Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační strategie Manfred Hellmich Inovace 2006 Praha 5. prosince 2006
Regionální inovační strategie Obsah Spolupráce ČARA s AIP ČR Regionální inovační strategie Zamyšlení nad možností ovlivnění hospodářského rozvoje ze strany krajů
ČARA je účelové sdružení 13 rozvojových agentur s krajskou působností, založené v roce 1997 Její členské agentury jsou servisními organiza- cemi pro podporu hospodářského a sociálního rozvoje v krajích Spolupráce s AIP ČR
Spolupráce s AIP ČR od r Od r na smluvním základě Spojení úsilí a odborných kapacit k poskytování služeb v systému inovačního podnikání Od r vytvořena krajská zastoupení AIP ČR - Zlepšení informovanosti a zajištění zpětné vazby z krajů - Spolupráce na aktualizaci a rozvoji Tech. profilů ČR - Spolupráce na vytváření regionálních rozvojových dokumentů Spolupráce s AIP ČR
Regionální inovační strategie Plánovací rozvojový dokument Navazuje na právní normy a rozvojové dokumenty, vytvořené na republikové i regionální úrovni Není neměnnou direktivou, ale dynamickým plánovacím a řídícím dokumentem, opřeným o fakta, argumenty a zkušenosti Zpracovávání je týmovou odbornou a tvůrčí činností
Regionální inovační strategie Důvod zpracování strategií Decentralizace státní správy na samosprávné jednotky V krajích vyvstává nutnost řešit nedostatečnou konkurence- schopnost podnikatelského sektoru ve vztahu k otevřenému jednotnému evropskému trhu Růst a zostřování konkurence jako důsledek globalizace Lze obstát pouze trvalým zvyšováním užitných hodnot výrobků a zdokonalováním technologických postupů a služeb Země EU se zavázaly k plnění Lisabonské strategie Ambiciózní cíl – založit budoucí ekonomikou na znalostech a inovacích a na udržitelném růstu
Regionální inovační strategie Zadavatel strategie – kraj Jakým způsobem lze hospodářský rozvoj a inovace ovlivnit ? Koho chce a může ovlivňovat ? Jaké nástroje budou využity ? Kdo se na přípravě a realizaci má podílet ? ???
Regionální inovační strategie Co může kraj zajistit a ovlivnit: Vzdělanost - přímo základní a střední školství a celoživotní vzdělávání - nepřímo vysoké školství Informovanost a osvětu (MSP) Regionální marketing - průzkum trhu - propagace a prezentace VaVaI potenciálu Přípravu projektů a jejich koordinaci
Regionální inovační strategie Co může kraj zajistit a ovlivnit: Profesionalizaci svého úřadu – zlepšení prostředí Komunikaci se všemi dotčenými organizacemi Součinnost s ministerstvy a národními agenturami Koordinaci různých subjektů, podpora sdružování Propagace výsledků VaVaI
Bariery při uskutečnění strategií Prioritou hospodářského rozvoje v ČR (i v krajích) je podpora vzniku nových pracovních míst nebo jejich udržení Neustálené podnikatelské prostředí a nemotivační Chybějící podpora technického školství Neorganizovanost podnikatelského sektoru Neochota vzájemné spolupráce firem Administrativní složitost finančních podpor Regionální inovační strategie
Děkuji za pozornost Další informace o ČARA získáte na htpp:// Přeji jménem 13 členských agentur hezký den