Ovlivňování lidí v organizaci (vztahy, jednání a vyjednávání)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
Hodnotový management Teorie rozhodování
„Motivace a stimulace”
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Efektivnost řídící práce
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Konflikty a způsoby jejich řešení
a jeho využití u klientů po CMP
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Technická, taktická a psychologická příprava
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Mgr. Zuzana Kročáková. podmínky pro získání zápočtu  1. DOCHÁZKA  toleruji jednu absenci z libovolných důvodů, tato absence ale musí být nahrazena 
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Metody Finančního řízení firmy Tomáš Sobotka A09B0008PMAB.
Teorie her pro manažery, redistribuční systémy Mikroekonomie magisterský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 6.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Sociální diferenciace
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Management - Jednání a vyjednávání
Komunikace a prezentace KOPRD
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Teorie her pro manažery, redistribuční systémy Mikroekonomie magisterský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 5.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Generátory tvorby hodnoty
Řízení a plánování kariéry
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
KOMUNIKACE Přednáška P
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Management - Jednání a vyjednávání
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
VOLBA STYLU ROZHODOVÁNÍ
Management - Ovlivňování
MOTIVACE Zora Syslová.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Ovlivňování lidí v organizaci (vztahy, jednání a vyjednávání) Přednáška PHMANA 15-11-2007 Ing. Petr Smutný, PhD. psmutny@econ.muni.cz

Základní osnova přednášky PROČ je toto téma důležitou součástí nauky o managementu? CO jsou základní pojmy potřebné pro jeho zvládnutí? JAK stimulovat žádoucí vztahy? Jednání a vyjednávání

Proč je toto téma důležité? management je proces, ve kterém „jeden nebo více lidí koordinuje činnosti jiných jedinců za účelem dosažení výsledků, které jsou pro tyto jedince samostatně nedosažitelné.“(Ivancecich, 1989, str. 5) „[m]anagement je proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů.“Werich a Koonz (1993, str. 16) 

Proč je toto téma důležité? management je procesem, ve kterém se snažíme SPOLEČNĚ DOSAHOVAT CÍLŮ; tzn. cíle dosahujeme VE VZTAZÍCH s jinými lidmi (organizacemi);  úkolem manažera je ovlivňovat chování druhých lidí a vytvářet takovou kvalitu vztahů mezi lidmi, aby dosahování cílů bylo účinné (effective) efektivní (efficient)

Základní typy věcných vztahů cíle partnerů jsou totožné, resp. komplementární. Naplňování cíle jednoho partnera umožňuje (podporuje) naplňování cíle druhého partnera (ostatních partnerů). cíle partnerů jsou vzájemně v konkurenčním vztahu. Naplňování cíle jednoho z partnerů vede ke snižování naplnění cíle ostatních cíle partnerů jsou vzájemně neslučitelné. Naplnění cíle jednoho z partnerů vylučuje naplnění cílů ostatních. cíle partnerů jsou vzájemně indiferentní. Naplnění jednoho cíle neovlivňuje naplnění cílů ostatních.

Základní model vztahového chování (Plamínek, 2000) výchozí stav 0 / 0 MAX MIN naplňování vlastních cílů naplňování cílů partnerů (okolí)

Základní model vztahového chování (Plamínek, 2000) PASIVITA 0 / 0 útlak 0/P altruismus 0/V egoismus V/0 sebedestrukce P/0 MAX MIN SOUTĚŽENÍ V / P SPOLUPRÁCE V / V naplňování vlastních cílů DESTRUKCE P / P PŘIZPŮSOBENÍ P / V naplňování cílů partnerů (okolí)

Taktiky vztahového chování (1) (Plamínek, 2000) SOUTĚŽIVÉ CHOVÁNÍ (1. kvadrant) Soutěžení vztah V/P uvědomuji si, že získávám na úkor druhých snižuje důvěru, eroduje vztahy skládá se ze dvou složek (egoismu a útlaku) Egoismus zájem získat co nejvíce. Zda zisk je nebo není dosažen a úkor okolí je lhostejné Útlak jde o to, aby druhý ztrácel (bez ohledu na vlastní osobu)

Taktiky vztahového chování (2) (Plamínek, 2000) SPOLUPRACUJÍCÍ CHOVÁNÍ (2. kvadrant) Spolupráce vztah V/V problém nedostatku řeší jinak než soupeření – vytváří nové hodnoty je kombinací egoismu a altruismu – nostrismus (lat. nos = my)

Taktiky vztahového chování (3) (Plamínek, 2000) PŘIZPŮSOBIVÉ CHOVÁNÍ (3. kvadrant) Přizpůsobení kombinace dvou typů chování: podporující zájmy svého okolí upouštějící od vlastních zájmů Altruismus nehledí na vlastní zisk „obětavost“

Taktiky vztahového chování (4) (Plamínek, 2000) DESTRUKTIVNÍ CHOVÁNÍ (4. kvadrant) Destrukce oboustranná ztráta často důsledek neúspěšného soupeření Sebedestrukce agrese vůči sobě potřeba vlastních proher

Taktiky vztahového chování (5) (Plamínek, 2000) PASIVNÍ CHOVÁNÍ (STŘED MATICE) delegativní chování na osobu, instituci, náhodu (losování) lhostejnost delegace na náhodu bez zájmu o výsledek pasivita výsledkem jsou náhodné zisky (ztráty) na obou stranách

Taktiky vztahového chování (6) (Plamínek, 2000) MAX sebeprosazování spolupráce soutěž proporcionální taktická linie A-B=0 distributivní taktická linie A+B=0 MIN Celková hodnota se nemění, mění se její rozdělení mezi partnery Celková hodnota se mění, nemění se její rozdělení mezi partnery MIN vstřícnost MAX

Příčiny volby jednotlivých taktik pochopení příčin umožní OVLIVŇOVAT taktické volby lhostejnost nenávist láska soustředění na sebe pocit marnosti MAX MIN pocit nedostatku přátelství potřeba brát potřeba vítězství potřeba tvořit naděje naplňování vlastních cílů potřeba ničit zoufalství potřeba dávat uznání prohry vzdor pocit dostatku nebo racionální „ústupová“ úvaha naplňování cílů partnerů (okolí)

Strategie vztahového chování vznikají kombinací jednotlivých výše uvedených taktik žádoucí vztahy jsou takové, které podporují redistribuce stejně velkých, nebo tvorbu vyšších hodnot – kvadranty soutěžení a spolupráce strategická pravidla VSTŘÍCNOST = buďte vstřícní, nabízejte spolupráci ODPLATA = v případě, že druhý soutěží, braňte se ODPUŠTĚNÍ = umožňujte návrat ke spolupráci SROZUMITELNOST = usnadňujte pochopení OVLIVNĚNÍ = učte okolí (=ovlivňujte okolí, nikoliv naopak)

JAK stimulovat žádoucí vztahové chování? vliv zkušeností jednotlivců učení z pozitivní zkušenosti, snaha vyhnout se negativní zkušenosti nelze změnit minulou zkušenost, úkolem manažera je cíleně ovlivňovat kvalitu budoucí zkušenosti využívání soutěžení rozdělení definitivně vytvořených hodnot (neměnný objem či kvalita) – pocit nedostatku stimulace vnější soutěže (směrem ke konkurenci) relativně pojatá výkonnostní kritéria stimulují soutěž stimulace spolupráce v prostředí, které dovoluje měnit kvalitu a objem rozdělovaných hodnot – pocit hojnosti stimulace (vnitřní) spolupráce prostřednictvím společných zájmů a cílů absolutně pojatá výkonová kritéria nezabraňují spolupráci stimulace obětavého chování vzniká v podmínkách pocitu nedostatku je dobrovolné - je třeba jej odlišit od ústupků slabší strany při konfliktu je třeba vytvářet podmínky, aby obětavost byla vyhrazena pro výjimečné situace. odvracení destruktivního chování vzniká v důsledku pocitu nespravedlnosti – manažer mu musí zabránit druhým častým důvodem je nedostatek zájmu a potřeba na sebe upozornit odvracení pasivního chování vzniká v důsledku neexistence přesvědčení o ceně vytvářených hodnot manažer musí motivovat a stimulovat lidi krajním řešením je aktivizace pocitem ohrožení

Základní koncepty jednání a vyjednávání vyjednávání = proces, ve kterém se lidé, kteří mají některé zájmy společné a jiné konfliktní, snaží dosáhnout vzájemné dohody vyjednávání je proces, ve kterém partneři formulují své postoje ve snaze prosadit svůj zájem (=dosáhnout cíle). v procesu vyjednávání je třeba rozlišit zájmy = skutečný motiv, snaha o dosažení cíle postoje = projev, kterým se v procesu vyjednávání snažíme (ne) sdělit motiv partnerovi jde o proces, ve kterém strany využívají informací a moci za účelem ovlivnění chování partnerů informace – odpovídající kvality (viz Vágner) čas = nikoliv okamžitou potřebu dosáhnout cíle moc = způsobilost nebo schopnost, která je žádoucí, tj. pomáhá k dosažení cílů. Její využití ve vyjednávání je založeno na skutečnosti, že je vědomá (tzn. uvědomujeme si ji).

Vyjednávací styly jejich využití závisí na zvoleném kritériu úspěchu osobnostních rysech a tzv. motivačním založení vlivech prostředí vlivech konkrétní situace

Vyjednávací styly vliv zvoleného kritéria úspěchu kompetitivní vyjednávání – cílem je vítězství nad protistranou kooperativní vyjednávání – cílem je všestranná spokojenost a z ní plynoucí dobré vztahy principiální vyjednávání – cílem je objektivní spravedlnost virtuální vyjednávání – cílem je nedohoda

Vyjednávací styly vliv osobnosti Plamínek definuje 4 motivační typy lidí objevovatelé usměrňovatelé slaďovatelé zpřesňovatelé příslušnost k těmto typům lze poznat vhodnými testy příslušnost k těmto typům ovlivňuje volbu stylu „nejlepšího“ vyjednávání další informace viz soubor ‚vyjednávání a motivační typy.doc‘

Literatura ke studiu PLAMÍNEK, J. Synergický management. Argo, 2000. (ORG 296) – zejm. kap. 5.1 – 5.3 BLAŽEK, L. Materiály k přednáškám, syllaby kurzu. www.is.muni.cz PLAMÍNEK, J. Tajemství motivace. Grada, 2007. (ORG 616) – zejména kap. 2.5

Děkuji za pozornost.