Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat nebo to vůbec neumí Dítě se nedokáže důrazně domáhat léčby jako dospělý Nedostatečné znalosti o vnímání a projevech bolesti
Dostatečně vyvinutý nervový a neurokrinní systém – vnímají bolest a reagují na ni. Dle věku reakce s krátkým zpožděním Žádné verbální projevy, pouze změny chování a FF I nejmenší děti si na bolest pamatují Obvykle vhodná přítomnost rodičů při bolestivém zákroku
První vyjádření bolesti „au, bolí, bebí“ Obava z cizích lidí – důležitá přítomnost rodičů
Dokáží vyjádřit bolest slovy Často věří že bolest je trest – pro dítě stresující Mísí se fantazie a zkušenost – vhodné využít pro odvrácení pozornosti Nemají příčinné myšlení (např. nechápou, jak jim může pomoci odběr krve) Snaží se získat čas, bolest odložit
Začínají logicky uvažovat Mají představu příčiny a následku Bojí se změny vzhledu svého těla Mají bohatou fantazii a mnoho informací – některé obavy a představy mohou být skutečně děsivé a je těžké je odhalit
Samostatnější Dokáží bolest dobře vyjádřit Mohou ji popírat nebo si ji naopak vymýšlet - výhody
Subjektivní – sebehodnocení Analogové škály Vizuální Číselné Barevné (žlutá až rudá) Metoda žetony Každý žeton je kousek bolesti čím více žetonů, tím větší bolest V sebehodnocení mají zdravotníci tendenci dětskou bolest podceňovat
Hodnocení bolesti sestrou Tam, kde není sebehodnocení možné Observační škály – hodnotí změny chování Sledování fyziologické odpovědi na bolest Multidimenzionální stupnice – kombinují změna chování a parametrů FF
Farmakologická Paracetamol Nesteroidní analgetika Slabé opioidy (např. tramadol) - nízký účinek, pokud nejsou podány s vysokodávkovým paracetamolem Opiáty i.v. Pacientem kontrolovaná analgezie (lze od 5 let) Fentanyl – lízátka – před bolestivými výkony a jako premedikace Opioidové náplasti – nádorová bolest EMLA Epidurální analgezie
Nefarmakologická Informace a poučení Adekvátně Snížit strach z neznámého Krátce před výkonem (aby si dítě pamatovalo) Působí již u batolat Fyzikální metody (teplo, chlad) Kognitivní a behaviorální metody