Doc. Ing. Josef J A N O Š E C, CSc. MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR Ministerstvo vnitra, Generální ředitelství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Revize Nového přístupu
Advertisements

Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Facility management ČSN EN
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Praktická realizace bezpečnostních požadavků standardů ISVS při tvorbě.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Ochrana kritické infrastruktury
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Fakulta bezpečnostního inženýrství DOPADY DIREKTIVY SEVESO III NA KOMUNIKACI S OBYVATELSTVEM JAKUB ŘEHÁČEK.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
INSPIRE Stav a výhled.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Pojem a předmět práva sociálního zabezpečení JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Ekonomika technické infrastruktury
Novela krizové legislativy a způsob zpracování krizového plánu ORP
ISSS 2003 PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY Ing. Dana Bérová Ministerstvo informatiky.
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky Základní informace.
Stav eGovernmentu v ČR a aktuální výzvy Praha, JUDr. Jaroslav Strouhal náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 3 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
AKTUÁLNÍ PRIORITY ČESKÉ REPUBLIKY V OBLASTI BOJE PROTI TERORISMU Ivan Langer ministr vnitra.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
Zdravotnický management
Úspěchy českého předsednictví v oblasti zdravotnictví
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Rozvoj inovací v EU.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Příprava občanů k obraně státu …
Obsah Co je to GIS Segmentace GIS HZS ČR GIS portál HZS ČR
Transkript prezentace:

Doc. Ing. Josef J A N O Š E C, CSc. MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR Ministerstvo vnitra, Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Institut ochrany obyvatelstva, Na Lužci 204, Lázně Bohdaneč, Česká republika Telefon: , Fax: , WWW: Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy Mezinárodní konference Praha 14. listopadu 2008 Hotel Praha, Sušická 20

MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR Cíl příspěvku Seznámit se stavem ochrany kritické infrastruktury EU vzhledem k bezpečnosti občanů EU a se souvislostmi, které tyto aktivity přinášejí v teoretické i praktické rovině. Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008 Ministerstvo vnitra, Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Institut ochrany obyvatelstva, Na Lužci 204, Lázně Bohdaneč, Česká republika Telefon: , Fax: , WWW:

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008 Osnova 1 Úvod 2 Metodologická východiska 3 Kritická infrastruktura EU 4 Ochrany kritické infrastruktury pro bezpečnost EU 5 Závěr

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu Úvod 1 Úvod bezpečnostní strategie pro Evropu její nové priority a nové výzvy. - Předmětem mezinárodní konference je bezpečnostní strategie pro Evropu její nové priority a nové výzvy. ochrana kritické infrastruktury EU (OKI) a bezpečnost občanů EU její stav a cíle. - Předmětem vystoupení je ochrana kritické infrastruktury EU (OKI) a bezpečnost občanů EU její stav a cíle.  regiony, které si neuměly udržet infrastrukturu (energetickou a surovinovou, zemědělskou a potravinovou, výrobní, finanční, zdravotní, bezpečnostní a vojenskou, informační)  následně byly zpravidla jinými regiony (státy), těmi silnějšími, buď zotročeny, anektovány, zneužívány nebo vyhlazeny. - Historické zkušenosti  ty regiony, které si neuměly udržet infrastrukturu (energetickou a surovinovou, zemědělskou a potravinovou, výrobní, finanční, zdravotní, bezpečnostní a vojenskou, informační)  následně byly zpravidla jinými regiony (státy), těmi silnějšími, buď zotročeny, anektovány, zneužívány nebo vyhlazeny. Bezpečnostní strategie - Bezpečnostní strategie jakéhokoliv územního celku, tedy i EU, skutečně musí usilovat o ochranu své kritické infrastruktury, protože tím rovněž chrání svou schopnost zajistit základní životní funkce. - Co pro to bylo v EU uděláno.

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008 s,t,r BR = ( s,t,r B, s,t,r BP, s,t,r BS) 2 Metodologická východiska 2 Metodologická východiska Modelové vyjádření bezpečnostní reality BR – bezpečnostní realita; B – bezpečnost (měřitelná hodnota); BP – bezpečnostní politika; BS – bezpečnostní systém; s – prostor (space): celý svět, kontinent, koalice, region států, stát, region uvnitř státu, obec, technický, technologický, biologický systém t – čas (time): ke stanovenému termínu, za období a to pro minulost (h - historicaly) nebo pro budoucnost (p - prognosticaly). r – stav, situace (reality): popis vybraných objektivních informací vztažených k prostoru a času (výpadek el. energie, povodeň, agrese, pandemie, ap.)

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008 Podstatné pro teorii: vnímání vztahu mezi bezpečností a nebezpečností jako jednoho jevu. Protikladné jevy (opaky): Protikladné jevy (opaky): + / - ; samec / samice; noc / den; zisk / ztráta; dobro / zlo; rovnováha / nerovnováha; Bezpečnost vyjadřuje jen jednu část Bezpečnost vyjadřuje jen jednu část protikladného jevu „bezpečnost / nebezpečnost“; Jin a Jang: je tvořeno dvěma dynamickými silami, které se neustále proměňují a jsou v protikladu. Jin a Jang: staré čínské učení taoismus; vše kolem nás, celý vesmír a tedy i náš svět a my, je tvořeno dvěma dynamickými silami, které se neustále proměňují a jsou v protikladu. rovnováze. Není bezpečnosti bez nebezpečnosti.Podstatou vědní disciplíny o bezpečnosti je nalézání rovnováhy. Není bezpečnosti bez nebezpečnosti. Podstatou vědní disciplíny o bezpečnosti je nalézání rovnováhy. Podstatné pro teorii: vnímání vztahu mezi bezpečností a nebezpečností jako jednoho jevu. Protikladné jevy (opaky): Protikladné jevy (opaky): + / - ; samec / samice; noc / den; zisk / ztráta; dobro / zlo; rovnováha / nerovnováha; Bezpečnost vyjadřuje jen jednu část Bezpečnost vyjadřuje jen jednu část protikladného jevu „bezpečnost / nebezpečnost“; Jin a Jang: je tvořeno dvěma dynamickými silami, které se neustále proměňují a jsou v protikladu. Jin a Jang: staré čínské učení taoismus; vše kolem nás, celý vesmír a tedy i náš svět a my, je tvořeno dvěma dynamickými silami, které se neustále proměňují a jsou v protikladu. rovnováze. Není bezpečnosti bez nebezpečnosti.Podstatou vědní disciplíny o bezpečnosti je nalézání rovnováhy. Není bezpečnosti bez nebezpečnosti. Podstatou vědní disciplíny o bezpečnosti je nalézání rovnováhy. Aplikace principu Jin a Jang 2 Metodologická východiska 2 Metodologická východiska

Bezpečnostní realita (BR) - snímek v daném čase. Modelování dynamiky změn - využívání scénářů (pro minulost i budoucnost). Zkoumání mimořádných událostí a krizových stavů prostřednictvím scénářů. [S = (M(t1), M(t2),..., M(ti),..., M(tn))] M(ti) = ( A(ti) ∩ R(ti) ) U E(ti) A(ti) - množina aktérů v modelu scénáře v čase ti, R(ti) - množina vztahů v modelu scénáře v čase ti, E(ti) - množina prostředí v němž probíhají vztahy mezi aktéry v čase ti, ∩, U - průnik, sjednocení množin (matematický operátor). 2 Metodologická východiska 2 Metodologická východiska Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008 Modely M(ti) – samostatně dekomponovány pro ideu (BP) a pro realitu systému (BS). V konkrétním čase (ti) jsou vnímány dva modely, jeden bezpečnostní politiky, druhý bezpečnostního systému: s,t,r M(ti) BP = ( s,t,r A(ti) BP ∩ s,t,r R(ti) BP ) U s,t,r E(ti) BP ; s,t,r M(ti) BS = ( s,t,r A(ti) BS ∩ s,t,r R(ti) BS ) U s,t,r E(ti) BS. OKI  OO, která je součástí bezpečnostní reality (BR) (s), (t) (r), OKI  OO, která je součástí bezpečnostní reality (BR) v prostoru (s), čase (t) a pro stavy (r), tj. pro vojenské a nevojenské hrozby. Ochrana obyvatelstva je budována, obnovována, procvičována, udržována a připravována (B). (BP) (BS). Ochranou obyvatelstva (OO) se musí Ochrana obyvatelstva je budována, obnovována, procvičována, udržována a připravována k aktivnímu použití pro krizové stavy s předpokládanou intenzitou (B). Vyjadřuje soubor představ, tj. legislativy a krizových plánů (BP) a skutečně vytvořeného bezpečnost. systému (BS). Ochranou obyvatelstva (OO) se musí zabývat všichni aktéři v hierarchii společenského systému (jednotlivci, skupiny, organizace, obce, správní úřady, a jiní). 2 Metodologická východiska 2 Metodologická východiska

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008 s,t,r BR

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008 Kdo je ve hře?  občan;  obec;  organizace;  stát;  Evropská unie;  příroda;  lidstvo. Úroveň přípravy?  občan;  obec;  organizace;  stát;  Evropská unie;  příroda;  lidstvo. Kdo reaguje?  občan;  obec;  organizace;  stát;  Evropská unie;  příroda;  lidstvo. Za OKI zaplatíme ÚROKY. Je to problém ochrany obyvatelstva. Prvek kritické infrastruktury. 3 Kritická infrastruktura EU 3 Kritická infrastruktura EU

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu Kritická infrastruktura EU 3 Kritická infrastruktura EU „Ochrana kritické infrastruktury při boji proti terorismu.“ Sdělení EK Radě a Evropskému parlamentu „Ochrana kritické infrastruktury při boji proti terorismu.“ „Zelená kniha o Programu na ochranu KI“ ( ) „Zelená kniha o Programu na ochranu KI“ (Green paper on a European Programme for Critical Infrastructure Protection) 2006 „O Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury“ ( Sdělení komise „O Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury“ (European Programme for Critical Infrastructure Protection – EPCIP) 2006 „O určování a označování evropské kritické infrastruktury a o posouzení potřeby zvýšit její ochranu“ Návrh Směrnice Rady „O určování a označování evropské kritické infrastruktury a o posouzení potřeby zvýšit její ochranu“ „Prevence, připravenost a zvládání následků teroristických útoků a jiných rizik spojených s bezpečností“ Rozhodnutí Rady ze dne kterým se na období 2007–2013 zavádí zvláštní program „Prevence, připravenost a zvládání následků teroristických útoků a jiných rizik spojených s bezpečností“ jakožto součást obecného programu Bezpečnost a ochrana svobod, Euratom. Původ: reakce na teroristické útoky proti KI.

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu Kritická infrastruktura EU 3 Kritická infrastruktura EU Stanovisko Evropské Centrální banky k návrhu směrnice Rady o určování a označování evropské kritické infrastruktury a o posouzení potřeby zvýšit její ochranu (CON/2007/11). „Varovná informační síť pro kritickou infrastrukturu“ CIWIN). Již v roce 2005 měla být vytvořena a dosud není „Varovná informační síť pro kritickou infrastrukturu“ (Critical Infrastructure Warning Information Network – CIWIN). CIWIN by se měla stát víceúrovňovým komunikačně - výstražným systémem sestávajícím ze dvou různých částí: - systému rychlé výměny informací (RAS) spojující členské státy s EK, - fóra pro výměnu myšlenek týkajících se ochrany KI a nejlepších postupů na podporu vlastníků a provozovatelů, které by tvořili odborníci a systém pro výměnu dat.

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu Kritická infrastruktura EU 3 Kritická infrastruktura EU V roce 2008 Návrh Směrnice Rady o určování a označování Evropských kritických infrastruktur a posouzení potřeby zlepšení jejich ochrany. Při procesu hledání společného rámce v EU byly projednány: Společné principy ochrany KI, schválené standardy, definice, společný přehled sektorů KI, priority ochrany KI, odpovědnosti účastníků, srovnávací testy, metodiky pro srovnání a určení prioritních infrastruktur v sektorech. Evropskou kritickou infrastrukturou (EKI) se rozumí KI nacházející se v členských státech EU, jejíž narušení nebo zničení by mělo závažný dopad pro nejméně dva členské státy. Závažnost dopadu se posuzuje podle průřezových kritérií. To se vztahuje i na účinky způsobené meziodvětvovými závislostmi na jiných typech infrastruktury.

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu Kritická infrastruktura EU 3 Kritická infrastruktura EU I – Energie; II – Informace, komunikační technologie, ICT; III – Voda; IV – Výživa; V – Zdraví; VI – Finance; VII – Veřejný a právní pořádek a bezpečnost; VIII – Státní správa; IX – Doprava; X – Chemický a jaderný průmysl; XI – Vesmír a výzkum.

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu Ochrana kritické infrastruktury pro bezpečnost EU 4 Ochrana kritické infrastruktury pro bezpečnost EU Záměr „Evropského programu na ochranu kritické infrastruktury“ ( Záměr komise k realizaci „Evropského programu na ochranu kritické infrastruktury“ (EPCIP) Fáze 1. - Postupné strategie EPCIP. Fáze 2. - Ochrana EKI, která bude zaměřena na snížení zranitelnosti. Fáze 3. - Podpora národní KI ze strany EU, zaměřená na pomoc členským státům. Subjekty a objekty v KI Subjekty KI jsou vlastníci a provozovatelé výrobních a nevýrobních systémů, které vytvářejí produkty nebo poskytují služby KI. Objekty KI jsou vybrané stavby a zařízení veřejné infrastruktury a další prvky, které vlastní nebo provozují subjekty KI.

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008 Návrh Směrnice Rady o určování a označování Evropských kritických infrastruktur a posouzení potřeby zlepšení jejich ochrany. Má obsahovat: vysvětlení základních pojmů, postup určování a označování objektů EKI, pravidla pro plány bezpečnosti provozovatele EKI, povinnosti o předkládání zpráv a vyhodnocování rizik, způsoby podpory EKI Evropskou komisí, další organizační pravidla, která stanoví rovněž způsob sdílení citlivých informací. Přílohy mají zahrnovat přehled vybraných odvětví EKI, metodiky vypracování plánů bezpečnosti provozovatelem, metodiku pro určení KI, která může být členskými státy zařazena do EKI. 4 Ochrana kritické infrastruktury pro bezpečnost EU 4 Ochrana kritické infrastruktury pro bezpečnost EU

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu 2008 válečný stav, stav ohrožení státu, stav nouze, stav mírový Zákony ČR: válečný stav, stav ohrožení státu, stav nouze, stav mírový. OKImá své opodstatnění vždy, když společnost musí odolávat a zvládat těžkosti spojené s vyjmenovanými stavy, s krizovými situacemi a mimořádnými událostmi OKI, nezávisle na zákonech, má své opodstatnění vždy, když společnost musí odolávat a zvládat těžkosti spojené s vyjmenovanými stavy, s krizovými situacemi a mimořádnými událostmi. Jestliže porušení odolnosti objektů KI vyvolá přeshraniční důsledky, pak jde o porušení odolnosti objektů EKI a znamená to důsledky pro bezpečnost občanů, ať už ve smyslu vojenských nebo nevojenských hrozeb a skutečných ohrožení. Takové stavy musí vždy iniciovat bezpečnostní systém pro odstranění následků a přechod do přijatelných stavů. EKI EKI je ve stavu zrodu, protože ještě nebyly vytvořeny základní dokumenty pro její uvedení do praktického života. Co to znamená? Dále funguje kritická infrastruktura na národní úrovni, i když začíná být ve větší míře vnímána její propojitelnost do mezistátní a evropské úrovně. 4 Ochrana kritické infrastruktury pro bezpečnost EU 4 Ochrana kritické infrastruktury pro bezpečnost EU

Bezpečnostní strategie pro Evropu – nové priority, nové výzvy MINISTERSTVO VNITRA GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR JANOŠEC, J. Ochrana kritické infrastruktury EU a bezpečnost občanů EU  14. listopadu Závěr 5 Závěr Cílem vystoupení bylo seznámit se stavem ochrany kritické infrastruktury EU vzhledem k bezpečnosti občanů EU a se souvislostmi, které tyto aktivity přinášejí v teoretické i praktické rovině. Vedle zřejmého posilování evropského přístupu k zajišťování ochrany kritické infrastruktury, je nezbytné vnímat setrvačnost v národním pojetí, protože to odpovídá soudobé legislativě i vlastnickým vztahům. EKI představuje jeden z praktických směrů, v němž by budoucí bezpečnostní strategie pro Evropu měla vidět jednak prioritu, ale také praktickou výzvu. Bezpečnostní strategie musí usilovat o ochranu své KI Bezpečnostní strategie jakéhokoliv územního celku, tedy i EU, skutečně musí usilovat o ochranu své KI, protože tím rovněž chrání svou schopnost zajistit základní životní funkce v krizové situaci.