Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přídavná jména TVOŘENÍ TVARŮ
Advertisements

Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Substantiva – skloňování feminin
Přídavná jména (adjektiva)
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Přídavná jména - opakování
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Přídavná jména přivlastňovací
Třídění a vzory přídavných jmen
SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOIS PŘÍDAVNÝCH JMEN MĚKKÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ
SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOPIS PŘÍDAVNÝCH JMEN TVRDÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Gramatika Přídavná jména II
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Přídavná jména přivlastňovací
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Nepravidelnosti větné stavby
Pravopis souhláskové skupiny n/nn
Postup při určování větných členů
Přídavná jména pravopis koncovek
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Digitální učební materiál
Pravopis souhláskových skupin bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Přídavná jména - množné číslo 1
80.1 Přídavná jména TVRDÁ TVRDÁ (vzor mladý)
Pravopis souhláskových skupin -ský, -ství, -cký, -ctví
Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0107 Název sady:
Přídavná jména přivlastňovací
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
VZOR: OTCŮV, MATČIN (Čí ?)
SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOPIS PŘÍDAVNÝCH JMEN
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
81.1 Přídavná jména MĚKKÁ TVRDÁ (vzor mladý)
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0105 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZNÁME TŘI DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN
Přídavná jména Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Jana Šulcová
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_27CJ_5_PŘJM
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Transkript prezentace:

Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0104 Název sady: Pravidla pravopisu pro 4.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 3.10.2013 Metodický popis – anotace: Seznámí žáky s pravidly pravopisu i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen

Pravidla českého pravopisu Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen

Pravopis i/í a y/ý v koncovkách přídavných jmen se řídí příslušnými vzory přídavných jmen:

1. ) v koncovkách přídavných jmen tvrdých vzoru mladý se píše -í – v 1 1.) v koncovkách přídavných jmen tvrdých vzoru mladý se píše -í – v 1. a 5. pádu č. mn. rodu mužského životného (např. tmavovlasí lidé) -ý – v ostatních koncovkách (např. tmavovlasý člověk, nový dům, tmavovlasým hochem; tmavovlasým hochům, ženám, děvčatům; tmavovlasých, tmavovlasými) - ými – v 7. pádě č. mn. (např. novými sny)

2. ) ve jmenném tvaru se píše -i – pouze v 1. pádu č. mn 2.) ve jmenném tvaru se píše -i – pouze v 1. pádu č. mn. rodu mužského životného (např. Chlapci byli zdrávi.) -y – v ostatních případech (např. Děti byly zdrávy. Rodiče našli oba syny živy a zdrávy.)

Cvičení č. 1 Malí chlapci, mezi vesel ými lidmi, pečliví pracovníci, hloubaví studenti, střídmí lidé, kulhaví psi, soukromí lékaři, s ocelov ý mi konstrukcemi, s tmav ý mi brýlemi, osamělí lovci, mezi nov ý mi žáky

POZOR. na změny souhlásek v koncovkách, např POZOR!!! na změny souhlásek v koncovkách, např.: h v  z --- drahý – drazí přátelé ch v  š --- hluchý – hluší stařečci k  v  c --- velký – velcí lidé r v  ř --- dobrý – dobří sportovci - ský v – ští --- italský – italští pěvci - cký v – čtí --- pardubický – pardubičtí rodáci - čký v  - čcí --- maličký – maličcí broučci

Cvičení č. 2 Převeď do množného čísla Starý člověk starší lidé, krotký pták krotcí ptáci, hluchý člověk hluší lidé, ubohý sirotek ubozí sirotci, kanadský a americký hokejista kanadští a američtí hokejisté, dětský lékař dětští lékaři, rožnovský občan rožnovští občané, vědecký pracovník vědečtí pracovníci, španělský a anglický tenista španělští a angličtí tenisté, bystrý žák bystří žáci, chrabrý husita chrabří husité, český malíř čeští malíři, divoký králík divocí králíci, vesnický učitel vesničtí učitelé, finský lyžař finští lyžaři

3.) v koncovkách přídavných jmen měkkých vzoru jarní se píše pouze -í (např. cizí člověk, cizí město, cizí dítě) Cvičení č. 3 Motýlí křídla, cizí psi, ryzí charakter, noví pracovníci, sobí spřežení, lososí jikry, žabí skřehotání, soví houkání, koroptví hejno, krokodýlí slzy, husí játra, pštrosí peří, želví vajíčka, rybí tuk, jestřábí let

4.) v koncovkách přídavných jmen přivlastňovacích vzorů otcův/matčin se píše -i – v 1. a 5. pádu č. mn. rodu mužského životného (např. otcovi bratři, Dumasovi Tři mušketýři, mladí manželé Jirákovi) -y – v ostatních koncovkách (např. otcovy bratry, otcovým bratrem, otcovým bratrům, otcových, otcovými, čtu Dumasovy Tři mušketýry) - ými - v 7. pádě č. mn. koncovka (např. s bratrovými spolužáky)

Cvičení č. 3 Navštívili jsme Pavlovy příbuzné Cvičení č. 3 Navštívili jsme Pavlovy příbuzné. Prezidentovy projevy sledujeme vždy velmi pozorně. Karlov y rodiče bohužel neznám. Sousedovi chlapci hráli s námi. Sousedovy dcery už jsou všechny dávno vdané. Žižkovy bojovníky nikdo neporazil. Raisovi Zapadlí vlastenci jsou cenné literární dílo. Ráda poslouchám Janáčkovy opery. Mánesov i sourozenci byli vynikající malíři. Jiráskovi Psohlavci jsou známé dílo.

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 1. - 4 Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 1. - 4. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008 Martinec, Ivo; Tušková, Jana Marie; Zimová, Ludmila: Mluvnice – učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2009 Sochrová, Marie: Cvičení z českého jazyka v kostce. Praha: Fragment, 2008 Melichar, Jiří; Styblík, Vlastimil. Český jazyk – Přehled učiva základní školy. Praha: Fortuna, 2000