Civilizační centra Vznik a vývoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

VY_32_INOVACE_20 Opakování Asie
Jádrové a periferní oblasti
Demografické charakteristiky kontinentu
Diversita lidské populace II
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Globální svět.
vytvořený v projektu OP VK
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Kolonialismus a imperialismus
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Starověká Palestina.
Obyvatelstvo AMERIKY.
Orient.  Doplňte pojmy, pak správně rozdělte do jednotlivých říší a oblastí, vysvětlete  Hu_________________, Is_____________________, mo________________,
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
Číslo a název šablony klíčové aktivity
VY_32_INOVACE_07 Asie - obyvatelstvo
Zánik západořímské říše
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Historie Starověkého Řecka
Geografický výzkum periferních oblastí Česka 3. Periferní oblasti v různých řádovostních úrovních: příklad makroregionu EU.
Regionální zeměpis Funkce a cíle Zdeněk Bergman Funkce geografie poznávací aplikační všeobecně vzdělávací.
KVÍZ MEZI SUNDSKÉ OSTROVY NEPATŘÍ: a) Sulawesi b) Sokotra c) Jáva
OBYVATELSTVO ASIE.
Středověk Úvod.
ASIE.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Antický Řím Dějiny impéria.
MÍSTO,KDE ŽIJI JE VSETÍN
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
DEKOLONIZACE.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
STŘEDNÍ ASIE.
CESTOVNÍ RUCH.
Kolébka civilizací a náboženství
BLÍZKÝ VÝCHOD.
Typy právní kultury Občanský a společenskovědní základ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Šárka Hájková NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Z7_OBYVATELSTVO ASIE TÉMA: Obyvatelstvo Asie Obyvatelstvo.
Geografie = zeměpis Z řeckého γεός geos = (po)zemský + γράφειν grafein = psáti Věda studující prostorové rozšíření jevů na Zemi, jejich vzájemnou interakci.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
MIGRACE.
Afghánistán. Hlavní město: Kábul Obyvatelstvo: asi 30 milionů Rozdělení: Tádžikové, Paštunové, Uzbeci a Hazárové. Kultura: Mnoho historických památek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 1
Tereza Mrvíková Olena Povkhanych
Nejlidnatější světadíl
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Britské impérium – Britské impérium – 1922.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_23_19_Z7_Skála TÉMA: Test Asie
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ANOTACE a) PRÁCE JE UČENA PRO ŽÁKY 7. ROČNÍKU B) TÉMA: AMERIKA - obyvatelstvo C) CÍL UČEBNÍHO MATERIÁLU: žáci se seznámí s původním obyvatelstvem Ameriky.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Obecná charakteristika kontinentu
Státy - Jihozápadní Asie.
STÁTY PŘEDNÍHO VÝCHODU
Úvod do středověku.
GLOBALIZACE.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
ASIE Přírodní podmínky.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

Civilizační centra Vznik a vývoj

Civilizační centra = jádrové oblasti Jádrové a periferní oblasti Kolébky civilizace Změny (přesuny) civilizačních center 2007 Zdeněk Bergman

Jádrové a periferní oblasti Heterogenita regionu Polarizace prostoru Dichotomie jádra a periferie Nodální regiony Christallerova teorie centrálních míst 2007 Zdeněk Bergman

Kolébky civilizace - podmínky Kde vznikala lidská sídla a proč? Kde vznikla první města a první státy? Voda – pití, hygiena, závlahy, ryby, doprava Volný prostor, vyvýšená místa – bezpečí Půda – obživa, pole, pastviny Les – dřevo, zvěř Nerostné zdroje 2007 Zdeněk Bergman

Civilizační centra = jádrové oblasti

Egypt a Blízký východ Ovládnut Římany

Indus - Mohendžodáro Zánik ve starověku

Čína Přesun do Japonska

Řecko Ovládnuto Římany

Zničena barbary, ale zanechala dědictví! Říše římská Zničena barbary, ale zanechala dědictví!

Inkové, Aztékové a Mayové Zničeni Španěly

Současná civilizační centra

Kulturní oblasti světa

Kulturní oblasti světa Evropská (západní) civilizace Křesťanství, demokracie, hi-tech, vedoucí role Islámská kulturní oblast Islám jako státní náboženství, autokracie, rozpínání Asijská kulturní oblast Východní náboženství, tolerance, úcta ke stáří Oblast černé Afriky Směs náboženství, kulturní vykořeněnost, emigrace 2007 Zdeněk Bergman

Přehled makroregionů Rozloha je bez polárních oblastí (Antarktidy)

Úkol Kde a jak dochází ke střetu kultur? Kde jste se setkali s projevy jiných kultur? Jaké odlišnosti jste zaznamenali? Jaká nedorozumění či konflikty nastávají mezi kulturami a jak je řešit? Jaká je perspektiva rozvoje jednotlivých kultur? 2007 Zdeněk Bergman

Úkol na příští hodinu Prostudovat učebnici – příslušnou kapitolu Vysvětlete termín „globalizace“. Asie – umět ukázat na mapě všechny státy 2007 Zdeněk Bergman