Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KUŽELOSEČKY 4. Hyperbola Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
Advertisements

Kuželosečky Autor: Mgr. Alena Tichá.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_07.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_12.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
VY_32_INOVACE_26 Osa úhlu Matematika a její aplikace pro 6. třídu – Geometrie v rovině a prostoru – Úhly Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. únor 2011 ZŠ a MŠ.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_07 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení rovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
Hyperbola Hyperbola je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných různých bodů F1, F2 , které nazýváme ohniska, konstantní absolutní hodnotu rozdílu.
Kuželosečky - opakování
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_08.
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín PARABOLA.
HYPERBOLA Hyperbola je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných pevných bodů – ohnisek F 1 a F 2 stálý kladný rozdíl vzdáleností, menší než vzdálenost.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_10.
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_KvK_MA_4L_26
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín HYPERBOLA 1.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Vzdálenost bodu od přímky Autor: Mgr. Svatava Sekerková.
VY_32_INOVACE_KGE.4.52 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Tematický celek: Konstruktivní geometrie 4.ročníku Cílová skupina:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_02.
Diferenciální geometrie křivek
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
ELIPSA vzniká jako řez kužele rovinou, která není rovnoběžná s podstavou kužele a zároveň podstavu neprotíná.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_16.
PARABOLA Parabola je množina bodů v rovině, které mají od pevného bodu – ohniska F a pevné přímky d (F = d) stejné vzdálenosti. Přímka d se nazývá řídící.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_01.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_13.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_06.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
ELIPSA Elipsa je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných bodů – ohnisek ( F1 a F2) stálý součet vzdáleností, větší než vzdálenost ohnisek. Vzdálenosti.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_11.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_09.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Osová souměrnost.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_17.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Elipsa 1.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
Vzájemná poloha dvou přímek v prostoru
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Směrnicová rovnice přímky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_15.
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_18.
Lineární funkce s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení lineární funkce s absolutní hodnotou Datum vypracování:
Parametrická rovnice přímky
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Elipsa.
Hyperbola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Matematika Parabola.
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Analytická geometrie kvadratických útvarů
Analytická geometrie kvadratických útvarů
Transkript prezentace:

Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení rovnice elipsy Datum vypracování: 14.8.2013 Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace je určena pedagogům a studentům při výkladu a procvičení rovnice elipsy na středních školách. Základní typy příkladů jsou řešeny, učitel může některé kroky na interaktivní tabuli zvýraznit. V závěru je samostatné cvičení. Pro kontrolu je uvedeno řešení.

Symbolicky |XE|+|XF|= 2a V rovině jsou dány dva body E, F. Množina všech bodů X roviny, pro které se součet vzdáleností od bodů E, F rovná danému číslu 2a většímu než |EF|, se nazývá elipsa. Body E, F se nazývají ohniska elipsy Symbolicky |XE|+|XF|= 2a Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

C 𝑋 1 X B A S 𝑋 2 D 𝑋 3 Z definice elipsy plyne, že s každým bodem X dané elipsy jsou jejími body také body X1, X2, X3, které jsou s bodem X po řadě souměrně sdružené podle přímky EF, podle osy úsečky EF a podle středu úsečky EF. Bod S nazýváme střed elipsy, přímku EF nazýváme hlavní osa elipsy , body A, B, které leží na hlavní ose nazýváme hlavní vrcholy elipsy. Osu úsečky EF nazýváme vedlejší osa elipsy, body C, D, které leží na vedlejší poloose nazýváme vedlejší vrcholy elipsy. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Podle definice elipsy platí, |EX|+|FX|= 2a X=A tedy |EA|+|FA|= 2a b B e A E S F D a Co se stane, když bod X umístíme do bodu A? Podle definice elipsy platí, |EX|+|FX|= 2a X=A tedy |EA|+|FA|= 2a |ES|+|SA|+(|SA|-|SF|) = 2a |ES|=|SF|tedy 2|SA| = 2a |SA|=a Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Zvolíme vhodně soustavu souřadnic a odvodíme rovnici elipsy. C[0;b] X[x;y] a b B[-a;0] E [-e;0] e S[0;0] F[e;0] A[a;0] D[0;-b] |XE|+|XF|=2a (𝑥+𝑒) 2 + 𝑦 2 + (𝑥−𝑒) 2 + 𝑦 2 =2𝑎 / 2 (𝑥+𝑒) 2 + 𝑦 2 +2 (𝑥+𝑒) 2 + 𝑦 2 (𝑥−𝑒) 2 + 𝑦 2 + (𝑥−𝑒) 2 + 𝑦 2 =4 𝑎 2 2 (𝑥+𝑒) 2 + 𝑦 2 (𝑥−𝑒) 2 + 𝑦 2 =4 𝑎 2 −2 𝑦 2 − 𝑥+𝑒 2 − (𝑥−𝑒) 2 2 (𝑥+𝑒) 2 + 𝑦 2 (𝑥−𝑒) 2 + 𝑦 2 =4 𝑎 2 −2 𝑦 2 − 𝑥 2 −2𝑥𝑒− 𝑒 2 − 𝑥 2 +2𝑥𝑒− 𝑒 2 2 (𝑥+𝑒) 2 + 𝑦 2 (𝑥−𝑒) 2 + 𝑦 2 =4 𝑎 2 −2 𝑦 2 − 2𝑥 2 − 2𝑒 2 /:2 (𝑥+𝑒) 2 + 𝑦 2 (𝑥−𝑒) 2 + 𝑦 2 = 2𝑎 2 − (𝑦 2 + 𝑥 2 + 𝑒 2 ) / 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

(𝑥+𝑒) 2 + 𝑦 2 (𝑥−𝑒) 2 + 𝑦 2 = 2𝑎 2 − (𝑦 2 + 𝑥 2 + 𝑒 2 ) / 2 (𝑥+𝑒) 2 + 𝑦 2 (𝑥−𝑒) 2 + 𝑦 2 = 2𝑎 2 − (𝑦 2 + 𝑥 2 + 𝑒 2 ) / 2 𝑥 2 +2𝑥𝑒+ 𝑒 2 + 𝑦 2 ∙ 𝑥 2 −2𝑥𝑒+ 𝑒 2 + 𝑦 2 = 4𝑎 4 −4 𝑎 2 (𝑦 2 + 𝑥 2 + 𝑒 2 )+ 𝑦 2 + 𝑥 2 + 𝑒 2 2 ( 𝑥 2 + 𝑦 2 + 𝑒 2 ) 2 −4 𝑥 2 𝑒 2 = 4𝑎 4 −4 𝑎 2 (𝑦 2 + 𝑥 2 + 𝑒 2 )+ 𝑦 2 + 𝑥 2 + 𝑒 2 2 −4 𝑥 2 𝑒 2 = 4𝑎 4 −4 𝑎 2 (𝑦 2 + 𝑥 2 + 𝑒 2 ) − 𝑥 2 𝑒 2 = 𝑎 4 − 𝑎 2 (𝑦 2 + 𝑥 2 + 𝑒 2 ) − 𝑥 2 𝑒 2 = 𝑎 4 − 𝑎 2 𝑦 2 − 𝑎 2 𝑥 2 − 𝑎 2 𝑒 2 𝑎 2 𝑥 2 − 𝑥 2 𝑒 2 = − 𝑎 2 𝑦 2 + 𝑎 4 − 𝑎 2 𝑒 2 𝑥 2 ∙ 𝑎 2 − 𝑒 2 =− 𝑎 2 𝑦 2 + 𝑎 2 ∙ 𝑎 2 − 𝑒 2 𝑥 2 𝑏 2 + 𝑦 2 𝑎 2 = 𝑎 2 𝑏 2 /: 𝑎 2 𝑏 2 𝒙 𝟐 𝒂 𝟐 + 𝒚 𝟐 𝒃 𝟐 =𝟏 a b F e E a Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Leží-li hlavní poloosa a na ose x, pak rovnice elipsy je: 𝒙 𝟐 𝒂 𝟐 + 𝒚 𝟐 𝒃 𝟐 =𝟏 Leží-li hlavní poloosa a na ose y, pak rovnice elipsy je: a 𝒙 𝟐 𝒃 𝟐 + 𝒚 𝟐 𝒂 𝟐 =𝟏 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

𝒙−𝒎 𝟐 𝒂 𝟐 + 𝒚−𝒏 𝟐 𝒃 𝟐 =𝟏 EF ││ x 𝒙−𝒎 𝟐 𝒃 𝟐 + 𝒚−𝒏 𝟐 𝒂 𝟐 =𝟏 EF ││ y Posuneme-li elipsu o vektor (m;n), pak rovnice elipsy je: 𝒙−𝒎 𝟐 𝒂 𝟐 + 𝒚−𝒏 𝟐 𝒃 𝟐 =𝟏 EF ││ x a b e 𝑆 𝑚;𝑛 a a a 𝒙−𝒎 𝟐 𝒃 𝟐 + 𝒚−𝒏 𝟐 𝒂 𝟐 =𝟏 EF ││ y e b 𝑆 𝑚;𝑛 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Hledáme rovnici (𝑥−𝑚) 2 𝑏 2 + (𝑦−𝑛) 2 𝒂 𝟐 =1 Příklad 1 Napište rovnici elipsy, která má ohniska E[-2;-2] , F [-2;6] a hlavní vrchol A [-2;7]. Řešení Hlavní osa EF je rovnoběžná s osou y, druhá mocnina hlavní poloosy (𝑎 2 ) se objeví ve zlomku s neznámou y. Hledáme rovnici (𝑥−𝑚) 2 𝑏 2 + (𝑦−𝑛) 2 𝒂 𝟐 =1 Určíme souřadnice S [m;n] , S je střed úsečky EF, S [-2;2] velikost hlavní poloosy a, a = |SA|= 5 velikost vedlejší poloosy b, kterou určíme ze vztahu 𝑎 2 = 𝑏 2 + 𝑒 2 , kde výstřednost e = |SE|=4. 𝒃= 𝒂 𝟐 − 𝒆 𝟐 = 𝟐𝟓−𝟏𝟔 = 3 Středová rovnice tedy je (𝒙+𝟐) 𝟐 𝟗 + (𝒚−𝟐) 𝟐 𝟐𝟓 =1 A F a e S b E Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Samostatné cvičení 1: Napište rovnici elipsy, znáte-li hlavní vrcholy 𝑨 −𝟒;−𝟏 ,𝑩 𝟑;−𝟏 a vedlejší vrchol 𝑪 − 𝟏 𝟐 ; 𝟑 𝟐 . Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Příklad 2 Napište rovnici elipsy, která má hlavní osu totožnou s osou x, její střed je v počátku soustavy souřadnic, hlavní poloosa má délku 4 a elipsa prochází bodem M −𝟐 𝟑 ;𝟏 . Řešení Střed S má souřadnice [0;0], a = 4, EF││x budeme tedy hledat rovnici 𝒙 𝟐 𝟏𝟔 + 𝒚 𝟐 𝒃 𝟐 =1 Protože elipsa má procházet bodem M, musí platit rovnice elipsy pro x = −2 3 a y = 1. Řešíme rovnici (−𝟐 𝟑) 𝟐 𝟏𝟔 + 𝟏 𝟐 𝒃 𝟐 =𝟏 12 𝑏 2 + 1 16 =1 /∙16 𝑏 2 3 4 + 1 𝑏 2 = 1 /∙4 𝑏 2 3 𝑏 2 +4=4 𝑏 2 4= 𝑏 2 |b|=2, 𝑏>0, 𝑝𝑎𝑘 𝑏=2 Hledaná rovnice je 𝒙 𝟐 𝟏𝟔 + 𝒚 𝟐 𝟒 =1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Řešením předcházející úlohy je elipsa. 𝑥 2 16 + 𝑦 2 4 =1 M[−2 3 ;1] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Samostatné cvičení 2: Napište rovnici elipsy, která má hlavní osu totožnou s osou y, střed má v počátku soustavy souřadnic, hlavní poloosa má délku 𝟒 𝟐 a elipsa prochází bodem 𝑴 −𝟐 𝟐 ;𝟒 . Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Souřadnice ohnisek jsou E [1- 5 ;2], F [1+ 5 ;2] Příklad 3 Upravte obecnou rovnici na středový tvar, rozhodněte, zda rovnice je rovnicí elipsy. V případě, že se jedná o elipsu, určete souřadnice středu, délku poloos, výstřednost (excentricitu), souřadnice ohnisek. 𝟒 𝒙 𝟐 −𝟖𝒙+𝟗 𝒚 𝟐 −𝟑𝟔𝒚=−𝟒 𝟒∙( 𝒙 𝟐 −𝟐𝒙)+9∙ 𝒚 𝟐 −𝟒𝒚 =−𝟒 𝟒∙ 𝒙−𝟏 𝟐 − 𝟏 𝟐 ∙𝟒+𝟗∙ 𝒙−𝟐 𝟐 − 𝟐 𝟐 ∙𝟗=−𝟒 𝟒∙ 𝒙−𝟏 𝟐 +𝟗∙ 𝒙−𝟐 𝟐 =−𝟒+ 𝟏 𝟐 ∙𝟒+ 𝟐 𝟐 ∙𝟗 𝟒∙ 𝒙−𝟏 𝟐 +𝟗∙ 𝒙−𝟐 𝟐 =36 /:36 𝒙−𝟏 𝟐 𝟗 + 𝒙−𝟐 𝟐 𝟒 =𝟏 Rovnice je rovnicí elipsy s hlavní osou EF rovnoběžnou s osou x, a = 3, b = 2, S[1;2]. Excentricita e = 9−4 = 5 . Souřadnice ohnisek jsou E [1- 5 ;2], F [1+ 5 ;2] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Upravte dané rovnice elipsy na středový tvar: a) 𝒙 𝟐 +𝟒 𝒚 𝟐 −𝟔𝒙−𝟖𝒚−𝟑=𝟎 Samostatné cvičení 3: Upravte dané rovnice elipsy na středový tvar: a) 𝒙 𝟐 +𝟒 𝒚 𝟐 −𝟔𝒙−𝟖𝒚−𝟑=𝟎 b) 𝟐𝟓 𝒙 𝟐 +𝟒 𝒚 𝟐 +𝟏𝟎𝟎𝒙=𝟎 c) 𝟗 𝒙 𝟐 +𝟏𝟔 𝒚 𝟐 −𝟓𝟒𝒙−𝟔𝟑=𝟎 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Výsledky samostatných cvičení: Cvičení 3: a) 𝑥−3 2 16 + 𝑦−1 2 4 =1 b) 𝑥+2 2 4 + 𝑦 2 25 =1 c) 𝑥−3 2 16 + 𝑦 2 9 =1 Zakreslete některou elipsu ze cvičení 3 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Zdroje informací Učebnice Matematika pro gymnázia - Analytická geometrie, nakladatelství Prometheus, Jednota českých matematiků a fyziků. Sbírka úloh Matematika pro gymnázia – Analytická geometrie, nakladatelství Prometheus, Jednota českých matematiků a fyziků Sbírka Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na VŠ, autorka Jindra Petáková