Cena www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Zásahy státu do cen
Advertisements

Způsoby stanovení ceny
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Náklady VY_32_INOVACE_ při výrobě, obchodování, dopravě apod. dochází k spotřebě či opotřebení výrobních faktorů - pokud tuto spotřebu či opotřebení.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Cena v pojetí marketingu
Cenové praktiky Detail stanovené ceny Balíčky a „antibalíčky“
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Ekonomická gramotnost
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Zdanění odměn z dohod Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Petr Machala. Každá věc má mít svou cenu. Arabské přísloví Cena za 1…… 39 Kč + Cena za 2…… 72 Kč Co zákazník o ceně neví? Je to tak výhodné?
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Výpočet čisté mzdy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Rozpočet domácnosti Název školy
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Tvorba ceny Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Platební styk Název školy
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Celkový a mezní produkt
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozvaha domácnosti Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Základní práva spotřebitelů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peníze,
Petr Machala. Kolik to stojí peněz? Hodinová mzda.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
ZÁSAHY STÁTU DO CEN Cíle: Vysvětlit možnosti státu zasahovat do cen a dopady těchto zásahů.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Cenové triky.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Veronika Dostálková MBA
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMCena Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_03 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPeníze Ročník4. ročník gymnázia

Cena Cena je částka, na které se shodli prodávající a kupující za výrobek nebo službu. Prodávající zboží za určitou cenu nabízí a kupující má poptávku, chce zboží za určitou cenu koupit. Rostoucí nabídka (konkurují si výrobci) vyvolá tlak na pokles ceny. Rostoucí poptávka (konkurují si kupující) vyvolá tlak na zvýšení ceny. A naopak. Vyrovná-li se při určité ceně nabídka s poptávkou, nastává na trhu rovnováha a cena se pak nazývá rovnovážná. Trhem stanovená cena eliminuje neefektivní výrobu a reguluje množství zboží na trhu.

Funkce ceny Cena má tři funkce: informační (informuje výrobce i spotřebitele o dostupnosti určitého výrobního zdroje) motivační (podnikatel při změnách cen může více vydělat) alokační (ceny rozmísťují výrobní faktory tak, aby byly co nejefektivněji využity)

Příklady zásahu státu do cen cenový strop (maximální cena) – prodávající nesmí požadovat vyšší cenu, než je cenový strop subvence – částka, kterou stát připlácí výrobcům k ceně výrobku minimální cena – zejména u zemědělských produktů produkční kvóty – u některých zemědělských komodit udržují vyšší cenu, než je rovnovážná cena ap.

Metody stanovení ceny Cenu je možné stanovit např.: pomocí nákladů s využitím marketingu Náklady jsou vynaložené peníze na suroviny, materiál, mzdy, energie, dopravu, opotřebení majetku ap.

Nákladový přístup cena je součtem nákladů a zisků zisk je možné stanovit procentem z nákladů konečná cena pro zákazníka je tvořena součtem nákladů, zisku a DPH DPH = daň z přidané hodnoty – je to nepřímá, univerzální daň, která tvoří část ceny výrobků a služeb sazby DPH – základní sazba (21 %), snížená (15 %)

Marketingový přístup 1. Cena se stanovuje podle zákazníka, podle toho, jaká je stávající anebo očekávaná poptávka. 2. Cena se stanovuje podle konkurence, která je buď: vyšší (např. u značkového zboží) nižší (podbízíme se zákazníkovi) stejná (uplatňuje se necenová konkurence)

Srážky, slevy a techniky tvorby ceny Mají velký vliv na poptávku po zboží. Jsou to např.: skonto – srážka při platbě v hotovosti sezónní srážka – nákup po sezóně ceny končící číslicí 9 cenové řady – skupiny zboží se prodávají např. za 30,- Kč, 60,- Kč ap.

Cenové triky cena je záměrně stanovena tak, aby vypadala výhodněji, např. ceny končící devítkou, přeškrtnutá původní vysoká cena a uvedená nižší nová cena, cena bez DPH ap. tzv. balíčky za výhodnou cenu, jejichž součástí bývá i téměř neprodejné zboží vyrovnávací ceny – nízké, lákavé ceny určitého zboží jsou dorovnány cenami vysokými u jiného zboží

Klamavé a agresivní obchodní praktiky použití nepravdivých údajů neuvedení důležitého údaje podsouvání záměny s jiným výrobkem nucení k podpisu smlouvy opakované, nevyžádané ové či telefonní nabídky Ochranou spotřebitele proti takovému jednání se zabývá Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

Úkol č. 1 – Která osobnost českého průmyslu přišla na trh s cenami končící devítkou? č. 2 – Jak nazvete jednání dealera, který vám přijede nabídnout zboží nebo službu domů a odmítá odejít? č. 3 – Proč má jeden výrobce vyšší náklady na stejný výrobek než jiný výrobce?

Řešení č. 1 – Tomáš Baťa. č. 2 – Agresivní obchodní praktika. č. 3 – Důvody mohou být různé. Např. nakupuje dražší suroviny, vyplácí vyšší mzdy, nehospodaří tak úsporně s energiemi, nezavádí do výroby efektivnější stroje ap.

Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN