Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala Iva Potáčková
Advertisements

Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Pohyb rovnoměrně zrychlený Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Ethernet IV. - Thin-Ethernet Ročník:4.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_HYDROSTATICKY.
Plyny.
Digitální učební materiál
Mechanika kapalin a plynů
Hydromechanika.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Mechanika kapalin a plynů
Tlak.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Mechanika II. Tlak vyvolaný tíhovou silou VY_32_INOVACE_11-18.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Token - Ring I. Ročník:4. Datum vytvoření:září.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název úlohy: 5.14 Archimedův zákon.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Digitální učební materiál
Mechanika tekutin Tekutiny Tekutost – vnitřní tření
Mechanické vlastnosti plynů
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Atmosférický tlak Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Transkript prezentace:

Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum vytvoření:září 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ Anotace: Atmosféra, atmosférický tlak, Archimedův zákon pro plyny, vztlak v plynech. Digitální učební materiál je určen pro žáky učebních oborů. Využitím grafických možností sady Microsoft Office 2010 se materiál stává inovativním zejména přehledností výkladu. Využití multimediálních prostředků zvyšuje názornost výuky, usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich zájem a aktivitu. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC a dataprojektoru.

Atmosféra Atmosféra je mohutná vrstva vzduchu obklopující naši Zemi. Působením tíhového pole Země je atmosféra připoutána k povrchu Země. Zároveň se také společně se Zemí otáčí. Podobně jako na tělesa ponořená v kapalině působí hydrostatická tlaková síla vyvolaná tíhou kapaliny, působí stejně tak na těleso v zemské atmosféře atmosférická tlaková síla vyvolaná tíhou vzduchu.

Atmosféra

Atmosférický tlak Pro měření atmosférického tlaku se používají tlakoměry neboli barometry. Pro plynulou registraci atmosférického tlaku používáme barograf.

Atmosférický tlak Na Torricelliho principu je založen rtuťový barometr. Na deformačním účinku atmosférické tlakové síly na plechovou krabičku, ze které je odčerpán vzduch, je založen kovový tlakoměr, neboli aneroid (používá se jako výškoměr).

Archimedův zákon pro plyny Těleso zcela ponořené do kapaliny je nadlehčováno vztlakovou silou, jejíž velikost se rovná tíze kapaliny stejného objemu, jako je objem ponořeného tělesa.

Archimedův zákon pro plyny Tento Archimedův zákon platí i pro nadlehčování těles v plynech. Avšak vzhledem k velmi malé hustotě plynů je vztlaková síla působící na tělesa v plynech mnohem menší než v případě kapalin.

Vztlak v plynech Na působení vztlakové síly v plynech je založeno vznášení těles ve vzduchu. Prakticky tento jev využíváme při vznášení balonů, vzducholodí a meteorologických sond. Příklad leteckého výškoměru Obrázek č.1

Měření tlaku Tlak měříme přístrojem zvaným manometr (např. tlak v pneumatikách). Je založen na těchto principech: porovnávání měřeného tlaku plynu s hydrostatickým tlakem kapaliny v trubici tvaru U deformaci deformačního členu působením měřeného tlaku jako deformační členy jsou nejčastěji použity například membrány, vlnovce nebo tzv. Bourdonova trubice.

Bourdonova trubice Je to trubice eliptického průřezu stočená do spirály. Jeden konec je spojen se vstupem tlaku, druhý je pak uzavřen a spojen přes převodové ústrojí s ukazatelem na stupnici. Obrázek č.2

Manometr Ukázka manometru Obrázek č.3

Použité zdroje: LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy. 4., přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 266 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN Obrázek č.1: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.2: LEONARD G. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.3: LADAROZAN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: