Prezentační dovednosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
TVORBA MULTIMEDIÁLNÍCH PREZENTACÍ
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Kvalitativní výzkum.
Zásady správné prezentace
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Maturitní otázka č. 21 Kristýna Kaňovská 4. A.
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Neverbální komunikace
Ústřední pilíř sociální psychologie
Komunikace.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Dujková Michaela, 4.B Juřinová Nikola, 4.A. Stanovené cíle prezentace Upřesňující informace Shromáždění podkladů Stanovení hlavních bodů Grafické zpracování.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Prezentační dovednosti
Jak efektivně komunikovat s klientem?
(specifické prostředí ve škole)
Komunikace a informace „Schopnost prezentace, představí sebe a oddíl“ Zásady kvalitní prezentace Jan-Iáček-Konečný , Vídeň.
Prezentujeme výsledky projektu Výpočetní technika.
KOMUNIKACE V..
Prezentační dovednosti Úvod do studia – prezentace domácího úkolu Bronislava Wittnerová (insp. Dr. Tomoszek)
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Komunikace s rodiči.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Prezentační tipy pro přípravu Virtuálního kursu. Titulní strany a titulky.
PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Neverbální komunikace
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Prezentační dovednosti 2015 Vítám Vás na dnešním semináři Prezentační dovednosti II.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Pedagogická komunikace
KOMUNIKACE.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Inf Prezentace informací
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Projev a image prezentujícího
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Vzor individuální prezentace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
PSB_10 PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Transkript prezentace:

Prezentační dovednosti Můžeme mít ty nejskvělejší myšlenky a nápady, pokud je nebudeme umět vysvětlit a prezentovat, jsou k ničemu

Neverbální komunikace PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO 10011-1+ www.IQI.cz IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, 12800 Praha 2

Mluvíme hlasovými orgány, ale komunikujeme tělem. (Abercombie)

Komunikace Ten, kdo mluví, říká nejen to, CO říká, zprostředkovává informace: o svém postoji k tématu o svém vyladění o svém poměru k partnerovi v rozhovoru

Čím komunikujeme? 10% slovy 90% mimoslovně Neverbální signály oslovují podvědomí Řeč těla (mimika, gesta, hlas, dynamika, oblečení)

Funkce neverbální komunikace, 1 Doprovází a podporuje verbální sdělení Oslabuje verbální sdělení Zesiluje verbální sdělení Podporuje verbální sdělení Nahrazuje verbální sdělení Vyjadřuje zainteresované naslouchání nebo opak

Funkce neverbální komunikace, 2 Vyjadřuje stanovisko komunikačních partnerů Reguluje průběh dialogu Vyjadřuje vyladění a subjektivní stav komunikačních partnerů Vyjasňuje vztahy mezi partnery

Komunikační styly - negativní Pseudo-objektivně střízlivý Ublížený a uražený Podsouvající přání Agresivně napadající Vyhýbavý Neschopný odporu Nepřímý

Komunikační styly - pozitivní Emocionálně přímý

Složky neverbální komunikace Vizuální signály: Držení těla a pohyb těla Gestika Mimika Zrakový kontakt Distanční chování Orientace těla Pohyb v prostoru

Držení těla a vystupování Zprostředkovává: Nejistotu, pocit nadřazenosti, netečnost Křečovitost, napětí, uvolněnost Ochotu k rozhovoru, izolaci, nedůvěru, rezervovanost Otevřenost, nečestnost Zainteresovanost nasloucháním, předstíranou pozornost, nezájem

Pohyb a držení těla Klátivá chůze Ruce v kapsách Nedbalý postoj Přílišná strnulost v pohybech Velmi rychlé pohyby Poklepávání prstů nebo nohou Příliš pomalé pohyby

Příklad (Knapp, in: Scherer/Wallbott, 1984,str. 324) Zjistilo se, že: „ Stojící lidé zaujmou postoj se zkříženými pažemi spíše tehdy, jestliže se vzájemně nemají rádi. Člověk, který se odklání od svých komunikačních partnerů, vyvolává pocit odmítnutí, na rozdíl od člověka, který se k nim přiklání… Ten, kdo se snaží získat pozornost druhých a získat souhlas, se častěji usmívá, častěji přikyvuje hlavou a více gestikuluje. Člověk je hodnocen jako vřelý tehdy, když se usmívá, udržuje zrakový kontakt a nechává ruce v klidu

Gestika Je individuálně variabilní a zřejmě souvisí s temperamentem Záleží na daném kulturním prostřední Gestika a její charakteristiky jsou vrozené

Gesta Gesta řeč doprovázejí, jen zřídka navazují Rozlišovat doprovodnou gestiku od gestiky zaměřené na tělo (škřábání se na hlavě) – znak obsahové nebo situační nejistoty

Projevy úmyslné redukce gestiky Vzrůstá frekvence přeřeknutí Větná stavba se stává komplikovanější Vzrůstá počet nechtěných, nesmyslných pauz Častěji dochází k přerušení myšlenkové niti Prezentující se snadněji „zarazí“

Gesto – Teď pozor Zdvižený prst nebo pero upozorňuje na důležitý okamžik. Ale všeho moc škodí, proto používejte toto gesto v omezené míře.

Gesto - Upřímnost Otevřenými dlaněmi směrem vzhůru dává prezentující najevo, že nepřišel s posluchači bojovat ani se nad ně povyšovat.

Mimika Výraz obličeje je závislý na: dané emoci emočním či věcném postoji mluvčího/posluchače

Funkce mimiky Odráží osobní vlastnosti (každý má svůj typický výraz obličeje) Signalizuje emoce (radost, smutek) Prozrazuje stanovisko (souhlas, překvapení) Reaguje na průběh interakcí (zvedání obočí, čelo)

Emocionální postoj Emocionální pozitivní postoj k partnerovi v rozhovoru závisí: ze 7% na verbální složce, tj. obsahu ze 38% na intonaci z 55% na výrazu obličeje (zjistění Mehrabian, 1977)

Výzkumy v oblasti mimiky Ukazují, že náš obličej dokáže velmi dobře klamat! Pro rozpoznání lži hraje klíčovou roli intonace hlasu

Zrakový kontakt Zrakový kontakt je nápadný především tam, kde chybí Zrakový kontakt klesá se vzrůstající nejistotou nebo také při narůstající koncentraci na řešený problém I před větším publikem pomáhá zrakový kontakt navázání spojení Intenzivní, střídavý zrakový kontakt je vhodnější a efektivnější než letmý

Zrakový kontakt - vývoj Už čtyřměsíční kojenci vykazují zrakový kontakt, vykazující typické chování dospělých z jejich kulturního prostředí V dospělosti se již nemění intenzita zrakového kontaktu

Funkce zrakového kontaktu Reguluje průběh rozhovoru Signalizuje ochotu k rozhovoru a pozornost Zprostředkovává zpětnou vazbu Může signalizovat emocionální vyladění

Výsledky výzkumu (Kleck, Nuessle, 1986) Osoby, které se 80% doby při mluvení dívaly na svého partnera, byly hodnoceny jako přátelské, sebevědomé a přirozené Osoby, které se dívaly na svého partnera 15% doby byly hodnoceny jako chladné, pesimistické, vyhýbavé, submisivní a lhostejné

Proxemika – práce s prostorem Projevuje se: Interpersonální blízkostí Orientací těla a doteky (tzv. taktilní komunikace)

Výzkum (Cook, 1970) Postoj „bok po boku“, vnímán v situaci bez napětí jako kooperativní. Ovšem pokud je mezi partnery stres, vnímán jako napětí Postoj „naproti sobě“ působí konkurenčně a brzdí věcnou diskusi Postavení „v úhlu 90´“ je uvolněný konzervativní postoj

Postoje - Boss Ruce založené za zády, hlava mírně nadzvednutá Neukazuje ruce, „Odhalením" svého břicha Pozor, podobně stojí i člověk, který má strach. Ten může mít rovněž ruce za zády, ale jeho hlava padá spíše dolů a nevyhledává oční kontakt s posluchači.

Postoje - Dominátor Ruce v bok Ruce za pásek Ruce do kapes Lokty od těla

Postoje - Strašpytel řečník není schopen udržet oční kontakt a dívá se často mimo posluchače.

Zóny Osobní (50 - 120 cm) Sociálně-poradenská (2,5 – 3,5 m) – vhodná pro prezentace Veřejná (od 3,5 m)

Hlas Mluv, aby tě bylo vidět

Auditivní dojem Jak je prezentující srozumitelný Jak pozorný je posluchač Jak věrohodně působí Zda dokáže přesvědčit nebo ne

Poloha hlasu Zachovávejte fyziologicky správnou polohu hlasu Vyšší poloha hlasu může znamenat jak nadšení a zájem, tak také podráždění, agresivitu Existuje těsná souvislost mezi polohou hlasu a věrohodností

Práce s přízvukem Střídání hlasitosti Střídání tempa řeči (s pauzami) Střídání melodie řeči U prezentátora se střídavým přízvukem se častěji přehlížejí jiné nedostatky….

Práce s hlasitostí (dynamický aspekt) Pomocí variabilní hlasitosti zdůrazňujeme důležité části řeči Příliš tichý projev ovlivňuje přesvědčivost Přílišná hlasitost blokuje komunikaci

Dojem rychlé řeči je často způsoben nedostatkem pauz a klesání hlasu Tempo řeči Rychlejší řeč: Podporuje srozumitelnost Zvyšuje věrohodnost Dojem rychlé řeči je často způsoben nedostatkem pauz a klesání hlasu

Prezentace je příležitostí předat důležité informace, projevit vlastní názor, zvýšit atraktivitu a dopad informací či ovlivnit postoje posluchačů.

Nástroje prezentace Zásady tvorby prezentace Stavba projevu Tradiční a moderní pojetí prezentace Technika

Zásady tvorby prezentace PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO 10011-1+ www.IQI.cz IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, 12800 Praha 2

Tři hlavní cíle prezentace Poučení – posluchači se musí něco dozvědět Pobavení – projev by se jim měl líbit Přehlednost – všechny části projevu musí být pro publikum jasné

Kontrolní seznam Co je cílem prezentace? Co chci, aby si lidé odnesli? Kolik času mám na prezentaci? Znám své publikum? Jaké dotazy a připomínky mohu očekávat? Jaké pomůcky potřebuji? Znám prostředí?

Struktura prezentace Umožňuje se orientovat ve sdělení Je důkazem vaší profesionality Je nástrojem pro prezentátora

Struktura Seznamte s ní publikum na začátku Uveďte ji v materiálech Uveďte ji v prezentaci nebo na flipchartu Odkazujte se na ni v průběhu prezentace

Aby vám posluchači rozuměli Výběr – řekněte jen to podstatné Strukturace – téma rozpracujte do bodů Detail – pouze přiměřený tématu Logika – od detailu k celku, chronologicky, abecedně Přechody – témata provazujte, „oslí můstek“ Věty – stručné a přehledné Jazyk – zkratky a odborné termíny vysvětlete

Tři složky sdělení Paraverbální Neverbální Verbální

Paraverbální sdělení Intonace Důraz Frázování Informují o postoji a vlastním přesvědčí mluvčího

Neverbální Oční kontakt, mimika, gesta, postoj, proxemika Předměty (oděv, doplňky)

Informují o obsahu a faktech Vebrální Jazykové prostředky Informují o obsahu a faktech

Jak přesvědčit? Koncepce 1 – analýza cílových skupin, stanovení cíle Koncepce 2 – struktura prezentace,sběr argumentů Vizualizace konceptu – od abstraktního ke konkrétnímu Použití medií a techniky Osobní vystupování Strategie interakce – otázky, námitky

Prezentace je víc než obal Prezentátor : Orientace na cílovou skupinu Vystupování Zacházení s médii Vizualizace: - Struktura prezentace Pomůcky

Nepoužívat Termíny: celá řada možností, nejoptimálnější, děsně, strašně… Výrazy: pobavit se Absolutismy: vy všichni, určitě, všechny otázky … Neurčitosti: něco, nějak.. Záporné otázky: neměl bys?

Práce s chybou Bezpečná chyba – přeřeknutí, upuštění předmětu, chybný pohyb Nebezpečná chyba – špatná data, dvojsmysly Chybu vysvětlit opravit a nevracet se k ní!

Sedm zlatých pravidel pro vystoupení Přístroje a pracoviště vždy prozkoumejte Pozitivně se nalaďte – těšte se na prezentaci Zaujměte pevný postoj Veďte posluchače pomůckami Vysvětlete každý prvek Ukažte, že vám na nich záleží Při nehodách a vyrušování – opravte se, pokračujte, neberte si všechno osobně

IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Tradiční vs moderní PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO 10011-1+ www.IQI.cz IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, 12800 Praha 2

Struktura prezentace - tradiční Řekni co chceš říct Řekni to Řekni co jsi řekl

Struktura prezentace - moderní Řekni pointu Řekni jak jsi k ní došel Řekněte co jste řekli

Jak to řeknu Úvod – max. 10 % času Jádro - 70% času, 30% -40% při diskusi Ověření – 15% času, 35% -40% při diskusi Závěr- 5% času

Představení se Já jsem…. Budu mluvit o…. Definovaná struktura Pravidla

Tradiční pojetí prezentací Věcné pojetí V jádru prezentace je klíčové sdělení Graduje k pointě

Moderní pojetí Prvky show Pointa ihned na začátku jádra sdělení

IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Technika PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO 10011-1+ www.IQI.cz IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, 12800 Praha 2

Vizualizační pomůcky Zapojení smyslů – udržují pozornost Jednoduchost – obsah dělají srozumitelným Strukturace – zdůrazňují důležitá sdělení Názornost – usnadňují pochopení Logičnost – objasňují souvislosti

Zpětný projektor Pro prezentaci asi do 150 účastníků

Zpětný projektor + folie Vyrábí se rychle a snadno, levně Lze je postupně rozvíjet a doplňovat Záloha pro počítačovou prezentaci - Podceňované médium Považují se za zastaralé

Jak pracovat se zpětným projektorem? Nepřecházejte v paprscích projektoru Mluvte k aktuálnímu obrázku Nesedejte si

Flipchart Pro prezentaci asi do 30 účastníků Zachycení nejdůležitějších výroků, hesel,čísel, org. struktur, spontánních komentářů

Flipchart + Jednoduché,levné Vzbuzuje důvěru Práce se skutečným obrázkem - Závisí na rukopisu a grafickém talentu Málo flexibilní

Dia-projektor + Vhodné pro velké skupiny - Ztrácí se flexibilita Není v Evropě běžné Pořadí je předem dané

Interaktivní tabule – dotykový povrch + Spojuje projekční plátno s vlastnostmi zpětného projektoru, flipchartu Spontánní tvorba Možnost přenášet na PP a tisknout - Finanční nákladnost

Powerpointová prezentace + Nízké náklady Vždy k dispozici Snadná kombinovatelnost - Vydání technice na milost a nemilost

Zásady správné PP Dostatečný kontrast mezi písmem a pozadím Bezpatkové písmo Jeden typ písma Střídmé a vynímečné animace 5 – 7 řádků na snímek

Na co si dát pozor? Medium musí odpovídat situaci a vašemu záměru Být dobře vidět a neunavovat Rozmanitost, ale s mírou Vy musíte zůstat středem pozornosti, vaše osobnost je nejdůležitější

Deset typů prezentací Neformální pracovní porada Interní nebo externí porada o projektu Formální prezentace pro vedení Externí odborná přednáška Interní konference Externí prodejní akce Veřejné stanovisko Informační akce Prezentace na plakátech Školení

PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová Děkuji za pozornost PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová www.IQI.cz