1 Fyzikální vzdělávání a přírodovědné aktivity Petr Sládek, KF PdF MU A.E.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Jištění kvality technologických procesů
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
ICT v životě základních škol
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Taktická příprava Michal Lehnert.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Teorie motivace Adéla Furiková.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Základy pedagogické metodologie
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Jištění kvality technologických procesů
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Didaktická příručka z chemie pro střední školu
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Teorie vzdělávání dospělých
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Komunikace učitele se žáky
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

1 Fyzikální vzdělávání a přírodovědné aktivity Petr Sládek, KF PdF MU A.E.

2 Katedra fyziky PdF MU A.E.

3 Úvod A.E. KF PdF MU – nová akreditace hledání možnosti změn ve výuce fyziky směrem k lepším operačním dovednostem studentů  posun předmětů + Repetitorium středoškolské fyziky nové předměty – orientované prakticky  co nás k tomu vedlo

4 Východiska A.E. Jedním z úkolů školy je postavit studenty na vlastní intelektuální nohy: Předat jim soubor základních metod a pojmů, z něhož by mohli vycházet při analýze svých životních situací a současně nabýt zdravé sebevědomí. Strategický význam technologických inovací na přelomu 20. a 21. století  intenzivnější snaha o zlepšení neutěšeného stavu v přírodovědném (a tedy i fyzikálním) vzdělání.  důraz na přípravu občanů k tzv. matematické a přírodovědné gramotnosti.

5 Východiska A.E. Politováníhodná úroveň používání matematiky a přírodních věd laickou veřejností je odedávna stálicí zkoumání pedagogických oborů. Pedagogické časopisy se po léta věnují popisům nových postupů, zaměřených na zvýšení matematické, fyzikální či obecně přírodovědné znalosti obyvatel  Historie však ukazuje, že tyto pokusy měly na celkový stav těchto znalostí zpravidla mizivý a časově omezený vliv. Vyučování se sice líbí, ale většina studentů však stejně nedokáže použít nic z toho, co se měli naučit.

6 Dnešní děti většinou nemají možnost volně běhat v přírodě nebo něco vyrábět v dílně. Prostředí, v němž vyrůstají, není z pohledu přírodních věd „reálné“. Navíc na děti dotírají poznatky a dobrodružství ve stavu zcela hotovém, v médiích k jejich vymyšlení nasadili svou fantazii jiní, obvykle štáby specialistů. Může tomu konkurovat jednoduchá obrazotvornost a podomácké kutění jedince? To, co vidí na obrazovce je detailně vypracované, dokonalé a „pohodlné“ tak, jak to ve skutečnosti není. Východiska

7 Problémy, které přináší dnešní životní styl, nevyžadují po jedinci dovednosti, jež jsou předmětem přírodních věd. A tak nechuť a pohodlnost lidí zabývat se skutečnými věcmi jde ruku v ruce s úpadkem schopnosti kritického myšlení, oslabením představivosti, odhadu, s nedostatkem soustavnosti, které jsou potřeba k tomu, aby člověk dokončil jakékoliv konkrétní dílo. Východiska

8 Většina absolventů všech typů škol má jen deklarativní znalosti; přijali pouze to, co jim autority navykládaly nebo učebnice poskytly. Věcem rozumějí často méně než středověcí vzdělanci, kteří by sice hájili dnes překonaný názor, ale asi by o něm hovořili spíše jako o teorii, která vyhovuje pozorování než jako o něčem daném. Prožitky typu: „tomu nerozumím, netýká se mě to, neumím to vyjádřit“ vedou k tomu, že pro studenty dané učivo ztrácí smysl, neboť jim neukazuje nic dál, nepomáhá jim prožít skutečnost “oč jde”. Nejsou schopni mu přiřadit význam, a tak časem zcela na tyhle snahy rezignují. Stávající stav -obecně

9 V případě potřeby získání nějaké odbornější způsobilosti jsou dnes k dispozici rychlokurzy pro konkrétní učivo, které pomáhají účastníkům vyhnout se námaze, trochu jako kdyby technika zbavovala proces učení nutnosti překonávání překážek, trpělivosti a cvičení vůle. V případě středních a vysokých škol – dnes je struktura studentů jiná než před 10 a více lety, a to díky výrazně většímu počtu studentů. „Výběrovost“ již není tak vyhraněná. Stávající stav -obecně

10 V přírodovědných předmětech si musí žáci na konkrétních příkladech bezprostředně vyzkoušet, jak se zkoumá příroda, jak se teorie vytvářejí, testují, potvrzují a dočasně přijímají. Osvojení si těchto potřebných základů sice v principu lze dosáhnout čistě verbálně, ovšem tento způsob přístupu běžnému jedinci nestačí k získání schopnosti, které charakterizují přírodovědně gramotného člověka v širším smyslu. Skutečné porozumění teorií a pojmům se u většiny rozvine jen na základě konkrétní činnosti přes vlastní zkušenost. Stávající stav –přírodní vědy

11 Nadaní jedinci si sice mohou osvojit jak vědecké znalosti, tak abstraktní způsob myšlení i bez předchozí praxe, avšak tomuto zlomku populace se to beztak podaří za jakýchkoli podmínek. Jinak by byla přírodovědná gramotnost ještě nižší. Dnes jsou ve fyzice studenti nejprve vystaveni přívalu nezvyklých termínů, pro které nemají vlastní motivaci ani životní zkušenosti. Tempo a rozsah probírání látky jim často nedovoluje myšlenky teorie vůbec vstřebat. Stávající stav –fyzika

12 Vůle k překonávání nechutě k ukázněné dlouhodobější soustředěnosti je oslabena tím, že zatím se jim servírovaly hotové věci či aspoň polotovary. Dosavadní didaktické postupy se výborně hodí pro žáky a studenty, kterým nebyly komfortně servírovány „hotové výrobky„. Ti „noví“ vnímají nové technologie (PC, mobily, herní konzole), jako své nové smysly, ty však nemusí dávat reálný obraz světa. Výše zmíněné chování pozorujeme i u našich studentů. Stávající stav –fyzika

13 Ale přírodovědné zkoumání je práce s předpoklady, s pochybnostmi a jejich korekcemi a s uvědomováním si mezí při „proměřování světa“ bez záruky lesku slávy a bohatství. Není samozřejmě třeba, aby každá generace objevovala zákonitosti světa od počátku, ale každá generace má právo aspoň nahlédnout do procesu, kterým k soudobým přírodovědným znalostem lidstvo došlo. Hypotéza – přírodní vědy

14 Realistické zajištění potřebného pochopení a získávání zkušeností by ovšem znamenalo, že se drasticky omezí množství látky, které může být probráno. Učitelé se těžko k redukci učiva odhodlají, takže jejich žáci běžně nerozumějí přírodním vědám o nic lépe než jejich rodiče. Noví učitelé si myslí, že potíže s pochopením tkví ve způsobu výkladu látky. Jsou přesvědčeni, že právě jejich podání – originální, nadšené a dokonale jasné – povede k úspěchu. Ve skutečnosti k významným posunům nedochází. Stopu tak zanechá jen jejich vlastní osobnost. Hypotéza –přírodní vědy

15 Proto snahy o reformní přístupy zatím přes dobře míněné proklamace neuspěly, studenti i veřejnost nadále odolávají… Sebelepší výuka klasického typu zatím nedokázala posun v operativní složce přírodních věd, ač jsou učebnice sebelépe ilustrovány a podpořeny videem či cíleným e-learningem. Kdybychom studentům namísto servírování pojmů a vztahů, na něž zatím jejich rozumové schopnosti nestačí, dopřáli možnost pohlédnout na přírodu prostřednictvím konkrétních, byť méně vznešených, problémů a konfrontovat ji s jejich vlastní zkušeností, získali by dovednosti a vhled, jež odpovídají lépe tak často vyhlašovaným cílům přírodovědného vzdělávání. Hypotéza –přírodní vědy

16 Dobrý učební plán přírodních věd pro základní školu, který by v rozumné míře preferoval jevy každodenního života před tajemným slovníkem moderní fyziky a chemie, by brzy odhalil, že znalosti učitelů i jejich žáků jsou v tomto ohledu téměř stejné. Terminologická báze přírodních věd neumožní vždy potřebné znalosti budovat stávajícím způsobem, nehledě k různé úrovni studentů a problémům s jejich klasifikací. Ovšem v rámci určitých celků by každé „studium“ mělo vždy přispět k lepšímu stylu myšlení a zkvalitňování tvorby úsudků. Právě proto je třeba učivo pečlivě vybírat. Hypotéza –přírodní vědy

17 Nevynechávat tedy to, co dělá např. fyziku fyzikou – aplikace v praxi, grafy, experimenty. Pozn. Grafická znázornění závislosti jsou mnohdy úplnější než zobrazení pomocí vztahu nebo vzorce. Vztah platí jen pro speciální okolnosti, kdežto experimentální graf zachycuje zažitou skutečnost. Práce s grafy patří mezi operace pro studenty poměrně obtížné. Jistě by šlo zařadit jako používání grafického znázornění a manuální tvorbou grafu do více školních aktivit. Pozor však na spolehnutí se na tvorbu grafu výhradně počítačem – neumožní vždy správné vyhodnocení. Hypotéza –fyzika

18 Fyzikální vzdělání by mělo ovlivnit proces odhadování a předvídání u každého z nás. Kvalitní odhad velikostí výsledku a schopnost rozhodnout, zda za určitých okolností je konkrétní jev možný, by měl patřit k základním cílům vzdělání. Proces odhadu je běžnou součástí každodenního života lidí. Výuka fyziky může přispět tím, že zařadí zkušenostní aktivity, základy vědecké metodiky a teorie odhadu do běžné praxe. Podněty pro fyzikální vzdělávání

19 Člověk vnímá a ukládá do své paměti především věci, jevy a hodnoty, se kterými se setkává nejčastěji nebo které zažil osobně. Při svých úvahách pak těmto jevům, které jsou mu blízké, mimoděk přikládá větší váhu. Přírodovědné vzdělání by mělo ovlivnit proces odhadování a předvídání jedince. Kvalitní odhad velikostí výsledku a schopnost rozhodnout, zda za určitých okolností je konkrétní jev možný by měl patřit k základním cílům vzdělání. Aktivity –odhady výsledku

20 Např. konstanty přírody jsou objektivní čísla, která plynou z podstaty vesmíru. Jejich existence ukazuje, že příroda má vtištěny jisté pravidelnosti. Konstanty přírody jsou objektivní čísla, která vyplynula z podstaty vesmíru. Jejich existence naznačuje, že příroda oplývá neviděnými pravidelnostmi. Jsme zruční při měření a odhadu velikosti těchto konstant, ale naše schopnost vysvětlit jejich přesný význam je zatím omezená. Nicméně s jejich pomocí získáváme všechny praktické předpovědi v přírodě. Pro kvalitní odhad a rozhodování postaveném na výsledcích tohoto odhadu je trénink rozměrů těchto konstant a užitých jednotek užitečný. Aktivity –odhady velikostí

21 V každodenním životě lidé proces odhadu obvykle provádějí tak, že si stanoví známou hodnotu jako referenční bod a výsledný odhad získají tím, že se od něj posunou v určitém rozsahu a směru, které zrovna považují za správné. Zrádnost tohoto běžného intuitivního kroku je právě ve volbě rozsahu posunu. Rozsah posunu volí člověk velmi subjektivně a mnohdy nesprávně. Podsunout lidem určitý údaj jako referenční bod, jenž díky své neinformovanosti nedokáží při odhadu vhodně upravit, je častým reklamním a manipulačním trikem. Psychologické pokusy prokázaly, že je snadné vychýlit lidský odhad čísla, o kterém toho člověk moc neví. Aktivity –odhady neznámých hodnot a jejich posouzení

22 Dobrá či horší schopnost odhadu se nemusí projevit jen u číselných hodnot. Člověk při řešení nové úlohy se obvykle snaží použít postupy, které již užíval s úspěchem dříve. Důležitá je u jedince rychlost odezvy na tu skutečnost, že je v nové situaci použít nemůže, protože dříve sice postupy vyhovovaly, ale v odlišných souvislostech. Řešitel někdy v počátku zaujme chybný postoj, od něhož se nechce /ze zkušenosti/ odvrátit. Aktivity –odhady neznámých hodnot a jejich posouzení

23 Při rozhodování o volbě lze odhadovat možné výsledky různých alternativ z hlediska výsledných hodnot relevantních veličin. Často však člověk odhaduje pouze rozdíly mezi výslednými hodnotami a jejich hodnotami referenčními, obyčejně tu jsou hodnoty stávající. Při tomto relativním přístupu nás nezajímá samotný výsledný stav, nýbrž jeho změna oproti současnému stavu. Změnu hodnoty dané veličiny jsme totiž schopni zjistit pohodlněji a přesněji než její celkovou hodnotu a tak relativní způsob rozhodování je v praxi velice rozšířený a tudíž i manipulačně a mediálně „re-klamou“ zneužívaný. Aktivity –odhady neznámých hodnot a jejich posouzení

24 Možnosti výuky  Situační laboratorní cvičení.  Problémové laboratorní cvičení  Výzkumné laboratorní cvičení  Laboratorní cvičení metodou nedefinovaného objektu  Terénní cvičení

25

26

27 Didaktika výuky přírodních věd může přispět tím, že zařadí zkušenostní aktivity, základy vědecké metodiky a teorie odhadu do běžné praxe. Je to sice jen pomůcka, ale jejím prostřednictvím si studenti mohou osvojit o obecnější dovednosti do běžného života. Přírodovědně gramotný člověk si musí na konkrétních příkladech bezprostředně vyzkoušet, jak se zkoumá příroda, jak se teorie vytvářejí, testují, potvrzují a dočasně přijímají. Závěr

28 Kolektiv katedry fyziky PdF MU se již několik let snaží o změnu pojetí výuky přírodovědy a základoškolské fyziky tímto směrem prostřednictvím praktických a terénních cvičení. To, zda upraven á koncepce bude ú spě š něj ší pro výsledný stupeň př í rodovědn é gramotnosti lid í, uvid í me v š ak, jak už to při v š ech koncepčn í ch š koln í ch změn á ch býv á až za mnoho let. Závěr

29 Děkuji za pozornost a omluvte moji „mladickou nerozvážnost“