Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMCena Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_03 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPeníze Ročník4. ročník gymnázia
Cena Cena je částka, na které se shodli prodávající a kupující za výrobek nebo službu. Prodávající zboží za určitou cenu nabízí a kupující má poptávku, chce zboží za určitou cenu koupit. Rostoucí nabídka (konkurují si výrobci) vyvolá tlak na pokles ceny. Rostoucí poptávka (konkurují si kupující) vyvolá tlak na zvýšení ceny. A naopak. Vyrovná-li se při určité ceně nabídka s poptávkou, nastává na trhu rovnováha a cena se pak nazývá rovnovážná. Trhem stanovená cena eliminuje neefektivní výrobu a reguluje množství zboží na trhu.
Funkce ceny Cena má tři funkce: informační (informuje výrobce i spotřebitele o dostupnosti určitého výrobního zdroje) motivační (podnikatel při změnách cen může více vydělat) alokační (ceny rozmísťují výrobní faktory tak, aby byly co nejefektivněji využity)
Příklady zásahu státu do cen cenový strop (maximální cena) – prodávající nesmí požadovat vyšší cenu, než je cenový strop subvence – částka, kterou stát připlácí výrobcům k ceně výrobku minimální cena – zejména u zemědělských produktů produkční kvóty – u některých zemědělských komodit udržují vyšší cenu, než je rovnovážná cena ap.
Metody stanovení ceny Cenu je možné stanovit např.: pomocí nákladů s využitím marketingu Náklady jsou vynaložené peníze na suroviny, materiál, mzdy, energie, dopravu, opotřebení majetku ap.
Nákladový přístup cena je součtem nákladů a zisků zisk je možné stanovit procentem z nákladů konečná cena pro zákazníka je tvořena součtem nákladů, zisku a DPH DPH = daň z přidané hodnoty – je to nepřímá, univerzální daň, která tvoří část ceny výrobků a služeb sazby DPH – základní sazba (21 %), snížená (15 %)
Marketingový přístup 1. Cena se stanovuje podle zákazníka, podle toho, jaká je stávající anebo očekávaná poptávka. 2. Cena se stanovuje podle konkurence, která je buď: vyšší (např. u značkového zboží) nižší (podbízíme se zákazníkovi) stejná (uplatňuje se necenová konkurence)
Srážky, slevy a techniky tvorby ceny Mají velký vliv na poptávku po zboží. Jsou to např.: skonto – srážka při platbě v hotovosti sezónní srážka – nákup po sezóně ceny končící číslicí 9 cenové řady – skupiny zboží se prodávají např. za 30,- Kč, 60,- Kč ap.
Cenové triky cena je záměrně stanovena tak, aby vypadala výhodněji, např. ceny končící devítkou, přeškrtnutá původní vysoká cena a uvedená nižší nová cena, cena bez DPH ap. tzv. balíčky za výhodnou cenu, jejichž součástí bývá i téměř neprodejné zboží vyrovnávací ceny – nízké, lákavé ceny určitého zboží jsou dorovnány cenami vysokými u jiného zboží
Klamavé a agresivní obchodní praktiky použití nepravdivých údajů neuvedení důležitého údaje podsouvání záměny s jiným výrobkem nucení k podpisu smlouvy opakované, nevyžádané ové či telefonní nabídky Ochranou spotřebitele proti takovému jednání se zabývá Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Úkol č. 1 – Která osobnost českého průmyslu přišla na trh s cenami končící devítkou? č. 2 – Jak nazvete jednání dealera, který vám přijede nabídnout zboží nebo službu domů a odmítá odejít? č. 3 – Proč má jeden výrobce vyšší náklady na stejný výrobek než jiný výrobce?
Řešení č. 1 – Tomáš Baťa. č. 2 – Agresivní obchodní praktika. č. 3 – Důvody mohou být různé. Např. nakupuje dražší suroviny, vyplácí vyšší mzdy, nehospodaří tak úsporně s energiemi, nezavádí do výroby efektivnější stroje ap.
Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN