Jak pokračovat v oblasti podpory vzdělávání Předkladatel: sekretariát Sdružení automobilového průmyslu Jednání pracovní skupiny pro vzdělávání, Brno, 3. června 2011
Aktivity na všech úrovních vzdělávacího systému Akreditační komise MŠMT pro VOŠ a VŠ
Aktivity AutoSAP v oblasti technického vzdělávání NázevRealizátorCíl aktivity Auta nás baví AutoSAP Propagace technických oborů mezi žáky ZŠ (internetový portál, facebook) IQ Industry Vzdělávací agentura Kroměříž Řízená spolupráce SŠ s firmami a vzdělávání pedagogů Sektorová rada pro strojírenství Trexima Aktualizace národní soustavy kvalifikací a povolání (zástupci AutoSAP) AK pro VOŠ a VŠ MŠMT Korekce nově vznikajících oborů vzdělávání (zástupci AutoSAP) i
V posledních dvou letech nárůst aktivit: Celkem 45 aktivit (zdroj: monitoring médií a internetu) 38% podpora zájmu o technické VŠ 62% podpora zájmu o technické SŠ Nejvíce se v podpoře technického vzdělávání angažují školská zařízení a kraje SŠ spolupracují s místními firmami Detaily projektů na podporu technického vzdělávání přílohou Aktivity ostatních subjektů
Výsledek podpory technického vzdělávání
Podíl absolventů technických vysokých škol v obyvatelstvu je však nad průměrem EU ČR15,0 / 1000 obyvatel EU13,9 / 1000 obyvatel Výsledek podpory technického vzdělávání
Situace na trhu práce Nezaměstnanost absolventů podle vybraných oborů KategorieStrojírenstvíElektroGastroCelkem SOU11,1%8,7%11,9%12,0% SŠ 9,8%6,9% 8,7% 7,8% VOŠ11,2%9,8% 4,7% 6,8% Technické vědy a naukyEkonomieCelkem VŠ2,5%4,0% 3,1% Co je problém? Chybí: 1)Dostatečné množství kandidátů? 2)Kvalitní kandidáti s odpovídajícími znalostmi? 3)Kandidáti motivovaní pracovat ve výrobní firmě? (absolventi preferují práci ve vývoji, práci v zahraničí, nebo mizí v jiném sektoru jako např. obchodní zástupci)
Aktivita ministerstva školství Podpora technických a přírodovědných oborů Projekt MŠMT v rámci národních projektů reformy, hodnocení a podpory terciárního vzdělávání Cílem projektu je návrh a implementace systému účinné podpory technických a přírodovědných oborů včetně odborné a výzkumné činnosti mládeže Projekt koordinuje MŠMT, odborným garantem je doc. Chmelík, proděkan fakulty strojního inženýrství VUT V rámci projektu vypracovány: –Studie Důvody nezájmu o technické a přírodovědné obory –Průzkum požadavků zaměstnavatelů na absolventy –Studie zahraničních zkušeností Studie ke stažení na
Jak dál s aktivitami AutoSAP? Úkoly pro pracovní skupinu: 1)Specifikovat nedostatek techniků – SOU, SŠ, VOŠ, VŠ, kvalifikační nedostatky (měkké dovednosti vs. odborné znalosti) 2)Projednat s manažerem projektu MŠMT IPn Podpora technických a přírodovědných oborů možnosti propojení aktivit AutoSAP s klíčovými aktivitami projektu. 3) Definovat úkol pro portál Auta nás baví.
Vyhodnocení průzkumu AutoSAP k problematice technického vzdělávání Předkladatel: sekretariát Sdružení automobilového průmyslu Jednání pracovní skupiny pro vzdělávání, Brno, 3. června 2011
Cíle průzkumu Identifikovat hlavní problémy technického vzdělání z pohledu firem Sdružení automobilového průmyslu A) Nedostatečné množství nových absolventů B) Kvalita absolventů a úroveň jejich znalostí a dovedností C) Malá motivace absolventů pracovat ve výrobní firmě Určit priority Body A a B blíže specifikovat ve vztahu ke čtyřem hlavním skupinám podle úrovně vzdělání: 1) Střední odborné učiliště 2) Střední odborná škola (průmyslovky) 3) Vyšší odborné školy 4) Vysoké školy
Výsledky průzkumu Priorita identifikovaných problémů Hodnoceno známkou (1-nejvýznamnější, 3 nejméně významný) Pořadí významnosti Identifikovaný problémDosažený počet bodů 1 Kvalita absolventů a úroveň jejich znalostí a dovedností 66 2 Nedostatečné množství nových absolventů 93 3 Malá motivace absolventů pracovat ve výrobní firmě 104 Jako největší problém firmy vnímají kvalitu absolventů, nejvyšší prioritu jí přidělilo 26 respondentů ze 45. Kvalita absolventů byla pouze ve 2 případech hodnocena jako problém s nejnižší prioritou.
Kvalifikační struktura 2010 očekávání 2015
Očekávané změny v kvalifikační struktuře - Ve skupině základního vzdělání (včetně nedokončeného) se předpokládá největší změna - jednoznačný útlum poptávky. Podíl těchto zaměstnanců by měl postupně klesat až k hranici 7 %. - Ve skupině středního odborného vzdělání s výučním listem - dlouhodobě stabilní poptávka, podíl zaměstnanců bude oscilovat kolem úrovně 50 % všech zaměstnanců v autoprůmyslu. - Úplné střední odborné s maturitou (bez vyučení) - rovněž dlouhodobě stabilní poptávka, očekávaný podíl zaměstnanců bude oscilovat kolem hodnoty 21 % všech zaměstnanců v automobilovém průmyslu. - Ve skupině středního odborného vzdělání s vyučením i maturitou je očekáván mírný růst poptávky, podíl zaměstnanců s tímto vzděláním by měl růst na úroveň kolem 10 %. - U vysokoškolského vzdělání, včetně bakalářského a doktorského lze očekávat také poměrně výrazný růst poptávky, vyjádřeno podílem požadovaných zaměstnanců k velikosti skupiny se předpokládá navýšení na hodnotu mezi 11 až 12 % všech zaměstnanců v autoprůmyslu.
Výsledky průzkumu Skupina vzdělání, s největším nedostatkem absolventů Hodnoceno zaškrtnutím nejvýznamnější skupiny Pořadí významnosti Škola - skupina vzdělání Dosažený počet bodů z maxima 44 1 Vysoká škola 26 2 Střední odborné učiliště 19 3 Střední odborná škola (průmyslovka) 15 4 Vyšší odborná škola 3 Firmy Sdružení automobilového průmyslu se potýkají s největším nedostatkem absolventů s vysokoškolským technickým vzděláním. Zájem je samozřejmě i o technicky vzdělané středoškoláky. Naopak jako nejméně nedostatkové uvedly firmy absolventy vyšších odborných škol - jako nedostatkové je vnímají pouze 3 firmy.
Výsledky průzkumu 5 nejžádanějších profesí - absolventi středního odborného učiliště Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 38 1 Nástrojař 19 2 Seřizovač 12 3 Obráběč kovů Mechanik strojní Obsluha CNC strojů 6 Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 34 1 Technolog Kvalitář Konstruktér 10 4 Elektromechanik 5 5 Elektronik 4 5 nejžádanějších profesí - absolventi střední odborné školy - průmyslovky
Výsledky průzkumu 5 nejžádanějších profesí - absolventi vyšší odborné školy Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 24 1 Kvalitář 7 2 Technolog 6 3 Konstruktér Logistik Strojírenství 3 Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 42 1 Konstruktér 19 2 Technolog 16 3 Kvalitář 12 4 Strojírenství 6 5 IT specialista 5 5 nejžádanějších profesí - absolventi vysoké školy
Výsledky průzkumu 5 kvalifikačních nedostatků - absolventi středního odborného učiliště Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima Jazykové znalosti Odborné znalosti 10 3 Praxe 9 4 Čtení výkresů 6 5 Ochota pracovat 5 Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 40 1 Jazykové znalosti 22 2 Praxe 11 3 Odborné znalosti 10 4 Znalost norem 3 5 Lean manufacturing 2 5 kvalifikačních nedostatků - absolventi střední odborné školy - průmyslovky
Výsledky průzkumu 5 kvalifikačních nedostatků - absolventi vyšší odborné školy Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 28 1Jazykové znalosti 17 2Odborné znalosti 10 3 Praxe Samostatnost Znalost norem 2 Pořadí významnosti Profese Dosažený počet bodů z maxima 38 1 Jazykové znalosti 26 2 Praxe 9 3 Projekt management 7 4 CAD/CAM 6 5 Odborné znalosti 5 5 kvalifikačních nedostatků - absolventi vysoké školy
Počty firmami AutoSAP nově přijatých absolventů
Závěry Nejvýznamnějším nedostatkem technického vzdělávání na všech úrovních je kvalita absolventů. Nejvíce nedostatkovou skupinou dle aktuálního pohledu firem jsou absolventi s vysokoškolským technickým vzděláním. Největší skupinou jsou zaměstnanci se středním vzděláním s výučním listem. V této skupině se předpokládá stabilní poptávka po zaměstnancích, kteří tvoří cca 50% všech zaměstnanců firem AutoSAP. Tato skupina je zároveň nejvíce ohrožena současným demografickým vývojem a nízkou poptávkou po studiu tohoto typu. Potřeba absolventů ve firmách AutoSAP je u středoškoláků (vč. vyučenců) cca absolventů za rok, u vysokoškoláků za rok % nově přijímaných absolventů jsou absolventi technických oborů.
Závěry Ve skupině středního vzdělání s výučním listem patří k nejvíce nedostatkovým profesím nástrojaři, seřizovači a obráběči kovů včetně CNC. V ostatních třech skupinách (SŠ s maturitou, VOŠ a VŠ) jsou nejvíce poptávány profese konstruktér, technolog, kvalitář. Možná překvapivým zjištěním je, že ve všech skupinách vzdělání považují firmy za největší kvalifikační nedostatek znalost jazyků. Ve skupině VOŠ a VŠ je nedostatečná znalost jazyků problém pro 60 % všech respondentů. Velkým problémem u všech skupin je i nedostatečná praxe. Kromě VŠ vzdělání vnímají firmy jako nedostatečnou i úroveň odborného vzdělání ve všech dalších úrovních vzdělání.
Závěry Rizika plynoucí z výše popsaných zjištění Nedostatečná nabídka kvalitních technicky vzdělaných odborníků na všech úrovních vzdělání. Zostřený konkurenční boj - přetahování zejména zaměstnanců s vyšší úrovní kvalifikace. Problém s náborem a integrací nových absolventů - zejména učňovské vzdělání. Generační výměna související s přirozenými odchody do důchodu - zejména na úrovni učňovského vzdělání je vysoká pravděpodobnost totálního nedostatku některých profesí - nástrojaři, seřizovači, …