Pedagogika & DIDAKTIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Advertisements

AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Pedagogika volného času (VČ)
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Projekt „Učíme digitálně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.3.00/ Profil Škola 21.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jak se stát dobrým právníkem?
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jihlava mluví o vzdělávání, listopad 2013 Vzdělávání, hodnocení, respektování PhDr. Lucie Dobešová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Teorie motivace Adéla Furiková.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
NEVZDĚLANOST V OTÁZKÁCH VZDĚLÁVÁNÍ JE VELKÁ Jana Nováčková, Jana Nováčková, spoluautorka konceptu Respektovat a být respektován Respektovat a být respektován.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Standardy pro základní vzdělávání
Psychologie učení.
Konflikt, koření života
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Kurikulum: obsah školní edukace
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogika & DIDAKTIKA podzim 2013 Mgr. Zuzana Kročáková 7477@mail.muni.cz

učení vytvořte mentální mapu pojmu „učení“ vytvořením vztahů s následujícími pojmy chybějící pojmy doplňujte PROCES OBSAH FORMÁLNÍ ZNALOSTI PEDAGOGIKA DIDAKTIKA DĚTSTVÍ PODMIŇOVÁNÍ SOCIÁLNÍ UČENÍ UČENÍ ZÁŽITKEM POJMOVÉ UČENÍ PAMĚŤ ZÁMĚRNÉ MENTÁLNÍ MODEL UČITEL MOTORICKÉ UČENÍ NÁPODOBA FÁZE UČENÍ MOTIVACE KOLBŮV CYKLUS UČENÍ

MYŠLENKOVÁ MAPA

Co usnadňuje učení učící se učitel učivo prostředí

co ztěžuje učení učící se učitel učivo prostředí

charakteristika současného formálního vzdělávání učení ve škole je založené na převážně vnější motivaci žák, student je hodnocen učitelem, a to má vliv na jeho další vzdělávací cestu často se ignoruje či odsouvá naplnění základních potřeb strach a hrozba trestem jsou považovány za přijatelné motivační prostředky k učení kritické myšlení a nezávislé vyjadřování nejsou podněcovány a vyžadovány škola učí starat se zejména o sebe vychovává pro život v demokracii autoritativním způsobem

další aspekt…

a ještě jeden…

Jak by mělo vypadat opravdové vzdělávání? Mělo by respektovat tři oblasti: Jsme biologické bytosti a náš mozek funguje podle určitých principů: učení může probíhat jen když se cítíme bezpečně a dává nám to smysl Máme své základní lidské potřeby, většinou už lidé znají pyramidu potřeb podle Maslowa. Vzdělávání by mělo umožňovat naplňování všech. Když jsou potřeby frustrovány, pak se naše snahy zaměřují na jejich odstranění, a učení je zase na vedlejší koleji. Mělo by být založeno na vnitřní motivaci – tj. děti by se měly učit to, co jim dává smysl. Námitka, že děti jsou příliš malé na to, aby dohlédly smysl něčeho, co se jim bude v životě hodit, neobstojí. Vývoj každého člověka je nastaven vnitřně, jeho prostředí by mu mělo akorát nabízet dostatek podnětů k realizaci tohoto vývoje. Cokoliv se děje ve vývoji předčasně, je rizikem. z rozhovoru s psycholožkou Janou Nováčkovou ze Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání http://www.svobodauceni.cz/clanek/rozhovor-s-janou-novackovou

Témata ke zkoušce z pedagogiky a didaktiky Specifika vzdělávání dospělých – učivo, přístup učitele, kázeň, vztahy Učení – proces i vědomá činnost Zkušenostní učení – Kolbův cyklus Optimální podmínky pro proces učení – co ho usnadňuje Učitel jako facilitátor procesu učení Učitel jako manažer – vědomé řízení třídy Vztahy – formální, neformální, chyby v sociální percepci, očekávání, labeling apod. Zdroje učitelovy autority – jak autoritu udržet, jak ji posílit Udržování kázně – prevence, řešení Problematické aspekty současného školství a tendence jdoucí proti nim RVP a Metodický portál RVP Zátěžové situace, reakce na frustraci a jejich vliv na žáka i učitele Hodnocení, jeho role ve procesu učení a při socializaci a jeho význam

Doporučená literatura FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi :příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010. 383 s. ISBN 9788073677251 Maňák, J. Švec, V.: Výukové metody, Brno, Paido 2003 http://www.acor.cz/getattachment/Studovny/Online- zdroje/PedOr11_3_ZkusenostneReflektivniUceni_Nehyba.pdf.aspx http://rvp.cz/ home.pf.jcu.cz/~vsoucek/11autorita.doc‎ James S. Cangelosi: Strategie řízení třídy.Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál 2009.ISBN978-80-7367-650-6 Nováčková, Jana: Mýty ve vzdělávání. Spirála 2010. Kopřiva, Pavel; Nováčková, Jana: Respektovat a být respektován. + stránka http://www.respektovani.com/