Badatelské mimoškolní aktivity jako příležitost k identifikaci a rozvoji nadání i obohacení výuky Vojtěch Tutr
Obsah: Talnet – online k přírodním vědám Badatelské úlohy a jejich tvorba Zdroje k inspiraci
Talnet - charakteristika Doplňuje spektrum aktivit (olympiády, prezenční zájmová činnost, atd.) Projekt pro nadané (zájemce) o přírodní vědy, matematiku a techniku Systematická dlouhodobá činnost (škol. rok) Propojení odborníků a žáků ZŠ a SŠ
Principy Talnetu Dostupnost – online asynchronní komunikace Oborová volnost – možnost kombinací a multioborové aktivity Individuální přístup Otevřenost forem – experimentální projekt Partnerství s expertními pracovišti
T-kurzy jedno/dvousemestrální vzdělávání se závěrečnou prací, Ukázka úlohy
T-exkurze na odborném pracovišti nebo v terénu v Praze, Brně úspěšně převzali a dále provozují v JCMM, Hradec Králové a další i pro jednotlivé školy
Práce s učiteli kapacita cca 20 učit, online kurz začínal se 3 učiteli, od 2011 prezenčně s podporou online. I přesto 20 učitelů
Testování a psychologické poradenství Testy: kreativita, učební styl, motivace, kritické myšlení Částečně online, většinou na soustředěních Spolupráce s psychology
Mezinárodní aktivity Partneři: Německo, Slovensko, Španělsko DLR – německé vývojové centrum pro letectví a kosponautiku
Od seminárky k odbornému článku Ondřej Novák T-kurz Fotovoltaika Pod vedením doc. Touška MFF Spoluautor v časopise Jemná mechanika a optika (AV ČR)
Badatelské úlohy Učitel nepředává učivo výkladem v hotové podobě, ale vytváří znalosti cestou řešení problému a systémem kladených otázek. Učitel má funkci zasvěceného průvodce při řešení problému a vede přitom žáka postupem obdobným jaký je běžný při reálném výzkumu. Cíle jsou orientovány na rozvoj schopností vedoucích k pochopení dějů či jevů. Jsou přípravou pro školní výuku i pro celoživotní učení. Žáci jsou podněcováni k využívání informačních zdrojů v mimoškolním prostředí.
Proč je používat? Efektivnější učení Motivace Učení v kontextu Proč učíme?
Jak je tvořit? Na začátku je otázka z reálného světa žáků (plašič kun x bílé objekty). Proč něco tak je? Dovednost či znalost je prostředkem k řešení otázky Řešením úlohy je formulace nějakého závěru Nemusí být jediné správné řešení – spíše jde o uspokojivou odpověď Prezentace výstupu na nějakém fóru (třída, škola...)
Typologie potvrzující bádání – otázka i postup jsou studentům poskytnuty, výsledky jsou známy, jde o to je vlastní praxí ověřit strukturované bádání - otázku i možný postup sděluje učitel, studenti na základě formulují vysvětlení studovaného jevu nasměrované bádání – učitel dává výzkumnou otázku, studenti vytvářejí metodický postup a realizují jej otevřené bádání – studenti si kladou otázku, promýšlejí postup, provádějí výzkum a formulují výsledky dle: Roman Kroufek Využití projektové metody a badatelsky orientovaných aktivit při práci s nadanými dětmi
Přínosy a obtíže Přínosy vytváření obecné schopnosti hledat a objevovat speciální schopnosti a dovednosti potřebné pro zkoumání zlepšené porozumění vědeckým pojmům objevování vědeckých principů vhodné zejména pro nadané žáky. zvýšení citlivosti na nedostatky ve vlastních znalostech a jejich doplňování cestou systematického zkoumání, upřesňování a využívání dosavadních znalostí Obtíže dlouhodobější motivace studentů dovednosti a znalosti studentů potřebné pro zkoumání omezení možné realizace – čas, zdroje, učební plány atd. dle: Roman Kroufek Využití projektové metody a badatelsky orientovaných aktivit při práci s nadanými dětmi
Inspirace a další zdroje Talentovaní.cz – texty, rozcestníky, poradna Nadanéděti.cz Projekt Heuréka ( Globe ( Síť podpory nadání
Kontakty: