Jak pokračovat v oblasti podpory vzdělávání Předkladatel: sekretariát Sdružení automobilového průmyslu Jednání pracovní skupiny pro vzdělávání, Brno, 3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
a spolupráce Libereckého kraje v projektu IQ Industry
Advertisements

VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Průmyslová střední škola Letohrad
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2d Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Ing. Blanka Doležalová, ITP Analýza vlivu automobilového průmyslu na zaměstnanost v PK.
Výsledky analýzy kvalifikační a věkové struktury v Pardubickém kraji Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice) Ing. Petr Urbanec (Univerzita Pardubice)
2. WORSKHOP „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Karlovy Vary TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN.
IPS. Nová adresa ÚP pro Prahu-východ (IPS) od Dobrovského 1278/ Praha 7.
Svaz průmyslu a dopravy České republiky. Aktuální bariéry sociálního partnerství škol a zaměstnavatelů Ing. Miloš Rathouský ředitel sekce RLZ a regionálních.
Obnova vozového parku v České republice
Vzdělávání a výcvik pro automobilový průmysl 2. ročník odborné konference Kroměříž, 10. března 2005.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Rozvoj technického vzdělávání Strategie a hlavní cíle týmu 81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Brno, 4. dubna 2013 Předkládá: Řídící tým.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Aktivity Sdružení automobilového průmyslu v oblasti vzdělávání Předkladatel: Jiří Černý, viceprezident TPCA Czech a viceprezident AutoSAP 75. zasedání.
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Podpora technického vzdělávání Portál „Auta nás baví“ Portál „Auta nás baví“ (stručná informace)
IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro udržení konkurenceschopnosti ČR Kašperské.
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Nástroje daňových úlev
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně Ing. Josef Bürger Situace na trhu práce v Jihomoravském kraji
Potřeby trhu práce a vzdělávací programy škol z pohledu úřadu práce Jihlava
(c) RPIC-ViP s.r.o. 1 Průzkum mezi podniky v v Moravskoslezském kraji 2006 Hlavní výstupy RPIC-ViP, s.r.o. Výstavní 8, Ostrava,
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Na realizaci průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje a Úřady práce Blansko, Brno.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
Programy podpory technického vzdělávání v Jihomoravském kraji.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Spolupráce středních škol a firem v Pardubickém kraji Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství a kultury oddělení organizační a vzdělávání.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Kvalita pracovních sil v cestovním ruchu. Trošku statistiky  Celkový počet pracovních úvazků v cestovním ruchu: *  Celková návštěvnost ubytovacích.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Pracovní setkání v rámci připravovaného IPo s názvem „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ 1.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Situace na trhu práce Pardubický kraj.
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Regionální inovační strategie
Autor bakalářské práce : Karel Ibehej Vedoucí bakalářské práce: Ing
Bc. Magdalena Zábranská
4. schůzka TS odborné vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů
Stipendia na středních školách zřizovaných Pardubickým krajem
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Setkání kariérových poradců
Změny na trhu práce?.
Setkání kariérových poradců oblasti Ústí nad Labem, Děčín a Litoměřice
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Jak pokračovat v oblasti podpory vzdělávání Předkladatel: sekretariát Sdružení automobilového průmyslu Jednání pracovní skupiny pro vzdělávání, Brno, 3. června 2011

Aktivity na všech úrovních vzdělávacího systému Akreditační komise MŠMT pro VOŠ a VŠ

Aktivity AutoSAP v oblasti technického vzdělávání NázevRealizátorCíl aktivity Auta nás baví AutoSAP Propagace technických oborů mezi žáky ZŠ (internetový portál, facebook) IQ Industry Vzdělávací agentura Kroměříž Řízená spolupráce SŠ s firmami a vzdělávání pedagogů Sektorová rada pro strojírenství Trexima Aktualizace národní soustavy kvalifikací a povolání (zástupci AutoSAP) AK pro VOŠ a VŠ MŠMT Korekce nově vznikajících oborů vzdělávání (zástupci AutoSAP) i

V posledních dvou letech nárůst aktivit:  Celkem 45 aktivit (zdroj: monitoring médií a internetu)  38% podpora zájmu o technické VŠ  62% podpora zájmu o technické SŠ  Nejvíce se v podpoře technického vzdělávání angažují školská zařízení a kraje  SŠ spolupracují s místními firmami Detaily projektů na podporu technického vzdělávání přílohou Aktivity ostatních subjektů

Výsledek podpory technického vzdělávání

Podíl absolventů technických vysokých škol v obyvatelstvu je však nad průměrem EU ČR15,0 / 1000 obyvatel EU13,9 / 1000 obyvatel Výsledek podpory technického vzdělávání

Situace na trhu práce Nezaměstnanost absolventů podle vybraných oborů KategorieStrojírenstvíElektroGastroCelkem SOU11,1%8,7%11,9%12,0% SŠ 9,8%6,9% 8,7% 7,8% VOŠ11,2%9,8% 4,7% 6,8% Technické vědy a naukyEkonomieCelkem VŠ2,5%4,0% 3,1% Co je problém? Chybí: 1)Dostatečné množství kandidátů? 2)Kvalitní kandidáti s odpovídajícími znalostmi? 3)Kandidáti motivovaní pracovat ve výrobní firmě? (absolventi preferují práci ve vývoji, práci v zahraničí, nebo mizí v jiném sektoru jako např. obchodní zástupci)

Aktivita ministerstva školství Podpora technických a přírodovědných oborů Projekt MŠMT v rámci národních projektů reformy, hodnocení a podpory terciárního vzdělávání Cílem projektu je návrh a implementace systému účinné podpory technických a přírodovědných oborů včetně odborné a výzkumné činnosti mládeže Projekt koordinuje MŠMT, odborným garantem je doc. Chmelík, proděkan fakulty strojního inženýrství VUT V rámci projektu vypracovány: –Studie Důvody nezájmu o technické a přírodovědné obory –Průzkum požadavků zaměstnavatelů na absolventy –Studie zahraničních zkušeností Studie ke stažení na

Jak dál s aktivitami AutoSAP? Úkoly pro pracovní skupinu: 1)Specifikovat nedostatek techniků – SOU, SŠ, VOŠ, VŠ, kvalifikační nedostatky (měkké dovednosti vs. odborné znalosti) 2)Projednat s manažerem projektu MŠMT IPn Podpora technických a přírodovědných oborů možnosti propojení aktivit AutoSAP s klíčovými aktivitami projektu. 3) Definovat úkol pro portál Auta nás baví.

Vyhodnocení průzkumu AutoSAP k problematice technického vzdělávání Předkladatel: sekretariát Sdružení automobilového průmyslu Jednání pracovní skupiny pro vzdělávání, Brno, 3. června 2011

Cíle průzkumu Identifikovat hlavní problémy technického vzdělání z pohledu firem Sdružení automobilového průmyslu A) Nedostatečné množství nových absolventů B) Kvalita absolventů a úroveň jejich znalostí a dovedností C) Malá motivace absolventů pracovat ve výrobní firmě Určit priority Body A a B blíže specifikovat ve vztahu ke čtyřem hlavním skupinám podle úrovně vzdělání: 1) Střední odborné učiliště 2) Střední odborná škola (průmyslovky) 3) Vyšší odborné školy 4) Vysoké školy

Výsledky průzkumu Priorita identifikovaných problémů Hodnoceno známkou (1-nejvýznamnější, 3 nejméně významný) Pořadí významnosti Identifikovaný problémDosažený počet bodů 1 Kvalita absolventů a úroveň jejich znalostí a dovedností 66 2 Nedostatečné množství nových absolventů 93 3 Malá motivace absolventů pracovat ve výrobní firmě 104 Jako největší problém firmy vnímají kvalitu absolventů, nejvyšší prioritu jí přidělilo 26 respondentů ze 45. Kvalita absolventů byla pouze ve 2 případech hodnocena jako problém s nejnižší prioritou.

Kvalifikační struktura 2010 očekávání 2015

Očekávané změny v kvalifikační struktuře - Ve skupině základního vzdělání (včetně nedokončeného) se předpokládá největší změna - jednoznačný útlum poptávky. Podíl těchto zaměstnanců by měl postupně klesat až k hranici 7 %. - Ve skupině středního odborného vzdělání s výučním listem - dlouhodobě stabilní poptávka, podíl zaměstnanců bude oscilovat kolem úrovně 50 % všech zaměstnanců v autoprůmyslu. - Úplné střední odborné s maturitou (bez vyučení) - rovněž dlouhodobě stabilní poptávka, očekávaný podíl zaměstnanců bude oscilovat kolem hodnoty 21 % všech zaměstnanců v automobilovém průmyslu. - Ve skupině středního odborného vzdělání s vyučením i maturitou je očekáván mírný růst poptávky, podíl zaměstnanců s tímto vzděláním by měl růst na úroveň kolem 10 %. - U vysokoškolského vzdělání, včetně bakalářského a doktorského lze očekávat také poměrně výrazný růst poptávky, vyjádřeno podílem požadovaných zaměstnanců k velikosti skupiny se předpokládá navýšení na hodnotu mezi 11 až 12 % všech zaměstnanců v autoprůmyslu.

Výsledky průzkumu Skupina vzdělání, s největším nedostatkem absolventů Hodnoceno zaškrtnutím nejvýznamnější skupiny Pořadí významnosti Škola - skupina vzdělání Dosažený počet bodů z maxima 44 1 Vysoká škola 26 2 Střední odborné učiliště 19 3 Střední odborná škola (průmyslovka) 15 4 Vyšší odborná škola 3 Firmy Sdružení automobilového průmyslu se potýkají s největším nedostatkem absolventů s vysokoškolským technickým vzděláním. Zájem je samozřejmě i o technicky vzdělané středoškoláky. Naopak jako nejméně nedostatkové uvedly firmy absolventy vyšších odborných škol - jako nedostatkové je vnímají pouze 3 firmy.

Výsledky průzkumu 5 nejžádanějších profesí - absolventi středního odborného učiliště Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 38 1 Nástrojař 19 2 Seřizovač 12 3 Obráběč kovů Mechanik strojní Obsluha CNC strojů 6 Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 34 1 Technolog Kvalitář Konstruktér 10 4 Elektromechanik 5 5 Elektronik 4 5 nejžádanějších profesí - absolventi střední odborné školy - průmyslovky

Výsledky průzkumu 5 nejžádanějších profesí - absolventi vyšší odborné školy Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 24 1 Kvalitář 7 2 Technolog 6 3 Konstruktér Logistik Strojírenství 3 Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 42 1 Konstruktér 19 2 Technolog 16 3 Kvalitář 12 4 Strojírenství 6 5 IT specialista 5 5 nejžádanějších profesí - absolventi vysoké školy

Výsledky průzkumu 5 kvalifikačních nedostatků - absolventi středního odborného učiliště Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima Jazykové znalosti Odborné znalosti 10 3 Praxe 9 4 Čtení výkresů 6 5 Ochota pracovat 5 Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 40 1 Jazykové znalosti 22 2 Praxe 11 3 Odborné znalosti 10 4 Znalost norem 3 5 Lean manufacturing 2 5 kvalifikačních nedostatků - absolventi střední odborné školy - průmyslovky

Výsledky průzkumu 5 kvalifikačních nedostatků - absolventi vyšší odborné školy Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 28 1Jazykové znalosti 17 2Odborné znalosti 10 3 Praxe Samostatnost Znalost norem 2 Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 38 1 Jazykové znalosti 26 2 Praxe 9 3 Projekt management 7 4 CAD/CAM 6 5 Odborné znalosti 5 5 kvalifikačních nedostatků - absolventi vysoké školy

Počty firmami AutoSAP nově přijatých absolventů

Závěry Nejvýznamnějším nedostatkem technického vzdělávání na všech úrovních je kvalita absolventů. Nejvíce nedostatkovou skupinou dle aktuálního pohledu firem jsou absolventi s vysokoškolským technickým vzděláním. Největší skupinou jsou zaměstnanci se středním vzděláním s výučním listem. V této skupině se předpokládá stabilní poptávka po zaměstnancích, kteří tvoří cca 50% všech zaměstnanců firem AutoSAP. Tato skupina je zároveň nejvíce ohrožena současným demografickým vývojem a nízkou poptávkou po studiu tohoto typu. Potřeba absolventů ve firmách AutoSAP je u středoškoláků (vč. vyučenců) cca absolventů za rok, u vysokoškoláků za rok % nově přijímaných absolventů jsou absolventi technických oborů.

Závěry Ve skupině středního vzdělání s výučním listem patří k nejvíce nedostatkovým profesím nástrojaři, seřizovači a obráběči kovů včetně CNC. V ostatních třech skupinách (SŠ s maturitou, VOŠ a VŠ) jsou nejvíce poptávány profese konstruktér, technolog, kvalitář. Možná překvapivým zjištěním je, že ve všech skupinách vzdělání považují firmy za největší kvalifikační nedostatek znalost jazyků. Ve skupině VOŠ a VŠ je nedostatečná znalost jazyků problém pro 60 % všech respondentů. Velkým problémem u všech skupin je i nedostatečná praxe. Kromě VŠ vzdělání vnímají firmy jako nedostatečnou i úroveň odborného vzdělání ve všech dalších úrovních vzdělání.

Závěry Rizika plynoucí z výše popsaných zjištění Nedostatečná nabídka kvalitních technicky vzdělaných odborníků na všech úrovních vzdělání. Zostřený konkurenční boj - přetahování zejména zaměstnanců s vyšší úrovní kvalifikace. Problém s náborem a integrací nových absolventů - zejména učňovské vzdělání. Generační výměna související s přirozenými odchody do důchodu - zejména na úrovni učňovského vzdělání je vysoká pravděpodobnost totálního nedostatku některých profesí - nástrojaři, seřizovači, …