DRAMATICKÁ VÝCHOVA Zuzana Hájková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
(komentovaný přehled)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Průřezová témata.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Pedagogická komunikace
Postavení pedagogiky mezi vědami
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Brno „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
VY_32_INOVACE_SA4A_7 DUM 7. realizace aktivity pro 1
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
VY_32_INOVACE_SA4A_5 DUM 5. „dívka uživatelka služby-dramatizace “
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Sociální psychologie.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Vzorový projekt pro ZŠ.
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

DRAMATICKÁ VÝCHOVA Zuzana Hájková

Charakteristika Jeden z pěti oborů estetické výchovy a výchovy uměním (vedle výchovy literární, výtvarné, hudební a pohybové/taneční) Pedagogická disciplína Využívá divadla a umění Pracuje s prožíváním, jednáním a vztahy Především rozvíjí spolupráci, kolektivní tvorbu a obrazotvornost (představivost a fantazie) Učení především přímým prožitkem a vlastní zkušeností v jednání Hledání řešení nastoleného problému/situace nejen intelektem, ale i se zapojením těla a emocí

Cíle dramatické výchovy Učení se umění, uměním a o umění Učení se umění psychosomatické dovednosti (slovní a mimoslovní komunikace, kultivovaný hlasový a tělesný projev jako prostředky sdělování poznatků o světě, o sobě, o druhých a jako prostředky vytváření jevištní postavy) herní dovednosti (schopnost přijímat fiktivní situace a fiktivní prostor a v nich dramaticky jednat) sociálně komunikační dovednosti (komunikace, kooperace, reflexe a sebereflexe)

Cíle dramatické výchovy Učit uměním Přesahy do každodenního života Rozvoj a kultivace oblasti komunikace slovní i mimoslovní, a to jak v rovině sdělování, tak i v rovině naslouchání Vede žáky k citlivějšímu vnímání a porozumění lidem kolem sebe, jejich chování a prožívání a současně k srozumitelnějšímu sdělování vlastních prožitků prostřednictvím svého chování Jednání v herních situacích rozšiřuje schopnost zažívat, experimentovat, hledat neobvyklá řešení vznikajících situací a v běžném životě nacházet vhodný způsob chování a řešení vznikajících problémů a konfliktů Přijetí role v herní situaci a vytváření jevištní postavy v procesu inscenační tvorby rozvíjí schopnost empatie, vcítění se do druhého a porozumění jeho chování

Cíle dramatické výchovy Učit o umění Význam dramatického umění v životě současného člověka nesmírně narůstá, a to díky médiím, přesto se o něm žáci ve školách dozvídají naprosté minimum Smyslem dramatické výchovy je ukázat žákům nezastupitelnost tohoto živého setkávání a vychovávat z nich poučené divadelní diváky O dramatickému umění se žáci v dramatické výchově učí na "vlastní kůži", při pokusech o inscenační tvorbu Ve vyšších ročnících se seznamují, v návaznosti na praktickou činnost, se základy teorie a historie divadla a dramatického umění vůbec. Učí se je chápat jako obraz určité doby, lidí v ní, jejich postojů, názorů i morálky

Základní rozdělení dramatické výchovy Školní dramatická výchova Samostatný předmět Dramaticko-výchovné metody uplatňované ve výuce jiných předmětů, při práci s předškolními dětmi, ve speciální pedagogice nebo v sociálních službách… Divadelní práce s dětmi a mládeží Dětské divadlo, loutkové divadlo a kolektivní i sólový přednes

Školní dramatická výchova Důležitá jako protiklad k jednostrannému rozumovému a intelektuálnímu učení Dává možnost vyjádření pocitů, popř. ventilaci emocí v daných situacích a hraných rolích Má několik podob: Samostatný předmět s možností jevištního provedení Dramaticko-výchovné aktivity (jsou určeny pouze účastníkům) Dramaticko-výchovné metody aplikované v jiných předmětech

Přínos dramatické výchovy ve škole Seznámení se s podstatou a zákonitostmi dramatické tvorby Orientace v uměleckých odvětvích a znalost historických etap vývoje divadla Porozumění zásadám mezilidské komunikace a jejích prostředků Práce ve skupině a aktivní účast na tvorbě Utváření vlastních postojů prostřednictvím dramatické hry Diskuse (v roli i mimo ni), rozvoj schopností argumentace a obhájení svých názorů Práce s různými typu textů a jejich aktivní interpretace Třídění a shromažďování informací z více úhlů pohledu Cíleně volenými postupy divadelního umění a inscenací mezilidských konfliktů vede žáky k experimentaci s jejich různými řešeními Vše probíhá prostřednictvím tvůrčího procesu, který vede žáky k tomu, aby byli aktivními a tvořivými lidmi a zároveň kultivovanými a vnímavými diváky.

Česká škola a dramatická výchova Moderní škola by měla dětem zprostředkovat kontakt se všemi podstatnými obory lidské činnosti, nevyjímaje žádnou oblast z umění Zastoupení dramatické výchovy oproti jiným odvětvím kultury je nedostatečně V českých školách se objevuje minimálně a nebo ve velmi redukované podobě O rozšíření se snaží RVP, který školám nabízí možnost realizovat oblast kultury a umění v plné šíři

Dramatická výchova v RVP Koncepce dramatické výchovy pro RVP pro základní vzdělávání je rozdělen na tři části: Základní předpoklady dramatického jednání Proces dramatické a inscenační tvorby Recepce a reflexe dramatického umění Jde o rozdělení, které slouží jako základní orientace pro učitele a souvisí s charakterem použitých metod práce.

Dramatická výchova v RVP Základní předpoklady dramatického jednání Rozvoj základních dovedností pro dramatickou tvorbu: - psychosomatické schopnosti - herní dovednosti - sociálně komunikační dovednosti Proces dramatické a inscenační tvorby - Dramatický proces – jde o vstupování do herních situací a jednání v nich. Smyslem není vytvoření jevištního tvaru, ale právě nabývání nové zkušenosti a rozšiřování vlastního poznání při jednání v danou chvíli. - Proces inscenační tvorby – je od počátku směřován k divákům. Vzniká při něm pevný jevištní útvar, který může být opakován, a který je určen ke komunikaci s diváky. Vnitřně se člení na tři etapy (tvorba inscenačního tvaru, tvorba postavy, komunikace s diváky). Recepce a reflexe dramatického umění Seznámení s dramatickým uměním, teorií, historií (návštěvy divadelních představení)

Dnešní doba vyžaduje, aby byl člověk schopný vystupovat, uměl se prezentovat neboli „prodat“ Většina učitelů se domnívá, že dramatická tvorba je odrecitovat básničku nebo zahrát divadlo To jsou však jen prostředky k rozvoji osobnosti, schopností komunikace, sebepoznání a v neposlední řadě i k získání vlastních názorů a postojů Je proto důležité dramatickou výchovu jako takovou více prosazovat

"Dramatická výchova je učení zkušeností, tj "Dramatická výchova je učení zkušeností, tj. jednáním, osobním, nezprostředkovaným poznáváním sociálních vztahů a dějů, přesahujících aktuální reálnou praxi zúčastněného jedince. Je založena na prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, reálných i fantazií vytvořených. Toto prozkoumávání a poznávání se děje ve fiktivní situaci prostřednictvím hry v roli, dramatického jednání v situaci. Je to proces, který může, ale nemusí vyústit v produkt (představení). Cíle dramatické výchovy jsou pedagogické, prostředky dramatické."

Zdroje http://www.drama.cz/ http://www.damu.cz/katedry-a-kabinety/katedra-vychovne-dramatiky/dramaticka-vychova-a-ramcove-vzdelavaci-programy http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/325/dramaticka-vychova-v-ramcovem-vzdelavacim-programu-pro-zakladni-vzdelavani.html/ http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/407/podil-dramaticke-vychovy-na-utvareni-a-rozvijeni-klicovych-kompetenci.html/ http://rvp.cz/filtr-ZVJB-DC-1 http://pdf.uhk.cz/uppe/dalsi_cinnost/dramaticka.htm

Děkuji za pozornost Teď se předvedete vy …

Dramatické aktivity Pohyb po prostoru – uvolnění, každý sám, orientace v prostoru, snaha rovnoměrně zaplnit celou plochu. Modifikace – chůze jako dáma, dítě, starý člověk, trhan… Autíčka – střídání čtyř rychlostí pohybu vpřed (i vzad). Pro děti rozdělení na auta – př. traktor, trabant, fabie, formule… Každodenní činnosti – vstávání, čištění zubů, oblékání… Loutky – ve dvojici je jeden žák loutka a druhý loutkař, který loutku pomocí dotyku ruky vede, poté výměna rolí. Prostředí – scénky ve skupinách 4-5 žáků; studenti mají pantomimou předvést místo pomocí situace, která se tam většinou odehrává (park, divadlo, tramvaj…). ANO/NE – scénky ve dvojicích; žáci předvádí pantomimou typickou situaci použití těchto slov (jen je mohou vyslovit). Sousoší – první žák podle zadání udělá sochu (cyklista, strom, stařenka) a ostatní se dle uvážení a vlastní fantazie přidávají, utváří další sochy, poté rozebrání sousoší.