Prezentační dovednosti Můžeme mít ty nejskvělejší myšlenky a nápady, pokud je nebudeme umět vysvětlit a prezentovat, jsou k ničemu
Neverbální komunikace PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO 10011-1+ www.IQI.cz IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, 12800 Praha 2
Mluvíme hlasovými orgány, ale komunikujeme tělem. (Abercombie)
Komunikace Ten, kdo mluví, říká nejen to, CO říká, zprostředkovává informace: o svém postoji k tématu o svém vyladění o svém poměru k partnerovi v rozhovoru
Čím komunikujeme? 10% slovy 90% mimoslovně Neverbální signály oslovují podvědomí Řeč těla (mimika, gesta, hlas, dynamika, oblečení)
Funkce neverbální komunikace, 1 Doprovází a podporuje verbální sdělení Oslabuje verbální sdělení Zesiluje verbální sdělení Podporuje verbální sdělení Nahrazuje verbální sdělení Vyjadřuje zainteresované naslouchání nebo opak
Funkce neverbální komunikace, 2 Vyjadřuje stanovisko komunikačních partnerů Reguluje průběh dialogu Vyjadřuje vyladění a subjektivní stav komunikačních partnerů Vyjasňuje vztahy mezi partnery
Komunikační styly - negativní Pseudo-objektivně střízlivý Ublížený a uražený Podsouvající přání Agresivně napadající Vyhýbavý Neschopný odporu Nepřímý
Komunikační styly - pozitivní Emocionálně přímý
Složky neverbální komunikace Vizuální signály: Držení těla a pohyb těla Gestika Mimika Zrakový kontakt Distanční chování Orientace těla Pohyb v prostoru
Držení těla a vystupování Zprostředkovává: Nejistotu, pocit nadřazenosti, netečnost Křečovitost, napětí, uvolněnost Ochotu k rozhovoru, izolaci, nedůvěru, rezervovanost Otevřenost, nečestnost Zainteresovanost nasloucháním, předstíranou pozornost, nezájem
Pohyb a držení těla Klátivá chůze Ruce v kapsách Nedbalý postoj Přílišná strnulost v pohybech Velmi rychlé pohyby Poklepávání prstů nebo nohou Příliš pomalé pohyby
Příklad (Knapp, in: Scherer/Wallbott, 1984,str. 324) Zjistilo se, že: „ Stojící lidé zaujmou postoj se zkříženými pažemi spíše tehdy, jestliže se vzájemně nemají rádi. Člověk, který se odklání od svých komunikačních partnerů, vyvolává pocit odmítnutí, na rozdíl od člověka, který se k nim přiklání… Ten, kdo se snaží získat pozornost druhých a získat souhlas, se častěji usmívá, častěji přikyvuje hlavou a více gestikuluje. Člověk je hodnocen jako vřelý tehdy, když se usmívá, udržuje zrakový kontakt a nechává ruce v klidu
Gestika Je individuálně variabilní a zřejmě souvisí s temperamentem Záleží na daném kulturním prostřední Gestika a její charakteristiky jsou vrozené
Gesta Gesta řeč doprovázejí, jen zřídka navazují Rozlišovat doprovodnou gestiku od gestiky zaměřené na tělo (škřábání se na hlavě) – znak obsahové nebo situační nejistoty
Projevy úmyslné redukce gestiky Vzrůstá frekvence přeřeknutí Větná stavba se stává komplikovanější Vzrůstá počet nechtěných, nesmyslných pauz Častěji dochází k přerušení myšlenkové niti Prezentující se snadněji „zarazí“
Gesto – Teď pozor Zdvižený prst nebo pero upozorňuje na důležitý okamžik. Ale všeho moc škodí, proto používejte toto gesto v omezené míře.
Gesto - Upřímnost Otevřenými dlaněmi směrem vzhůru dává prezentující najevo, že nepřišel s posluchači bojovat ani se nad ně povyšovat.
Mimika Výraz obličeje je závislý na: dané emoci emočním či věcném postoji mluvčího/posluchače
Funkce mimiky Odráží osobní vlastnosti (každý má svůj typický výraz obličeje) Signalizuje emoce (radost, smutek) Prozrazuje stanovisko (souhlas, překvapení) Reaguje na průběh interakcí (zvedání obočí, čelo)
Emocionální postoj Emocionální pozitivní postoj k partnerovi v rozhovoru závisí: ze 7% na verbální složce, tj. obsahu ze 38% na intonaci z 55% na výrazu obličeje (zjistění Mehrabian, 1977)
Výzkumy v oblasti mimiky Ukazují, že náš obličej dokáže velmi dobře klamat! Pro rozpoznání lži hraje klíčovou roli intonace hlasu
Zrakový kontakt Zrakový kontakt je nápadný především tam, kde chybí Zrakový kontakt klesá se vzrůstající nejistotou nebo také při narůstající koncentraci na řešený problém I před větším publikem pomáhá zrakový kontakt navázání spojení Intenzivní, střídavý zrakový kontakt je vhodnější a efektivnější než letmý
Zrakový kontakt - vývoj Už čtyřměsíční kojenci vykazují zrakový kontakt, vykazující typické chování dospělých z jejich kulturního prostředí V dospělosti se již nemění intenzita zrakového kontaktu
Funkce zrakového kontaktu Reguluje průběh rozhovoru Signalizuje ochotu k rozhovoru a pozornost Zprostředkovává zpětnou vazbu Může signalizovat emocionální vyladění
Výsledky výzkumu (Kleck, Nuessle, 1986) Osoby, které se 80% doby při mluvení dívaly na svého partnera, byly hodnoceny jako přátelské, sebevědomé a přirozené Osoby, které se dívaly na svého partnera 15% doby byly hodnoceny jako chladné, pesimistické, vyhýbavé, submisivní a lhostejné
Proxemika – práce s prostorem Projevuje se: Interpersonální blízkostí Orientací těla a doteky (tzv. taktilní komunikace)
Výzkum (Cook, 1970) Postoj „bok po boku“, vnímán v situaci bez napětí jako kooperativní. Ovšem pokud je mezi partnery stres, vnímán jako napětí Postoj „naproti sobě“ působí konkurenčně a brzdí věcnou diskusi Postavení „v úhlu 90´“ je uvolněný konzervativní postoj
Postoje - Boss Ruce založené za zády, hlava mírně nadzvednutá Neukazuje ruce, „Odhalením" svého břicha Pozor, podobně stojí i člověk, který má strach. Ten může mít rovněž ruce za zády, ale jeho hlava padá spíše dolů a nevyhledává oční kontakt s posluchači.
Postoje - Dominátor Ruce v bok Ruce za pásek Ruce do kapes Lokty od těla
Postoje - Strašpytel řečník není schopen udržet oční kontakt a dívá se často mimo posluchače.
Zóny Osobní (50 - 120 cm) Sociálně-poradenská (2,5 – 3,5 m) – vhodná pro prezentace Veřejná (od 3,5 m)
Hlas Mluv, aby tě bylo vidět
Auditivní dojem Jak je prezentující srozumitelný Jak pozorný je posluchač Jak věrohodně působí Zda dokáže přesvědčit nebo ne
Poloha hlasu Zachovávejte fyziologicky správnou polohu hlasu Vyšší poloha hlasu může znamenat jak nadšení a zájem, tak také podráždění, agresivitu Existuje těsná souvislost mezi polohou hlasu a věrohodností
Práce s přízvukem Střídání hlasitosti Střídání tempa řeči (s pauzami) Střídání melodie řeči U prezentátora se střídavým přízvukem se častěji přehlížejí jiné nedostatky….
Práce s hlasitostí (dynamický aspekt) Pomocí variabilní hlasitosti zdůrazňujeme důležité části řeči Příliš tichý projev ovlivňuje přesvědčivost Přílišná hlasitost blokuje komunikaci
Dojem rychlé řeči je často způsoben nedostatkem pauz a klesání hlasu Tempo řeči Rychlejší řeč: Podporuje srozumitelnost Zvyšuje věrohodnost Dojem rychlé řeči je často způsoben nedostatkem pauz a klesání hlasu
Prezentace je příležitostí předat důležité informace, projevit vlastní názor, zvýšit atraktivitu a dopad informací či ovlivnit postoje posluchačů.
Nástroje prezentace Zásady tvorby prezentace Stavba projevu Tradiční a moderní pojetí prezentace Technika
Zásady tvorby prezentace PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO 10011-1+ www.IQI.cz IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, 12800 Praha 2
Tři hlavní cíle prezentace Poučení – posluchači se musí něco dozvědět Pobavení – projev by se jim měl líbit Přehlednost – všechny části projevu musí být pro publikum jasné
Kontrolní seznam Co je cílem prezentace? Co chci, aby si lidé odnesli? Kolik času mám na prezentaci? Znám své publikum? Jaké dotazy a připomínky mohu očekávat? Jaké pomůcky potřebuji? Znám prostředí?
Struktura prezentace Umožňuje se orientovat ve sdělení Je důkazem vaší profesionality Je nástrojem pro prezentátora
Struktura Seznamte s ní publikum na začátku Uveďte ji v materiálech Uveďte ji v prezentaci nebo na flipchartu Odkazujte se na ni v průběhu prezentace
Aby vám posluchači rozuměli Výběr – řekněte jen to podstatné Strukturace – téma rozpracujte do bodů Detail – pouze přiměřený tématu Logika – od detailu k celku, chronologicky, abecedně Přechody – témata provazujte, „oslí můstek“ Věty – stručné a přehledné Jazyk – zkratky a odborné termíny vysvětlete
Tři složky sdělení Paraverbální Neverbální Verbální
Paraverbální sdělení Intonace Důraz Frázování Informují o postoji a vlastním přesvědčí mluvčího
Neverbální Oční kontakt, mimika, gesta, postoj, proxemika Předměty (oděv, doplňky)
Informují o obsahu a faktech Vebrální Jazykové prostředky Informují o obsahu a faktech
Jak přesvědčit? Koncepce 1 – analýza cílových skupin, stanovení cíle Koncepce 2 – struktura prezentace,sběr argumentů Vizualizace konceptu – od abstraktního ke konkrétnímu Použití medií a techniky Osobní vystupování Strategie interakce – otázky, námitky
Prezentace je víc než obal Prezentátor : Orientace na cílovou skupinu Vystupování Zacházení s médii Vizualizace: - Struktura prezentace Pomůcky
Nepoužívat Termíny: celá řada možností, nejoptimálnější, děsně, strašně… Výrazy: pobavit se Absolutismy: vy všichni, určitě, všechny otázky … Neurčitosti: něco, nějak.. Záporné otázky: neměl bys?
Práce s chybou Bezpečná chyba – přeřeknutí, upuštění předmětu, chybný pohyb Nebezpečná chyba – špatná data, dvojsmysly Chybu vysvětlit opravit a nevracet se k ní!
Sedm zlatých pravidel pro vystoupení Přístroje a pracoviště vždy prozkoumejte Pozitivně se nalaďte – těšte se na prezentaci Zaujměte pevný postoj Veďte posluchače pomůckami Vysvětlete každý prvek Ukažte, že vám na nich záleží Při nehodách a vyrušování – opravte se, pokračujte, neberte si všechno osobně
IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Tradiční vs moderní PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO 10011-1+ www.IQI.cz IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, 12800 Praha 2
Struktura prezentace - tradiční Řekni co chceš říct Řekni to Řekni co jsi řekl
Struktura prezentace - moderní Řekni pointu Řekni jak jsi k ní došel Řekněte co jste řekli
Jak to řeknu Úvod – max. 10 % času Jádro - 70% času, 30% -40% při diskusi Ověření – 15% času, 35% -40% při diskusi Závěr- 5% času
Představení se Já jsem…. Budu mluvit o…. Definovaná struktura Pravidla
Tradiční pojetí prezentací Věcné pojetí V jádru prezentace je klíčové sdělení Graduje k pointě
Moderní pojetí Prvky show Pointa ihned na začátku jádra sdělení
IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Technika PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO 10011-1+ www.IQI.cz IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, 12800 Praha 2
Vizualizační pomůcky Zapojení smyslů – udržují pozornost Jednoduchost – obsah dělají srozumitelným Strukturace – zdůrazňují důležitá sdělení Názornost – usnadňují pochopení Logičnost – objasňují souvislosti
Zpětný projektor Pro prezentaci asi do 150 účastníků
Zpětný projektor + folie Vyrábí se rychle a snadno, levně Lze je postupně rozvíjet a doplňovat Záloha pro počítačovou prezentaci - Podceňované médium Považují se za zastaralé
Jak pracovat se zpětným projektorem? Nepřecházejte v paprscích projektoru Mluvte k aktuálnímu obrázku Nesedejte si
Flipchart Pro prezentaci asi do 30 účastníků Zachycení nejdůležitějších výroků, hesel,čísel, org. struktur, spontánních komentářů
Flipchart + Jednoduché,levné Vzbuzuje důvěru Práce se skutečným obrázkem - Závisí na rukopisu a grafickém talentu Málo flexibilní
Dia-projektor + Vhodné pro velké skupiny - Ztrácí se flexibilita Není v Evropě běžné Pořadí je předem dané
Interaktivní tabule – dotykový povrch + Spojuje projekční plátno s vlastnostmi zpětného projektoru, flipchartu Spontánní tvorba Možnost přenášet na PP a tisknout - Finanční nákladnost
Powerpointová prezentace + Nízké náklady Vždy k dispozici Snadná kombinovatelnost - Vydání technice na milost a nemilost
Zásady správné PP Dostatečný kontrast mezi písmem a pozadím Bezpatkové písmo Jeden typ písma Střídmé a vynímečné animace 5 – 7 řádků na snímek
Na co si dát pozor? Medium musí odpovídat situaci a vašemu záměru Být dobře vidět a neunavovat Rozmanitost, ale s mírou Vy musíte zůstat středem pozornosti, vaše osobnost je nejdůležitější
Deset typů prezentací Neformální pracovní porada Interní nebo externí porada o projektu Formální prezentace pro vedení Externí odborná přednáška Interní konference Externí prodejní akce Veřejné stanovisko Informační akce Prezentace na plakátech Školení
PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová Děkuji za pozornost PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová www.IQI.cz