Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Realistický román.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Kritický realismus v literatuře
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
SZŠ a VOŠZ Zlín Karel Jaromír Erben Kytice z pověstí národních Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. J. Erben: Kytice,
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Světová literatra mezi světovými válkami
Existencionalismus, neorealismus
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kritický realismus v literatuře
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Renesance a humanismus
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Naturalismus v české literatuře
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
EDGAR ALLAN POE ROMANTIK. PROZAIK A BÁSNÍK. LITERÁRNÍ TEORETIK.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Transkript prezentace:

Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Český jazyk a literatura Anotace Název sady Realismus Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s uměleckým směrem realismus. Očekávaný výstup Žáci se seznámí s uměleckým směrem 2. poloviny 19. století – realismem. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus realis (latinsky) = věcný, skutečný rozvíjí se hlavně od 2. poloviny 19. století rozvoj přírodních, společenských a technických věd (Darwinova evoluční teorie, Pasteurovy lékařské objevy, vynález dynama, rozvoj železnice, ↑ průmyslové výroby) je kladen důraz na rozum a smyslové poznání usiluje o přesné a všestranné studium společenského života ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus Podle zásad exaktních věd začali spisovatelé studovat i lidské nitro → výsledek dědičnosti, výchovy, společenského a národního prostředí (determinismus) – vystupňovalo se to v tzv. NATURALISMUS ↓ filosoficky znamená koncepci, která považuje přírodu za jediný zdroj výkladu všech jevů zdůrazňuje temné stránky lidského života, např. tělesné utrpení, bídu, alkoholismus, prostituci, zločin, dědické zatížení ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Naturalismus román má být přírodopisným výkladem lidského života rozvíjí se od 60. a 70. let 19. století teoretikem – Émile Zola ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus realistické tendence ještě dříve (již u Homéra) realismus se vyskytoval již v době romantismu již nestačí hledat ideál mimo skutečnost (romantismus), ale je třeba poznat důkladně veřejný život, vztahy mezi lidmi studium života společnosti ve všech jeho projevech obrat k průměrnému člověku či k menší skupině hrdinu utváří charakter doby Základním prostorem – velkoměsto Většinou mladý venkovan přichází do města, protože jen tam může dosáhnout úspěchu ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus v hospodářsky méně vyvinutých zemích (zejm. středo- a východoevropských) je důraz položen na téma venkova snaha získat co nejvíce půdy a peněz, časté motivy – nucené sňatky pro peníze, které ničí skutečné lásky postav ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus pravdivé zobrazení skutečnosti 2. typizace = typ je souhrn vlastností, které jsou charakteristické pro určitou skupinu lidí typizovat se mohou hlavní i vedlejší postavy, prostředí, mluva představitelů (použití nářečí, hovorové řeči atd.) 3. hlavní hrdina se v průběhu děje vyvíjí, proměňují se jeho postoje 4. objektivní kompozice = autor stojí jakoby nad příběhem, není v něm zúčastněn příběh je vyprávěn ve třetí osobě nejsou v něm autorovy komentáře, autor ale ovlivňuje příběh výběrem událostí, volbou a charakteristikou postav atd. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus 5. hl. žánrem je román, který se stává analýzou společnosti, oslabuje se děj 6. kritika nedostatků ve společnosti, snaha upozorňovat na společenské křivdy Realismus byl teoreticky vymezen ve Francii v letech 1856 – 1857 (autoři se soustředí kolem časopisu revue Réalisme ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus existuje specifický typ realismu – tzv. KRITICKÝ REALISMUS důsledná objektivita autor je kritický k zachycované skutečnosti, ale skrytý v textu autoři analyzovali poměry ve společnosti ukazovali determinaci lidské psychiky prostředím nesmlouvavý a ostrý úhel pohledu ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus Realismus se ve světové literatuře rozvíjí od _________________ Název je odvozen od slova realis, což znamená _________________ . Autoři se snaží o____________ zobrazení skutečnosti. Realismus byl teoreticky vymezen ve ________ v letech 1856. Hlavním žánrem realistické literatury je ___________ . Nutným a zároveň typickým rysem se stává v próze __________ prostředí a postav. V 50. s 60. letech 19. století se dostává do literatury i touha kriticky hodnotit skutečnost, a tak naznačovat, jak její negativní rysy změnit, bývá označována tato forma jako __________________ . Mezi hlavního představitele francouzského realismu patří ______________ . od 2. poloviny 19. století skutečný, věcný pravdivé Francii román popis kritický realismus Honoré de Balzac ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Přiřaď literární postavu k autorovi Ch. Dickens Chlestakov E. Zola Irina G. Flaubert Ema H. de Balzac Raskolnikov P. Čechov Anna F. M. Dostojevskij Rastignac L. N. Tolstoj Gervaisa N. V. Gogol Alžběta Roussetová G. de Maupassant Fagin ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Realismus, Mgr. Veronika Mrkvanová