Praktická teologie pro sociální pracovníky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
RANÝ STŘEDOVĚK.
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
Rytířské řády.
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
CÍRKEV VE STŘEDOVĚKU.
Salesiáni spolupracovníci ASC
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
KŘESŤANSTVÍ V RANÉM STŘEDOVĚKU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Světová náboženství.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Praktická teologie pro sociální pracovníky
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Praktická teologie pro sociální pracovníky
RANÝ STŘEDOVĚK.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Malá křesťanská společenství PĚT ETAP RŮSTU CÍRKVE.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Demokracie a její hodnoty
KŘESŤANSTVÍ.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Český stát za vlády Lucemburků
Motivace křesťanského jednání
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
Svatá Anežka Česká Základní údaje a otázky jejího života
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Pojem a předmět práva sociálního zabezpečení JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
© Cristino Elena Usilujme o to, aby se Salesiánská rodina stala širokým hnutím osob pro spásu mládeže Usilujme o to, aby se Salesiánská rodina stala širokým.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Praktická teologie pro sociální pracovníky
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
Sociální zabezpečení Sociální služby
Chudoba jako sociální problém
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Naši slavní předkové.
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Arcidiecézní charita Olomouc (ACHO) započala svou činnost již po roce Ta byla násilně přerušena válkou a poté totalitním komunistickým režimem.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Katedrála - živý organismus Projekt připravovaný studenty Biskupského gymnázia v Hradci Králové pod vedením p. učitelky H. Melicharové Prezentace.
FARNÍ CHARITA LITOMYŠL Sídlo: Bělidla 392, Litomyšl.
Prezentace Exkurze do Benediktbeiernu Salesiáni. Zakladatel Jan Bosco.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Práva a povinnosti mezi manželi
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Templáři a jiné rytířské řády
Spolkové a nadační právo
VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ. VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Úvod do středověku.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Význam křesťanství ve středověku
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Veřejný ochránce práv.
BAPTISTÉ Vytvořeno dne: Anotace:
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Praktická teologie pro sociální pracovníky Jabok 2008 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

3. Nárys dějin charitní služby chudým a trpícím Jakub Doležel 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Požadavky ke splnění předmětu Každý si zvolí oblast, která je mu blízká, a napíše k ní práci o rozsahu 3-5 stran na téma: SPIRITUÁLNÍ POTŘEBY KLIENTŮ A CESTY K JEJICH USPOKOJOVÁNÍ Přihlašování k tématům od 3. 9. do 20. 9. na ISu (rozpisy studentů – správa balíků a témat – přihlašování a odhlašování). Práci odevzdá do Odevzdávárny nejpozději v neděli před probíráním daného tématu do 24.00 h. Práce musí obsahovat: seriózně zjištěné spirituální potřeby dané skupiny klientů informace, zda přímo na spirituální potřeby této skupiny klientů reaguje nějaký zákon, předpis, zda existují organizace (i nestátní), které se na ně specializují osobní nebo zprostředkovanou zkušenost s konkrétní realizací této činnosti: popis instituce, která ji realizuje, metody práce, zkušenosti sociálních pracovníků či duchovních apod. odůvodněné kritické hodnocení popsané aktivity (instituce) Každá práce musí být SAMOSTATNÁ: i když vycházíte ze stejných zdrojů, můžete je různě interpretovat; i když stavíte na stejných zkušenostech, můžete je různě reflektovat. Základní zdroj: naše učebnice; seznam zdrojů k jednotlivým cílovým skupinám je uveden za každou kapitolou. Hodnotit se bude: forma (stylistika, vnější úprava, pravopis) hodnota informací (práce, kterou jste si dali s jejich zjišťováním, včetně hledání zdrojů) úroveň vaší vlastní kritické reflexe a vašich návrhů Nejpozději v úterý večer budou vyzváni někteří autoři, aby při hodině ve čtvrtek prezentovali určitou část své práce jako podklad k diskusi. V následujícím týdnu se dostaví všichni autoři k osobnímu pohovoru na téma své práce a k jejímu hodnocení. Práce bude hodnocena jako první část zkoušky. Druhou částí bude písemný test v závěru semestru, kde by měl student prokázat základní orientaci v oboru. 1 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Období apoštolských obcí Pro první křesťany platilo pravidlo, že spolehlivým měřítkem následování Ježíše Nazaretského je pouze ta víra, která se „uplatňuje láskou“ (Gal 5,6). Spojení víry a lásky (caritas), která má mít povahu bezvýhradné služby (diakonia), chránilo první církevní obce před dvěma riziky: Uzavřít duchovní život pouze do rozměru víry, ignorovat její prosociální důsledky a stát se esoterickým společenstvím na jedné straně nebo odhlížet od pramenů a přesahů praktické služby bližním v nouzi a stát se pouhou „agenturou sociálních služeb“ na straně druhé. Doklady NZ o podobě charitně diakonické praxe: společenství majetku úřad diakonátu (jáhenství) – Sk 6,5-6, včetně žen – jáhenek vdovy: některé ze starších podporovaných vdov mohly být v obci „zapsané“ do církevního stavu. Podmínky zápisu stanovuje První list Timoteovi: alespoň 60 let věku, jednou vdaná, známá svou charitní praxí (5,3-16). Jejich úkolem bylo podporovat biskupy a jáhny při zajišťování charitních služeb úsilí vyrovnat rozdíly mezi jednotlivými církevními obcemi - materiální sbírky 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Období pronásledování Svědectví o sociální angažovanosti ve spisech apoštolských otců Didaché (1. pol. 2. stol.): „Dej každému, kdo tě bude žádat, a nežádej vrácení. (…) Kdo však potřebu nemá, ten vydá počet z toho, proč vzal a na co. (…) Ať se zapotí tvá almužna v tvých rukou, než poznáš, komu ji dáš.“ List Diognétovi (2. stol.): „Boha naopak napodobuje ten, kdo vezme na sebe břemeno svého bližního, kdo chce činit dobro, kdo něčím vyniká a pomůže tomu, komu se daří hůře; ten, kdo rozdává potřebným to, co dostal od Boha.“ Ignác Antiochijský († 107) v listu biskupu Polykarpovi: „Nezanedbávej vdovy; po našem Pánu ty se o ně starej (…) Otroky a otrokyně nepřehlížej.“ Polykarp († asi 156): „A starší ať jsou milosrdní, ať se nad všemi slitovávají, navracejí zbloudilé, dohlédají na všechny slabé, nezanedbávají vdovu, sirotka či nuzného.“ Hippolyt Římský († 235) ve spise Apoštolská tradice - pomoc potřebným jako kritérium udělení křtu katechumenovi: „Ať je prověřován jejich život. Zda žili, dokud byli katechumeny, v počestnosti, ctili vdovy, navštěvovali nemocné, činili dobro.“ 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Mučedník Justin: První apologie (kol. 155) „A v den nazývaný dnem Slunce přicházíme na jedno místo, z města i z venkova, a čte se z pamětí apoštolů a z písma proroků, dokud to čas dovoluje. Když předčitatel skončí, představený promlouvá a nabádá k napodobování těchto dobrých příkladů. Potom všichni povstaneme a modlíme se; pak, když skončí modlitby, přináší se, jak bylo řečeno, chléb a víno a voda; a hlava obce pronáší stejným způsobem modlitby a díky a lid vyjadřuje svůj souhlas slovem Amen! Potom se rozdává a dělí každý z posvěcených pokrmů a prostřednictvím diakonů se doručí i těm, kteří nejsou přítomni. Zámožní a ochotní lidé sami od sebe dávají to, co chtějí; a shromážděné dary se předávají představenému, který z nich přispívá sirotkům, vdovám, potřebným z důvodů nemoci a jiných, zatčeným a přišedším cizincům: pomáhá zkrátka každému, kdo strádá.“ 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Jáhen Vavřinec (230 – 258) Jakožto člověku odpovědnému za římské chudé mu byl po zajetí jeho spolubratří a papeže ponechán určitý čas, aby shromáždil církevní majetek, který měl odevzdat do rukou státních autorit. Vavřinec však rozdělil příslušný majetek chudým, které pak představil zmíněným autoritám jako skutečný poklad církve. Ať už se hodnotí historická věrohodnost jednotlivých událostí jakkoli, Vavřinec zůstal v paměti církve zapsán jako velký představitel církevní charity (DCE 23). 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Raný středověk Po roce 313 (císař Konstantin – svoboda církve) se charitní angažovanost církve zvyšuje, neboť stát jí předává některé ze svých úkolů. Odpovědnost se koncentruje především v osobě biskupa. Chudé u soudu zastupovali tzv. procuratores pauperum (obhájci chudých), biskupové byli jejich úředně pověřenými ochránci. Právo azylu, podle nějž (až na výjimky nejtěžších zločinů) byl pronásledovaný v prostoru kostela nedotknutelný (r. 466 rozšířeno i na prostory špitálů a ostatních církevních budov). Apoštolské konstituce (soupis církevních pravidel z konce 4. století) - diakonické úkoly biskupa: rozdělovat spravedlivě almužny mezi sirotky, vdovy, postižené a cizince bez prostředků; pečovat o opuštěné a nemocné bez rozdílu; zajišťovat výchovu sirotků, jejich adopci, sňatky a uplatnění v životě; hledat práci pro ty, kteří o ni přišli; sytit hladové a šatit nahé; podporovat uvězněné; poskytovat pohostinství cizincům; zajistit řádný pohřeb křesťanů do země; organizovat sbírky na pomoc pronásledovaným a na podporu ostatních církevních obcí v nouzi. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Nové typy rezidenčních sociálních zařízení Xenodochium (řec., lat. hospitium/hospitale) - špitál. Poskytoval útočiště pro nemocné, chudé, bezdomovce a pocestné; původní zařízení, z něhož se ostatní formy odvíjely. Nosokomium (řec. nosos-nemoc) - určené k ošetřování nemocných. Nejstarší nosokomium na Západě založila v Římě r. 380 zámožná Fabiola, která zde také osobně s velkou obětavostí sloužila. Brefotrofium (řec. brefos-nemluvně, trefó-živím) – určené k péči o odložené novorozence. Svým posláním se krylo s orfanotrofii. Orfanotrofium (řec. orfanos-sirotek) – sirotčinec pro starší a osiřelé děti. Těm zde byla poskytována kromě živobytí také výchova a vzdělání. Gerontotrofium/gerontokomeion (řec. gerontos-starý člověk) – útulek pro staré. Ptochotrofium/ptochium (řec. ptochos-chudý) – chudobinec; často alternativní název pro xenodochium. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Basil Veliký (329-379) 370-379 arcibiskup v Cesareji, založil postupně ještě jako kněz před branami města rozsáhlý špitální komplex, který jeho současníci pojmenovali po něm - „basileias“. V tomto „městě milosrdenství“ seskupil kolem kostela řadu budov, určených k péči o cizince, sirotky, chudé, staré a nemocné (včetně malomocných), i řemeslné dílny a budovy pro ošetřující personál. Do díla, které také financoval převážně z vlastních zdrojů, promítl Basil svou teorii, že člověk je svým založením sociální bytost a křesťanství musí být prožíváno v darování a službě. Péče o chudé a trpící proto představuje základní povinnost křesťanského a církevního života. Basil tímto počinem udal nový směr, který až dodnes určuje charitně diakonickou praxi východních pravoslavných křesťanů: Probíhá v zařízeních poskytujících sociálně-materiální pomoc, léčbu a poradenství a je zajišťovaná mnichy, kněžími a laickými bratrstvy. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Jan Zlatoústý (řec. Chrysostomos) 398-404 patriarcha konstantinopolský. V tomto městě, kde podle jeho vlastních údajů žilo kolem roku 400 na 50 tisíc chudých, vytvořil velkolepý systém trvalé podpory pro více než 5000 chudých, zřizoval xenodochia a nosokomia pro cizince, nemocné a jiné potřebné a ustanovoval jejich obslužný personál. Své věřící vyzýval, aby skromné xenodochium pro potřebné zřídil každý ve své domácnosti. Pro pomoc chudým neváhal ani rozprodat drahokamy z církevní pokladnice a ve svých proslavených kázáních upřednostňoval službu Kristu přítomnému v chudém a trpícím před liturgickou okázalostí. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Svatý Martin z Tours (317-397) Jako důstojník římské armády před branami města Amiens ve Francii neoblečeného žebráka, spontánně rozťal svůj vojenský plášť mečem na dvě části a jednu z nich žebrákovi daroval. V noci se mu pak údajně zjevil Kristus, přikrytý polovinou jeho pláště. Jakmile Martin pochopil tajemství svého setkání s Kristem v osobě chudého, opustil řady vojska, dal se pokřtít, stal se mnichem a zůstal jím i jako biskup. Vyprávění je plné symboliky. Vyzývá všechny, kdo disponují bohatstvím (kůň) a mocí (meč), k dobročinnosti, neboť v chudých a potřebných se setkáváme s Kristem samotným. Místem následování Krista bez kompromisu se stává mnišský život a klášter. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Středověk: karolinské zákonodárství V době císaře Karla Velikého (8. – 9. stol.) se množí v Evropě zákonné předpisy o charitní práci: Farnosti (nově zřizované organizační jednotky církve) nesou odpovědnost za péči o chudé na svém území Při katedrálách se vytvářejí tzv. matriky chudých, takto registrovaní chudí pak zakládají tzv. chudinské korporace („svépomocné skupiny“). Jejich členové získávají za drobné služby („veřejně prospěšné práce“) právo žebrat u vchodu do kostela, právní ochranu a sociální zajištění. Každý biskup je povinen zřídit a finančně zabezpečovat špitál pro chudé a cizince. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Rytířské řády Charitní diakonie opřená o kláštery, špitály a iniciativy měšťanstva Vrcholný středověk je dobou rozkvětu špitálů v Evropě. Vznikají nové komunity, které považují provozování špitálů a péči o nemocné a chudé za svůj primární úkol. Historicky první mezi nimi byly rytířské (šlechtické) špitální řády. Svým působením dali špitálnímu hnutí řadu nových podnětů a také zcela nové geografické souvislosti. Ve službě nemocným a chudým spojovali dobové ideály mnišského a rytířského života. Řád maltézských rytířů Řád německých rytířů Řád křížovníků s červenou hvězdou 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Maltézská pomoc, o.p.s. Řád maltézských rytířů vznikl jako mnišská komunita po vzoru Sv. Jana Křtitele vytvořená kolem roku 1050 amalfitánskými kupci. Členové této komunity provozovali špitál a poskytovali ubytování pro poutníky do Svaté země. Jako náboženský řád byl oficiálně uznán papežem Paschalem II. v r. 1113. Až do ztráty Malty v r. 1798 většina rytířů žila zasvěceným životem s řeholními sliby chudoby, čistoty a poslušnosti.V dnešní době -ačkoli někteří členové jsou profesními rytíři se všemi třemi sliby a  tzv. obedienční rytíři mají jen slib poslušnosti - většinu desetitisícové členské základny tvoří laici, kteří nesložili žádné sliby, ale chtějí praktikovat křesťanské ctnosti a prokazovat křesťanskou lásku skrze službu bližním jakož i plně žít svůj život z víry v církvi. Maltézská pomoc, o.p.s. je obecně prospěšná společnost, založená Řádem pro naplňování cílů Řádu. Jejím posláním je poskytovat obecně prospěšné služby všem potřebným, bez rozdílu rasy, vyznání či postavení. Je řízena správní radou. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Hnutí chudoby Nové pojetí chudoby a charity profilují postavy jako sv. František z Assisi (1182-1226) nebo sv. Dominik (1170-1221). Jejich působení nevyústilo jenom v založení různých řeholních společenství (dominikáni 1216, františkáni 1209), ale např. formou františkánského laického „třetího řádu“ (1218) dokázalo s velkou atraktivitou zasáhnout až do vysokých vrstev šlechty. Do tohoto proudu náleží vzorové charitní postavy sv. Hedviky Slezské (1174-1243), její neteře sv. Alžběty Durynské (1207-1231) a sv. Anežky Přemyslovny. Znovu ožívá biblický étos pomoci chudým, který neznamená jen program zmírnění chudoby, ale také radikální blízkost chudým a trpícím. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Svatá Anežka česká 1211 – 1282, dcera českého krále Přemysla Otakara I. a královny Konstancie 1233 Vstoupila do řádu klarisek (založen sv. Františkem z Assisi) Vybudovala hospic pro chudé a založila špitální bratrstvo. Vystavěla tři chrámy, s nimiž byly spojeny mužský františkánský klášter, klášter klarisek a rozsáhlý špitál. Komplex těchto staveb vytvořil první gotickou dominantu Prahy, která na Vltavském břehu soupeřila s protilehlým sídelním palácem na Hradčanech. 1874 prohlášena za blahoslavenou, 12. 11. 1989 za svatou. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Zbožná bratrstva, bekyně Mnohé ze špitálních řádů se vyvinuly z původních bratrstev. Tento fenomén náleží k pestrému obrazu sociální práce církve v mnoha zemích až dodnes. Charitní diakonie biskupů, mnichů, klášterů a kleriků získává od 12. století významné doplnění v nesčíslných sdruženích laiků, mužů a žen, kteří svou duchovní cestu nacházejí ve společném prohlubování zbožnosti i v solidární službě slabým a trpícím. Některé z nich působily po boku slavných špitálních řádů a byly jejich „občanskou základnou“ (Bratrstvo Ducha svatého, Bratrstvo sv. Antonína atd.). Jiné, zejména od 13. a 14. století působily samostatně. Společenství tzv. bekyň: Ovdovělé ženy nebo svobodné dívky žily v komunitách bez nutnosti skládat řeholní sliby na tzv. bekyňských dvorech (např. v Praze na konci 14. století 19 domů) a ujímaly se úkolu vzdělávání dívek, péče o nemocné a umírající v domácnostech, péče o chudé a vedení špitálů. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Martin Luther Reformační hnutí (Luther, Calvin, Zwingli), které se zakrátko rozšířilo ve střední, západní a severní Evropě, představuje důležitý mezník i pro charitní diakonii církve. Martin Luther (1483-1546) svou nauku staví na přesvědčení o radikální zkaženosti lidské přirozenosti po prvotním hříchu a na představě „ospravedlnění“ (uzdravení duše), které působí Bůh pouze svou milostí a člověk na něm získává podíl pouze svou vírou. Cesta spásy je nyní radikálně oddělena od představy záslužnosti lidských „dobrých skutků“. Pomáhající služba chudým a trpícím pro Luthera nesmí být chápána jako způsob, jakým si lze zasloužit věčnou spásu. Tato teologická koncepce má pro sociální práci církve dvojí účinek: 1. Pomáhající angažmá je nahlíženo jako důsledek osvobození Bohem (z pout hříchu a sobectví) a je zdůrazněna rovnost všech. Takové pojetí může fungovat jako prevence před instrumentalizací chudých a trpících pro získání vlastní spásy. 2. Stejná koncepce ale může vést k podceňování přirozeného potenciálu člověka v nouzi i podceňování nástrojů a poznatků, jaké přinášejí humanitní obory. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Reformace a Tridentský koncil Spolu s Lutherovou naukou o dvou říších (světské a duchovní), kde péče o chudé ve společnosti je úkolem světské moci (knížata, města, panovníci), vedla reformace, alespoň v raném období (16. století), k úpadku kultury sociální solidarity. Luther sám si na tento úpadek stěžuje. Potvrzuje, že souvisí s popřením záslužnosti dobrých skutků a podobně se vyjadřovali i někteří Lutherovi současníci. Zodpovědnost za sociální péči je přesouvána na stranu představitelů politické (necírkevní) moci. V důsledku toho se sociální praxe stále více odpoutává od liturgie a zvěstování a toto odcizení platí i naopak. V období od reformace do Francouzské revoluce (1789) prožívá charitní angažmá křesťanů významnou diferenciaci. Paralelně s prastarými aktivitami řádů a mnoha nových kongregací narůstá význam komunálních sociálně-charitativních projektů (chudinské vyhlášky, komunální špitály atd.). Charitní diakonie jako výraz křesťanské solidarity ale žije dále. Stacionárních a ústavních charitních projektů se stále více ujímají města, řehole a kongregace; sociální práce orientovaná na přirozené životní prostředí jednotlivců je realizována na úrovni farních komunit, společenství a sborů. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Charismatické osobnosti a nová hnutí Sv. Ignác z Loyoly (1491-1556) se po příchodu do Říma ujal organizace sociální péče, zřídil sirotčince, útulek sv. Marty pro prostitutky, a vedl své spolubratry (Jezuity) k tomu, aby navštěvovali nemocnice a sloužili nemocným. Milánský arcibiskup sv. Karel Boromejský (†1584) ve svém městě proslul obětavostí, s jakou se ujímal hladových a umírajících při epidemiích 1570 a 1576 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Juan Ciudad (1495-1550) Současníci ho nazývali pro jeho lásku k nemocným Jan z Boha. Ve španělské Granadě založil roku 1538 reformovaný špitál, první příklad moderní, komplexní ošetřovatelské péče. Kolegium jeho pomocníků vytvořilo po jeho smrti bratrstvo a 1586 získalo papežské schválení pod názvem Řád milosrdných bratří. Generace jeho následovníků pak během 400 let vytvořily síť nemocnic, které jsou rozsety ve 47 zemích světa. O nemocné v nich pečuje 1500 řádových bratří a téměř 35 tisíc spolupracovníků. Poskytují pomoc všem potřebným bez jakýchkoliv rozdílů. V Čechách působí řád od roku 1605 v nemocnici ve Valticích. Další nemocnice byly založeny v Brně, Praze, Vizovicích, Prostějově, Letovicích a Novém Městě nad Metují. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Sv. Vincent de Paul (1581-1660) Zdůrazňoval starokřesťanské přesvědčení, že charitní angažmá je úkolem každého pokřtěného. Proto vytvářel skupiny charitních dobrovolníků ve farních komunitách. Pro účely péče o chudé a osamělé nemocné ustavil nejprve skupinu žen a 1620 i skupinu mužů. S přesvědčením, že mezi duchovní a sociální nouzí existuje příčinná souvislost, zřídil r. 1625 společenství misionářských kněží Lazaristů. Ti měli dbát na povznesení duchovního života chudých a zároveň během svých venkovských misií ustavovat dobrovolnické a svépomocné charitní skupiny. Spolu se sv. Luisou de Marillac († 1660) založil také (1633) Společnost dcer křesťanské lásky, která dnes čítá na 21.000 sester, věnujících se chudým a nemocným v 91 zemích světa. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Boromejky V Nancy vzniká r. 1679 kongregace Milosrdných sester sv. Karla Boromejského („Boromejky“), jejichž úkolem bylo ošetřování nemocných chudých a opuštěných dětí. Česká větev této kongregace provozuje mimo jiné Nemocnici pod Petřínem v Praze. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Misie: jezuitské redukce v Paraguayi Síť asi 30 vesnic (každá s 3 – 6 tis. obyvatel) založených a vedených jezuitskými misionáři v jižní Americe (území dnešního Paraguaye, Brazílie a Argentiny) v letech 1610-1770; tzv. jezuitský stát. Originální sociálně-ekonomický experiment: jediný pokus v historii, kdy se ve velkém měřítku (asi 150 let, v době největšího rozkvětu asi 150.000 obyvatel) podařilo uskutečnit ideální křesťanskou společnost s komunistickými rysy. Každá rodina samostatně hospodařila, většina výnosů však byla společným majetkem, který byl rozdělován všem obyvatelům; peníze neexistovaly, obchod byl čistě výměnný. V centru obce byly vždy kromě kostela, školy a dílen také nemocnice a tzv. cotiguassú – domy pro sirotky, vdovy a ženy bez mužů (při dlouhodobé nepřítomnosti mužů z důvodu válek nebo obchodu; k péči o ně se využívalo společného majetku obce. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Jezuitská redukce S. Trinidad (Paraguay) 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Obytné domy v redukcích 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Vznik moderního charitního hnutí Antoine-Frédéric Ozanam (1813-1853), profesor Sorbonny, 1997 prohlášený za blahoslaveného, založil v duchu sv. Vincence iniciativu dobrovolníků, jejímž cílem je aktivní práce s chudými a jinak potřebnými (např. při moru, který zasáhl Paříž v r. 1832), jako kritérium autenticity křesťanské víry. Skupina jeho přátel se v dubnu 1833 (Frédéricovi bylo teprve 20 let) rozhodla svým sociálním aktivitám dát strukturu: zakládají „charitní konferenci“, z níž se později (1834) vyvinula výhradně dobrovolnická „Společnost sv. Vincence de Paul“. Pozoruhodným přístupem k problémové mládeži na předměstí italského Turína vynikal sv. Jan Bosco (1815-1888). V duchu jeho pedagogiky (preventivní pedagogika), spojující tři základní hodnoty rozumu, náboženství a lásky, se věnuje práci s dětmi a mládeží celosvětově na 34.000 jeho následovníků a následovnic z řádu Salesiánů Dona Bosca. V naší zemi jsou jejich častými projekty Salesiánská střediska mládeže. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Rozvoj charitního hnutí Závěr 19. stol.: koordinace roztříštěných charitně-diakonických iniciativ. Na národní úrovni vzniká např. ve Francii r. 1890 „Centrální úřad dobročinnosti“, jenž si dává za úkol zvýšit efektivitu charitní práce, přispět k hlubšímu poznání otázky chudoby, studovat a propagovat prostředky prevence chudoby a koordinovat aktivity jednotlivých charitativních subjektů. V r. 1939 je tento úřad nahrazen dodnes fungujícím ústředím „Caritas France“ (Secours catholique). V Německu se podařilo dosáhnout vzájemného propojení rozmanitých a rozdrobených charitních uskupení a ústavních zařízení Lorenzi Werthmannovi, když ve Freiburgu r. 1897 inicioval založení „Charitního svazu pro katolické Německo“. Od roku 1921 nese tato instituce jméno „Německý charitní svaz“ (Deutscher Caritasverband). „Říšský svaz katolické dobročinné organizace v Rakousku“ vzniká r. 1901. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Charita v České republice V našich zemích se moderní tradice charitní práce rodila v Olomouci, z iniciativy arcibiskupa A. C. Stojana. Nejprve byl ustaven arcidiecézní „Svaz charity“ v Olomouci (7.2. 1922), v zápětí v Brně (14.3. 1922), a oba svazy zakládají 20.9. 1928 „Zemské ústředí Svazů charity v zemi moravsko-slezské.“ Centralizace je dokončena téhož roku v Praze vznikem „Říšského ústředí Svazů katolických charit v ČSR“. V době komunismu mohla Charita provozovat jen několik zařízení, především pro péči o kněze a řeholní sestry v důchodovém věku. V roce 1990 plně obnovila svou činnost a stala se největším nestátním poskytovatelem sociálních služeb v ČR. Celek nese od r. 2007 název „Charita Česká republika“, je členěn do šesti diecézních a dvou arcidiecézních středisek a v jejích zařízeních poskytuje sociální i ošetřovatelské služby potřebným téměř 4000 placených pracovníků a přibližně stejný počet dobrovolníků (stav 2005). 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008 Evangelická Diakonie V oblasti evangelických církví bylo srovnatelným počinem založení ‚Centrálního výboru pro vnitřní misii‘ v Německu v roce 1848, který zastřešoval a spojoval různé zemské diakonické a misijní iniciativy. Za tímto mezníkem stojí postava Heinricha Wicherna (1801-1881). Výbor v Berlíně zastupoval zájmy svých diakonických subjektů jak vůči zemským církvím, tak vůči státu. Od roku 1976 (západní Německo) a 1979 (východní N.) nese dnešní jméno „Diakonické dílo“ (Diakonisches Werk). V ČR zastřešuje diakonickou práci jedenácti evangelických a dalších křesťanských církví „Diakonie v České republice“.  Podle vlastních údajů se v 70 diakonických zařízeních věnuje dvěma tisícům klientů asi 1000 placených pracovníků a další desetitisíce dobrovolníků v přirozeném sociálním prostředí farních sborů. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Caritas Internationalis Organizační kroky na nadnárodní úrovni začaly v roce 1924, kdy 22 zemí vytvořilo společnou charitní konferenci se sídlem ve švýcarském Lucernu. O čtyři roky později dostala konference název „Caritas Catholica“ a od roku 1957 nese jméno „Caritas Internationalis“. Síť této konfederace dnes zahrnuje 162 národních členů a její generální sekretariát sídlí ve Vatikánu. Charitní aktivity národních členů v Evropě koordinuje a u bruselských orgánů zastupuje „Caritas Europe“. Sídlo má proto v Bruselu. Ve Vatikánu sídlí od r. 1971 také „Papežská rada Cor Unum“, jakési vatikánské ministerstvo pro charitu církve, jehož cílem je asistovat papeži v jeho charitních projektech, koordinovat všechny pomáhající projekty konané jménem církve, nést zodpovědnost za celocírkevní motivaci katolických věřících k sociální angažovanosti a spolupracovat s mezinárodními ne-církevními organizacemi, jako je Červený kříž, Mezinárodní zdravotní organizace (WHO) atd. 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Benedikt XVI.: Deus caritas est První encyklika papeže Benedikta XVI., 2005 Biblický a teologický rozbor pojmu „láska“ . 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008

Encyklika Deus caritas est První část (teologická): Jednota lásky ve stvoření a v dějinách spásy Druhá část (praktická): Caritas, uplatňování lásky církví – „komunitou lásky“ Církev realizuje Ježíšův příkaz lásky k bližnímu dvěma způsoby: Sociální práce, zdravotnické služby (charita) = přímá pomoc klientovi; zde se přímo angažují církevní instituce. Sociální nauka církve = etické zásady pro jednání institucí (politika, ekonomie, kultura); do těchto oblastí církev jako instituce nevstupuje, ale vyzývá laiky, aby se v nich angažovali. I v nejlepším politickém a sociálním systému bude vždy existovat bolest, samota, vyloučení ze společnosti – na ně církev a křesťané reagují pomáhající láskou 3 Praktická teologie pro sociální pracovníky. Jabok. 2008