Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Pohyb rovnoměrně zrychlený Ročník:1. Datum.
Advertisements

Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_FYZIKALNI.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
1 ÚVOD.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Digitální učební materiál
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:Základní přehled síťové architektury Ročník:4.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Token - Ring I. Ročník:4. Datum vytvoření:září.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Token - Ring II. - přístup na síť.
Fyzikální veličiny a jejich jednotky v soustavě SI
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Fyzika – Veličiny a jednotky
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jednotky Téma: Úvod do fyziky Ročník: 1. Datum vytvoření: srpen 2013 Název: VY_32_INOVACE_13.3.01.FYZ Anotace: Úvod do fyziky. Digitální učební materiál je určen pro žáky učebních oborů. Využitím grafických možností sady Microsoft Office 2010 se materiál stává inovativním zejména přehledností výkladu. Využití multimediálních prostředků zvyšuje názornost výuky, usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich zájem a aktivitu. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC a dataprojektoru.

Fyzika? Původně jediná věda, která shromažďovala poznatky o přírodě (physis znamená příroda). Postupně se oddělovaly např. astronomie, chemie. Současná fyzika zkoumá obecné zákonitosti přírody, které platí pro živou i neživou přírodu, všechna tělesa kolem nás, pro celý vesmír. Zkoumá např. mechanické pohyby těles, strukturu látek, tepelné a elektrické jevy, elektromagnetické děje. Jevy, jež fyzika studuje, se nazývají fyzikální jevy.

Hlavní obory fyziky mechanika molekulová fyzika a termodynamika elektřina a magnetismus optika atomová fyzika

Uplatnění fyziky v dalších oborech chemie – poznatky atomové fyziky astronomie – mechanika, optika biologie – elektrotechnika a optické přístroje technika – např. auta vyrábíme tak, aby byl odpor vzduchu co nejmenší technika – domácí spotřebiče, zpracování informací atd.

Fyzikální veličiny a jednotky Fyzikální veličinou rozumíme určitou vlastnost sledovaného jevu či objektu. Dělíme je na: skaláry (jsou dány číselnou hodnotou a jednotkou) vektory (jsou dány číselnou hodnotou, jednotkou a směrem)

Značky Smluvené značky používáme pro označení fyzikálních veličin – např. V je objem, t je čas. Vektorové veličiny označujeme polotučně tištěnými značkami, např. F. Při psaní rukou napíšeme nad písmeno F malou šipku. Hodnoty fyzikálních veličin zapisujeme vždy pomocí číselné hodnoty a příslušné fyzikální jednotky, např. m = 2 kg, I = 1,5 A

Jednotky fyzikálních veličin byly stanoveny dohodou Jednotky fyzikálních veličin byly stanoveny dohodou. U nás používáme Mezinárodní soustavu jednotek označovanou SI. zákl. veličina...značka…fyz. jednotka…značka délka…………l………..metr……………….m hmotnost……m……….kilogram…………..kg čas…………..t…………sekunda…………..s el. proud…….I…………ampér……………..A termodyn. teplota…T…kelvin……………...K látk. množství…..n…….mol………………..mol svítivost……….I…….…kandela…………...cd

Násobky a díly jednotek Tvoříme je pomocí třetích mocnin základu 10. Jejich názvy se tvoří pomocí normalizovaných předpon, např. 10³ m = 1 km (předpona kilo-), 10ˉ­³ m= 1mm (předpona mili-)

Používané předpony giga G 10 12 mega M 10 9 kilo k 10 3 jedna 1 mili m 10 -3 mikro µ 10 -6 nano n 10 -9 piko p 10 -12

Další používané jednotky Jsou takové, které sice nejsou součástí soustavy SI, ale vzhledem k jejich praktickému významu je používáme. Například: čas - minuta (min), hodina (h), den (d) hmotnost – tuna (t) objem – litr (l) Tyto jednotky jsou definovány převodními vztahy, např. 1 min = 60s, 1h = 60 min…

Použité zdroje: LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy. 4., přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 266 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6184-1.