Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název projektuCHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUMVY_32_INOVACE_01_A_18_CJL Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko AutorMgr. Markéta Hadáčková PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhOpakování k maturitní zkoušce Obecné poznatky o jazyce TémaJazykovědné pojmy A - G Ročník4. ročník (1. ročník) Datum tvorby AnotaceCílem prezentace je ověření znalosti jazykovědných pojmů, a to v rámci přípravy na maturitní zkoušku. Materiál lze zařadit také v 1. ročníku jako motivační pomůcku. Metodický pokynSoutěž – viz. dále
Metodické pokyny: žáci jsou rozděleni na skupiny – dle počtu ve třídě učitel předkládá na základě prezentace žákům definice jazykovědných pojmů skupiny se střídají v odpovědích, na reakci mají dohodnutý časový limit (v případě správné odpovědi si přičítají jeden bod) žáci 1. ročníku mohou využívat učebnici (nácvik vyhledávání informací) práce s prezentací: správné řešení (jazykovědný pojem) se objeví po použití mezerníku Inovativnost materiálu spočívá v samostatném zamyšlení žáků nad danými definicemi, interaktivnost probíhá na základě rozdělení žáků na skupiny s využitím ICT.
Jazykovědné pojmy SOUTĚŽ A-G
A Podstatné jméno označující něco nehmatatelného – vlastnost, děj, stav (láska, psaní, sladkost) ABSTRAKTUM (Mužíková a kol., 2007, s. 115 – 118)
A Vyšinutí z větné vazby (Kdo ztratil klíče, jsou u domovníka.) ANAKOLUT
A ATRAKCE Chyba ve větné stavbě – skladebná spodoba (Spoustě lidem to nedojde.)
A Mluva společenské spodiny – prostitutek, narkomanů – snaha o utajení a posílení společenské identity ARGOT
A Slovo opačné (světlo – tma) ANTONYMUM
A Jazykový prostředek přejatý z angličtiny do jiného jazyka (džem, show) ANGLICISMUS
A Slovo zastaralé ARCHAISMUS
A Přizpůsobení znělosti hlásky okolním hláskám - zpívat /spívat („p“ je hláska neznělá, proto se „z“ ve výslovnosti mění na „s“) ASIMILACE ZNĚLOSTI (Mužíková a kol., 2007, s. 115 – 118)
B Odkaz na zdroj informací s uvedením veškerých údajů k identifikaci dokumentu Bibliografická citace (Mužíková a kol., 2007, s. 115 – 118)
B Nauka zabývající se českým jazykem a literaturou Bohemistika
B Dvojjazyčnost BILINGVISMUS
D Nespisovný útvar národního jazyka, který se užívá jen na určitém území DIALEKT (Mužíková a kol., 2007, s. 115 – 118)
D Rozhovor Dialog
D Slovo nebo slovní spojení zveličující nepříjemnou situaci Dysfemismus (Mužíková a kol., 2007, s. 115 – 118)
E Vynechání slov patřících do větné stavby a jasných z kontextu ELIPSA (Mužíková a kol., 2007, s. 115 – 118)
E Nauka, která studuje původ slov ETYMOLOGIE
E Slovo nebo slovní spojení, které zjemňuje nepříjemnou situaci EUFEMISMUS (Mužíková a kol., 2007, s. 115 – 118)
F Věda o jazyce a literatuře daného národa Filologie
F Nauka zabývající se zvukovou stránkou jazyka FONETIKA
F FRAZÉM Ustálené spojení slov
F Nauka o ustálených větných spojeních FRAZEOLOGIE
G Prostředek neverbální komunikace – dorozumívání pomocí rukou GESTIKA
G Nauka popisující mluvnickou stavbu jazyka GRAMATIKA
G Písmeno GRAFÉM
G Vyjádření mluvnického významu – pádu, čísla, rodu, osoby… Gramatické kategorie
Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN