 2006 HST. Teaching and Testing the Halliwick AST Proficiency Badges. 3rd Edition. Halliwick AST, London, 2006 PACHOLÍK, V., VLČKOVÁ, I., BLAHUTKOVÁ, M. Halliwickova metoda plavání. Brno: Masarykova Univerzita, 2009, 43 s. ISBN 978-80-210- 4840-9 ROTAR, N.. Halliwickův koncept plavecké výuky. Přednáška. Brno: FSpS MU, 22. – 24. 5. 2013 ROTAR, N. (2013). Učenje plavanja po konceptu Halliwick: Osnovni tečaj [PowerPoint prezentace]. Získáno z Kurzu Halliwickova konceptu, 22. – 24. 5. 2013, Brno Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

INTERNETOVÉ ZDROJE HAST. (2011). Information for Halliwick Course Organisers. HalliwickAST: Halliwick Association of Swimming Therapy in the UK [cit. 2011-11-15]. Dostupné z: http://www.halliwick.org.uk/wp- content/uploads/2010/12/Organisation-Pack-for-Halliwick-Foundation- Courses-with-cover-2011.pdf MAES, Jean-Pierre a Ann GRESSWELL (2010). The Halliwick Concept for clients with cerebral palsy or similar conditions. BABTT Newsletter. 2010, č. 62, s. 2-6. [cit. 2011-02-12]. Dostupné z: http://halliwick.files.wordpress.com/2011/11/halliwick-concept-cerebral-palsy- babtt-newsletter-62.pdf

Děkuji za pozornost. pacholik@fsps.muni.cz