Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/
CHEMIE chemická věda a výroba CHEMIE 8.ročník Marie Mazancová
OBSAH: Přírodní vědy Chemie Metody práce Chemie pro člověka Chemie proti člověku Suroviny chem. průmyslu Děje = jevy Rozlišení dějů
CHEMIE je přírodní věda MATEMATIKA EKOLOGIE FYZIKA GENETIKA CHEMIE GEOLOGIE MINERALOGIE BIOLOGIE ZOOLOGIE ASTRONOMIE BOTANIKA Přírodní vědy zkoumají jevy a zákonitosti živé i neživé přírody. PŘÍRODNÍ VĚDY Neživá příroda Živá příroda
CHEMIE je přírodní věda zkoumající : látky, jejich vlastnosti, jejich přeměnu v látky jiné P: Mg + O 2 Mg O hořčík kyslík oxid hořečnatý kov bílý prášek
Metody práce: POKUS = EXPERIMENT POZOROVÁNÍ VYHODNOCENÍ
Chemie v životě člověka + Plastické hmoty Umělá vlákna Benzín, nafta Léky Mýdla, čistící prostředky, prací prostředky Kosmetické přípravky Sklo, kovy Umělá hnojiva Stavební hmoty Paliva +
Chemie v životě člověka -++ Zneužití: otravné látky – války drogy Životní prostředí: znečištění vzduchu – emise smog vody půdy kyselé deště -
Suroviny chemického průmyslu: Voda Vzduch Dřevo Ropa Uhlí Zemní plyn Sůl kamenná Rudy - železná měděná zinková Křemenný písek Vápenec
DĚJE: při nichž nevznikají nové látky = DĚJE FYZIKÁLNÍ při nichž vznikají nové látky = DĚJE CHEMICKÉ = CHEMICKÉ REAKCE P: hoření hořčíku
Fyzikální nebo chemické děje ? Rezavění železa Rozpouštění soli Hoření uhlí Trávení potravy Odpařování vody PROČ ? CHEMICKÝ FYZIKÁLNÍ CHEMICKÝ FYZIKÁLNÍ
ZDROJE: D.Pečová,I.Karger,P.Peč – Chemie I (pro 8. r.) Přehled chemie pro ZŠ – nakl. Kupka