Mgr. Richard Horký.  Patří mezi přírodní látky látky (jako také Tuky, Bílkoviny, NK)  jsou nejpohotovějším zdrojem energie  1 gram sacharidu = 17kJ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sacharidy.
Advertisements

Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Struktura sacharidů - testík na procvičení –
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
S A C H A R I D Y IV. Monosacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
PaedDr. Jiřina Ustohalová
SACHARIDY. tvoří většinu přírodních organických látek na Zemi jejich molekuly se skládají z atomů uhlíku, vodíku a kyslíku slouží jako energetický zdroj.
Monosacharidy Cukry.
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
SACHARIDY nejrozšířenější organické látky na Zemi úlohy sacharidů
VY_32_INOVACE_05-01 Úvod do studia chemie
Cukry Sacharidy SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
SACHARIDY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
S A C H A R I D Y III. Monosacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová
Monosacharidy Hexosy Fischerovy vzorce D - galaktosa D - glukosa 2 4
Sacharidy - cukry nejrozšířenější přírodní látky
Cukry (sacharidy, glycidy) - Jsou to nejrozšířenější organické látky, tvoří největší podíl organické hmoty na Zemi. Funkce: zásobní látky v organismu.
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Opakování sacharidy, tuky, bílkoviny
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vzorce sacharidů O H C C C H O C Mgr. Lenka Fasorová.
Vypracoval Miloslav Čunek
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Sacharidy.
SACHARIDY. SACHARIDY - CUKRY jsou přírodní látky většinou rostlinného původu v molekulách jsou obsaženy atomy C, H, O obsahují jednu karbonylovou skupinu.
Cukry Sacharidy, glycidy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_119_Cukry AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Sacharidy a jejich význam ve výživě člověka
Sloučeniny v organismech
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
SACHARIDY II.
Sacharidy.
SACHARIDY CUKRY RZ
Hydroxyderiváty FENOLY I..
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
UHLOVODÍKY Chemie 9. ročník
Glukosa a její vznik.
Aminokyseliny 1 Mgr. Richard Horký.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sacharidy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sacharidy Mgr. Lenka Fasorová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_109_Uhlovodíky a jejich základní rozdělení AUTOR: Igor Dubovan.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_116_Fenoly AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
SACHARIDY. CHARAKTERISTIKA MONOSACHARIDŮ Obsahují ve svých molekulách 3-7 atomů uhlíku Z chemického hlediska se jedná o polyhydroxyaldehydy (tzv. aldosy)
Monosacharidy Hexosy Fischerovy vzorce D - galaktosa D - glukosa 2 4
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
MONOSACHARIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Ciencialová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.CH3.02/Cc.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Sacharidy (z latiny saccharrum =„cukr“) Škrob Celulosa Glukosa Glykogen.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 Cukry TEMA: Chemie - cukry.
Sacharidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
SACHARIDY - nejrozšířenější přírodní látky přítomné ve všech rostlinných a živočišných buňkách - jejich molekuly se skládají z atomů C,H a O.
Sacharidy - I. Obsah: Výskyt, vznik, význam sacharidů Rozdělení sacharidů Monosacharidy – názvosloví Monosacharidy – reakce Monosacharidy zástupci.
CUKRY = SACHARIDY.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Sacharidy Doc. Mgr. Martin Modrianský, Ph.D.
Sacharidy – obecný přehled
MONOSACHARIDY TERMINOLOGIE OPTICKÁ IZOMERIE TYPY VZORCŮ
PRÍRODNÉ LÁTKY CUKRY TUKY BIELKOVINY.
SACHARIDY.
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
Transkript prezentace:

Mgr. Richard Horký

 Patří mezi přírodní látky látky (jako také Tuky, Bílkoviny, NK)  jsou nejpohotovějším zdrojem energie  1 gram sacharidu = 17kJ  1 gram tuku = 38 kJ  F-ce: stavební (celulosa), zásobní (škrob, glykogen)

 6CO H 2 O → C 6 H 12 O O H 2 O  Podmínky:  Chlorofyl (P680, P700) – f-ce jako anténa pro záchyt fotonů  Energie (sluneční záření) -  Energie (sluneční záření) - ΔH = kJ∙mol -1

 Glyceraldehyd  1 chiralní uhlík = 2 optické izomery (2 n )  značí se * (hvězdičkou)  Dihydroxyaceton  Nemá chirální uhlík  Pouze 1 izomer * *

Dělení podle počtu uhlíků Triózy Tetrózy Pentózy Dělení podle funkční skupiny Ketózy Aldózy

 jsou to jednoduché sacharidy  mají 3 až 6 atomů uhlíku v molekule  obsahují:  Hydroxylovou –OH  a karbonylovou -C=O charakteristickou skupinu

 bezbarvé krystalické  rozpustné v H 2 O  sladká chuť  opticky aktivní  karamelizují

 Fischerův vzorec  Vyjadřuje lineární strukturu sacharidů  Na každém průsečíku leží uhlík a je velmi důležitá orientace -OH a -H skupiny  Jsou zde 4 chirální uhlíky (*)  Počet optických izomerů je 16 D-glukóza * * * *

 Tollensovy vzorce  Vznikají cyklizací lineární struktury, tj. spojení karbonylové -HC=O skupiny s –OH skupinou na 5.uhlíku  Je zde 5 chirálních uhlíků (*)  Počet optických izomerů je 32 α- D-glukopyranóza * * * * *

 Haworthovy vzorce  Vyjadřují úplné cyklické uspořádání sacharidů  Používají se pro zápis složitých sacharidů

 Vysvětli co je to fotosyntéza  Vyjmenuj zástupce sacharidů  Jak poznáme chirální uhlík  Napiš vzorec D-glukosy a přepiš jej do Tollensova vzorce  Jaké typy vzorců používáme při zápisu sacharidů

Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Chemsketch - volně dostupný program z internetu na tvorbu chemických vzorců     w_cs.png  Fischer.png  