Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura Anotace Název sady Realismus Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s uměleckým směrem realismus. Očekávaný výstup Žáci se seznámí s uměleckým směrem 2. poloviny 19. století – realismem. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Realismus realis (latinsky) = věcný, skutečný rozvíjí se hlavně od 2. poloviny 19. století rozvoj přírodních, společenských a technických věd (Darwinova evoluční teorie, Pasteurovy lékařské objevy, vynález dynama, rozvoj železnice, ↑ průmyslové výroby) je kladen důraz na rozum a smyslové poznání usiluje o přesné a všestranné studium společenského života ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Realismus Podle zásad exaktních věd začali spisovatelé studovat i lidské nitro → výsledek dědičnosti, výchovy, společenského a národního prostředí (determinismus) – vystupňovalo se to v tzv. NATURALISMUS ↓ filosoficky znamená koncepci, která považuje přírodu za jediný zdroj výkladu všech jevů zdůrazňuje temné stránky lidského života, např. tělesné utrpení, bídu, alkoholismus, prostituci, zločin, dědické zatížení ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Naturalismus román má být přírodopisným výkladem lidského života rozvíjí se od 60. a 70. let 19. století teoretikem – Émile Zola ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Realismus realistické tendence ještě dříve (již u Homéra) realismus se vyskytoval již v době romantismu již nestačí hledat ideál mimo skutečnost (romantismus), ale je třeba poznat důkladně veřejný život, vztahy mezi lidmi studium života společnosti ve všech jeho projevech obrat k průměrnému člověku či k menší skupině hrdinu utváří charakter doby Základním prostorem – velkoměsto Většinou mladý venkovan přichází do města, protože jen tam může dosáhnout úspěchu ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Realismus v hospodářsky méně vyvinutých zemích (zejm. středo- a východoevropských) je důraz položen na téma venkova snaha získat co nejvíce půdy a peněz, časté motivy – nucené sňatky pro peníze, které ničí skutečné lásky postav ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Realismus pravdivé zobrazení skutečnosti 2. typizace = typ je souhrn vlastností, které jsou charakteristické pro určitou skupinu lidí typizovat se mohou hlavní i vedlejší postavy, prostředí, mluva představitelů (použití nářečí, hovorové řeči atd.) 3. hlavní hrdina se v průběhu děje vyvíjí, proměňují se jeho postoje 4. objektivní kompozice = autor stojí jakoby nad příběhem, není v něm zúčastněn příběh je vyprávěn ve třetí osobě nejsou v něm autorovy komentáře, autor ale ovlivňuje příběh výběrem událostí, volbou a charakteristikou postav atd. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Realismus 5. hl. žánrem je román, který se stává analýzou společnosti, oslabuje se děj 6. kritika nedostatků ve společnosti, snaha upozorňovat na společenské křivdy Realismus byl teoreticky vymezen ve Francii v letech 1856 – 1857 (autoři se soustředí kolem časopisu revue Réalisme ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Realismus existuje specifický typ realismu – tzv. KRITICKÝ REALISMUS důsledná objektivita autor je kritický k zachycované skutečnosti, ale skrytý v textu autoři analyzovali poměry ve společnosti ukazovali determinaci lidské psychiky prostředím nesmlouvavý a ostrý úhel pohledu ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Realismus Realismus se ve světové literatuře rozvíjí od _________________ Název je odvozen od slova realis, což znamená _________________ . Autoři se snaží o____________ zobrazení skutečnosti. Realismus byl teoreticky vymezen ve ________ v letech 1856. Hlavním žánrem realistické literatury je ___________ . Nutným a zároveň typickým rysem se stává v próze __________ prostředí a postav. V 50. s 60. letech 19. století se dostává do literatury i touha kriticky hodnotit skutečnost, a tak naznačovat, jak její negativní rysy změnit, bývá označována tato forma jako __________________ . Mezi hlavního představitele francouzského realismu patří ______________ . od 2. poloviny 19. století skutečný, věcný pravdivé Francii román popis kritický realismus Honoré de Balzac ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Přiřaď literární postavu k autorovi Ch. Dickens Chlestakov E. Zola Irina G. Flaubert Ema H. de Balzac Raskolnikov P. Čechov Anna F. M. Dostojevskij Rastignac L. N. Tolstoj Gervaisa N. V. Gogol Alžběta Roussetová G. de Maupassant Fagin ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová
Seznam použité literatury Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová