Zpracování obrazu Počítače & grafika Přednáška č. 7 Autoři: David Škaroupka, Jiří Liška, Miroslav Cepl, Michal Pokorný, Ivo Bílek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
GIMP 3.L. Odkazy Zdrojů či návodů je na internetu téměř nekonečně, uvádím jen některé, které jsem zahlédl: • cafe.cz/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=53www.gimp.cz.
Počítačová grafika.
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Předzpracování obrazu Image enhancement Image restoration.
Základy úprav fotografií
Grafika Rastrová X Vektorová.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
PZORA pzora.wz.cz 2. přednáška. součet hodnot dělený jejich počtem "těžiště hodnot" součet odchylek od průměru je nulový Průměr.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
20. Metody zpracování digitálních dat dálkového průzkumu
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.15/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
Digitální zpracování obrazu
3D CG. Základy geometrie Vertex A (x,z,y,(w)) Faceta(triangle) F(A,B,C) (polygon) F(A,B,C,D), konvexní, nekonvexní Objekt Většinou (0,1) rozměr.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.17/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Užití skeneru.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Strojove videni Martin Ruzek Obsah Uvod do strojoveho videni Motivace Metody Odkazy.
GRAFIKA úvod.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
G IMP. Gimp je bitmapový grafický editor s částečnou podporou vektorové grafiky Lze s ním vytvářet grafiku pro web, upravovat fotografie Čeští uživatelé.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Semestrální práce Semestrální práce Plakát-leták na hudební akci „Páteční Jam[džem] na přehradě“ Předmět: Počítačová grafika Autor: Petr Bárta.
2D grafika Jak pracuje grafik s 2D daty Fotografie Statické záběry
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Počítačová grafika.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Počítačová grafika Vektorový a grafický editor Zoner Callisto Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné.
Základy úpravy digitální fotografie Úprava vyvážení bílé.
Rozdíly rastrové a vektorové grafiky (01). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Tvorba HDR fotografií Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Grafické programy - opakování
Výstupní zařízení počítače - skener
Geografické informační systémy
Výstupní zařízení - skener
Základní pojmy z počítačové grafiky
Digitální učební materiál
Převod objektů mezi formáty
VY_32_INOVACE_09_ICT_538_Jnc
Počítačová grafika.
Transkript prezentace:

Zpracování obrazu Počítače & grafika Přednáška č. 7 Autoři: David Škaroupka, Jiří Liška, Miroslav Cepl, Michal Pokorný, Ivo Bílek

Obsah základní a typické úpravy snímků, obvyklé funkce v bitmapových editorech, možnosti filtrace obrazu, detekce objektů a principy OCR

Základní úpravy Geometrické úpravy: Natočení o +/-90° a 180° Srovnání svislic/horizontu Korekce zkreslení typu "flaška"

Základní úpravy Korekce barevné teploty: Vyvážení bílé barvy u digitálních fotoaparátů a kamer již bývá automatické, jde o kompenzaci bílého bodu analýzou nejsvětlejších oblastí ve snímku Ručně: nejčastěji výběrem záchytného bodu, který odpovídá buď bílé nebo šedé v daném osvětlení (bílé oblečení, ubrus, zeď, šedý beton...) Úprava fotografie která je jakoby bez sytých barev

Základní úpravy Ekvalizace = způsob zvýraznění struktury ( přemapování úrovní v bitmapě dle požadavků operátora) Obvykle se expanduje kontrast v histogramu ( a..b → %) Barevnost je možné oživit expanzí x-y gamutu (pozor na přetečení a šum) Korekcí kumulatitvní křivky je možné prosvětlit stíny a přemapovat gradaci.

Bitmapové editory Operace s bitmapovým obrazem v režimu RGB, CMYK a nebo Lab:  základní 2D operace (body, obdélníky, výplně, štětce/sprajty, text...),  práce na úrovni barevných kanálů (ekvalizace,...); Operace nad celým obrazem nebo nad jeho vybranou částí:  2D transformace (translace, rotace, velikost, ořez, průhlednost),  bitmapové filtry (konvoluční, fourierovské, uživatelské/pluginy,...); Práce s hladinami:  obraz je možné skládat pomocí nezávislých „průsvitek“ (průhlednosti, operace jen nad objekty v dané hladině,...); Práce s objekty:  vektorové,  textové,  bitmapové; Skriptování:  automatizace často opakovaných operací.

Fitry Konvoluční filtry  Nelineární, aplikují se postupně na všechny body obrazu  používají váženého součtu hodnot z okolí daného bodu, váhy v součtu jsou určeny maticí filtru (aplikují matici na sousední pixely) Fourierovské  k odstranění nežádoucích frekvencí v obraze  snadno vytváří falešné struktury Pluginy

Detekce objektů Vektorizace bitmapových předloh pro vektorové editory Detekce polohy objektů v průmyslové automatizaci  často jen ČB obraz  hledají se těžiště, hranice a vrcholy objektů: detekce hranic na principu rozdílu úrovní jasu, rozlišení ploch podle frekvenční charakteristiky textury „Policejní“ aplikace  detekce pohybu  automatizované sledování a rozpoznání papilárních linií (daktyloskopie) obrazu sítnice a duhovky („retina scan“) rysů obličeje (strojová „Bertilonáž“ obličeje  detekce SPZ (+ následné OCR) Problémy:  vysoké výpočetní nároky+nezanedbatelná cena HW,  často jde spíš jen o „efektní“ než o efektivní aplikace.

OCR OCR = Optical Character Recognition Rozpoznávání tištěného písma:  od 50. let (Pošta: telegramy a PSČ, embosované kreditkarty),  „Latinka“ se považuje za prozkoumanou, řeší se východní znakové sady. Psané písmo:  Omezení na specificky psané znaky, vyšší chybovost  současná řešení jsou orientovaná spíš na „americké“ psané písmo. Obvyklý postup:  Identifikace odstavců, objektů a narovnání linek, normalizace;  Detekce jednotl. znaků a slitků (včetně nalezení těžiště)  vyhledání nejbližšího vzorku k FFT daného znaku ve slovníku (schopnost učení)